Την ανάγκη σωστού συντονισμού, τα ελλείμματα που παρατηρούνται στη στελέχωση των αρμοδίων υπηρεσιών, αλλά και την αποφασιστικότητα που πρέπει να χαρακτηρίζει όλους τους εμπλεκόμενους για την ταχύρυθμη υλοποίηση των έργων, ανέδειξαν οι συμμετέχοντες στη διάρκεια της ημερίδας που οργάνωσε σήμερα το ΤΕΕ/ΤΚΜ, με θέμα: «Αντιπλημμυρική θωράκιση ευρύτερης περιοχής Θεσσαλονίκης – Παρουσίαση του επικαιροποιημένου MASTER PLAN», στο αμφιθέατρο του Τμήματος, παρουσία πλήθους μηχανικών και εκπροσώπων φορέων.

Καλωσορίζοντας τους συμμετέχοντες, ο Πρόεδρος της ΔΕ του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Γιώργος Τσακούμης τόνισε μεταξύ άλλων: «Θεωρήσαμε επιβεβλημένη τη σημερινή εκδήλωση στο πλαίσιο του ρόλου μας, ως θεσμικού συμβούλου της Πολιτείας. Άλλωστε το ΤΕΕ/ΤΚΜ συμμετείχε και στην προηγούμενη και στην τελευταία διαβούλευση για το Master Plan. Είναι κάτι που μας πονάει. Οι πλημμύρες στη Θεσσαλονίκη, χωρίς ακόμα -ευτυχώς- να έχουμε θύματα ή μεγάλες ζημίες, αποτελούν σοβαρό θέμα, αφού σε κάθε έντονη βροχόπτωση η πόλη θυμίζει για λίγη ώρα Βενετία. Με δεδομένη την κλιματική κρίση και την δόμηση της Θεσσαλονίκης, πρέπει να είναι πολύ προσεκτικές οι παρεμβάσεις που θα γίνουν εντός του αστικού ιστού, ενώ ο περιαστικός ιστός έχει δομηθεί άναρχα, περιλαμβάνοντας όμως σημαντικές παραγωγικές δραστηριότητες και στερούμενος σημαντικών υποδομών, διαχείρισης ομβρίων, αντιπλημμυρικών έργων, κλπ. Σημασία έχει λοιπόν, αυτό το master plan να εφαρμοστεί. Έχουν γίνει βήματα, για κάποια έργα προχωρούν οι διαδικασίες και είναι σημαντικό αυτά τα βήματα να έχουν συνέχεια ώστε να μη συζητάμε ξανά μετά από 10-20 χρόνια για νέα επικαιροποίηση.»

 

Ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας-Θράκη κ. Σταύρος Καλαφάτης, αναφέρθηκε στα βήματα που ήδη δρομολογούνται, στο πλαίσιο και του σχεδιασμού που πρόσφατα παρουσιάστηκε για τη Θεσσαλονίκη του 2030: «Υπό την πίεση της παγκόσμιας πρόκλησης της κλιματικής κρίσης, είναι πολύ σημαντικό, ότι αποκτούμε έναν οδικό χάρτη για την ολοκληρωμένη παρακολούθηση και αντιμετώπιση πλημμυρικών φαινομένων, για τον σχεδιασμό, την ιεράρχηση και υλοποίηση έργων αντιπλημμυρικής προστασίας. Το πλέγμα έργων που παρουσιάσαμε για τη Θεσσαλονίκη του 2030 περιλαμβάνει ήδη τέτοια έργα. Προχωρά με γοργούς ρυθμούς η υλοποίηση έργων αποχέτευσης, ύδρευσης και άρδευσης. Δημοπρατήθηκε η κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων στην ευρύτερη περιοχή της Λαχαναγοράς και αναδείχθηκε ανάδοχος για το έργο που αναμένεται να δώσει λύση στη διαχείριση των ομβρίων υδάτων σε Δενδροπόταμο, Διαβατά, Στρατόπεδο Γκόνου και Καλοχώρι, με χρονοδιάγραμμα 30 μηνών και προϋπολογισμό 33 εκατομμύρια ευρώ. Δημοπρατήθηκε το έργο διευθέτησης ρεμάτων του Ωραιοκάστρου συνολικού προϋπολογισμού 15,5 εκατομμυρίων ευρώ. Συμβασιοποιήθηκε η αποχέτευση ομβρίων του Δήμου Καλαμαριάς, συνολικού προϋπολογισμού 12 εκατομμυρίων ευρώ και χρόνο εκτέλεσης 24 μηνών. Στον τομέα των μελετών έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί η αντιπλημμυρική θωράκιση της ανατολικής Θεσσαλονίκης με έργα διευθέτησης της περιφερειακής τάφρου, και της δυτικής Θεσσαλονίκης για έργα διευθέτησης του Δενδροποτάμου, ενώ σε δημόσια διαβούλευση βρίσκεται και το έργο της ενοποίησης του παράκτιου μετώπου.»

Στ. Καλαφάτης – ΤΕΕ/ΤΚΜ: Βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης οι πολιτικές για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης

 

Η Γενική Γραμματέας Υποδομών κ. Μαρία Έλλη Γεράρδη, από την πλευρά της υπογράμμισε: «Το Υπουργείο έχει χαρακτηρίσει εθνικής προτεραιότητας και σημασίας ορισμένα από τα έργα που απαιτούνται για την αντιπλημμυρική προστασία της Θεσσαλονίκης, βοηθώντας έτσι και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με την τεχνογνωσία και το εξειδικευμένο προσωπικό που διαθέτει. Το Master Plan για τη Θεσσαλονίκη, εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σημαντικό σχέδιο για την αντιπλημμυρική θωράκιση της χώρας. Τα πλημμυρικά φαινόμενα που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα είναι έντονα και οι καταστροφές που αφήνουν πίσω τους είναι πρωτόγνωρες. Η κλιματική κρίση είναι πραγματικότητα και όλοι πλέον το αναγνωρίζουν. Οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις διοχετεύονται πλέον κατά προτεραιότητα σε έργα που μετριάζουν τις συνέπειές της και τα επόμενα χρόνια αυτή η τάση αναμένεται να παγιωθεί. Ήδη η χώρα μας, στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ προχώρησε στο σχεδιασμό και στην έγκριση ενός ειδικού επιχειρησιακού προγράμματος για την Πολιτική Προστασία με στόχο την υλοποίηση τέτοιων δράσεων… Το προηγούμενο master plan για τη Θεσσαλονίκη, το 2003, αφορούσε σε περιοχή πολύ μικρότερη από αυτή που εντάσσεται στο νέο master plan. Καταγράφηκαν οι ανάγκες, αξιολογήθηκε η κατάσταση των υφιστάμενων υποδομών και έγιναν προτάσεις για συγκεκριμένα έργα στον Αξιό και στον Γαλλικό Ποταμό, στην περιοχή του Λιμένος της Θεσσαλονίκης και του Δενδροποτάμου, στην Περιφερειακή Τάφρο, στην περιοχή του αεροδρομίου και του ποταμού Ανθεμούντα για τον οποίο προετοιμάζεται ο φάκελος για δημοπράτηση της μελέτης στο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους. Επίσης περιλαμβάνει έργα στην περιοχή των Νέων Επιβατών, της Περαίας, της Αγίας Τριάδας, της Ν.Μηχανιώνας, της Επανομής. Και τέλος έργα που αφορούν στο Κέντρο τη Θεσσαλονίκης, την Άνω Πόλη και τη Δυτική Θεσσαλονίκη.¨

 

Ο Αντιπεριφειάρχης Υποδομών και Δικτύων της ΠΚΜ -και πρώην Πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ- κ. Πάρις Μπίλλιας, δεν δίστασε να αναδείξει προβληματικές πτυχές της πραγματικότητας που συνοδεύει τον υφιστάμενο σχεδιασμό.

 

«Δεν είναι θέμα αντιδικίας αλλά πραγματικότητας. Η Πολιτεία χαρακτηρίζει κάποια έργα εθνικής σημασίας και το αρμόδιο Υπουργείο “λέει μ` αυτά θα ασχοληθούμε και τα υπόλοιπα είναι της Περιφέρειας”. Και σίγουρα είναι πολύ σημαντική η συνεννόηση με την ηγεσία του Υπουργείου και η υποστήριξη που δίνεται. Από την άλλη οι Δήμοι, αναφέρονται σε ρέματα των περιοχών τους και λένε “γι` αυτά είναι αρμόδια η Περιφέρεια”, χωρίς να μας έχουν δώσει ούτε ένα τεχνικό δελτίο. Όμως τελικά, ποια Περιφέρεια, με ποια στελέχη και ποια χρήματα. Αυτά τα λέω, γιατί χρειάζεται ένας συντονισμός. Στην Αττική υπάρχει μια επιτροπή που ελέγχει όλα τα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης… Στην δε Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, έχει να γίνει πρόσληψη νέου μηχανικού από το 2008. Πρέπει επίσης το master plan να εξειδικευθεί. Να γίνει ένας χρονοπρογραμματισμός, ο οποίος πρέπει να συνοδεύεται από τους αντίστοιχους πόρους, οικονομικούς και ανθρώπινους.. Για να είμαστε ρεαλιστικοί και να απευθυνθούμε στους πολίτες με τη γλώσσα της αλήθειας. Να τους πούμε ποια από τα έργα θα υλοποιήσουμε, πότε και με ποια επίπτωση.»

 

Τη σημασία του συντονισμού, το γεγονός ότι ο κεντρικός Δήμος αποτελεί τον τελικό αποδέκτη σημαντικού υδάτινου όγκου από άλλες περιοχές σε περιπτώσεις εντόνων καιρικών φαινομένων, αλλά και τις δυνατότητες ενίσχυσης του αντιπλημμυρικού δικτύου στο πλαίσιο αναπλάσεων που προγραμματίζονται, ανέδειξε από την πλευρά της η Εντεταλμένη Σύμβουλος Δημάρχου Θεσσαλονίκης, επί θεμάτων Τεχνικών Έργων κ. Ναταλία Βαρσάμη και τόνισε: «Στην περιοχή του δήμου μας έχουν εντοπιστεί και καταγραφεί οι κόκκινες περιοχές που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα κατά τη διάρκεια των έντονων βροχοπτώσεων, όπως είναι η πλατεία Βαρδαρίου, η γέφυρα των Αγ.Πάντων, Κουντουριώτου με Λεωφ.Νίκης και η  περιοχή της ΧΑΝΘ. Για να αγγίξω και πιο τεχνικά ζητήματα, είναι σημαντική η εξεύρεση χρηματοδότησης για τη δημιουργία χωριστικού δικτύου ώστε να διαχωρίζονται τα ακάθαρτα με τα όμβρια ύδατα και η αντικατάσταση σωληνώσεων μικρής διατομής καθώς δεν μπορούν να σηκώσουν τον μεγάλο όγκο ομβρίων στη διάρκεια των έντονων βροχοπτώσεων.»

 

To master plan με τα 123 έργα, τα 40 εκ των οποίων έχουν ιεραρχηθεί ως πρώτης προτεραιότητας, και επιμέρους θέματα, παρουσίασαν ο κ. Αντώνης Κοτσώνης, Γενικός Δ/ντής Υδραυλικών, Λιμενικών και Κτηριακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κ. Γεωργία Καστραντά, Διευθύντρια της Δ/νσης Αντιπλημμυρικών και Εγγειοβελτιωτικών Έργων (Δ19) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο Δρ. Άνθιμος Σπυρίδης, Αγρονόμος–Τοπογράφος Μηχανικός, M.Sc., Ph.D., εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρίας «ΥΕΤΟΣ Α.Ε.» και η κ. Μαρία Καλυβιώτη, Μηχανικός Τμήματος Συντηρήσεων Υποδιεύθυνσης Έργων Δομών Περιβάλλοντος ΔΤΕ/ΠΚΜ.

 

Την εκδήλωση συντόνισε προεδρείο αποτελούμενο από τους κ. Γιώργο Χρίστογλου, Πρόεδρο της Μόνιμης Επιτροπής Έργων Υποδομής και Δικτύων του ΤΕΕ/ΤΚΜ και κ. Απόστολο Πρόιο, μέλος ΔΕ του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Σύνδεσμος με τη Μ.Ε. Έργων Υποδομής και Δικτύων του ΤΕΕ/ΤΚΜ.

 

Δείτε τις εισηγήσεις εδώ.