Με την κοινή διαπίστωση από όλους τους ομιλητές ότι ο διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) αλλάζει τα δεδομένα, αλλά κυρίως τον ενεργειακό χάρτη στην περιοχή και την Ευρώπη ευρύτερα, καθώς και μ’ ένα βίντεο από το κέντρο ελέγχου του αγωγού στο Χάσκοβο, εκεί απ’ όπου στις 7 το πρωί της Παρασκευής ξεκίνησε επίσημα η εμπορική λειτουργία του αγωγού, ολοκληρώθηκε η τελετή, στη Σόφια, για τον IGB.
“Είναι μεγάλη μου χαρά και τιμή που βρίσκομαι μαζί σας, εδώ στη Σόφια, για την τελετή που σηματοδοτεί την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB)”, τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στο χαιρετισμό που απηύθυνε στους στην τελετή που πραγματοποιήθηκε στο National palace of Colture της Σόφιας, σημειώνει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
“Πριν από περίπου δύο μήνες, στην Κομοτηνή, από κοινού με τον τότε Πρωθυπουργό της Βουλγαρίας Kiril Petkov, γιορτάσαμε την ολοκλήρωση της κατασκευής αυτής της ενεργειακής γέφυρας, που φέρνει την Ελλάδα και την Βουλγαρία ακόμα πιο κοντά, αλλάζοντας παράλληλα εκ βάθρων -όπως έχει ήδη επισημανθεί- τον ενεργειακό χάρτη της περιοχής μας”, είπε ο πρωθυπουργός και συνέχισε: “Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του αγωγού IGB αποτελεί μία εξαιρετική στιγμή, όχι μόνο για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αλλά για την Ευρώπη ευρύτερα, καθώς αυτός ο αγωγός ενισχύει σημαντικά την ενεργειακή και εφοδιαστική ασφάλεια για όλες τις διασυνδεδεμένες χώρες στα Βαλκάνια, αλλά και στην ευρωπαϊκή ήπειρο συνολικά.
Ο αγωγός αυτός αποτελεί το επιστέγασμα της συνεργασίας και των συντονισμένων προσπαθειών των δύο κυβερνήσεων μας τα τελευταία χρόνια. Συνεργάστηκα γι’ αυτό το έργο πολύ στενά κι εντατικά με τους ομολόγους μου, τον Πρωθυπουργό Borissov, τον Πρωθυπουργό Petkov, τις υπηρεσιακές κυβερνήσεις. Πιστεύω ότι η ευρύτερη γεωπολιτική σημασία του αγωγού αναγνωρίζεται και υπογραμμίζεται από την παρουσία, σήμερα, των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων του Αζερμπαϊτζάν, της Σερβίας, της Βόρειας Μακεδονίας και της Ρουμανίας”.
Για τον διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου IGB είπε ότι “ο αγωγός αυτός θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στη Βουλγαρία, θέτοντας τέλος στην κυρίαρχη θέση του ρωσικού αερίου στη Βουλγαρία” και πρόσθεσε: “Ασφαλώς, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα έργα ενεργειακών υποδομών που είναι σε εξέλιξη στην περιοχή, θα συμβάλει στην ανάπτυξη ενός αξιόπιστου δικτύου φυσικού αερίου.
Όπως σημείωσαν πολλοί προλαλήσαντες, όταν σχεδιάστηκαν αυτά τα έργα, πριν από αρκετά χρόνια, πολλοί πίστευαν ότι δεν επρόκειτο να υλοποιηθούν. Αλλά σήμερα εγκαινιάζουμε με χαρά αυτόν τον αγωγό και με χαροποιεί ιδιαίτερα ότι η χώρα μου, η Ελλάδα, διαδραματίζει έναν όλο και πιο ενεργό ρόλο, μετατρεπόμενη σε έναν περιφερειακό ενεργειακό κόμβο που θα εξυπηρετεί όχι μόνο τις δικές της ανάγκες, αλλά τις ανάγκες όλων των χωρών της περιοχής”.
Σημαντικός ο ρόλος της Αλεξανδρούπολης
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στο ιδιαίτερα σημαντικό έργο, όπως είπε, που υλοποιείται στην Αλεξανδρούπολη, την κατασκευή πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης που θα είναι έτοιμη έως το τέλος του 2023 και σημείωσε: “Το έργο θα μας επιτρέψει να εισάγουμε πολύ αυξημένες ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και προς εξυπηρέτηση των αναγκών των γειτονικών χωρών της νοτιοανατολικής Ευρώπης, γιατί όχι και της κεντρικής Ευρώπης. Ενδεχομένως ακόμα και χώρες όπως η Ουκρανία θα μπορούν να εξυπηρετηθούν από αυτή την υποδομή. Επομένως, αυτό το έργο δεν είναι μόνο ένας αγωγός ενέργειας. Είναι ένα έργο που διαφοροποιεί πηγές και οδεύσεις. Είναι επίσης ένας αγωγός που συνδέει ευρωπαϊκά κράτη τα οποία μοιράζονται τις ίδιες ευρωπαϊκές αξίες της αλληλεγγύης και της περιφερειακής συνεργασίας. Πιστεύω πως πρόκειται για μια χειροπιαστή έκφραση της αποφασιστικότητάς μας να αντιδράσουμε από κοινού στις υφιστάμενες και τις μελλοντικές προκλήσεις -και όντως είναι εξαιρετικά σημαντικές. Ταυτόχρονα, εκφράζουμε την αποφασιστικότητά μας να προωθήσουμε από κοινού την ευημερία των λαών μας”.
Ισχυρότερη ευρωπαϊκή συνεργασία για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης
Σε σχέση με την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης έκανε αναφορά στον χαιρετισμό της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν που προηγήθηκε και σημείωσε: “Με χαροποίησε ιδιαίτερα το γεγονός ότι άκουσα την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να υπογραμμίζει την ανάγκη για ισχυρότερη ευρωπαϊκή συνεργασία για την αντιμετώπιση του ανοικτού εκβιασμού εκ μέρους της Ρωσίας, σε ό,τι αφορά την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης.
Και ασφαλώς αυτό δεν είναι μόνο πρόβλημα που σχετίζεται με τη φυσική προμήθεια φυσικού αερίου. Είναι επίσης ένα πρόβλημα που σχετίζεται με την τιμή του φυσικού αερίου που πληρώνουν οι ευρωπαϊκές χώρες. Όλοι γνωρίζουμε ότι αυτή τη στιγμή οι κοινωνίες μας, οι επιχειρήσεις, τα νοικοκυριά, σηκώνουν μεγάλο βάρος όσον αφορά τις πολύ υψηλές τιμές ενέργειας.
Όλοι γνωρίζουμε, επίσης, ότι οι εθνικοί προϋπολογισμοί έχουν πεπερασμένη δυνατότητα να απορροφήσουν αυτές τις αυξήσεις. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μία ευρωπαϊκή λύση, που ελπίζω ότι θα οριστικοποιηθεί κατά τις επόμενες ευρωπαϊκές Συνόδους Κορυφής στην Πράγα και στις Βρυξέλλες, είναι τόσο σημαντική.
Αγαπητή Ούρσουλα, αυτό που κάναμε με τον Covid πρέπει να το επαναλάβουμε με το φυσικό αέριο. Χρειαζόμαστε μια ενιαία ευρωπαϊκή στρατηγική. Πρέπει να αποφύγουμε τον κατακερματισμό της ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας. Και πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι βάζουμε την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη πάνω από τα επιμέρους εθνικά συμφέροντα. Η Ελλάδα θα είναι πάντα έτοιμη να συμβάλει σε αυτήν την προσπάθεια, στην οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αναλάβει έναν πολύ σημαντικό ηγετικό ρόλο”.
Ούρσουλα τον ντερ Λάιεν για IGB: Ξεκινάει μια νέα εποχή για τη Βουλγαρία και τη ΝΑ Ευρώπη
«Σήμερα ξεκινάει μια νέα εποχή για τη Βουλγαρία και για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη», τόνισε κατά την ομιλία της η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υπενθύμισε ότι το έργο διασύνδεσης φυσικού αερίου μεταξύ Βουλγαρίας και Ελλάδας βρίσκεται στο τραπέζι για πάνω από δέκα χρόνια. «Ξεκίνησε το 2009, σε μια στιγμή, μάλιστα, που η Βουλγαρία επλήγη σοβαρά από την απόφαση της Gazprom να σταματήσει τη ροή φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας. «Χρειάστηκε πολλή αποφασιστικότητα για να φτάσουμε στον στόχο», τόνισε, ευχαριστώντας τις κυβερνήσεις στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία για τη συμβολή και την αποφασιστικότητα τους για την υλοποίηση του έργου.
«Η Ευρωπαϊκή Ένωση υποστήριξε το έργο από την πρώτη κιόλας μέρα, τόσο πολιτικά όσο και οικονομικά», σημείωσε η πρόεδρος της Κομισιόν, υπενθυμίζοντας πως η οικονομική στήριξη ανήλθε στα 250 εκατ. ευρώ.
Υπογραμμίζοντας τη σημασία του έργου για τη Βουλγαρία, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν υπενθύμισε ότι η βαλκανική αυτή χώρα προμηθευόταν το 80% του φυσικού της αερίου από τη Ρωσία προτού ο Πούτιν αποφασίσει να ξεκινήσει, όπως τόνισε, τον πόλεμο στην Ουκρανία και έναν ενεργειακό πόλεμο κατά της Ευρώπης.
«Αυτός ο αγωγός αλλάζει τα δεδομένα για τη Βουλγαρία και για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης» και αυτό σημαίνει ελευθερία από την εξάρτηση από το ρωσικό αέριο, πρόσθεσε και προς επίρρωσιν αυτού, επισήμανε ότι ο διασυνδετήριος αυτός αγωγός θα μπορούσε να καλύψει ολόκληρη την κατανάλωση φυσικού αερίου της Βουλγαρίας, γεγονός που χαρακτήρισε «σπουδαία νέα σε πολύ δύσκολες στιγμές».
«Τόσο εδώ στη Βουλγαρία όσο και σε ολόκληρη την Ευρώπη οι άνθρωποι αισθάνονται τις συνέπειες του πολέμου της Ρωσίας. Αλλά χάρη σε έργα όπως αυτό, η Ευρώπη θα έχει αρκετό φυσικό αέριο για τον χειμώνα», ανέφερε χαρακτηριστικά η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
«Δουλέψαμε πολύ σκληρά τον προηγούμενο μήνα. Το πρώτο βήμα ήταν η διαφοροποίηση από το ρωσικό φυσικό αέριο με άλλες αξιόπιστες προμήθειες», σημείωσε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ευχαριστώντας στο πλαίσιο αυτό τον πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίγιεφ, ο οποίος ήταν παρών στην εκδήλωση, αλλά και άλλους που βοήθησαν προς αυτή την κατεύθυνση.
Αναφέρθηκε επίσης σε δύο ακόμη σημαντικά βήματα που ήταν η εξοικονόμηση ενέργειας για ενίσχυση των αποθεμάτων και οι «τεράστιες επενδύσεις» στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, υπογραμμίζοντας πως θα πρέπει να συνεχίσουμε να επενδύουμε στην αιολική και ηλιακή ενέργεια και σε άλλους τομείς των ΑΠΕ.
«Η Ευρώπη έχει όλα όσα χρειάζεται για να απελευθερωθεί από την εξάρτησή της από τη Ρωσία. Είναι θέμα πολιτικής βούλησης», τόνισε με έμφαση η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, επισημαίνοντας πως «βρισκόμαστε για άλλη μια φορά σε μια κρίσιμη καμπή. Η ενεργειακή κρίση είναι σοβαρή αλλά μπορούμε να τη διαχειριστούμε. Και απαιτεί από την Ευρώπη μια κοινή απάντηση που να επιτρέπει τη μείωση του ενεργειακού κόστους για οικογένειες και επιχειρήσεις».
Όπως είπε η πρόεδρος της Κομισιόν «αυτός είναι ο στόχος και πρέπει να τον πετύχουμε» και σημείωσε ότι έχουν ήδη γίνει «σημαντικά βήματα» προς αυτή την κατεύθυνση, υπενθυμίζοντας την πολιτική συμφωνία στην οποία κατέληξαν χθες οι υπουργοί Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τα μέτρα για τον μετριασμό των υψηλών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας.
Σημείωσε πως πρέπει να γίνουν ακόμη περισσότερα και στο πλαίσιο αυτό υπογράμμισε την ανάγκη προστασίας των θεμελίων των οικονομιών μας και ιδιαίτερα της ενιαίας αγοράς μας. «Χωρίς κοινή ευρωπαϊκή λύση, κινδυνεύουμε σοβαρά με κατακερματισμό. Είναι υψίστης σημασίας να διατηρήσουμε ίσους όρους ανταγωνισμού και να αποφύγουμε τις στρεβλώσεις της ενιαίας αγοράς», τόνισε η πρόεδρος της Κομισιόν, επισημαίνοντας πως πρέπει να κάνουμε περισσότερα να περιορίσουμε τις εκτοξευόμενες τιμές της ενέργειας που αποδυναμώνουν την οικονομία μας.
Ζωτική η σημασία του ελληνοβουλγαρικού αγωγού φυσικού αερίου
Τη βούληση που επέδειξαν οι κυβερνήσεις Ελλάδας και Βουλγαρίας για την ολοκλήρωση του έργου υπογράμμισε, στον εναρκτήριο χαιρετισμό του στην εκδήλωση, ο υπηρεσιακός πρωθυπουργός της Βουλγαρίας Γκάλαμπ Ντόνεφ, αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
«Οι κοινές προσπάθειές μας στέφθηκαν με επιτυχία, καθώς από σήμερα ο αγωγός είναι έτοιμος για εμπορική χρήση», σημείωσε και πρόσθεσε πως ο IGB μπορεί να ικανοποιήσει όλη την εσωτερική ζήτηση και κυρίως να πετύχει την πολυπόθητη διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων φυσικού αερίου, που «είναι “κλειδί” για τη διασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας της Βουλγαρίας».
«Ο αγωγός αυτός καθιστά τη χώρα μας λιγότερο ευάλωτη στις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης και βελτιώνει τη διαπραγματευτική μας θέση», σημείωσε, ενώ εξήρε τη συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση, λέγοντας ότι αποτελεί απόδειξη της συνεργασίας και της αλληλεγγύης μεταξύ των δύο πλευρών.
Παίρνοντας τον λόγο, ο Πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίγιεφ, έκανε λόγο για μια «ιστορική τελετή», υπογραμμίζοντας τη σημασία του αγωγού για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, με τη διαφοροποίηση των πηγών και οδεύσεων φυσικού αερίου.
«Η ενεργειακή ασφάλεια είναι κομμάτι της εθνικής ασφάλειας κάθε χώρας και η σημερινή γεωπολιτική κατάσταση στον κόσμο το αποδεικνύει αυτό για ακόμη μια φορά», υπογράμμισε ο Αζέρος Πρόεδρος και αναφέρθηκε στη σημασία του Νοτίου Διαδρόμου, ενός από τα μεγαλύτερα, όπως τόνισε, ενεργειακά πρότζεκτ που άλλαξε τον ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης και για το οποίο το Αζερμπαϊτζάν είναι περήφανο που συγκαταλέγεται στους εμπνευστές του.
Υπενθύμισε ότι εδώ και χρόνια η χώρα του είναι βασικός προμηθευτής πετρελαίου στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια αγορά, έχει γίνει επίσης αξιόπιστος προμηθευτής φυσικού αερίου, ενώ θα γίνει σύντομα «αξιόπιστος σύμμαχος» και στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Την προηγούμενη χρονιά, οι εξαγωγές φυσικού αερίου του Αζερμπαϊτζάν ήταν περίπου 19 δισ. bcm, εκ των οποίων το 8,1 δισ. ήταν προς την Ευρώπη -αύξηση 40% σε σχέση με την περασμένη χρονιά- και φέτος θα αυξήσουμε τις εξαγωγές μας σε περισσότερα από 22 δισ. bcm, εκ των οποίων τα 11,5 δισ. θα πάνε στους Ευρωπαίους καταναλωτές, εξήγησε ο Αζέρος Πρόεδρος.
Αναφέρθηκε δε, στο σχετικό μνημόνιο κατανόησης που έχει υπογράψει το Αζερμπαϊτζάν με την Κομισιόν, «ένα πολύ ουσιαστικό έγγραφο», βάσει του οποίου σχεδιάζεται ο διπλασιασμός της προμήθειας φυσικού αερίου στην Ευρώπη έως το 2027.
«Η ολοκλήρωση του αγωγού συμβάλλει σημαντικά στη διαφοροποίηση των πηγών φυσικού αερίου», είπε, από την πλευρά του, ο πρωθυπουργός της Ρουμανίας Νικολάε Τσιούκα, υπογραμμίζοντας, ωστόσο, πως «θα πρέπει να παραμείνουμε ρεαλιστές και να επιταχύνουμε τη διαφοροποίηση αυτή μειώνοντας περαιτέρω την εξάρτηση από τη Ρωσία».
Στο πλαίσιο αυτό υπογράμμισε την ανάγκη ανάπτυξης κοινών έργων, βασισμένων στη λογική της βιωσιμότητας και της προστασίας του περιβάλλοντος. «Η περιφερειακή συνεργασία είναι το κλειδί στην επιτυχία», επισήμανε -μεταξύ άλλων- ο Ρουμάνος πρωθυπουργός.
Στη σημασία του έργου και για τη χώρα του αναφέρθηκε ο Πρόεδρος της Σερβίας Αλεξάντερ Βούτσιτς, ο οποίος συνεχάρη τις κυβερνήσεις της Ελλάδας και της Βουλγαρίας για την επιτυχή ολοκλήρωση του.
«Είναι πολύ σημαντικό και για τη Σερβία καθώς έχει αρχίσει να κατασκευάζεται ο διασυνδετήριος αγωγός με τη Βουλγαρία», σημείωσε, εκφράζοντας την ελπίδα πως την ίδια περίοδο του χρόνου θα έχει ολοκληρωθεί και αυτό το πρότζεκτ που θα συμβάλλει ακόμη περισσότερο στην αλλαγή του ενεργειακού χάρτη της περιοχής, όπως επίσης και το αντίστοιχο πρότζεκτ με τη Βόρεια Μακεδονία.
Ευχαρίστησε, μάλιστα, την Ευρωπαϊκή Ένωση και την πρόεδρο της Κομισιόν προσωπικά για τη βοήθεια, λέγοντας πως «χωρίς τη βοήθεια αυτή δεν θα μπορούσαμε να έχουμε πετύχει αυτούς τους στόχους».
Στην «ανεύθυνη επιθετικότητα της Ρωσίας απέναντι στην Ουκρανία» που οδήγησε στον πόλεμο και την ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη, αναφέρθηκε ο Πρόεδρος της Βόρειας Μακεδονίας Στέβο Πεντάροφσκι, μιλώντας στην ίδια τελετή για την έναρξη της εμπορικής χρήσης του IGB, γεγονός που χαρακτήρισε πολύ σημαντικό.
Ο κ. Πεντάροφσκι ευχαρίστησε Ελλάδα και Βουλγαρία για τη βούληση της επέκτασης της ενεργειακής υποδομής και στις υπόλοιπες χώρες των Βαλκανίων, υπογράμμισε τη σημασία που έχει αυτό για τη χώρα του και πρόσθεσε πως η Βόρεια Μακεδονία είναι έτοιμη να κάνει όλα τα απαραίτητα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση.
Στο πλαίσιο αυτό ζήτησε «μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αλληλεγγύη» και να δοθεί πρόσβαση σε όλες τις χώρες της περιοχής στους μηχανισμούς αντιμετώπισης κρίσεων της ΕΕ. «Θα πρέπει, με αμοιβαίες προσπάθειες από όλους μας, να υλοποιήσουμε το μότο: μαζί είμαστε ισχυρότεροι».
Την εκδήλωση έκλεισε ο Πρόεδρος της Βουλγαρίας Ρούμεν Ράντεφ, ο οποίος υπογράμμισε -μεταξύ άλλων- ότι «ο IGB αλλάζει ήδη αποφασιστικά τον ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης» και δεν πρόκειται απλώς για ένα έργο υποδομής αλλά ένα σύμβολο της αυξανόμενης συνεργασίας στην περιοχή μας.
Αναφέρθηκε στις δυσκολίες στην πορεία κατασκευής του έργου και ευχαρίστησε την ομάδα του ICGB για την επιμονή τους, αλλά και τους ανθρώπους της κατασκευάστριας εταιρείας ΑΒΑΞ για τον επαγγελματισμό τους.
«Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του IGB είναι μια σταθερή απόδειξη της αποφασιστικότητάς μας ότι δεν υπάρχει όριο στην επιτυχία, όταν όλοι μας είμαστε ιδιαίτερα αφοσιωμένοι στο κοινό μας μέλλον», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της Βουλγαρίας, υπογραμμίζοντας πως η επιτυχία του IGB μας ενθαρρύνει να σκεφτούμε πέραν των αγωγών και των υπόλοιπων ενεργειακών δικτύων.
Σημείωσε ότι, σήμερα, το κλειδί της επιτυχίας είναι τα κοινά έργα συνδεσιμότητας και πως «η κρίση μας ωθεί να σκεφτούμε συλλογικά», γι’ αυτό και πέραν των ενεργειακών πρότζεκτ θα πρέπει να σχεδιάζουμε και έργα που αφορούν ευρύτερα τις υποδομές, όπως οι δρόμοι και οι σιδηρόδρομοι, οι ψηφιακές υποδομές κά.
Στην τελετή χαιρετισμό απηύθυνε, επίσης, η εκτελεστική διευθύντρια του ICGB Τεοντόρα Γκεοργκίεβα (Teodora Georgieva), η οποία αναφέρθηκε στην πορεία κατασκευής του έργου αλλά και το πώς αυτό αλλάζει τα δεδομένα όχι μόνο για τη Βουλγαρία αλλά για ολόκληρη την περιοχή, αλλά και ο επίσης εκτελεστικός διευθυντής Γεώργιος Σάτλας, ο οποίος ευχαρίστησε όλους όσοι συνέβαλαν στην επιτυχή ολοκλήρωση του IGB, επισήμανε τις προκλήσεις στην κατασκευή του αλλά και τη ζωτική σημασία της συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων φορέων, που οδήγησε στην ευόδωση του έργου.
Στη διάρκεια της τελετής προβλήθηκε επίσης βίντεο διάρκειας δύο λεπτών για το έργο, ενώ -μεταξύ άλλων- το «παρών» στην εκδήλωση έδωσε ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, που κατασκεύασε το έργο.
Το έργο σε αριθμούς
Όπως τονίζει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο IGB συνδέει τη Βουλγαρία με τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) και επιτρέπει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν, μέσω Ελλάδας, προς την Ιταλία και την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Θα μεταφέρει αζέρικο αέριο μέσω του Νότιου Διαδρόμου στη Βουλγαρία, διαφοροποιώντας τις πηγές προμήθειας της αγοράς της. Αλλάζει, δηλαδή, τα δεδομένα για τη βουλγαρική ενεργειακή αγορά με την ικανότητά της να αυξάνει τον ανταγωνισμό και να μειώνει τις τιμές για τους καταναλωτές εξασφαλίζοντας παράλληλα διαφοροποιημένες και εναλλακτικές παραδόσεις φυσικού αερίου.
Ωστόσο, η στρατηγική του σημασία είναι ευρύτερη καθώς αναμένεται να αποτελέσει βασικό κρίκο στην αλυσίδα του Κάθετου Διαδρόμου, ενός συστήματος αγωγών που θα διασυνδέει την Ελλάδα, εκτός της Βουλγαρίας, με τη Ρουμανία και την Ουγγαρία, λειτουργώντας συμπληρωματικά με τον σχεδιαζόμενο πλωτό τερματικό σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης.
Tο έργο, το οποίο κατασκεύασε η εταιρεία ΑΒΑΞ αναγνωρίζεται ως κορυφαίο για την πρωτοβουλία CESEC (Central and South-Eastern European Gas Connectivity) και έχει εξαιρετική συνέργεια με άλλα μεγάλα έργα όπως τον TAP και τον TANAP.
Ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, σε δήλωσή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισε μεταξύ άλλων ότι «ο αγωγός αυτός, σε συνδυασμό με τον TAP και τις υποδομές της Ρεβυθούσας, που επίσης κατασκεύασε ο Όμιλος ΑΒΑΞ, αποτελούν εχέγγυα ενεργειακής αυτονομίας όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για ολόκληρη τη ΝΑ Ευρώπη».
Το έργο αποτελείται από έναν αγωγό μήκους περίπου 182 χλμ. – εκ των οποίων περίπου 31 χλμ. εντός της ελληνικής επικράτειας – καθώς και τις αναγκαίες υποστηρικτικές εγκαταστάσεις (2 μετρητικοί σταθμοί, 8 βανοστάσια, 2 κέντρα λειτουργίας).
Ο αγωγός έχει διάμετρο 32 ιντσών και πάχος που κυμαίνεται από 11 έως και 20 χιλιοστά, ενώ όσον αφορά την ετήσια δυναμικότητά του, αυτή θα είναι αρχικά 3 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου με δυνατότητα αντίστροφης ροής (reverse flow) και μπορεί να αυξηθεί σε 5 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως με την κατασκευή σταθμού συμπίεσης.
Ο αγωγός συνδέεται στην Κομοτηνή με τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) – που επίσης είχε κατασκευάσει ο ΑΒΑΞ – και το σύστημα του ΔΕΣΦΑ, ενώ στην κατάληξή του στην πόλη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας, συνδέεται με το σύστημα της Bulgartransgaz (διαχειριστής φυσικού αερίου Βουλγαρίας).
Το έργο σε αριθμούς
Για την κατασκευή του έργου απασχολήθηκαν περίπου 450 εργαζόμενοι για περισσότερες από 4.000.000 ώρες εργασίας, περίπου 100 χλμ του αγωγού συγκολλήθηκαν με αυτόματες μηχανές συγκόλλησης, ενώ το πιο υψηλό σημείο του αγωγού βρίσκεται στα 800 μέτρα περίπου, στην οροσειρά της Ροδόπης και το χαμηλότερο σημείο περίπου 50 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, στο Φράγμα Kladenec.
Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια και την ποιότητα, χαρακτηριστικό είναι ότι -μεταξύ άλλλων- επιτεύχθηκε Safety Milestone Achievement 1.000.000 ανθρωποωρών χωρίς Lost Time Injury /χαμένος χρόνος λόγω Τραυματισμού (βραβείο Ασφάλειας), ενώ πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 20.000 τμχ συγκολλήσεων με παγκόσμιας κλάσης ποσοστό επισκευής μικρότερο του <5% (βραβείο Ποιότητας), 182 χλμ διαμέτρου αγωγού 32 ιντσών (12,οοο τμχ συγκολλήσεων), 16 χλμ από 32 χλμ (50%) σε πολύ δύσκολα εδάφη με υψηλές κλίσεις στην Ελλάδα, 45 χλμ από 151 χλμ (30%) σε πολύ δύσκολα εδάφη με υψηλές κλίσεις στη Βουλγαρία με χρήση μεθόδων ανατινάξεων .
Πρόκειται για ένα υψηλών απαιτήσεων και προδιαγραφών έργο, στο πλαίσιο του οποίου κατασκευάστηκαν οχτώ βανοστάσια και πραγματοποιήθηκαν δύο διατρήσεις Οριζόντιας Κατεύθυνσης (Μαρίτσα-500μ και Φράγμα Studen Kladenec-1500μ). Η εκτέλεση του Kladenec HDD θεωρείται, μάλιστα, η 3η μεγαλύτερη στην Ευρώπη.
Κατασκευάστηκαν δύο σταθμοί μέτρησης -GMS1-ΚΟΜΟΤΗΝΗ & GMS2-STARA ZAGORA, πραγματοποιήθηκαν 46 διελεύσεις με την μέθοδο boring, εγκαταστάθηκαν οπτικές ίνες συνολικού μήκους 32 χλμ. στην Ελλάδα και 328 χλμ. στη Βουλγαρία για SCADA και τηλεπικοινωνίες, εγκαταστάθηκε ανεξάρτητο κέντρο παρακολούθησης & διανομής πληροφοριών στο Χάσκοβο για την εξυπηρέτηση των σκοπών SCADA και αποθήκευσης υλικών, εγκαταστάθηκε σύστημα SCADA & τηλεπικοινωνιών, εκπαιδεύτηκε το σύνολο του τεχνικού προσωπικού του πελάτη για τη λειτουργία του νέου συστήματος και πραγματοποιήθηκε αεριοδότηση/ενεργοποίηση του συστήματος πριν την εμπορική του λειτουργία με ιδία μέσα (προσωπικό και τεχνικά μέσα)
Οι προκλήσεις στην κατασκευή του έργου υπήρξαν πολλές, καθώς εκτός από τον βαρύ χειμώνα και τις ενίοτε ακραίες καιρικές συνθήκες, έπρεπε να αντιμετωπιστεί η πανδημία της Covid-19 και οι συνέπειές της, η κατάρρευση της παγκόσμιας αλυσίδας Logistics, η έλλειψη σημαντικών κατασκευαστικών υλικών και φυσικά ο πόλεμος στην Ουκρανία και η ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη.
Ωστόσο, η μεγάλη εμπειρία της ΑΒΑΞ στην κατασκευή έργων υψηλών απαιτήσεων κατέστησε δυνατή την ολοκλήρωσή του εντός χρονοδιαγράμματος και κυρίως με απόλυτη ασφάλεια και μέγιστη δυνατή ποιότητα, όπως επισημαίνει η κατασκευάστρια εταιρεία.
Το γεγονός ότι ο αγωγός κατασκευάστηκε σε δύο διαφορετικές χώρες και συνεπώς κατά την εκτέλεση έπρεπε να ληφθούν υπόψη οι διαφορές στη Νομοθεσία και στις Υπηρεσίες αναφορικά με φορολογικά θέματα, ασφαλιστικά θέματα, αδειοδοτικά θέματα, θέματα διαμονής, προσβασιμότητας, μετακινήσεων, κλπ, αλλά και το ότι κατά την εκπόνηση της μελέτης και τη φάση της κατασκευής ελήφθησαν υπόψη οι τεχνικές απαιτήσεις από δύο διαφορετικές εθνικές Νομοθεσίες (Ελλάδα, Βουλγαρία) καθώς και τέσσερις διαφορετικούς Οικονομικούς Φορείς (ΙCGB, BULGARTRANSGAZ, ΔΕΣΦΑ και ΤΑΡ) είναι ορισμένες μόνο ακόμη από τις προκλήσεις που έπρεπε να αντιμετωπιστούν επιτυχώς.
Οι διαδικασίες, οι απαιτήσεις και οι φορείς για την επίβλεψη και την επιθεώρηση του έργου ήταν διαφορετικές σε κάθε μια από τις 2 χώρες, ενώ διαφορετικό ήταν το επίπεδο προμελέτης και τα κριτήρια μελέτης που δόθηκαν από τον IGB για κάθε μια από τις 2 χώρες (Ελλάδα, Βουλγαρία).
Σε ό,τι αφορά το τεχνικό αντικείμενο του έργου, θα πρέπει να τονιστεί ότι ο αγωγός όδευσης διήλθε για μεγάλο μήκος σε ορεινές περιοχές με μεγάλες κλίσεις, ενώ πολλές εργασίες εκτελέστηκαν σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες (έντονες χιονοπτώσεις, έντονες βροχοπτώσεις, χαμηλές θερμοκρασίες, κλπ).
Στο τεχνικό αντικείμενο περιλαμβάνονταν, επίσης, η πλήρωση με φυσικό αέριο, η ενεργοποίηση και η θέση σε λειτουργία του συστήματος του IGB αποκλειστικά από ανθρώπινο δυναμικό και εξοπλισμό της εταιρείας καθώς και η εκπαίδευση προσωπικού του IGB στη λειτουργία του συστήματος μετά την παράδοση και θέση σε λειτουργία.