«Έχουμε ένα συνεκτικό και κοστολογημένο αναπτυξιακό έργο για την Δυτική Ελλάδα, 80 και πλέον έργων υποδομών, έργων με αναπτυξιακό πρόσημο και κοινωνικό χαρακτήρα, που συγκροτεί το αφήγημα μας ότι η Πάτρα αξίζει να είναι η δυτική πύλη της χώρας προς την Ευρώπη» τόνισε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στη διευρυμένη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, στην διάρκεια της οποίας έγινε η παρουσίαση του ολοκληρωμένου σχεδίου για την Πάτρα του 2030. Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν τα περισσότερα από 80 έργα και παρεμβάσεις που υλοποιούνται, έχουν δρομολογηθεί ή σχεδιάζονται στο πλαίσιο του ολοκληρωμένου σχεδίου για την Πάτρα του 2030 παρουσία πολυπληθούς κυβερνητικού κλιμακίου και του περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριου Φαρμάκη. Την εκδήλωση συντόνισε ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος.
«Είμαστε εδώ για να ακούμε την τοπική κοινωνία» υπογράμμισε ο κ. Μητσοτάκης και σημείωσε ότι ενδεικτικό της σημασίας που δίδεται σε αυτό το σχέδιο είναι «η σημερινή παρουσία υπουργών, υφυπουργών, γενικών γραμματέων και διοικητών οργανισμών. Κάτι που πιστοποιεί πως αντιλαμβανόμαστε τη λειτουργία του επιτελικού κράτους ως προς την άσκηση πολιτικών και ειδικώς αυτών που έχουν περιφερειακό χαρακτήρα».
Όπως σημειώνει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, αναφέρθηκε στην σημασία της συνεργασίας με τις Περιφέρειες και τους τοπικού παράγοντες «για να είμαστε σίγουροι ότι είμαστε αποδέκτες των δικών σας αγωνιών, των δικών σας προτεραιοτήτων, καθώς γνωρίζετε καλύτερα από εμάς τις τοπικές ιδιαιτερότητες, και πρόσθεσε ότι είμαστε πάντοτε ανοικτοί σε προτάσεις παρατηρήσεις και επισημάνσεις ώστε το αυτό το σχέδιο να γίνει πιο ουσιαστικό και πιο περιεκτικό ως προς τα αποτελέσματα τα οποία παράγει».
Ανέφερε ότι επιζητεί την συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση σε όλα τα επίπεδα, σημειώνοντας ότι «την έχουμε σε εξαιρετικό επίπεδο αυτή τη συνεργασία με την Περιφέρεια και θα ήθελα να την έχουμε και με τον Δήμο Πατρέων. Θέλω να τονίσω ότι ουδέποτε η Κυβέρνηση κι εγώ προσωπικά είδαμε την αυτοδιοίκηση μέσα από κομματικές παρωπίδες και εύχομαι να ισχύει και το αντίστροφο».
«Η περιφερειακή ανάπτυξη πρέπει να είναι δίκαιη» τόνισε ο πρωθυπουργός και χαρακτήρισε την Πάτρα μια πόλη με παραγωγική ιστορία, με δυναμική αστική τάξη, η οποία είχε παραπέσει τις τελευταίες δεκαετίες σε ουραγό σε ότι αφορά την ανάπτυξη. «Αυτό ερχόμαστε να διορθώσουμε με το ολοκληρωμένο σχέδιο το οποίο παρουσιάστηκε σήμερα» επεσήμανε και σημείωσε: «Αποδίδουμε πολλή μεγάλη σημασία στο να κλείσουμε εκκρεμότητες που έρχονται από το παρελθόν σε σχέση με τις υποδομές, όπως ο δρόμος Πατρών Πύργου. Δεν νομίζω ότι υπάρχει έργο που να αναδεικνύει στο μεγαλύτερο βαθμό τις παθογένειες του παρελθόντος αλλά και τη σύγκριση της προηγούμενης και της νυν κυβέρνησης, ως προς τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την παραγωγή δημόσιας πολιτικής».
Ο κ. Μητσοτάκης επεσήμανε ότι «το έργο αυτό ήταν καταδικασμένο να μην γίνει. Χρειάστηκε τεράστια προσπάθεια του υπουργείου Υποδομών έτσι ώστε να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Σήμερα είμαστε απολύτως βέβαιο καθώς το έργο τρέχει με γρήγορους ρυθμούς ότι στο τέλος του 2025 το έργο θα παραδοθεί στους κατοίκους της περιοχής».
Όπως ανέφερε και στη διάρκεια της περιοδείας του προχθές ο πρωθυπουργός, στα δεκάδες δρομολογημένα και σχεδιαζόμενα έργα περιλαμβάνονται η κατασκευή νέου τμήματος για εμπορευματοκιβώτια στον νέο λιμάνι της Πάτρας και η κατασκευή σιδηροδρομικής σύνδεσης, ο τετραπλασιασμός της χωρητικότητας των υποδομών για αποθήκευση LNG στο νέο λιμάνι και η ανάπλαση εκτάσεων και αθλητικών εγκαταστάσεων στο παραλιακό μέτωπο Πάτρας – Ρίου.
Ακόμη, στον φάκελο των παρεμβάσεων έχουν ενταχθεί, μεταξύ άλλων, η ολοκλήρωση των εγκαταστάσεων στο λιμάνι του Αιγίου με «πράσινα» πρότυπα, η κατασκευή μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων και μονάδας επεξεργασίας βιοαποβλήτων, η ανάπτυξη περιφερειακού ερευνητικού κέντρου στη Δυτική Ελλάδα, η αναβάθμιση των δομών Υγείας της Πάτρας, η διεθνοποίηση του πανεπιστημίου της πόλης και η αποκατάσταση ιστορικών τοπόσημων, όπως το ρωμαϊκό ωδείο και το θέατρο «Απόλλων».
Τα έργα, όπως ανακοινώθηκε, θα καλύψουν το χρόνιο κενό σε υποδομές και θα δώσουν νέα ώθηση σε στρατηγικής σημασίας εμπορικές συνδέσεις, αφενός με το εξωτερικό και αφετέρου με την υπόλοιπη ελληνική αγορά χάρη στην αναβάθμιση των δυνατοτήτων της περιοχής σε ό,τι αφορά τις μεταφορές και τα logistics, ενώ παράλληλα η τοπική επιχειρηματικότητα και ο πρωτογενής τομέας θα επωφεληθούν από την καλύτερη αξιοποίηση των δράσεων του πανεπιστημίου.
Το πλέγμα ενεργειών, που αφορούν την ανάπτυξη υποδομών, την παιδεία, την υγεία, την ποιότητα ζωής και άλλες πτυχές της οικονομικής και κοινωνικής ζωής της ευρύτερης περιοχής, παρουσίασαν και ανέλυσαν η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως, ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Γιώργος Γεωργαντάς, ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης, η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας Μίνα Γκάγκα, ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών Στέλιος Πέτσας, οι υφυπουργοί Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης και Χρίστος Δήμας, ο υφυπουργός Παιδείας Άγγελος Συρίγος, ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκος Ταγαράς, ο υφυπουργός Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης, ο γενικός γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων Μανώλης Γραφάκος, η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρα Σδούκου και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρης Πολίτης. Παρόντες ήταν εκπρόσωποι φορέων της ευρύτερης περιοχής και βουλευτές από τη Δυτική Ελλάδα.
Γ. Καραγιάννης: Σχεδόν 2 δισ. ευρώ το πρόγραμμα έργων που υλοποιεί το υπουργείο Υποδομών στην Αχαΐα
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Γιώργος Καραγιάννης, ανέλυσε το πρόγραμμα έργων υποδομών που υλοποιούνται στην Αχαΐα, μιλώντας στην ευρεία κυβερνητική σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό, που πραγματοποιήθηκε στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, στην Πάτρα.
Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη «στην Αχαΐα βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε φάση υλοποίησης, μόνο από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έργα ύψους σχεδόν 2 δισεκατομμυρίων ευρώ…Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο σχέδιο κρίσιμων υποδομών που απαντούν σε προβλήματα δεκαετιών, βελτιώνουν την καθημερινότητα και βέβαια υπηρετούν συγκεκριμένους αναπτυξιακούς στόχους» εξήγησε ο υφυπουργός Υποδομών.
Ο ίδιος υπενθύμισε ότι με την ανάληψη του χαρτοφυλακίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «βρήκαμε όλα τα μεγάλα έργα μπλοκαρισμένα», υπογραμμίζοντας ότι «το πιο ‘μπλεγμένο’ έργο, αυτό με τα πιο σύνθετα και πιο περίπλοκα προβλήματα, δεν θα ήταν άλλο από την Πατρών- Πύργου». Ξεκαθάρισε ότι πρόκειται για ένα έργο «που μπορώ να σας πω με βεβαιότητα, ότι δεν θα τελείωνε ποτέ αν δεν είχαμε πάρει γενναίες αποφάσεις, αν δεν είχαμε πει στους πολίτες της Αχαΐας και της Ηλείας την αλήθεια. Αν ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, δεν είχε επέμβει ο ίδιος προσωπικά για να δώσει λύση σε αυτό το γόρδιο δεσμό με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή».
«Βέβαια, κάνουμε και κάτι που δεν έχει γίνει ξανά ως τώρα. Δεν μένουμε στο να περιμένουμε να ολοκληρωθεί ο νέος αυτοκινητόδρομος αρχές του 2025. Δεν μπορούμε να ανεχθούμε άλλο φόρο αίματος σε αυτό τον επικίνδυνο δρόμο. Γι’ αυτό δημοπρατήσαμε και υλοποιούμε ένα έργο αρχικού προϋπολογισμού 30 εκατομμυρίων ευρώ, για στοχευμένες παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στην υφιστάμενη εθνική οδό, μέχρι να κατασκευαστεί η νέα» συνέχισε ο κ. Καραγιάννης. Ταυτόχρονα, ξεκινά και το Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας (ΠΕΒΟΑ) ύψους 15 εκατομμυρίων ευρώ στο υπόλοιπο επαρχιακό δίκτυο του νομού.
Ακολούθως, ο κ. Καραγιάννης, αναφέρθηκε στην σιδηροδρομική σύνδεση, κυρίως του λιμανιού της Πάτρας, με σύγχρονο τρένο υψηλών ταχυτήτων.
«Πρόκειται για ένα έργο με τεράστια αναπτυξιακά οφέλη για την περιοχή, που και αυτό έχει περάσει από σαράντα κύματα. Κάποιοι ήρθαν και έταξαν στους πολίτες ένα φαραωνικό έργο. Ένα έργο με αστάθμιστες τεχνικές και πρακτικές δυσκολίες, με υπέρογκο κόστος, χωρίς χρηματοδότηση. Εμείς, είπαμε για μια ακόμη φορά την αλήθεια» τόνισε.
Αναλύοντας την στρατηγική που ακολούθησε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ο κ. Καραγιάννης σημείωσε ότι «βρήκαμε τη χρυσή τομή ώστε και το τρένο να φτάσει στο λιμάνι, να υπογειοποιηθεί σε ολόκληρο τον βαρύ αστικό ιστό σε μήκος 5,2 χλμ., να αποδοθούν στην πόλη 70 στρέμματα αναπλάσεων και να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του, δηλαδή επιτέλους να υλοποιηθεί». Υπογράμμισε, μάλιστα, ότι «γι’ αυτό η πλειονότητα των κατοίκων της Πάτρας συντάσσεται με το σχέδιό μας και αντιλαμβάνεται το μέγεθος των θετικών προοπτικών που το έργο αυτό θα προσδώσει στην πόλη».
«Αντίστοιχα, αναβαθμίζουμε την υφιστάμενη – σε πρώτη φάση – σιδηροδρομική μετρική γραμμή από την Κάτω Αχαγιά, ώστε και το τρένο να φτάσει ως τον Πύργο, ενώ παράλληλα προχωράμε και τις διαδικασίες για την επέκταση του οδοντωτού στην Αγία Λαύρα, ένα σημαντικό έργο ανάδειξης της πολιτισμικής και ιστορικής μας παρακαταθήκης» πρόσθεσε ο υφυπουργός Υποδομών.
Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, «μέσα σε 3 χρόνια, λύσαμε εκκρεμότητες δεκαετιών για τα μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα της Αχαΐας και ταυτόχρονα, βάλαμε μπρος μια σειρά ακόμα από υποδομές που επίσης έχει ανάγκη ο τόπος». Σε αυτή την κατεύθυνση εντάσσονται, όπως είπε ο υφυπουργός Υποδομών, «έργα για τη λειτουργία του δικτύου ύδρευσης, αφού προηγουμένως ολοκληρώσαμε την κατασκευή του Φράγματος Πείρου- Παραπείρου, καθώς και έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης, ύψους 44 εκατομμυρίων ευρώ».
Ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε και σε σημαντικά κτιριακά έργα που υλοποιούνται «όπως η ενεργειακή αναβάθμιση Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Πατρών στο Ρίο, του Γενικού Νοσοκομείου ‘Άγιος Ανδρέας’, του Γενικού Νοσοκομείου Αιγίου, αλλά και της Αστυνομικής Διεύθυνσης Αχαΐας».
«Όλα αυτά τα έργα αυτά που υλοποιούμε, αποδεικνύουν έμπρακτα και τον εξέχοντα ρόλο της Αχαΐας στις προτεραιότητες του κυβερνητικού σχεδιασμού. Είναι ένα άλμα ανάπτυξης άμεσο, κατά τη διάρκεια κατασκευής των έργων, αλλά και μακροπρόθεσμο. Γιατί με τα έργα αυτά η Πάτρα και ολόκληρη η περιοχή θα μπει στην επόμενη δεκαετία, έχοντας νέα όπλα στην φαρέτρα της. Καλύτερη ποιότητα ζωής για τους κατοίκους της. Περισσότερες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας. Ανταγωνιστικό πρωτογενή τομέα με ταχύτερες και πιο αξιόπιστες μεταφορές. Ελκυστικότερο τουριστικό προϊόν. Και βέβαια με υποδομές ικανές να την αναδείξουν ως μια από τις σημαντικότερες πολύ-τροπικές πύλες εισόδου-εξόδου της Δυτικής Μεσογείου» είπε καταλήγοντας ο κ. Καραγιάννης.