Σε προϊόντα και υπηρεσίες, που αλλάζουν τον ενεργειακό τρόπο ζωής τους με τη βοήθεια της τεχνολογίας, επενδύουν οι πολίτες παγκοσμίως. Για την ακρίβεια, η πλειονότητα των καταναλωτών έχει ήδη επενδύσει ή σκοπεύει να επενδύσει σε πιο “έξυπνα” ενεργειακά προϊόντα: το 82% σε “ευφυείς” και ενεργειακά αποδοτικές συσκευές, το 67% σε “έξυπνα” ενεργειακά αποδοτικά κουφώματα και μόνωση, το 60% σε smart θερμοστάτες και το 59% σε ηλεκτρικό όχημα.
“Η ενέργεια βρίσκεται, πλέον, στο επίκεντρο της προσοχής των καταναλωτών, καθώς επηρεάζει ολοένα και περισσότερο τον τρόπο ζωής και το πορτοφόλι τους”, διαπιστώνει η έκθεση της EY “Energy transition consumer insights”, για την οποία παραθέτει ανάλυση το sepe.gr. Η μελέτη, η οποία κατέγραψε τις απόψεις 70.000 οικιακών καταναλωτών ενέργειας, σε 18 αγορές σε διάστημα δύο ετών, δείχνει ότι το 71% των καταναλωτών ενδιαφέρεται περισσότερο να μειώσουν το κόστος και την κατανάλωση ενέργειας, σήμερα, σε σύγκριση με πέρυσι.
Μάλιστα, το 65% δηλώνει ότι ενδιαφέρεται περισσότερο τώρα σε σχέση με έναν χρόνο πριν, για την παρακολούθηση της κατανάλωσης ενέργειας τους, για τη μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος (61%) και για την αγορά νέων ενεργειακών προϊόντων και υπηρεσιών (50%).
Η τεχνολογία δείχνει να αλλάζει και τον τρόπο που οι καταναλωτές επιλέγουν τον ενεργειακό τους πάροχο. Πάνω από το 25% απαντά ότι θα προτιμούσε να απευθυνθεί σε κάποιον διαδικτυακό λιανοπωλητή, πάροχο ηλιακής ενέργειας ή έμπορο λιανικής πώλησης οικιακών βελτιώσεων, έναντι του παρόχου ενέργειας με τον οποίο ήδη συνεργάζονται.
Σε όλες τις πτυχές της ενεργειακής τους εμπειρίας, η εμπιστοσύνη των καταναλωτών έχει κλονιστεί σημαντικά, δημιουργώντας πιθανά εμπόδια στην ενεργειακή μετάβαση. Μόνο το 40% είναι πεπεισμένοι ότι ο πάροχος ενέργειας τους θα δημιουργήσει αξία για αυτούς και την κοινότητά τους στο μέλλον, ενώ ακόμη λιγότεροι (35%) εμφανίζονται βέβαιοι ότι η ενέργεια θα τους είναι οικονομικά προσιτή τα επόμενα τρία χρόνια.
Αντίθετα, η δέσμευση των καταναλωτών για τη βιωσιμότητα παραμένει ισχυρή, καθώς περισσότερο από το ένα τρίτο (39%, από 36% πέρυσι) δηλώνουν πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα για βιώσιμα προϊόντα και υπηρεσίες. Ωστόσο, μόνο οι μισοί καταναλωτές (51%) έχουν σαφή εικόνα ως προς τις ενέργειες και τις επενδύσεις, που μπορούν να κάνουν για να λειτουργούν με πιο βιώσιμο τρόπο.
Στο μεταξύ, σχεδόν τα τρία τέταρτα (72%) των καταναλωτών δεν είναι ικανοποιημένοι ή είναι μόνο μερικά ικανοποιημένοι από την απόδοση του παρόχου ενέργειας σε ό,τι αφορά τις εμπειρίες νέων ενεργειακών προϊόντων και υπηρεσιών.
Ωστόσο, για τους παρόχους ενέργειας, που βρίσκουν τρόπους να συμμετάσχουν και να καθοδηγήσουν τις αλλαγές στην κατανάλωση, προκύπτουν ευκαιρίες. Το 80% των καταναλωτών δηλώνουν ότι επιθυμούν οι πάροχοι ενέργειας τους να προσφέρουν υποστήριξη και συμβουλές σχετικά με νέα ενεργειακά προϊόντα και υπηρεσίες και εξακολουθούν να απευθύνονται πρώτα στους παρόχους, όταν αγοράζουν νέες ενεργειακές λύσεις.
Αντίστοιχα, σχεδόν τα τρία τέταρτα (73%) ενδιαφέρονται για κάποια μορφή metaverse εμπειρίας στην ενέργεια.