Με 156 ψήφους υπέρ έναντι 142 κατά, υπερψηφίστηκε επί της αρχής και επί των άρθρων του, από την Ολομέλεια της βουλής, μετά από ονομαστική ψηφοφορία που είχαν ζητήσει ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και ΚΚΕ, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης «Διαδικασία άρσης του απορρήτου, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών».
«Σοβαρό, ισορροπημένο και μεταρρυθμιστικό», χαρακτήρισε ο υφυπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Κώτσηρας, το νομοσχέδιο για την ΕΥΠ, το οποίο συζητείται στην Ολομέλεια της Βουλής και καταλόγισε στην αντιπολίτευση έωλη κριτική.
«Η κυβέρνηση επιχειρεί να εκσυγχρονίσει και να ευθυγραμμίσει το θεσμικό πλαίσιο με τις σύγχρονες ανάγκες της εποχής. Είναι μια δύσκολη και αναγκαία προσπάθεια γιατί έχει να εξισορροπήσει ανάμεσα σε λεπτές έννοιες που αφορούν την προστασία της εθνικής ασφάλειας της χώρας και την προστασία του απορρήτου των επικοινωνιών και των δικαιωμάτων του ανθρώπου, μέσα από την άσκηση εξουσίας της ΕΥΠ», ανέφερε ο κ. Κώτσηρας και πρόσθεσε:
«Η κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας τα θεσμικά κενά που υπήρχαν, κινήθηκε με ταχύτητα, αποτελεσματικότητα και μετά από τη διαβούλευση που έγινε κατά την οποία ενσωματώθηκαν πολλές από τις προτάσεις που έγιναν, φέρνει ένα ισορροπημένο και απολύτως ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο, επιτυγχάνοντας να εξισορροπήσει στα ευαίσθητα θέματα της δημοκρατίας, του κράτους δικαίου και της εθνικής ασφάλειας της χώρας».
Παράλληλα, επέμεινε ότι «ενισχύεται το θεσμικό πλαίσιο με πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας και αυστηριοποίηση του πλαισίου για την εμπορία, κατοχή και διακίνηση παράνομων λογισμικών που γίνεται πλέον πιο ολοκληρωμένο προβλέποντας πιο αυστηρή ποινική αντιμετώπιση των παραβατών».
«Ολοκληρώνεται απολύτως ο εκσυγχρονισμός της ΕΥΠ, ενισχύεται και διασφαλίζεται κατά τη διάρκεια της λειτουργία της με οργανωμένο τρόπο, και ευθυγραμμίζεται με τα σύγχρονα δεδομένα. Όλα γίνονται με μεγάλη υπευθυνότητα και απόλυτη τήρηση των συνταγματικών προβλέψεων», υπογράμμισε.
Ο κ. Κώτσηρας απέρριψε τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης για μη σαφή ορισμό της έννοιας της εθνικής ασφάλειας κάνοντας λόγο για έωλη κριτική και πολιτική σκοπιμότητα και αντέτεινε ότι για πρώτη φορά προσδιορίζεται με απόλυτη σαφήνεια.
«Η έννοια της εθνικής ασφάλειας δεν μπορεί να περιγραφεί λεπτομερώς και θα ήταν αδόκιμο μάλιστα σε μια χώρα όπως η Ελλάδα που αντιμετωπίζει σοβαρούς και αυξημένους κινδύνους», σημείωσε.
Έωλες χαρακτήρισε ο κ. Κώτσηρας και τις κατηγορίες για ανεξέλεγκτο περιβάλλον ως προς τις άρσεις απορρήτων, αντιτείνοντας ότι γίνεται σαφές ότι μόνο η ΕΥΠ και η Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία έχουν την αρμοδιότητα.
«Είναι ένα ισορροπημένο, σοβαρό, μεταρρυθμιστικό νομοθετικό σχέδιο μετά το 1994, που βάζει συγκεκριμένους όρους και άξονες, τόσο για την εθνική ασφάλεια της χώρας όσο και για το απόρρητο των προσωπικών δεδομένων και των δικαιωμάτων των πολιτών. Η άρνηση αυτής της αλήθειας υποκρύπτει στην ουσία άλλους μικροκομματικούς στόχους. Όμως όλοι τελικά κρινόμαστε από τις πράξεις μας», κατέληξε ο κ. Κώτσηρας.
Aντιπαράθεση ανάμεσα στους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ
Έντονη αντιπαράθεση ανάμεσα στους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους, του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Γιάννη Ραγκούση και του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Νάντιας Γιαννακοπούλου, σημειώθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την ΕΥΠ.
Το κλίμα πυροδοτήθηκε ανάμεσα στους δύο, όταν ο κ. Ραγκούσης κάλεσε το ΥΠΕΞ να απαντήσει στο ερώτημα αν ζήτησε και πήρε την άδεια της ΕΥΠ, ώστε να μπορέσει η εταιρεία Intellexa, που εμπορεύεται το Predator, να κάνει εξαγωγή του λογισμικού στη Μαδαγασκάρη.
Η κυρία Γιαννακοπούλου χαρακτήρισε υποκριτική τη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, και τόνισε ότι «ιδιαίτερα για το θέμα του Predator, ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να δώσει εξηγήσεις, γιατί επί της διακυβέρνησής του, η συγκεκριμένη εταιρεία που σχετίζεται με το λογισμικό ιδρύθηκε και πήρε δουλειές από το Δημόσιο ενώ ο γιος τού υπουργού που υπέγραψε την σύμβαση, προσλήφθηκε στην εταιρεία».
Έντονη ήταν η αντίδραση του κ. Ραγκούση, οποίος είπε ότι η σύμβαση αφορούσε τους ασυρμάτους της ΕΛΑΣ και ότι η όλη διαδικασία είχε ξεκινήσει επί κυβέρνησης Σαμαρά-Bενιζέλου.
«Σε ένα νομοσχέδιο που η κυβέρνηση νομιμοποιεί τις υποκλοπές που διέπραξε, εσείς επιλέγετε να κάνετε παρεμβάσεις και να εξισορροπήσετε, να αντισταθμίσετε, αυτούς που διέπραξαν τα αδικήματα με αυτούς που τα αποκαλύπτουν», της απάντησε ο κ. Ραγκούσης και προσέθεσε:
«Οι απαντήσεις έχουν δοθεί. Η εταιρεία που αναφέρετε πήρε συμβάσεις από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη με τη διαδικασία που ξεκίνησε το 2014. Η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου με υπουργό τον Βασίλη Κικίλια, αυτή η κυβέρνηση έχει κάνει σύμβαση, αλλά αφορούσε ασυρμάτους της ΕΛΑΣ. Δεν είναι έντιμο αυτό το μαγειρείο που κάνετε. Δεν σας επιτρέπετε να το κάνετε».
«Δεν μπορεί αυτοί που το έχουν “απογειώσει” αυτό το σύστημα να μιλάνε. Αιδώς Αργείοι. Για ακόμα μια φορά πιαστήκατε με τη γίδα στη πλάτη. Είστε έκθετοι γιατί εσείς ανοίξατε τη πόρτα σε αυτές τις εταιρείες», σχολίασε η κυρία Γιαννακοπούλου.
«Εκτίθεστε… Είναι ανακριβέστατα τα όσα είπατε… Εκτίθεστε… Κρίνεστε ιστορικά όχι μόνο πολιτικά», απάντησε ο κ. Ραγκούσης.
«Είπε ο γάιδαρος τον πετεινό κεφάλα», ανταπάντησε η κ. Γιαννακοπούλου ενώ η αντιπαράθεση έληξε με την παρέμβαση του προεδρεύοντος του Σώματος.
Πρόταση ονομαστικής επί της αρχής και των άρθρων 1-13 του ν/σ για την ΕΥΠ κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ
Αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας επί της αρχής και επί των άρθρων του νομοσχεδίου του υπουργείου Δικαιοσύνης, “διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών”, κατέθεσε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ.
Σημειώνεται ότι προτάσεις ονομαστικής ψηφοφορίας επί της αρχής και των άρθρων του νομοσχεδίου έχουν καταθέσει οι κοινοβουλευτικές Ομάδες ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ.
Ονομαστική ψηφοφορία επί αρχής και άρθρων ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ για το ν/σ ΕΥΠ
Ονομαστική ψηφοφορία επί της αρχής και των άρθρων 1-13 του νομοσχεδίου του υπουργείου Δικαιοσύνης «Διαδικασία άρσης του απορρήτου, κυβερνοασφάλεια και προστασία επικοινωνιών πολιτών», η συζήτηση του οποίου συνεχίζεται στην Ολομέλεια της βουλής, κατέθεσε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ.
Τασούλας για ειδικές διατάξεις
Η ευθύνη που ανατίθεται εφεξής στον πρόεδρο της Βουλής να χορηγήσει άδεια ή να αρνηθεί άδεια άρσης του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφαλείας, όταν πρόκειται για πολιτικά πρόσωπα, είναι μια ευθύνη που έχει να κάνει και με την προστασία της χώρας και με την προστασία της τιμής τού πολιτικού κόσμου αλλά και με την προστασία της εθνικής ασφάλειας, ανέφερε ο πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας, σε παρέμβαση του στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την άρση του απορρήτου και την ΕΥΠ.
Ο κ. Τασούλας αναφέρθηκε στο άρθρο 4 του νομοσχεδίου που ορίζει ότι «το αίτημα για άρση του απορρήτου των επικοινωνιών για λόγους εθνικής ασφάλειας που αφορά πολιτικά πρόσωπα υποβάλλεται μόνο από την ΕΥΠ και οφείλει να στηρίζεται σε συγκεκριμένα στοιχεία που καθιστούν άμεση και εξαιρετικά πιθανή τη διακινδύνευση της εθνικής ασφάλειας. Το αίτημα, μαζί με τα στοιχεία που το συνοδεύουν, υποβάλλεται από τον διοικητή της ΕΥΠ στον πρόεδρο της Βουλής, προκειμένου να χορηγήσει σχετική άδεια εντός προθεσμίας είκοσι τεσσάρων (24) ωρών».
«Ως πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων που θα επωμιστώ, θεωρητικά ή πρακτικά αυτή την επερχόμενη ευθύνη, την αποδέχομαι. Σας ζητώ να μου την αναθέσετε και είμαι βέβαιος ότι θα την ασκήσω, εάν χρειαστεί, με τρόπο που θα δικαιώνει τις προσδοκίες σας», ανέφερε ο Κώστας Τασούλας. Απευθυνόμενος στα μέλη της εθνικής αντιπροσωπεία, ο κ. Τασούλας, δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει πως η απόφαση για την ανάθεση της αρμοδιότητας αυτής στον πρόεδρο της Βουλής είναι ένα «πολιτειακό φίλτρο», το οποίο θα λάβει υπόψη περισσότερες παραμέτρους από ό,τι ένας υπηρεσιακός παράγων θα ήταν σε θέση να αντιληφθεί, όταν θα ενέκρινε μια τέτοια πρωτοβουλία, τόσο σοβαρή, εφόσον αφορά σε πολιτικά πρόσωπα.
Στο κλίμα αυτό, ο πρόεδρος της Βουλής είπε επίσης ότι για η ορθότητα αυτής της πρόβλεψης θα μπορούσε να τεκμηριωθεί και αν αναρωτηθεί σήμερα κανείς τι αποτέλεσμα θα είχε η συγκεκριμένη διάταξη, εάν είχε εφαρμογή τότε που έγινε η παρακολούθηση του κ. Ανδρουλάκη, δηλαδή εάν ίσχυε αυτή η διάταξη που σε λίγο θα ψηφιστεί και εάν είχε ερωτηθεί ο πρόεδρος της Βουλής γι΄αυτό το «απαράδεκτο συμβάν» που τελικώς «κάκιστα έγινε».
Ο κ. Τασούλας απάντησε ουσιαστικά και σε εκείνους που επικρίνουν τη διάταξη και ισχυρίζονται ότι μια έγκριση για την άρση απορρήτου πολιτικού προσώπου προϋποθέτει απόφαση που θα έχει περισσότερα εχέγγυα αντιπροσωπευτικότητας. «Ο πρόεδρος της Βουλής, ως μονοπρόσωπο άμεσο όργανο του κράτους, έχει θωρακιστεί με σημαντικές αρμοδιότητες -δεν είναι κάτι το παράταιρο- οι οποίες έχουν να κάνουν, φερ΄ειπείν, με την αναπλήρωση του Προέδρου της Δημοκρατίας, έχουν να κάνουν με την υπογραφή του ψηφίσματος για το ισχύον Σύνταγμα της χώρας, με την προσυπογραφή της αποφάσεως για διενέργεια δημοψηφίσματος. Ο πρόεδρος της Βουλής προεδρεύει επιτροπής, οι εργασίες τής οποίας είναι απόρρητες, η οποία ενημερώνεται από το υπουργείο Εξωτερικών για τα απόρρητα κονδύλια, τις απόρρητες δαπάνες του υπουργείου Εξωτερικών. Προεδρεύει διαδικασιών, βάσει των οποίων επιλέγονται οι διοικήσεις ανεξαρτήτων αρχών. Ως μονοπρόσωπο μπορεί να στέλνει πίσω αίτηση άρσεως ασυλίας, χωρίς προηγουμένως να έχει πάει στην επιτροπή κοινοβουλευτικής δεοντολογίας, εφόσον κρίνει ο ίδιος ότι αυτή αφορά σε νέα δίωξη που όμως στηρίζεται στα ίδια πραγματικά στοιχεία, προγενέστερης απόπειρας ασκήσεως δίωξης η οποία δεν ευδοκίμησε στην Ολομέλεια της Βουλής. Συνεπώς ο πρόεδρος της Βουλής έχει σημαντικές αρμοδιότητες απονεμημένες από το Σύνταγμα, τον Κανονισμό της Βουλής και τον νόμο και τώρα, στο άρθρο 4 έρχεται μια σημαντική ευθύνη την οποία αν κανείς, στο πνεύμα της εποχής, ήταν ιδιαίτερα φυγεύθυνος, θα εδικαιούτο να την αποποιηθεί», είπε ο κ. Τασούλας.
Ο πρόεδρος της Βουλής αναφέρθηκε όμως και στη μεγάλη σημασία της ΕΥΠ. «Αυτό που δεν πρέπει να μας διαφεύγει, που είναι το βασικότερο κατά τη γνώμη μου, είναι η μεγάλη σημασία της ύπαρξης της ΕΥΠ. Η ΕΥΠ επιτελεί εθνικό έργο και με την περαιτέρω θεσμική θωράκιση της λειτουργίας της, φιλοδοξούμε να τη βοηθήσει στο έργο της προς αντιμετώπιση θεμάτων εθνικής ασφαλείας», είπε ο Κώστας Τασούλας και προσέθεσε ότι πλέον η εθνική ασφάλεια πλέον περιγράφεται και αφορά στην άμυνα, την εξωτερική πολιτική, την ενεργειακή ασφάλεια και την κυβερνοασφάλεια, τομείς, δηλαδή «ύψιστης ασφάλειας», για την καλή πορεία των θεμάτων της χώρας.
«Είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος μιας Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών που δουλεύει σωστά και που το λεγόμενο πολιτικό σύστημα την αξιοποιεί σωστά», είπε ο πρόεδρος της Βουλής και προσέθεσε: «Η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών πρέπει να είναι όνομα και πράγμα. Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών προκειμένου να αντιμετωπίσουμε κινδύνους υπαρκτούς και όχι, από δική μας επινόηση, κινδύνους που έχουν να κάνουν και με τους τέσσερις τομείς που το νομοσχέδιο ορίζει ως τομείς εθνικής ασφάλειας, άμυνα, εξωτερική πολιτική, ενεργειακή ασφάλεια και κυβερνοαασφάλεια. Πρέπει συνεπώς να επανέλθει η αξιοπιστία».