«Κεραυνός εν αιθρία» ήταν η αποχώρηση της εταιρείας «Πλαίσιο» από το Χρηματιστήριο Αθηνών. Γιατί η διοίκηση της γνωστής εισηγμένης πήρε μια τέτοια απόφαση; Το ερώτημα αυτό απασχολεί την χρηματιστηριακή κοινότητα αφού χάνει μια επιλογή για τους μακροπρόθεσμους επενδυτές με συντηρητικό προφίλ.
Άλλωστε το ΠΛΑΙΣΙΟ αποτελούσε μια παραδοσικαή μικρή ελληνική εταιρεία που μεγάλωσε, εντάχθηκε στο χρηματιστηρίο και αναπτύχθηκε, αποτελώντας ένα μίνι success story της εγχώριας επιχειρηματικότητας.
Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, ο ιδρυτής της εταιρείας Γιώργος Γεράρδος πίστευε στην αξία που έδινε η παραμονή της εταιρείας στο Χρηματιστήριο Αθηνών, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα αλλά θέματα, που αποτελούν αντικίνητρα, όπως ήταν τα κόστη και οι υψηλές απαιτήσεις που θέτει η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς για τις εισηγμένες εταιρείες.
Ο κόμπος έφτασε στο χτένι για τον ιδρυτή της «Πλαίσιο» όταν οι απαιτήσεις της χρηματιστηριακής αγοράς δημιουργούν πρόβλημα στην εταιρεία, όπως για παράδειγμα συμβαίνει τώρα, που ο ανταγωνισμός της ΠΛΑΙΣΙΟ (που κινείται και σε νέεες αγορές) και ειδικότερα αλυσίδες ηλεκτρικών και τεχνολογικών προϊόντων, που βρίσκονται εκτός του Χρηματιστηρίου Αθηνών ή άλλων αγορών κεφαλαίου, έχουν άλλους διαφορετικούς κανόνες στο τομέα της ενημέρωσης.
Το «Πλαίσιο» ως εισηγμένη έπαιζε με ανοιχτά χαρτιά δίνοντας όλες τις πληροφορίες που προβλέπονται στην επενδυτική κοινότητα.
Ανάμεσα σε αυτά ήταν η πορεία των πωλήσεων ανά τρίμηνο , το περιθώριο μικτού κέρδους όπως και άλλα στοιχεία, τα οποία γίνονταν φύλλο και φτερό από τον ανταγωνισμό, ο οποίος δημοσιοποιεί τις οικονομικές πληροφορίες μια φορά το χρόνο με τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις, οι οποίες να σημειωθεί δίνονταιστη δημοσιότητα μετά από ένα χρόνο.
Οι Ανώνυμες Εταιρείες γνωστοποιούν τα οικονομικά αποτελέσματα της χρονιάς μετά από 11 μήνες ενώ οι εισηγμένες ενημερώνουν για όλα ανά τρίμηνο.
Για παράδειγμα η «Κωτσόβολος», που ανήκει στον πολυεθνικό γίναντα Dixons, δημοσιοποίησε τις επιδόσεις του 2021 μόλις τον Οκτώβριο του 2022, όπως προβλέπεται για κάθε ΑΕ, όταν το «Πλαίσιο» έχει δώσει στη δημοσιότητα και την πορεία των πωλήσεων του 2022.
Σύμφωνα με ανώτατη πηγή της εταιρείας, στην ελληνική εισηγμένη διαμορφώνεται κάθε φορά στρατηγικό πλάνο τριμήνου, ενώ ο ανταγωνισμός μπορούσε να σχεδιάζει τα πλάνα του πιο ευέλικτα, σε διάστημα 12 μηνών, και να επεκταθεί σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Η διαφοροποίηση αυτή στο πεδίο της ενημέρωσης ανάμεσα σε μία εισηγμένη και σε μία μη εισηγμένη, δημιουργεί έναν άνισο ανταγωνισμός ανάμεσα στις δύο κατηγορίες εταιρειών.
Αυτός ήταν ο βασικός λόγος που ιδρυτής της «Πλαίσιο» πήρε την μεγάλη απόφαση μετά από 23 χρόνια να εγκαταλείψει το Χρηματιστήριο Αθηνών.
Στην παρούσα συγκυρία, άλλωστε, δεν υπήρχε πλέον ο βασικός λόγος ένταξης στη χρηματιστηριακή αγορά, που είναι η διευκόλυνση της χρηματοδότησης ανάπτυξης από το ευρύ κοινό.
Ετσι ο κ. Γεράρδος υπέβαλε δημόσια πρόταση για αγορά των μετοχών που είναι σε διασπορά και στα χέρια μικροεπενδυτών.
Ο βασικός μέτοχος θα πληρώσει 4,58 ευρώ ανά μετοχή για αποκτήσει το σύνολο των μετοχών για ολοκληρωθεί η διαδικασία εξόδου από το Χρηματιστήριο Αθηνών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η περιορισμένη και βασική μόνο παροχή ενημέρωσης, σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις για τις ΑΕ, αποτελεί την πραγματικότητα για τη μεγάλη πλειοψηφία του λιανεμπορίου συνολικά. Ο μόνος μεγάλος παίκτης που έχει καταφέρει με λογιστικά-εταιρικά τεχνάσματα να «ξεφεύγει» έστω από αυτό το ελάχιστο πλαίσιο ενημέρωσης είναι η LIDL που μέσω πολλαπλών εταιρικών μορφών διατηρεί κατά βάση τη μορφή Ομόρρυθμης Εταιρείας (!!!), η οποία έχει φτιαχτεί για να συνεταιρίζονται φυσικά πρόσωπα και για αυτό ανήκει στις λεγόμενες προσωπικές εταιρείες με ελάχιστες προϋποθέσεις ενημέρωσης, και καταφέρνει με αυτόν τον τρόπο να «κρύβει» τις ετήσιες (άρα και τις διαχρονικές) επιδόσεις της από τον ανταγωνισμό, κάτι που στη χώρα καταγωγής της, τη Γερμανία, συνηθίζεται….