Στην Ολομέλεια εισάγεται σήμερα για συζήτηση και ψήφιση το νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών για την «Κύρωση του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας» που ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων. Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, υπέρ της κύρωσης τάχθηκαν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ. ΣΥΡΙΖΑ, και Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν κατά την συνεδρίαση στην Ολομέλεια, ενώ ΚΚΕ και Μέρα 25 καταψήφισαν.
«Η Κωδικοποίηση της Φορολογικής Διαδικασίας αποτελεί τομή και αναγκαία διαρθρωτική μεταρρύθμιση προκειμένου οι αναγκαίες φορολογικές παρεμβάσεις να αποκτήσουν αποτύπωμα», τόνισε ο υφυπουργός Οικονομικών Απόστολος Βεσυρόπουλος. Η απλούστευση και η κωδικοποίηση της φορολογικής διαδικασίας, επισήμανε ο υφυπουργός, διευκολύνει πολίτες, επιχειρήσεις καθώς και την διευκόλυνση της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Προάγεται η ασφάλεια του Δικαίου και δημιουργούνται σχέσεις εμπιστοσύνης ανάμεσα στον φορολογούμενο και το Κράτος. Διευκολύνονται τα δικαστήρια και η φορολογική διοίκηση στην εφαρμογή του φορολογικού δικαίου.
Προανήγγειλε πως μετά το Ν 4978/2022 με τον οποίο ολοκληρώθηκε η Κύρωση του ΚΕΔΕ, έχουν δρομολογηθεί οι απαιτούμενες διαδικασίες για την κατάθεση προς Κύρωση από την Βουλή του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας και του Κώδικα Λοιπών Έμμεσων Φορολογιών. Βάση του χρονοδιαγράμματος μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου θα έχουν ολοκληρωθεί οι προπαρασκευαστικές ενέργειες των σχετικών ομάδων για τη νομοθετική Κωδικοποίηση Φορολογίας Περιουσίας και του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα. Και μέχρι την άνοιξη του 2023 θα έχει ολοκληρωθεί η Κύρωση των νέων Κωδίκων από την Βουλή.
Με την Κύρωση της Κωδικοποίηση της Φορολογικής Διαδικασίας, ο κ. Βεσυρόπουλος, επισήμανε ότι δεν επέρχεται καμία μεταβολή στην ουσία των διατάξεων που κωδικοποιούνται. Απλά, ενοποιούνται οι υφιστάμενες διατάξεις, αίρονται πιθανές αναντιστοιχίες σε περιεχόμενο και ορολογία, καταργούνται ρυθμίσεις ανενεργές καθώς και ρυθμίσεις που έχουν εξαντλήσει το ρυθμιστικό τους περιεχόμενο. Δημιουργείται ένα νομοθέτημα με συνοχή, συμβατό με την υπόλοιπη κείμενη νομοθεσία, κατανοητό και εύχρηστο. Ορίζονται κοινές διαδικασίες είσπραξης και επιβαλλόμενες κυρώσεις για όλα τα φορολογικά έσοδα. Αλληλοεπιδρά, με τους υπόλοιπους φορολογικούς Κώδικες που εφαρμόζονται συμπληρωματικά.
Ο υφυπουργός, ανέφερε πως η Κωδικοποίησή του ήταν αναγκαία, καθώς στα 9 χρόνια εφαρμογής του έχει υποστεί αλλεπάλληλες τροποποιήσεις με περισσότερους από 50 νόμους, εκ των οποίων πολλοί ήταν ασύνδετοι μεταξύ τους, καθώς έχουν σημειωθεί και πολλές οργανωτικές αλλαγές όπως η σύσταση της ΑΑΔΕ.
Σήμερα, είπε ο κ. Βεσυρόπουλος, δίνονται λύσεις σε μια σειρά από προβλήματα που έχουν υπάρξει. Αποτελεί ένα επικαιροποιημένο, συστηματικό και συνεκτικό νομοθέτημα, ένα αποτελεσματικό εργαλείο.
Οι θέσεις των κομμάτων
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Τρύφωνας Αλεξιάδης, συμφώνησε στην αναγκαιότητα και τη σπουδαιότητα που έχει η ύπαρξη Κωδίκων για την διοίκηση και τους χρήστες, σημειώνοντας, όμως, ότι για μία τόσο σοβαρή βασική Κωδικοποίηση θα έπρεπε να είχε προηγηθεί μια εκτενής διαβούλευση με τους φορείς. Πρόκειται είπε για μια ακόμη χαμένη ευκαιρία για ένα σοβαρό κοινωνικό διάλογο που θα μπορούσε να είχε δημιουργηθεί πρώτα και να μετά να προχωρούσαμε στην Κωδικοποίηση. Επεσήμανε πως ο ΣΥΡΙΖΑ έχει σοβαρή πολιτική διαφωνία με φορολογικές επιλογές που έχουν γίνει και σήμερα Κωδικοποιούνται. Το νομοθέτημα αυτό, πρόσθεσε ο βουλευτής, αφορά όλους τους Έλληνες και όχι μια κατηγορία φορολογουμένων όπως και αυτούς που θα έρθουν στην χώρα μας να επενδύσουν ή όσους επιλέξουν την Ελλάδα ως φορολογική τους έδρα. Γι’ αυτό και θα έπρεπε το Υπουργείο να «ανοίξει» τον διάλογο και όχι να προχωράμε σε μια «τυπική» επικύρωση από όσα μας φέρνετε σήμερα.
Ο κ. Αλεξιάδης, επίσης, αναφέρθηκε και στην τροπολογία που έχει καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ στο νομοσχέδιο για το θέμα της αποκατάστασης της προσωπικής διαφοράς σε αμοιβές μεταξύ των υπαλλήλων του Υπουργείου Οικονομικών, λέγοντας πως εάν η Κυβέρνηση μας πει ότι δεν μπορεί να την κάνει αποδεκτή λόγω της νομοθετικής διαδικασίας της Κύρωσης Κώδικα που ακολουθείται, εμείς εάν ακούσουμε την δέσμευση της Κυβέρνησης ότι θα δώσει μια λύση στο πρόβλημα αυτό, τότε θα αποσύρουμε την τροπολογία γιατί σκοπός μας δεν είναι ο πολιτικός εντυπωσιασμός αλλά η επίλυση του προβλήματος.
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Δημήτρης Κωνσταντόπουλος υπερψήφισε λέγοντας πως «εμείς στηρίζουμε κάθε νομοθέτημα που έχει ως στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας Δικαίου και της εμπιστοσύνης απέναντι στο Κράτος». Ζήτησε να πληροφορηθεί την πηγή της Κωδικοποίησης για να εντοπιστούν οι υπηρεσίες που θα κληθούν να εφαρμόσουν την νομοθεσία αυτή. Ο Κώδικας αυτός, επεσήμανε, περιλαμβάνει μια δέσμη φόρων που επηρεάζει το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας. Διευκρίνισε πως η ψήφιση της Κωδικοποίησης δεν σημαίνει ότι αλλάζει η πολιτική μας στάση απέναντι σε επιμέρους διατάξεις που δεν έχει ψηφίσει το ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, με πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα το Νόμο 4389/2016 που μετέτρεψε την Γενική Γραμματεία Εσόδων σε Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων υπό την εποπτεία των δανειστών ή το Νόμο της φορολογικής μεταρρύθμισης της ΝΔ. Κάλεσε να σπάσει ο φαύλος κύκλος της πολυνομίας, των συνεχών τροποποιήσεων και της αντινομίας. Πρόσθεσε πως η Κωδικοποίηση δεν είναι πανάκια της πολυνομίας. Αυτό που θα πρέπει να αξιολογηθεί είναι εάν οι τροποποιήσεις γίνονται γιατί φέρνουν λύσεις για τους πολλούς και για την διαφάνεια ή προέρχονται από πιέσεις ομάδων συμφερόντων.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Θανάσης Καραθανασόπουλος καταψήφισε την Κωδικοποίηση του Κώδικα λέγοντας ότι το βασικό ζήτημα είναι σε ποιο φορολογικό σύστημα επάνω έρχεται να εφαρμοστεί και ποια είναι τα βασικά του χαρακτηριστικά. Καταλόγισε σε ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ ότι δεν τους απασχολεί το «εκτρωματικό φορολογικό σύστημα» που έχουμε γιατί είναι οι Κυβερνήσεις τους αυτές που το έχουν συνδιαμορφώσει. Ένα σύστημα που τσακίζει τα λαϊκά εισοδήματα, τα υπερφορολογεί δίνοντας από την άλλη σκανδαλώδεις και προκλητικές φορολογικές απαλλαγές στο μεγάλο Κεφάλαιο. Πρόκειται είπε για «ένα βάρβαρο, ταξικό, βαθύτατα αντιλαϊκό φορολογικό σύστημα». Επισήμανε ότι το 90% των φορολογικών εσόδων είναι ξένο από τα εισοδήματα των ξένων ομίλων ενώ ταυτόχρονα έχουν την μερίδα του λέοντος σε ότι αφορά τις δαπάνες και την χρηματοδότηση. Η Κωδικοποίηση αυτή, είπε ο βουλευτής, είναι ταξική και αποσκοπεί στο να θωρακίσει και να κάνει πιο αποτελεσματικούς εκείνους τους Νόμους που επί της ουσίας μετακυλύουν την φορολογία σε συνταξιούχους, εργαζόμενους, αυτοαπασχολούμενους, στους βιοπαλαιστές αγρότες και στο πώς θα εισπράττονται πιο γρήγορα οι φόροι τους. Γι’ αυτό και «καταψηφίζουμε το συγκεκριμένο κώδικα, γιατί, ακριβώς, το θεωρούμε ένα εργαλείο που θα αξιοποιηθεί για ένα κυνήγι σε βάρος των πιο φτωχών και των πιο αδύνατων λαϊκών στρωμάτων».
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, χαρακτήρισε την Κωδικοποίηση αυτή ως μία ακόμη κύρωση γραφειοκρατικών διαδικασιών ακολουθώντας την αντίστοιχη του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων που ψηφίστηκε πρόσφατα. Είναι απόρροια, του προαπαιτούμενου νούμερο 199 του Ταμείου Ανάκαμψης. Οι διατάξεις του, επεσήμανε, αφορούν τη μετάβαση της εποπτείας της χώρας μας υπό το νέο καθεστώς υπό την ΑΑΔΕ που της επιτρέπεται να λειτουργεί με υποκειμενισμό έναντι των μεγάλων οφειλετών ή τους αλλοδαπούς και ανεξέλεγκτα και με υπερβολικές νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις στο Διοικητή της. Επεσήμανε πως επαναλαμβάνονται πολλές αοριστίες σε διατάξεις του Κώδικα.
Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25 Γιώργος Λογιάδης, καταψήφισε επισημαίνοντας ότι ως φορολογική διοίκηση νοείται η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Μια ανεξάρτητη Αρχή που δεν υπάρχει στο Σύνταγμα. Δεν έχει νομική προσωπικότητα. Δεν υπόκειται σε ιεραρχικό έλεγχο ή εποπτεία από τον ΥΠΟΙΚ. Η ΑΑΔΕ είναι μια ξένη υπηρεσία, που ελέγχεται, διορίζεται, διοικείται από τους δανειστές για τους δανειστές, είπε μεταξύ άλλων.