Ο Ιταλός πρωθυπουργός Μάριο Ντράγκι παρουσίασε τα νέα μέτρα της κυβέρνησής του για την στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Απαντώντας σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Ιταλός πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην πρόταση για υιοθέτηση πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου, σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Πιο αναλυτικά, ο Ιταλός τεχνοκράτης πρωθυπουργός υπογράμμισε: «Σε ό,τι αφορά την τιμή του φυσικού αερίου, στην τελευταία Σύνοδο Κορυφής καταφέραμε να πετύχουμε σαφή δέσμευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να παρουσιάσει μια πρόταση στην Σύνοδο του Οκτωβρίου. Εκεί θα το συζητήσουμε. Άλλο είναι να παρουσιαστεί μια πρόταση και άλλο αυτό που συνέβαινε: δηλαδή η πρόταση αυτή δεν προέκυπτε ποτέ. Θα έχουμε την πρόταση, θα τη συζητήσουμε και θα δούμε ποιες είναι οι θέσεις μας. Ειρήσθω εν παρόδω: όσοι υποστήριζαν ότι το πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου θα μπορούσε να προκαλέσει αρνητική αντίδραση από μέρους της Ρωσίας, ότι η Μόσχα θα μπορούσε να μειώσει την προμήθεια αερίου, θα έπρεπε να προβληματιστούν. Διότι η Ρωσία, τελικά, μειώνει τις προμήθειες και επιπλέον επιβάλλει τις τιμές της.
Παράλληλα, ο Μάριο Ντράγκι πρόσθεσε: «Σε ό,τι αφορά τη συνολική στήριξη της ΕΕ στις χώρες-μέλη για την αντιμετώπιση της νέας αυτής οικονομικής κρίσης, τα διάφορα κονδύλια ακόμη δεν εγκρίθηκαν. Συνολικά, όμως, υπήρξε λίγη συνοχή στην διαχείριση του προβλήματος. Τώρα, το συμβούλιο των υπουργών Ενέργειας ενέκρινε ένα ευρωπαϊκό σχέδιο εξοικονόμησης ενέργειας, με το οποίο τυγχάνουν ενιαίας αντιμετώπισης κάποια προβλήματα. Υπήρξε μια ξεκάθαρη, καλή θέληση από μέρους της Ιταλίας. Εμείς, βέβαια, βρισκόμαστε σε ευνοϊκότερη θέση από άλλες χώρες».
Τα μέτρα στήριξης που υιοθέτησε η κυβέρνηση Ντράγκι ανέρχονται σε 15 δισεκατομμύρια ευρώ. «Κύριος στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα», τόνισε ο επικεφαλής της ιταλικής κυβέρνησης, ο οποίος – μετά την υποβολή της παραίτησής του – παραμένει στη θέση του για να αντιμετωπίσει τις τρέχουσες υποθέσεις.
Ο Μάριο Ντράγκι δεν έκρυψε την ανησυχία, του για την αύξηση του πληθωρισμού, του κόστους ζωής και τη γενικότερη γεωπολιτική αστάθεια. «Με τα μέτρα αυτά, βοηθάμε τους Ιταλούς να αντιμετωπίσουν με περισσότερη γαλήνη τους τελευταίους μήνες του έτους», είπε χαρακτηριστικά.
Ο Μάριο Ντράγκι και ο υπουργός Οικολογικής Μετάβασης Ρομπέρτο Τσινγκολάνι υπογράμμισαν ότι η αποθήκευση φυσικού αερίου στην Ιταλία έχει φτάσει στο 74% της συνολικής δυνατότητας και μέχρι τον χειμώνα αναμένεται να αγγίξει το 90%.
Για τον μεγαλύτερο «κόφτη» στην κατανάλωση από όλες τις χώρες της ΕΕ ετοιμάζεται η Γερμανία
Η Γερμανία θα χρειαστεί να μειώσει την κατανάλωση φυσικού αερίου περισσότερο από κάθε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να επιτευχθεί ο στόχος εξοικονόμησης του 15% της ποσότητας που αγοραζόταν ως τώρα, λογαριάζει το Γερμανικό Πρακτορείο βασιζόμενο σε δεδομένα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Το Βερολίνο θα πρέπει να βρει κάποιον τρόπο να εξοικονομήσει 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου από τις αρχές του τρέχονταμήνα ως τον Μάρτιο του 2023 για να επιτευχθεί ο στόχος των Βρυξελλών. Πρόκειται για ποσότητα ίση με την ετήσια μέση κατανάλωση 5 εκατομμυρίων τετραμελών νοικοκυριών.
Λόγω της υψηλής κατανάλωσης αερίου που κάνει, η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης καλείται να κάνει μεγαλύτερη εξοικονόμηση από κάθε-άλλη χώρα της ΕΕ, καθώς θα πρέπει να εξοικονομήσει σχεδόν το ένα τέταρτο του συνόλου που θα πρέπει να αποθηκευτεί στη Γηραιά Ήπειρο.
Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ έχει διαβεβαιώσει πως η Γερμανία είναι ήδη σε τροχιά για να μειώσει την κατανάλωση κατά 14 ως 15% σε σύγκριση με το 2021. Όμως, την περασμένη εβδομάδα ο κ. Χάμπεκ είπε πως το Βερολίνο επιδιώκει να μειώσει την κατανάλωση κατά ποσοστό από το ελάχιστο όριο (15%) που συμφωνήθηκε.
Ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γερμανικών Βιομηχανιών (BDI), ο Ζίγκφριντ Ρούσβουρμ, κάλεσε την κυβέρνηση να επισπεύσει τα μέτρα εξοικονόμησης και προειδοποίηση πως επιχειρήσεις που προσπαθούν να κάνουν μετάβαση από το αέριο στο πετρέλαιο αντιμετωπίζουν προσκόμματα και καθυστερήσεις λόγω της γραφειοκρατίας.
Σύμφωνα με τον κ. Ρούσβουρμ, θα χρειαστούν μέτρα όπως η αντικατάσταση ηλεκτροπαραγωγικών εργοστασίων που λειτουργούν με την καύση αερίου με εργοστάσια που καίνε άνθρακα.
«Δεν είναι αυτή η ταχύτητα που χρειάζεται η Γερμανία στη διαχείριση κρίσεων», είπε ο επικεφαλής του BDI. «Η Γερμανία βρίσκεται εν μέσω της μεγαλύτερης ενεργειακής κρίσης από ιδρύσεως της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας. Οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές πρέπει να κάνουν αυτό που τους αναλογεί για να εξοικονομηθεί αέριο ώστε να αποτραπούν διακοπές της παραγωγής. Είναι ζήτημα αποφασιστικότητας και ταχύτητας», υποστήριξε ο κ. Ρούσβουρμ.
Κατά 51,3% αυξήθηκε η αξία των εισαγωγών από τη Ρωσία το α’ εξάμηνο – Λιγότερη ενέργεια έναντι υψηλότερης τιμής
Παρά τις ισχύουσες κυρώσεις, η αξία των εισαγωγών της Γερμανίας από τη Ρωσία αυξήθηκε στο α’ εξάμηνο του 2022 κατά 51,3%, φθάνοντας τα 22,6 δισεκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία, η αξία των γερμανικών εισαγωγών από τη Ρωσία αυξήθηκε απότομα από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο. Η συνολική αξία τους έφθασε τα 22,6 δισεκατομμύρια ευρώ, κατά 51,3% μεγαλύτερη από την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο τον Ιούνιο η Γερμανία αγόρασε αγαθά 3,5 δισεκατομμυρίων ευρώ από τη Ρωσία, σημειώνοντας αύξηση κατά 4,8% από τον προηγούμενο μήνα. Το αυξημένο κόστος αφορά κυρίως την αγορά ενέργειας σε ιδιαίτερα αυξημένες τιμές. Επιπλέον, η Γερμανία αγοράζει τώρα λιγότερη ρωσική ενέργεια, αλλά την πληρώνει πολύ ακριβότερα.
Αντιθέτως, η αξία των γερμανικών εξαγωγών προς τη Ρωσία στο α’ εξάμηνο του τρέχοντος έτους ήταν κατά 32,1% χαμηλότερη από ό,τι την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Ορισμένα αγαθά, όπως τα φάρμακα, εξαιρούνται από τις κυρώσεις.
Συνολικά, το γερμανικό εμπορικό ισοζύγιο σε σχέση με τη Ρωσία επιδεινώθηκε σημαντικά από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο, καταγράφοντας έλλειμμα 13,9 δισεκατομμυρίων ευρώ.