Ολοκληρώθηκε το 7ο Ετήσιο Συνέδριο Smart Cities – Digital Citizens με θέμα «Οι Ελληνικές Πόλεις μπροστά στις προκλήσεις του Αστικού και Ψηφιακού Μετασχηματισμού», που διοργανώνει η εταιρεία Teamworks και που πραγματοποιήθηκε με ψηφιακή μορφή και φυσική παρουσία στο Μουσείο Τσιτσάνη του δήμου Τρικκαίων στις 7 και 8 Δεκεμβρίου 2022.
Όπως τονίζεται σε ανακοίνωση, η εταιρεία επέλεξε να διοργανώσει το 7ο Smart Cities στα Τρίκαλα, καθώς αποτελεί φωτεινό εγχώριο παράδειγμα «έξυπνης» πόλης για την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών. Διαπίστωση που επιβεβαιώθηκε από το σύνολο των συμμετεχόντων ομιλητών του συνεδρίου δημάρχους, Περιφερειάρχες, κυβερνητικούς και θεσμικούς παράγοντες, καθώς και στελέχη εταιρειών.
Όπως προέκυψε από τις εργασίες του συνεδρίου, οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις σε συνδυασμό με την εθνική ψηφιακή στρατηγική, επιταχύνουν τον εκσυγχρονισμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας μπορεί να «αγκαλιάσει» όλες τις πόλεις της χώρας, δημιουργώντας υποδομές για ευνοϊκότερες συνθήκες διαβίωσης για κάθε πολίτη. Μέσα από μία δεξαμενή σημαντικών δράσεων δήμοι και Περιφέρειες ανοίγουν την «πόρτα» στο ψηφιακό τους αύριο, ώστε να γίνουν ζωντανά εργαστήρια smart cities, βοηθώντας την παραγωγή και την οικονομία, όχι μόνο σε τοπικό, αλλά και εθνικό επίπεδο.
Κ. Σκρέκας: Πόλη χωρίς καλύτερες συνθήκες ζωής δεν είναι «έξυπνη», είναι πόλη του χθες
Στην ιδέα του e-trikala που ξεκίνησε πριν από 18 χρόνια, αναφέρθηκε κατά την 2η ημέρα των εργασιών του συνεδρίου, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας. Όπως είπε, η ιδέα αυτή έκανε τον δήμο Τρικκαίων πρωτοπόρο στην τεχνολογία και σήμερα, η κληρονομιά αυτή έχει μεγιστοποιηθεί από τον δήμαρχο Δημήτρη Παπαστεργίου. «Τότε, η πόλη των Τρικάλων ήταν πρωτοπόρα σε όλη την Ελλάδα, αλλά σήμερα έχουν ακολουθήσει και άλλες το παράδειγμά της», υπογράμμισε ο υπουργός.
Για τον κ. Σκρέκα, το ζητούμενο είναι τι ακριβώς εννοούμε όταν λέμε smart cities, τι ακριβώς σημαίνει «έξυπνες» πόλεις και πως θα εφαρμοστεί το σωστό, αλλά χιλιοειπωμένο, σύνθημα «καλύτερες συνθήκες ζωής»; Τι σημαίνει «έξυπνη» πόλη για τον πολίτη, για την σύγχρονη οικογένεια, για τον ηλικιωμένο που χρειάζεται αυξημένη φροντίδα, για τον ανάπηρο που έχει τα ίδια δικαιώματα με όλους αλλά δεν τα βρίσκει, για τον ποδηλάτη, για τον πεζοπόρο, για τους νέους; Πως τα smart cities γίνονται χειροπιαστή βοήθεια για όλους αυτούς;
«Μια πόλη που δεν έχει συγκεκριμένες απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα, δεν είναι «έξυπνη» πόλη, είναι μία πόλη του χθες», δήλωσε ο υπουργός.
Αναφερόμενος στο ρόλο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας επεσήμανε ότι, «δίνουμε στην πράξη απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα, με το να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να είμαστε πραγματικοί σύμμαχοι στην προσπάθεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να βελτιώσει την καθημερινότητα των δημοτών».
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Σκρέκας ανέφερε το Πρόγραμμα «Παρεμβάσεις», προϋπολογισμού 204 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, με στόχο την βελτίωση του δημόσιου χώρου. Το Πρόγραμμα Πολεοδομικής Μεταρρύθμισης «Κωνσταντίνος Δοξιάδης», προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ, με στόχο, όπως είπε, την ταχεία ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού για πάνω από το 70% της χώρας με παράλληλη προστασία του περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας.
Τέλος, αναφέρθηκε στους έξι ελληνικούς δήμους, «αριθμός ρεκόρ για μία χώρα» όπως σχολίασε, που εντάχθηκαν στην ευρωπαϊκή αποστολή για τις εκατό κλιματικά ουδέτερες και «έξυπνες πόλεις» και οποίες θα προσφέρουν πολλαπλά οφέλη για την μείωση της ρύπανσης, της κυκλοφοριακής συμφόρησης και του ενεργειακού κόστους.
Μ. Βορίδης: Σημαντικός ο ρόλος των επιχειρήσεων στις ψηφιακές πόλεις
Η πορεία προς τις «ευφυής» πόλεις γίνεται για να επιτευχθούν μια σειρά από στόχοι προς όφελος των πολιτών και των δημοτών, δήλωσε ο Υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης.
Προς την κατεύθυνση αυτή, το υπουργείο Εσωτερικών αναπτύσσει μια πολύ στενή συνεργασία με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Όπως επεσήμανε ο κ. Βορίδης, «η συνεργασία αυτή, δεν περιορίζεται μόνο στα θεσμικά πλαίσια που έχει το υπουργείο Εσωτερικών, αλλά διευρύνεται στην πράξη με την χορήγηση αναπτυξιακών εργαλείων, προκειμένου να προχωρήσουμε προς τις «ευφυής» πόλεις εις όφελος των δημοτών».
Αναφερόμενος στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», ο υπουργός ενημέρωσε για την ειδική πρόσκληση, η οποία έχει ονομαστεί smart cities, με προϋπολογισμό 130 εκατ. ευρώ και για την οποία έχει υπάρξει μεγάλο ενδιαφέρον από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης των δήμων της χώρας. «Ο προϋπολογισμός των κατατεθειμένων προτάσεων ξεπέρασε τα 478 εκατ. ευρώ, δηλαδή ουσιαστικά με ένα προϋπολογισμό 130 εκατ. ευρώ, έχουμε έναν υπερτριπλασιασμό αιτημάτων, που δείχνει πόσο δημοφιλής ήταν αυτή η πρόσκληση. Με αυτές τις προσκλήσεις, όπου ήδη έχουν εγκριθεί 59 προτάσεις με προϋπολογισμό στα 110 εκατ. ευρώ, έχουν ξεκινήσει 7 διαγωνιστικές διαδικασίες», εξήγησε ο κ. Βορίδης.
Αναφορά έκανε επίσης και στο Ταμείο Ανάκαμψης που, όπως είπε, έχει ένα δικό του προϋπολογισμό, ο οποίος αφορά σε 17 δήμους που επελέγησαν προκειμένου να είναι οι ψηφιακοί δήμοι. Από αυτούς, ήδη εγκρίθηκαν οι 12 και προχωρά η χρηματοδότηση τους.
Ο υπουργός Εσωτερικών αναφέρθηκε και στις ιδιωτικές επιχειρήσεις οι οποίες, όπως δήλωσε, θα «παίξουν» κύριο και σημαντικό ρόλο, αφού αυτές θα παρέχουν το λογισμικό, θα δώσουν τις υπηρεσίες και θα διαμορφώσουν το πλαίσιο εκείνο μέσα στο οποίο, εντός της επόμενης δεκαετίας, θα εξελιχθούν οι ψηφιακές πόλεις της χώρας.
«Άρα και το Συνέδριο σας, εγγράφεται μέσα στη συνολική προσπάθεια η οποία γίνεται προκειμένου να πάμε σε αυτήν την κατεύθυνση», κατέληξε ο Μάκης Βορίδης.
Μ. Παπαδόπουλος: Το υπουργείο πρωτοπορεί στις ψηφιακές υπηρεσίες μεταφορών
«Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μεριμνά ήδη για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των υπηρεσιών των μεταφορών στις πόλεις και τολμώ να πω ότι πρωτοπορεί» δήλωσε ο Μιχάλης Παπαδόπουλος Υφυπουργός Αρμόδιος για θέματα Μεταφορών, υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Όπως είπε, τόσο το υπουργείο όσο και οι φορείς του, έχουν αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και προσανατολίζονται σε τρείς κατευθύνσεις: Σύγχρονες υπηρεσίες στα ΜΜΜ, οργανωμένες αστικές παρεμβάσεις στον τομέα της κινητικότητας και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών μεταφορών.
Το πρώτο σκέλος, αφορά στην ανάπτυξη των δικτύων σταθερής τροχιάς με τις επεκτάσεις του Μετρό και την αναβάθμιση των συρμών του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου που επιτρέπουν στους επιβάτες να προσεγγίζουν γρήγορα και αξιόπιστα το κέντρο της Πρωτεύουσας. Επιπλέον, προσφέρεται η δυνατότητα συνδυασμένων μετακινήσεων και με τη χρήση του ποδηλάτου, γεγονός που περιορίζει σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των αστικών μεταφορών.
Ο κ. Παπαδόπουλος αναφέρθηκε και στον «ψηφιακό βοηθό» του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών. Ένα πρόγραμμα τεχνικής νοημοσύνης που αλληλοεπιδρά διαδικτυακά με τους χρήστες, δίνοντας χρηστικές πληροφορίες μέσω ενός αυτοματοποιημένου συστήματος ερωτωαπαντήσεων. Ο ψηφιακός βοηθός καταλαβαίνει, αντιλαμβάνεται και απαντά στις ερωτήσεις που τίθενται σε γραπτή γλώσσα σχετικά με ένα πλήθος υπηρεσιών, π.χ τιμές εισιτηρίων, τηλεματική, μειωμένο κόμιστρο, αναζήτηση διαδρομής κ.α. Όπως ενημέρωσε ο υφυπουργός, ήδη κατά την πρώτη εβδομάδα της πιλοτικής λειτουργίας στάλθηκαν 8 χιλιάδες μηνύματα και υποβλήθηκαν 1.800 ερωτήματα.
Σχετικά με τις αστικές εμπορευματικές μεταφορές, ανέφερε ότι, αρχίζουν ήδη και υιοθετούνται «έξυπνες» λύσεις για την παράδοση των δεμάτων από την αποθήκη έως την πόρτα του παραλήπτη. Ταυτόχρονα, στον τομέα μεταφορών τα τελευταία χρόνια έχει ψηφιοποιηθεί σχεδόν το σύνολο των υπηρεσιών που υπάρχουν. Το ψηφιακό δίπλωμα, το προσωρινό δίπλωμα για τους επιτυχόντες των εξετάσεων οδήγησης, οι αιτήσεις για ανανέωση διπλώματος και φυσικά οι ψηφιακές μεταβιβάσεις.
«Όλα αυτά, δεν αποτελούν εξαγγελίες ότι θα γίνουν, αλλά είναι μία πραγματικότητα», κατέληξε ο κ. Παπαδόπουλος.
e-trikala: Φωτεινό εγχώριο παράδειγμα για αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών
Για το πως «γεννήθηκε» η ιδέα του e-trikala, ποια ήταν τα θεσμικά προβλήματα και πώς τελικά κερδήθηκε η αναγνώριση, μίλησαν οι εμπνευστές του οράματος κ.κ. Μιχάλης Ταμήλιος, τ. δήμαρχος Τρικκαίων και Οδυσσέας Ράπτης, Διευθύνων Σύμβουλος της e-Trikala AE.
Σύμφωνα με τον κ. Ταμήλο, η ιδέα ξεκίνησε το 2002 σε μια εποχή που η τεχνολογία δεν ήταν μέσα στην καθιερωμένη ατζέντα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. «Αναρωτηθήκαμε πως τα Τρίκαλα, σαν αγροτική πόλη, μπορούν να ανταγωνιστούν τον θεσσαλικό ιμπεριαλιστή που ήταν η Λάρισα, γιατί σταδιακά οι Λαρισαίοι απέσπασαν απ’ όλες τις πόλεις της Θεσσαλίας όλες τις δομές (στρατό, νοσοκομεία, πανεπιστήμια, υπηρεσίες κ.α) πηγαίνοντάς τες σε κεντρικό περιφερειακό επίπεδο. Οπότε, για να ξεπεράσουμε αυτό το χάσμα που αντιμετωπίζαμε, έπρεπε να επενδύσουμε στις νέες τεχνολογίες, στον τουρισμό και στους νέους», είπε ο κ. Ταμήλος.
Το 2003, ως δήμαρχος Τρικκαίων ο κ. Ταμήλος άρχισε να βάζει τις βάσεις της ιδέας ξεκινώντας επαφές με τις τότε κυβερνήσεις οι οποίες, όπως είπε, ήταν «ανοιχτές» και στήριξαν το εγχείρημα.
Το 2004 πήγε στις Βρυξέλες, όπου ο Γενικός Διευθυντής του Europe που ήταν Έλληνας, έψαχνε μια ελληνική πόλη που θα μπορούσε, ως επικεφαλής, να προωθήσει μεγάλα ευρωπαϊκά προγράμματα. Έτσι, τα Τρίκαλα άρχισαν να απορροφούν κονδύλια και να χτίζουν μια σειρά προγραμμάτων.
«Το πιο δύσκολο δεν είναι να μπεις μπροστά, το πιο δύσκολο είναι να κάνεις συμμέτοχους τους πολίτες, ξεκινώντας πρώτα από τους δημοτικούς συμβούλους των αντιπολιτεύσεων, αυτό αποτελεί πολύ δύσκολη συνθήκη λόγω καχυποψίας. Ωστόσο, τα καταφέραμε και δημιουργήσαμε εμπιστοσύνη και στους πολίτες και στην Ευρώπη, η οποία μας έχει βραβεύσει 3 φορές, καθώς είμαστε στη λίστα των 21 «έξυπνων» πόλεων παγκοσμίως» τόνισε ο κ. Ταμήλος.
Στις αρχικές δυσκολίες του εγχειρήματος αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, και ο κ. Οδυσσέας Ράπτης που,
όπως είπε, «όταν προσπαθήσαμε να περάσουμε το έργο του ασύρματου δωρεάν Internet στην πόλη, μέχρι και απειλές για τη ζωή μας δεχθήκαμε».
Ο Δ/Σ της e-Trikala AE, εξήγησε ότι, αυτό που έπαιξε καταληκτικό ρόλο στο να προχωρήσει τότε η ιδέα ήταν το ότι, ο Μιχάλης Ταμήλος αντιλαμβανόταν ως Πολιτικός Μηχανικός την χρηστικότητα του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή σε μια εποχή που οι τεχνολογίες ήταν στα σπάργανα. «Αν ο προϊστάμενος δεν αντιλαμβάνεται την τεχνολογία, τότε η τεχνολογίας δεν προχωρά», υπογράμμισε ο κ. Ράπτης.
«Αυτό που σήμερα απολαμβάνουμε και πιστεύω και για τα επόμενα χρόνια είναι ότι είμαστε ένα ιδανικό πεδίο δοκιμής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μπορούμε και εφαρμόζουμε καινοτόμα έργα και τεχνολογίες που δεν τις αντιλαμβανόμαστε όλοι. Θέλει τόλμη από τον προϊστάμενο για να προχωρούν τέτοια έργα στην πόλη. Χρειαζόμαστε τη βοήθεια όλων για να συνεχίσουμε το όραμα αυτό. Στόχος είναι η αυξημένη διάδραση μέσω της τεχνολογίας», κατέληξε ο κ. Ράπτης.
Α. Δραγκόλας: Η ψηφιακή κατάρτιση επιτακτική ανάγκη για τις ΔΕΥΔΑ
Μία έξυπνη πόλη φροντίζει το πολυτιμότερο αγαθός της, το νερό. Η διαχείριση των υδάτινων πόρων αποτελεί για την IANIC βασικό επιχειρηματικό πλάνο.
Η πανδημία, όπως μας άλλαξε όλους, έτσι άλλαξε και τους Οργανισμούς Ύδρευσης και προχώρησαν σε αλλαγή ολόκληρης της δομής τους. Αν και χρησιμοποίησαν ψηφιακά εργαλεία χωρίς κάποια ιδιαίτερη εκπαίδευση και προετοιμασία λόγω της πίεσης του χρόνου, και όμως τα κατάφεραν.
Σε περιόδους μεγάλων χρηματοδοτήσεων η ΔΕΥΔΑ και όλοι οι οργανισμοί ύδρευσης και οι δήμοι που διαχειρίζονται το νερό τους κατατάσσονται στις πρώτες θέσεις απορρόφησης όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων.
Η πρόσκληση, ύψους 50 εκατ. ευρώ, που προανήγγειλε το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και που αφορά σε όλους τους Οργανισμούς Ύδρευσης της χώρας θα βελτιώσει πολύ τη διαχείριση των υδάτινων πόρων, ενώ θα αναδιαμορφώσει και ολόκληρη τη δομή των οργανισμών. Ωστόσο, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας και το κομμάτι της διαλειτουργικότητας.
Η IANIC βοηθά όλο αυτό το έργο του ψηφιακού μετασχηματισμού. Είναι πίσω από τους δήμους, πίσω από τους οργανισμούς και υποστηρίζει αυτές τις λειτουργίες, ωστόσο πολλές φορές διαπιστώνουμε πως κάποια πράγματα δεν μπορούν να γίνουν πρακτικά. Στήνονται έργα εκατομμυρίων και πρέπει να λειτουργήσουν, πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη μέριμνα στην ψηφιακή κατάρτιση του κόσμου.
Γι’ αυτό το λόγο η IANIC έχει φτιάξει μια ενιαία πλατφόρμα που λέγεται SmartVille που διαχειρίζεται πολλά δεδομένα έξυπνης πόλης, μεταξύ των οποίων και το νερό. Έχουμε 200 πελάτες, διαχειριζόμαστε 40 έργα στην Ελλάδα, ενώ έχει βγει και στο εξωτερικό (Κύπρος, Βελιγράδι, Πορτογαλία).
Λ. Τσιούκα: Η βιωσιμότητα κύριος στόχος της WINGS ICT Solutions
Για τις εφαρμογές που μπορούν να εξοπλίσουν μία πόλη και να την κάνουν «έξυπνη», μίλησε η Sales Director της WINGS ICT Solutions εταιρείας, Λυδία Τσιούκα.
Όπως εξήγησε, στην WINGS ICT Solutions στόχος είναι η βιωσιμότητα και πως μέσω της τεχνολογίας και της τεχνογνωσίας που διαθέτει θα μπορέσει να βοηθήσει στη βελτίωση της ζωής των πολιτών σε θέματα όπως ασφάλεια, προστασία, υποδομές, περιβάλλον, υγεία, πολιτισμό, εκπαίδευση.
Η WINGS ICT Solutions είναι μια ελληνική εταιρεία καινοτομίας, βρίσκεται στον 12ο χρόνο λειτουργίας και απασχολεί 150 άτομα εξειδικευμένα σε καινοτόμες τεχνολογίες. Έχει αναπτύξει και διαθέτει κάθετες λύσεις σε συγκεκριμένες περιοχές (περιβάλλον, υποδομές, κινητικότητα/μεταφορές). Διαθέτει «έξυπνες» λύσεις για την Υγεία, για τη Γεωργία και τις Ιχθυοκαλλιέργειες, καθώς και για τις μεταφορές και τα logistics.
Η κ. Τσιούκα μέσα από παραδείγματα έξυπνων εφαρμογών επεσήμανε τους τρόπους που μπορεί ένας δήμος να κάνει πιο έξυπνες τις πόλεις, τις γειτονιές, τα πάρκα και να υποστηρίξει προγράμματα ευζωίας.