Λιμάνι Αλεξανδρούπολης
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η αξιοποίηση περιφερειακών περιουσιακών στοιχείων όπως οι λιμένες της χώρας αποτελούν βασική επιδίωξη του ΤΑΙΠΕΔ, τόσο ευρύτερα για την οικονομία, όσο και ειδικότερα για τα οφέλη προς την τοπική κοινωνία (και οικονομία). Κατά συνέπεια, η προσέλκυση 8 επενδυτικών σχημάτων, το απόγευμα της Παρασκευής 3 Φεβρουαρίου, στο πλαίσιο του διεθνούς διαγωνισμού για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Βόλου Α.Ε., μέσω πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου, προκάλεσε αναμφίβολα ικανοποίηση στη διοικητική ομάδα του Ταμείου. Μάλιστα, μεταξύ των υποψήφιων διεκδικητών βρίσκονται εταιρείες όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat – ΤΕΚΑΛ, ΟΛΘ, Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling αλλά και διεθνή ονόματα από τον αραβικό κόσμο, το Ισραήλ και αλλού.

Την ίδια ώρα, προχωρούν διαδικασίες αναβάθμισης του λιμένα Αλεξανδρούπολης και με τη συμμετοχή του ΤΑΙΠΕΔ στην εν λόγω διαδικασία. Μάλιστα, προ ημερών η Κυβερνητική Επιτροπή αποφάσισε την υλοποίηση έργων ύψους 23 εκατ. ευρώ στο λιμάνι (εκβάθυνση, διατήρηση του βάθους της λιμενολεκάνης, οδικές συνδέσεις), το οποίο πρόσφατα εντάχθηκε στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, με σκοπό να αναδειχθεί σε κορυφαίο εφοδιαστικό-μεταφορικό κρίκο όχι μόνο της ελληνικής, αλλά κυρίως της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Σύμφωνα με πληροφορίες, έως το τέλος Φεβρουαρίου, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει σε διεθνή διαγωνισμό για την πρόσληψη εμπορικού και τεχνικού συμβούλου που θα αναλάβει την εκπόνηση Business Plan.

«Συνωστισμός» προσφορών για τον Λιμένα Βόλου

Σε σχέση με τον λιμένα Βόλου, τελικά υπέβαλαν φακέλους Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος 8 επενδυτικά σχήματα (συνολικά 10 διαφορετικές εταιρίες). Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, τα 8 σχήματα είναι: Advance Properties O.O.D., Κοινοπραξία Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε., Κοινοπραξία Intrakat A.E. – TΕΚΑΛ Α.Ε., Κοινοπραξία Israel Shipyards Ltd – Χαλυβουργία Ελλάδος Α.Ε., Mariner Capital Ltd, QTerminals W.L.L. , ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.

Μετά την αξιολόγηση των υποβληθέντων φακέλων Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, οι υποψήφιοι που πληρούν τα κριτήρια προεπιλογής θα κληθούν να συμμετάσχουν στη Β φάση του διαγωνισμού (φάση δεσμευτικών προσφορών). Η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και της Ο.Λ.Β. Α.Ε. έχει διάρκεια 60 ετών από την υπογραφή της και λήγει το 2062. Οι κύριες δραστηριότητες της εταιρείας περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο και υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας.

Οι 8 ενδιαφερόμενοι του ΟΛΒ

Η διαδικασία θα γίνει σε δύο φάσεις (εκδήλωση ενδιαφέροντος και υποβολή προσφορών). Ποιο είναι όμως το προφίλ των 8 εταιρειών ή κοινοπραξιών που διεκδικούν (σε αρχική φάση) το 67% του ΟΛΒ;

1. Η Advance Properties είναι ένας βουλγαρικός όμιλος με διαφοροποιημένες δραστηριότητες που ιδρύθηκε από την οικογένεια Domuschiev, ο οποίος διαθέτει σήμερα επενδύσεις σε 107 θυγατρικές και 4 συνδεδεμένες εταιρείες σε 26 χώρες. Οι δραστηριότητές της επικεντρώνονται κυρίως στα φαρμακευτικά προϊόντα, τη ναυτιλία (32 bulk carriers και 6 υπό κατασκευή) και τη διαχείριση λιμένων (2 τερματικοί σταθμοί λιμένων στο Μπουργκάς), και άλλες δραστηριότητες, που συμπεριλαμβάνουν μεταξύ άλλων, ακίνητα και ραδιοτηλεοπτικές εκπομπές.

2. Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ένας από τους μεγαλύτερους επιχειρηματικούς ομίλους στην Ελλάδα, εισηγμένος στο Χ.Α.Α. με δραστηριότητες σε 16 χώρες παγκοσμίως, στους τομείς των υποδομών, της παραγωγής, προμήθειας και εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας από θερμικές πηγές και ΑΠΕ, των παραχωρήσεων, της διαχείρισης απορριμμάτων και της ανάπτυξης και διαχείρισης ακινήτων.

3. Αναφορικά με τις Goldair Cargo S.A. – Goldair Handling Consortium, οι εταιρείες της κοινοπραξίας είναι μέλη του Ομίλου Goldair, έναν από τους μεγαλύτερους Ελληνικούς ομίλους εταιρειών στους τομείς του τουρισμού και των μεταφορών. Οι δραστηριότητές του περιλαμβάνουν εκπροσώπηση αεροπορικών εταιρειών στην Ελλάδα, διαχείριση εδάφους αεροσκαφών και επιβατών, υπηρεσίες μεταφοράς φορτίου, αποθήκευση, διαχείριση και διανομή, καθώς και εσωτερικές και διεθνείς τουριστικές υπηρεσίες, διεθνή συνέδρια, εκθέσεις και πολιτιστικές εκδηλώσεις.

4. Με έδρα στην Ελλάδα και σημαντική διεθνή παρουσία, η Intrakat κατέχει ηγετική θέση στον κατασκευαστικό τομέα της χώρας με ένα ολοκληρωμένο χαρτοφυλάκιο δραστηριοτήτων, το οποίο περιλαμβάνει δημόσια έργα υποδομών, ΣΔΙΤ – Παραχωρήσεις, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) – περιβαλλοντικά και έργα ανάπτυξης ακινήτων. Η ΤΕΚΑΛ Α.Ε. είναι ελληνική κατασκευαστική εταιρεία με τεχνογνωσία σε λιμενικά και εξειδικευμένα κατασκευαστικά έργα και δραστηριοποιείται στους τομείς της πολιτικής μηχανικής, της μηχανικής, της κατασκευής κτιριακών εγκαταστάσεων, καθώς και στην παροχή ποικιλόμορφων υπηρεσιών που άπτονται των τομέων αυτών στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή της Ν. Ευρώπης.

5. Σε σχέση με την κοινοπραξία Israel Shipyards Industries Ltd – ΧΑΛΥΒΟΥΡΓΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε., η Israel Shipyards Industrie είναι ένας ισραηλινός όμιλος, μερικώς εισηγμένος στο Χρηματιστήριο του Τελ Αβίβ. Οι δραστηριότητες του ομίλου περιλαμβάνουν τρεις κύριους τομείς, και συγκεκριμένα, τον ναυτιλιακό τομέα (ναυπηγικές και επισκευαστικές υπηρεσίες και εγκαταστάσεις που εξυπηρετούν το Ναυτικό και τις εμπορικές θαλάσσιες αγορές), τον λιμενικό τομέα (φόρτωση και εκφόρτωση φορτίου, στο μοναδικό ιδιόκτητο λιμάνι του Ισραήλ, στον κόλπο της Χάιφα ) και τον κλάδο του τσιμέντου με προϊόντα για τον κατασκευαστικό κλάδο. Επιπλέον, ο όμιλος παρέχει υπηρεσίες logistics και υποστήριξης για την υπεράκτια βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου, καθώς και τη ναυτιλία φορτίου σε όλο τον κόσμο. Η Χαλυβουργία είναι ελληνική εταιρεία, συμφερόντων της οικογένειας Μάνεση, παραγωγής και επεξεργασίας σιδήρου πάσης μορφής καθώς και εμπορίας προϊόντων σιδήρου και άλλων μετάλλων, με εγκαταστάσεις στον Ασπρόπυργο (υπό συμφωνία εξυγίανσης με HIG Capital), το Βελεστίνο και το Βόλο.

6. Mε έδρα τη Μάλτα και ιδιοκτησίας της οικογένειας Hili, η Mariner είναι εταιρεία επενδύσεων, ανάπτυξης και ανεξάρτητης λειτουργίας/εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών μεσαίου μεγέθους θαλάσσιων λιμένων και άλλων συναφών δραστηριοτήτων στον κλάδο των logistics και της ναυτιλίας. Η Mariner λειτουργεί τρεις τερματικούς σταθμούς στην Ευρώπη και συγκεκριμένα, τον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων της Βαλτικής (BCT) στη Ρίγα της Λετονίας, τον τερματικό σταθμό Intermodale Venezia (TIV) στη Βενετία της Ιταλίας και τον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του Δυρραχίου, στο Δυρράχιο της Αλβανίας.

7. Η QTerminals είναι μια εταιρεία εκμετάλλευσης τερματικού σταθμού που ιδρύθηκε από κοινού από την Qatar Ports Management Company (Mwani Qatar – 51% συμμετοχή) και την Qatar Navigation (Milaha – 49% συμμετοχή), υπεύθυνη για τη διευκόλυνση των εισαγωγών και εξαγωγών του Κατάρ και των θαλάσσιων εμπορικών δραστηριοτήτων του. Η QTerminals παρέχει υπηρεσίες εφοδιασμού εμπορευματοκιβωτίων, γενικού φορτίου, RORO, κτηνοτροφικών και υπεράκτιων φορτίων, στη Φάση 1 του λιμανιού Hamad του Κατάρ.

8.  ΟΛΘ είναι οργανισμός διαχείρισης λιμένων που διαχειρίζεται το μεγαλύτερο λιμάνι της Βόρειας Ελλάδας, αυτό της  Θεσσαλονίκης, βάσει σύμβασης παραχώρησης με την Ελληνική Δημοκρατία, παρέχοντας υπηρεσίες ελλιμενισμού των πλοίων, διακίνησης όλων των ειδών των φορτίων και εξυπηρέτησης της επιβατικής κίνησης στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.  Ο ΟΛΘ είναι εταιρεία εισηγμένη στο Χ.Α.Α.

Τα έργα αναβάθμισης του λιμένα Αλεξανδρούπολης

Παράλληλα, κι ενώ, ως γνωστόν, έχει ακυρωθεί ο προηγούμενος διαγωνισμός για την αξιοποίηση του ΟΛΑ (Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης), η Κυβερνητική Επιτροπή έδωσε «σήμα» για να προχωρήσουν έργα ύψους 23 εκατ. ευρώ που θα πρέπει να υλοποιηθούν στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο αναθεώρησης του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ως αρμόδιος φορέας πολιτικής, πρότεινε τα εξής έργα:

· Την αποκατάσταση βαθών / εκβάθυνση λιμενολεκάνης λιμένα Αλεξανδρούπολης και διαύλου μήκους 2,5 km, προϋπολογισμού 18,5 εκ. ευρώ. Η διατήρηση του βάθους της λιμενολεκάνης στα 12,00 μέτρα θεωρείται αναγκαία συνθήκη και άμεση προτεραιότητα για την ασφαλή και πλήρη λειτουργία και εκμετάλλευση του νέου εμπορικού προβλήτα (ΣΕΜΠΟ).

· Την οδική σύνδεση της νέας Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης με τις υφιστάμενες λιμενικές εγκαταστάσεις, προϋπολογισμού 4,5 εκατ. ευρώ. Η κατασκευή του συγκεκριμένου οδικού κλάδου είναι η άμεσης προτεραιότητας απαιτούμενη οδική υποδομή για την εκτροπή της εμπορικής κίνησης του λιμένα (που αυτή τη στιγμή εξυπηρετείται από το αστικό οδικό δίκτυο, με ότι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο οχλήσεων) απ’ ευθείας προς την Εγνατία Οδό, δια μέσου του νέου, ανατολικού κλάδου της Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης.

Σύμφωνα με την απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής τα παραπάνω έργα εντάχθηκαν στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας σύμφωνα με το ν. 4799/2021. Το ΤΑΙΠΕΔ σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θα αναλάβει την υλοποίηση των ανωτέρω έργων, δεδομένου ότι τα έργα αυτά έχουν εμβληματικό χαρακτήρα και υψηλή προστιθέμενη αξία για την εθνική αλλά και την τοπική οικονομία και κοινωνία.

Σημειώνεται ότι παράλληλα έχει προωθηθεί η χρηματοδότηση επιπλέον δύο έργων μέσω του Περιφερειακού Προγράμματος Αν. Μακεδονίας & Θράκης σε συνεργασία με την Γενική Γραμματεία ΕΣΠΑ.

Τα έργα αυτά αφορούν:

-Την αντικατάσταση και εγκατάσταση φωτισμού και εγκαταστάσεων Η/Μ και

-Την προμήθεια ανυψωτικών μηχανημάτων.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως η Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων ολοκλήρωσε την διαδικασία απαλλοτρίωσης περίπου 200 στρεμμάτων της χερσαίας ζώνης του λιμένα Αλεξανδρούπολης, ύψους 4,5 εκατ. ευρώ, επιλύοντας έτσι μια εκκρεμότητα που ταλάνιζε για 30 και πλέον χρόνια την τοπική κοινωνία της Αλεξανδρούπολης.

Σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό, προβλέπεται η ολοκλήρωση των έργων εντός περίπου 24 μηνών, έως τον Ιούνιο του 2025. Το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να ενεργεί ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, ωστόσο, μέσω της Διυπουργικής εκτιμάται ότι θα ξεπεραστούν συντομότερα τυχόν προβλήματα στις διαδικασίες έργων αναβάθμισης.

Λιμάνι Ηρακλείου: Στην αναμονή για δεσμευτικές προσφορές

Πάντως, αξίζει να σημειώσουμε ότι υπάρχει εκκρεμότητα και σε έναν ακόμα σημαντικό διαγωνισμό αξιοποίησης λιμένα που προωθείται από το ΤΑΙΠΕΔ, αυτόν για το Ηράκλειο Κρήτης (εμπίπτει στην περίπτωση πώλησης ποσοστού 67%). Οι προσφορές αναμένονται εντός των επόμενων μηνών. Στον διαγωνισμό έχουν προχωρήσει οι: Olete Limited, κοινοπραξία Grimaldi Euromed S.p. A. – Μινωικές Γραμμές Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία, κοινοπραξία Portek International Private Limited – GRH Cruise Port Fianance Ltd, κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ΑΕ – Attica Group, κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ – Aviareps Hellas A.E., κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΟΝ ΑΕ – Goldenstep Shipping Limited, Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ΤΕΚΑΛ.

 

[ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ]