«Μπλόκο» στις συναλλαγές των πελατών βάζουν οι τράπεζες, όταν δεν διαθέτουν λογαριασμό στη δική τους τράπεζα. Το φαινόμενο έχει επεκταθεί στο σύνολο των συστημικών τραπεζών χωρίς κανένας αρμόδιος να εξηγεί την αναγκαιότητα του μέτρου.
Πελάτες που προσέρχονται για μία απλή κατάθεση χρημάτων σε λογαριασμό φυσικού προσώπου βρίσκονται προ απροόπτου, καθώς η συναλλαγή δεν μπορεί να εκτελεστεί αν ο πελάτης δεν έχει λογαριασμό στη συγκεκριμένη τράπεζα.
Στη νέα κουλτούρα των συναλλαγών εντάχθηκε και η Eurobank , η οποία μέχρι τα τέλη Αυγούστου είχε ανοιχτό το σύστημα για όσους δεν είχαν λογαριασμό.
Η Τράπεζα Πειραιώς, η Εθνική Τράπεζα και η Alpha Bank το είχαν θέσει σε εφαρμογή νωρίτερα, χωρίς όμως κανένας να κατανοεί την σκοπιμότητα.
Αλλά και οι προσερχόμενοι πελάτες φαίνεται ότι ποτέ δεν αναρωτήθηκαν σχετικά στο ερώτημα του υπαλλήλου πριν τη συναλλαγή εάν διαθέτει λογαριασμό. Η απάντηση συνήθως ήταν θετική από τον πελάτη και προχωρούσε η συναλλαγή.
Το πρόβλημα αναδείχθηκε όταν ο πελάτης ζήτησε να κάνει κατάθεση σε άλλο λογαριασμό αλλά στη διευκρίνιση αν διαθέτει λογαριασμό στην ίδια τράπεζα για να συνεχίσει την κατάθεση ήταν αρνητική, με αποτέλεσμα να μην του επιτραπεί η κατάθεση.
Να σημειωθεί ότι και στο ταμείο να γίνονταν η συναλλαγή πάλι δεν θα μπορούσε να προχωρήσει τη διαδικασία της κατάθεσης, με αποτέλεσμα ο πελάτης να αποχωρήσει άπραγος.
Η διοίκηση της Τράπεζας της Ελλάδος , η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών αλλά και οι διοικήσεις των τραπεζών δεν μπήκαν στο κόπο να ενημερώσουν τα εκατομμύρια των καταναλωτών .
Με απορία μας αντιμετώπισαν οι καταναλωτικές οργανώσεις αλλά και η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Καταναλωτή όταν προσδιορίσαμε την απαίτηση των τραπεζών για να αποδεχθούν μία συναλλαγή όταν ο καταθέτης δεν είχε τραπεζικό λογαριασμό.
Οι υπάλληλοι των τραπεζών επικαλούνται την Τράπεζα της Ελλάδος για τις αλλαγές που προωθούν αλλά κανένας δεν δίνει κάποια απόφαση που να δικαιολογεί τις αλλαγές στο στάδιο των συναλλαγών.
Η βάση του συλλογισμού των τραπεζών είναι η ορθή ταυτοποίηση των φυσικών προσώπων που συναλλάσσονται, με βάση τις οδηγίες για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος και τις οδηγίες ΕΚΤ και ΤτΕ για το πλαίσιο KYC (known your customer).
Ωστόσο ο νόμος προβλέπει ρητά τις διαδικασίες ταυτοποίησης φυσικού προσώπου, οι οποίες περιέχουν την Αστυνομική Ταυτότητα, το Διαβατήριο, το Δίπλωμα κλπ, σε συνδυασμό ή μη με υπεύθυνη δήλωση ακόμη. Σημειώνεται ότι αντίστοιχη πρακτική (άρνηση εξυπηρέτησης για λόγους ταυτοπροσωπίας όταν προσέρχεται ο ίδιος ο πολίτης) σε δημόσια υπηρεσία, αποτελεί αδίκημα και παράβαση καθήκοντος, εγείροντας μάλιστα δικαίωμα αποζημίωσης για τον πολίτη από τον υπάλληλο που ακολουθεί τέτοιες πρακτικές.
Αλλά οι τράπεζες, ξανά, νομίζουν ότι είναι κράτος εν κράτει…
Αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι η ψηφιακή ταυτότητα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, παρά τις τυμπανοκρουσίες, δεν έχει γίνει ακόμη αποδεκτή από τις τράπεζες με τους υπαλλήλους να ζητούν την Αστυνομική Ταυτότητα στη φυσική της μορφή.
Μέχρι σήμερα δεν αποτελεί πρόβλημα διότι οι πολίτες είναι ελάχιστοι που κατέβασαν στο κινητό τους σε ψηφιακή μορφή την Α.Τ και το δίπλωμα οδήγησης , με το σύνολο σχεδόν των πολιτών να εμφανίζει την αστυνομική ταυτότητα για τις συναλλαγές με τις τράπεζες. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τράπεζες μετά το δελτίο ΑΤ αποδέχονται το Διαβατήριο για ταυτοποίηση ενώ αν παρουσιάσει ένας πελάτης το δίπλωμα οδήγησης που έχει συμπεριλάβει και τη φωτογραφία του κατόχου δεν γίνεται αποδεκτό από τις τράπεζες.
Η Τράπεζα της Ελλάδος αναμένεται στο επόμενο διάστημα να επιτρέψει την ψηφιακή ταυτότητα από το κινητό για την ολοκλήρωση μιας τραπεζικής συναλλαγής.
Τέλος να σημειωθεί ότι με αυτή την πρακτική ένας πελάτης για να κάνει συναλλαγές με όλες τις συστημικές τράπεζες πρέπει να έχει τέσσερις λογαριασμούς.