Ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Κώστας Σκρέκας (Δ) μιλά με τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Σωκράτη Φάμελλο (Α) στη μόνη συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, θέσπιση πλαισίου για την ανάπτυξη των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, την προστασία του περιβάλλοντος και λοιπές διατάξεις», Πέμπτη 28 Ιουλίου 2022. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/Αλέξανδρος Μπελτές
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μετά τα πυρά σύσσωμης της αντιπολίτευσης (με διαφορετικά επιμέρους σκεπτικά), την αντίδραση μεγάλου μέρους των περιβαλλοντικών οργανώσεων, τις επιφυλάξεις μερίδας της επιστημονικής κοινότητας και την πολύ χλιαρή υποστήριξη από κοινωνικούς – επαγγελματικούς φορείς και εκπροσώπους της αγοράς, το ΥΠΕΝ σχεδόν εξαναγκάστηκε να αποσύρει ολόκληρο κεφάλαιο του πολυνομοσχεδίου που συζητήθηκε και ψηφίστηκε ήδη από τη Βουλή: αυτό που αφορούσε τις περιοχές Natura 2000 και ιδίως τις χρήσεις που επιτρέπονται σε αυτές.

Όπως μετέδωσε το ΑΠΕ-ΜΠΕ, περισσότερες από 16 ώρες διήρκεσε η συζήτηση του νομοσχεδίου για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης στην Ολομέλεια της Βουλής. Το νομοσχέδιο εγκρίθηκε με την ψήφους της κυβερνητικής πλειοψηφίας, τις πρώτες πρωινές ώρες, και αφού είχε προηγηθεί η απόσυρση, από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα, του κεφαλαίου που αφορούσε στις επιτρεπόμενες χρήσης γης στις προστατευόμενες περιοχές. Προηγήθηκε εξάλλου μια σειρά «νομοτεχνικών βελτιώσεων», μεταξύ των οποίων και η επιβολή πλαφόν στο μηνιαίο πάγιο των λογαριασμών ρεύματος.

Η απόσυρση ήρθε μετά την έντονη κομματική αντιπαράθεση στη Βουλή και τη σύνδεση που έκανα τα κόμματα με τις φωτιές στις περιοχές natura και ιδίως στο εμβληματικό δάσος του Εθνικού Πάρκου της Δαδιάς – αφού βέβαια εκτέθηκαν πρώτα σχεδόν όλοι οι βουλευτές της συμπολίτευσης που υπερασπίστηκαν τις διατάξεις που εισηγήθηκαν Σκρέκας και Αμυράς, με τον Υπουργό ΠΕΝ να διαβεβαιώνει ότι σε πολύ σύντομο διάστημα (μέσα σε ένα μήνα στο τέλος Αυγούστου αναφέρθηκε στη συζήτηση αλλά ας μην το «δένουμε»…) θα ξαναέρθει προς ψήφιση μετά από εκτεταμένο διάλογο. Μάλιστα ο Υπουργός υπεραμύνθηκε των διατάξεων και προανήγγειλε διάλογο αλλά είναι προφανές ότι η απόσυρση και ο διάλογος σημαίνουν επανεξέταση και αλλαγές, σηματοδοτώντας ένα πολιτικό «Βατερλώ» για την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ.

Το «μπάχαλο» σε κυβέρνηση – ΥΠΕΝ για τις περιοχές Natura οδήγησε σε ήττα και απόσυρση νομοσχεδίου

Για όσους παρακολουθούν από κοντά τις επιδόσεις της κυβέρνησης στα περιβαλλοντικά ζητήματα, η πολιτική ήττα του ΥΠΕΝ με την απόσυρση των διατάξεων για τις περιοχές Natura δεν ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία. Είναι συνέχεια μιας διαρκώς καθοδικής πορείας της κυβέρνησης στα θέματα περιβαλλοντικής πολιτικής και προστασίας την οποία χρεώνεται το δίδυμο Σκρέκα – Αμυρά που έχει την ύρια ευθύνη. Αλλά δυστυχώς δεν είναι το μόνο κυβερνητικό επιτελείο που ευθύνεται για την ήττα στη Βουλή – τα σκάγια παίρνουν και το επιτελείο συντονισμού της κυβέρνησης. Και αυτό παρότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης όχι μόνο λέει ότι η προστασία του περιβάλλοντις είναι προτεραιότητα της κυβέρνησης αλλά το αποδεικνύει με πράξεις που δεν φτάνουν πολλές φορές στη δημοσιότητα (όπως η προσωπική ενασχόληση με συγκεκριμένα ζητήματα προστατευόμενων περιοχών).

Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, για να φτάσουμε στην απόσυρση του  κεφαλαίου του περιβαλλοντικού – ενεργειακού πολυνομοσχεδίου από το ΥΠΕΝ μεσολάβησαν πολλά και διάφορα, τα οποία το economix.gr συγκεντρώνει από διάφορες πηγές:

  • Οι πηγές του economix.gr διαβεβαιώνουν ότι το θέμα των διατάξεων για τις Natura και τυχόν απόσυρσης συζητήθηκε χθες το πρωί στο Υπουργικό Συμβούλιο ή στις επαφές πέριξ του Υπουργικού Συμβουλίου. Και μεταφέρθηκε σαφές μήνυμα Μητσοτάκη…
  • Η WWF Ελλάς και ορισμένες άλλες ΜΚΟ έφτασαν με παρεμβάσεις τους στο ανώτατο δυνατό επίπεδο για το ζήτημα – και απέδειξαν ότι έχουν πρόσβαση είτε στον Πρωθυπουργό είτε στο πολύ στενό επιτελείο του. Για αυτό και είναι θετική η αξιολόγηση της απόφασης απόσυρσης του ΥΠΕΝ στην επίσημη ανακοίνωση του WWF Ελλάς…
  • Το ζήτημα της ζωνοποίησης των περιοχών Natura με διαφορετικό περιεχόμενο χρήσεων γης σε κάθε ζώνη – από απόλυτη προστασία της φύσης μέχρι περιφερειακές περιοχές – αποτελεί κεντρική επιλογή της κυβέρνησης (από την περίοδο που ήταν αντιπολίτευση ακόμη). Το θέμα είχε εισηγηθεί ο πρώην υφυπουργός (καθηγητής Χωροταξίας και σύμβουλος του κ. Μητσοτάκη) Δημήτρης Οικονόμου, σε αγαστή συνεργασία με τον Υφυπουργό Συντονισμού Άκη Σκέρτσο (από την περίοδο ακόμη που θήτευε στον ΣΕΒ) και πολλά άλλα κυβερνητικά στελέχη. Όμως η ζωνοποίηση δημιουργεί αντιδράσεις…
  • Ο καθορισμός χρήσεων γης στις περιοχές natura (κοντινών σε περιγραφή-ονοματοδοσία με τις χρήσεις γης στον χωροταξικό και πολεδομικό σχεδιασμό) και μάλιστα με νόμο είναι στην παρούσα φάση σχεδόν απαραίτητη για να ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός του χώρου στην Ελλάδα – κάτι που αποτελεί αφενός προαπαιτούμενο με τους θεσμούς και αφετέρου βασική κυβερνητική δέσμευση. Ωστόσο, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις και μέρος της επιστημονικής κοινότητας δεν πιστεύουν στις χρήσεις γης και υποστηρίζουν ότι με βάση την περιβαλλοντική νομοθεσία πρέπει να ρυθμίζονται οι δραστηριότητες σε κάθε προστατευόμενη περιοχή, με βάση τα είδη χλωρίδας και πανίδας που πρέπει να προστατευτούν.
  • Το Μέγαρο Μαξίμου, σε αντίθεση με το ΥΠΕΝ – και χωρίς πάντα ενημέρωσή του, φαίνεται να έχει ανοιχτή και σταθερή γραμμή επικοινωνίας στο παρασκήνιο με πράσινους φορείς (ΜΚΟ και κρατικούς…) και προσωπικότητες.
  • Οι Βρυξέλλες, που μόλις πριν λίγες ημέρες μας παρέπεμψαν ξανά στο Ευρωδικαστήριο για τις περιοχές natura φαίνεται να αντέδρασαν (μετά από ενημέρωση από ΜΚΟ) στις διατάξεις του νομοσχεδίου, παρότι σχεδόν οι μισές αφορούσαν την προσαρμογή στα θέματα που έβαζαν με την παραπομπή. Αντίδραση μεν, πάντα διά παρασκηνίου και ατύπως, δε και φυσικά…
  • Κρίσιμο ρόλο παρασκηνίου σε τέτοια θέματα φαίνεται να παίζει και ο σύμβουλος του Πρωθυπουργού Γιώργος Κρεμλής που έχει θητεύσει επί χρόνια στην Κομισιόν ως Γενικός Διευθυντής Περιβάλλοντος.
  • Εντυπωσίασε η έλλειψη υποστήριξης του νομοσχεδίου και του ΥΠΕΝ ειδικά στις διατάξεις για τις περιοχές Natura από κρατικούς φορείς, τόσο εντός Βουλής (στην ακρόαση φορέων) όσο και και εκτός Βουλής.
  • Η υποστήριξη των κεφαλαίων για τις Natura από Αμυρά και Σκρέκα (τόσο στην Επιτροπή όσο και στην Ολομέλεια) ήταν σχεδόν προσχηματική, έδειξαν να μη γνωρίζουν ακριβώς το περιεχόμενο των ρυθμίσεων που έρχονται προς ψήφιση.
  • Η αντιπαράθεση με τα κόμματα της αντιπολίτευσης (ειδικά με τον ΣΥΡΙΖΑ σε έντονο ύφος και με το ΠΑΣΟΚ σε μορφή βελτίωσης των προβλέψεων) έγινε με φόντο τις φωτιές σε μια εμβληματική περιοχή Natura, στο δάσος της Δαδιάς. Αν και χωρίς ιδιαίτερα επιστημονικά δεδομένα, με σαφές πολιτικό χρώμα.
  • Η επιλογή της κυβέρνησης, η οποία έγινε όχι μόνο από το ΥΠΕΝ αλλά με συντονισμό από το Μέγαρο Μαξίμου, για κατάθεση περιβαλλοντικού και ενεργειακού νομοσχεδίου με συρραφή άσχετων διατάξεων (το οποίο μάλιστα το ονόμασαν και ερανιστικό… μάλλον διότι διά εράνου συγκεντρώθηκαν τόσο οι υπογραφές όσο και οι διατάξεις…) αποδείχτηκε καταστροφική πολιτικά στη συγκεκριμένη περίπτωση.
  • Η επιλογή της κυβέρνησης να αποφασίζει σε κλειστό κύκλο στο Μέγαρο Μαξίμου για το ποιες διατάξεις μπαίνουν σε ποιο νομοσχέδιο αποδεικνύεται – για μια ακόμη φορά – όχι μόνο να πάσχει οργανωτικά αλλά να δημιουργεί πλέον και πολιτικά προβλήματα
  • Η επιλογή του ΥΠΕΝ να λειτουργεί με ανακοινώσεις και διαγγέλματα χωρίς επικοινωνία με τους σχετικούς φορείς αλλά και χωρίς την παρουσία ΜΜΕ και δημοσιογράφων σε καμία σχεδόν ανακοίνωση κουβερνητικής και υπουργικής πρωτοβουλίας, αποδεικνύεται μπούμερανγκ και στη συγκεκριμένη περίπτωση, καθώς θα μπορούσαν να είχαν προβλεφθεί οι αντιδράσεις κλπ
  • Το οικονομικό διακύβευμα σχετικά με τις χρήσεις γης είναι τεράστιο: αφενός επηρεάζεται η οικονομική δραστηριότητα σχεδόν στο 30% της χώρας. Αφετέρου οι συνεχείς παλινωδίες και αλλαγές στα θέματα χρήσεων γης στις περιοχές natura (και η σχέση τους με τον πολεδομικό σχεδιασμό του υπολοίπου της χώρας) διακινδυνεύει δύο τεράστια προγράμματα επενδύσεων – έργων του δημοσίου: αφενός την εκπόνηση Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών για όλες τις προστατευόμενες περιοχές της χώρας που θα οδηγήσουν στην έκδοση ΠΔ προστασίας (έργο ΕΣΠΑ που θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί αλλά πάει για το τέλος της περιόδου) και αφετέρου του προγράμματος Πολεοδομικού Σχεδιασμού Κωνσταντίνος Δοξιάδης, με πόρους του ταμείου Ανάκαμψης. Μιλάμε για πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια που κινδυνεύει η απορρόφησή τους λόγω των συνεχών μπρος – πίσω.
  • Η μικρή (όπως αποδεικνύεται στην πράξη) ενασχόληση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ με θέματα αμιγώς περιβαλλοντικής πολιτικής (και η έμφαση σχεδόν μονοθεματικά στα θέματα ενέργειας και μόνο όσων άλλων είναι στην επικαιρότητα ή αφορούν προγράμματα) οδηγεί στη παραγνώριση ή έλλειψη προώθησης σημαντικών «πράσινων» παρεμβάσεων που η κυβέρνηση θα μπορούσε να καρπωθεί πολιτικά και επικοινωνιακά. Εδώ το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στο ΥΠΕΝ αλλά και στο Μέγαρο Μαξίμου που δεν τροφοδοτείται εύκολα «από κάτω» με προτάσεις και επιλέγει να «επιβάλλει» (επιτελικά, πάντα…) στα Υπουργεία τις πολιτικές με άλλοθι τον συντονισμό….
  • Η επιλογή της κυβέρνησης για τον τρόπο ορθής νομοθέτησης όταν γίνεται τροποποίηση της νομοθεσίας φαίνεται να της κοστίζει πολιτικά συνεχώς. Δηλαδή η επιλογή να υπάρχει μια σύντομη εισαγωγή που αναφέρει νομοτεχνικά τις αλλαγές και ακολούθως να παρατίθεται το σύνολο του νέου άρθρου (και όχι μόνο οι αλλαγές, όπως συνέβαινε μέχρι το 2019) αφήνει ανοιχτή την κυβέρνηση σε κριτική ότι τα «αλλάζει όλα» σε ένα θέμα. Για παράδειγμα, στο θέμα με τις περιοχές Natura, η κυβέρνηση επέλεξε να αλλάξει 4-5 χρήσεις με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αλλά η κριτική που της έγινε αφορούσε το σύνολο σχεδόν των χρήσεων που επιτρέπονται στις περιοχές Natura – κάποιες είχαν νομοθετηθεί από την ίδια, κάποιες ισχύουν από το μακρινό 1986 και κάποιες καθιερώθηκαν στο μεσοδιάστημα….

 

Τρικυμία εν κρανίω κυβέρνησης – ΥΠΕΝ: με την απόσυρση δημουργούνται και άλλα προβλήματα!

Χαρακτηριστκό τόσο του τρόπου που δημιουργήθηκε εξ αρχή το νομοσχέδιο με συρραφή μεταξύ τους άσχετων διατάξεων όσο και της επιπόλαιης, χωρίς επί της ουσίας ενασχόληση με το περιεχόμενο, απόσυρσης ολόκληρου κεφαλαίου του νομοσχεδίου είναι και το ευτράπελο που ήλθε ως αποτέλεσμα των ανακοινώσεων Σκρέκα στη Βουλή και δημιουργεί πρόβλημα.

Ποιο είναι αυτό; Ότι στο κεφάλαιο για τις περιοχές natura 2000 είχαν ειπεισέλθει και διατάξεις (ως ξεχωριστά άρθρα) που δεν αφορούσαν τις περιοχές Natura. Και τα οποία αποσύρθηκαν – μάλλον – χωρίς κανείς να καταλάβει γιατί….

Για παράδειγμα: το άρθρο 15 του κατατεθέντος νομοσχεδίου δεν αφορά τις περιοχές natura αλλά αλλάζει το ΠΔ των χρήσεων γης γενικά (για εκεί που υπάρχει πολεοδομικός σχεδιασμός). Το λέει μάλιστα και στον τίτλο τους ότι αφορά άλλο πράγμα, αλλά παρόλα αυτά φαίνεται από όσα ειπώθηκαν ότι αποσύρεται!

Τί πρόβλημα δημιουργεί αυτό; Μα, ότι παραμένουν σε ομηρία χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες σε όλη τη χώρα που δεν μπορούν να δηλώσουν ως έδρα ή υποκατάστημα της δραστηριότητάς τους την εξοχική ή τη 2η κοκ. κατοικία τους!

Συγκεκριμένα, η διάταξη αφαιρεί τη λέξη «μόνιμη» από τις διατάξεις που επιτρέπουν την εγκατάσταση των ελεύθερων επαγγελματιών στην οικία τους. Αυτό, αν είχε ψηφιστεί, θα έλυνε το πρόβλημα χιλιάδων ιατρών, μηχανικών, λογιστών κλπ που θέλουν για κάποιιες περιόδους ή για κάποες ημέρες κάθε μήνα να λειτουργούν το επάγγελμά τους στο εξοχικό τους, στο σπίτι στο χωριό, στη δεύτερη κατοικία τους κλπ.

Θα έλυνε έτσι ένα τεράστιο πρόβλημα στην επαρχία, για παράδειγμα γιατρών που έχουν ιατρείο στην Αθήνα αλλά παραθερίζουν σε μια περιοχή και δεν μπορούν (τυπικά) εκεί να δέχονται ασθενείς γιατί το σπίτι τους δεν είναι δηλωμένο ως έδρα ή γραφείο ή υποκατάστημα!

Τώρα, τί σχέση έχει η συγκεκριμένη διάταξη με τις περιχές natura και εντάχθηκε σε αυτό το κεφάλαιο μάλλον μόνο ο… ερανιστικός συντονιστής της κυβέρνησης το γνωρίζει!!!

Το ίδιο ακριβώς συνέβει και με το άλλο άρθρο του κεφαλαίου, το άρθρο 14, που αφροά τις ειδικές κατηγορίες χρήσεων γης – ένα άρθρο που πολλάκις έχει αλλάξει η κυβέρνηση. Αλλά επειδή αφροά ειδικές εγκαταστάσεις και χρήσεις, παρότι και εδώ αφορά το ΠΔ 59/2018, και επειδή ειδικές χρήσεις προβλέπονται και εντός και εκτός σχεδίου και σε περιοχές Natura, ίσως η απόσυρση στο γενικό πλαίσιο που αναφέρθηκε, να έχει ουσία…

Σημειώνεται ότι η προφορική δήλωση Σκρέκα για απόσυρση ολόκληρου του κεφαλαίου για τις περιοχές natura (δηλαδή των άρθρων 11-17 του κατατεθέντος νομοσχεδίου) μένει να αποδειχθεί από τα πρακτικά της Βουλής, στην ιστοσελίδα της οποίας δεν έχει ακόμη ανέβει το ψηφισθέν νομοσχέδιο, σχεδόν 12 ώρες μετά την ολοκλήρωση της συζήτησης, καθώς υπάρχει πληθώρα αλλαγών και τροποποιήσεων της τελευταίας στιγμής. Κάτι που οδηγεί και σε καθυστέρηση δημοσίευσης σε ΦΕΚ…

Πάντως σημειώνουμε, ως ακόμη ένα ενδεικτικό σημείο της τρικυμίας εν κρανίω που  αποδείχθηκε ότι διακατέχει την κυβέρνηση στο συγκεκριμένο ζήτημα, κάτι που δεν έχει επισημανθεί καθόλου στη δημόσια συζήτηση: με την απόσυρση ακυρώνεται και η εφαρμογή μιας βασικής κυβερνητικής πολιτικής στο 30% της χώρας: της Ηλεκτροκίνησης! Συγκεκριμένα οι αλλαγές που πρότεινε η κυβέρνηση και τώρα αποσύρθηκαν περιείχαν και την πρόβλεψη να επιτρέπονται συγκεκριμένα στα σχέδια διαχείρισης που θα εκπονηθούν για κάθε προστατευόμενη περιοχή και σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων που τώρα δεν προβλέπονται από την (περιβαλλοντική) νομοθεσία! Και αυτό έγινε την ίδια ημέρα που το ΥΠΕΝ ανακοίνωσε την έναρξη του Β κύκλου του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά! Δηλαδή το κράτος θα σου δίνει χρήματα για ηλεκτρικό αυτοκίνητο αλλά το θεσμικό πλαίσιο (μετά και την απόσυρση) δεν επιτρέπει να υπάρξουν σταθμοί φόρτισης στο 30% της έκτασης της χώρας!!!

Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σκρέκας: το κεφάλαιο για τις Natura αποσύρθηκε – δεν σημαίνει ότι ήταν λάθος κατεύθυνση

Ο Κώστας Σκρέκας αναφέρθηκε στο επίμαχο Κεφάλαιο του νομοσχεδίου για τις χρήσεις στις προστατευόμενες περιοχές, το οποίο ανακοίνωσε ότι αποσύρει, ενώ η συζήτηση του νομοσχεδίου εξελισσόταν στην ολομέλεια. ¨οπως μετέδωσε το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο ΥΠΕΝ τόνισε ότι: «Το Κεφάλαιο αυτό αποσύρθηκε για να δώσουμε τη δυνατότητα να το ξαναδείτε καλύτερα και να το ξανασυζητήσουμε. Δεν σημαίνει ότι η πρόνοια που είχαμε λάβει ήταν σε λάθος κατεύθυνση. Εμείς θέλουμε να αναλύσουμε ακόμα περισσότερο το σχέδιο μας, με διάλογο και μαζί μας και με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις, ώστε τελικά να πείσουμε ότι οι πρωτοβουλίες αυτές είναι προς το συμφέρον του περιβάλλοντος», είπε ο κ. Σκρέκας και πρόσθεσε: «αν δείτε τις ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες που έρχονται στο υπουργείο προκειμένου στη συνέχεια να βγουν στη δημόσια διαβούλευση, θα διαπιστώσετε ότι οι μελετητές, για να μπορέσουν να εκπονήσουν αυτές τις μελέτες, έχουν προχωρήσει, από μόνοι τους σε παρεκκλίσεις από το νόμο. Επί της ουσίας, έχουν παραβιάσει το νόμο και έχουν εκπονήσει μελέτες οι οποίες δεν μπορούν να κατατεθούν, δεν μπορούν να εισαχθούν στο ΣτΕ και σίγουρα δεν θα μπορέσουν ποτέ να εκδοθούν τα Προεδρικά Διατάγματα. Αυτό προσπαθούμε εμείς να βοηθήσουμε να λυθεί ώστε πραγματικά, να υπάρξουν μελέτες οι οποίες θα βοηθούν την προστασία του περιβάλλοντος. Μην ξεχνάτε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ που δεν έκανε τίποτα για την προστασία των περιοχών αυτών, έρχεται σήμερα και μας κατηγορεί για δήθεν καταδίκες του ευρωπαϊκού δικαστηρίου, ενώ αυτές έλαβαν χώρα από την ανεπάρκεια, τα πέντε χρόνια που κυβερνούσε αυτόν τον τόπο».

Ικανοποίηση από την αντιπολίτευση για την απόσυρση

Προηγουμένως, και με τη σειρά που έλαβαν το λόγο, ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25 Κρίτων Αρσένης αναφέρθηκε μεταξύ άλλων θεμάτων και στο θέμα του κεφαλαίου για τις περιοχές Natura σημειώνοντας ότι «ενώ καίγονται οι εμβλητικότεροι εθνικοί δρυμοί, εσείς φέρνετε νομοσχέδιο που δεν έχει ούτε μια αυστηροποίηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Αντιθέτως, διαλύει τις περιοχές NATURA, επιτρέπει εξορύξεις, επιτρέπει ΑΠΕ παντού, παραβιάζει τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες, περιορίζει με κάθε τρόπο την προστασία του περιβάλλοντος».

«Στο περιβαλλοντικό ζήτημα υπάρχει μια κρίσιμη διάσταση. Είναι η ταξική διάσταση και αυτή τη διάσταση αναδεικνύει το ΚΚΕ, με τις παρεμβάσεις και τις δράσεις του», είπε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Ιωάνης Δελής και υπογράμμισε ότι «το περιβαλλοντικό ζήτημα ούτε αταξικό ούτε υπερταξικό είναι. Είναι ένα κατεξοχήν ταξικό ζήτημα». Ο κ. Δελής κατήγγειλε ότι είναι οι επιχειρηματικοί όμιλοι εκείνοι που θα ωφεληθούν από τις διατάξεις του νομοσχεδίου για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης και των περιβαλλοντικών ελέγχων, «γι΄ αυτούς μιλά και αναφέρεται το νομοσχέδιο». Ο βουλευτής του ΚΚΕ σχολίασε ότι με την απόσυρση του κεφαλαίου για τις χρήσεις στις προστατευόμενες περιοχές, «έγινε ένας ελιγμός από την κυβέρνηση, με την απόσυρσή του, την προσωρινή απόσυρση». Αναρωτήθηκε επίσης σε ποιους απευθύνονται υπεράκτια αιολικά πάρκα, για σημειώσει ότι «όλες αυτές οι ευκολίες αναδεικνύουν την ταξική διάσταση του περιβαλλοντικού ζητήματος», την ώρα μάλιστα που «ο ΟΦΥΠΕΚΑ (Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής) μετατρέπεται σε βασικό εργαλείο εμπορευματοποίησης της περιβαλλοντικής πολιτικής».

Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Αρβανιτίδης παρατήρησε πως «το γεγονός ότι ο υπουργός πήρε πίσω ένα ολόκληρο κεφάλαιο από το νομοσχέδιο, δικαιώνει και την κριτική που άσκησε το κόμμα του». «Η κυβέρνηση αισθάνθηκε και την πίεση των περιβαλλοντικών οργανώσεων όσο και της επιστημονικής υπηρεσίας της Βουλής», είπε ο κ. Αρβανιτίδης που πρόσθεσε ότι «τιμά προσωπικά τον υπουργό, το γεγονός ότι έκανε σήμερα ένα βήμα πίσω», και «αυτό θα ολοκληρωθεί, αν αλλάξει την προσέγγιση του θέματος και αξιοποιήσει τον χρόνο που ακολουθεί, για ουσιαστικές αλλαγές».

Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Χαρά Καφαντάρη κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «αντιμετωπίζει το ζήτημα του περιβάλλοντος, ως πραγματικό εμπόδιο, για την ανάπτυξη». Παρόλες τις προσπάθειες του, ο υπουργός δεν έχει καταφέρει να πείσει τους πολίτες, για την ορθότητα της ενεργειακής πολιτικής, και τη διαμόρφωση των τιμών, τη ρήτρα αναπροσαρμογής, την ώρα μάλιστα που οι εντολές αποκοπών ρεύματος βρίσκονται σε εξαψήφια νούμερα, μέσα στον Ιούλιο, είπε η κ. Καφαντάρη. Κατήγγειλε επίσης ότι «η κακή νομοθέτηση συνεχίζεται» με χαρακτηριστικό παράδειγμα το νομοσχέδιο που ψηφίζει σήμερα η Βουλή, καθώς 87 άρθρα είχαν βγει στη διαβούλευση και τώρα ψηφίζονται 178 άρθρα. Είπε επίσης ότι το αφήγημα της προστασίας των προστατευόμενων περιοχών, «κατέρρευσε» με την απόσυρση του σχετικού κεφαλαίου του νομοσχεδίου. «Σε αυτό συνέβαλαν οι επιστημονικοί φορείς, η επιστημονική υπηρεσία της Βουλής, η αντιπολίτευση που τεκμηριωμένα έθεσε θέματα αλλά και η Κοινωνία των Πολιτών, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις», εκτίμησε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ που τόνισε ότι όλα αυτά συμβαίνει ενώ, από τις αρχές του έτους, έχουν καεί 171.000 στρέμματα, ανάμεσα η Βάλια Κάλντα και το δάσος της Δαδιάς.

WWF Ελλάς: Σωστή η απόφαση του ΥΠΕΝ να αποσύρει προσωρινά τις διατάξεις για τις περιοχές Natura 2000 από το νομοσχέδιο

Την απόσυρση από την κυβέρνηση του κεφαλαίου για τις περιοχές Natura 2000 χαιρέτισε το WWF Ελλάς και με επίσημη ανακοίνωση, όπου αναφέρεται ότι είναι σωστή η απόφαση του ΥΠΕΝ να αποσύρει προσωρινά τις διατάξεις για τις περιοχές Natura 2000 από το νομοσχέδιο.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της περιβαλλοντικής ΜΚΟ (που εργάζεται πολλές φορές ως «εκφραστής» και άλλων ΜΚΟ): «Με συγκρατημένη αισιοδοξία ακούσαμε πριν λίγο από το βήμα της Βουλής τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα να ανακοινώνει την προσωρινή απόσυρση του Κεφαλαίου Γ’ του νομοσχεδίου που αποδυνάμωνε το θεσμικό πλαίσιο προστασίας των περιοχών Natura 2000.

Η απόφαση αυτή που έρχεται ως αποτέλεσμα έντονων και τεκμηριωμένων αντιδράσεων από το WWF Ελλάς και πολλές ακόμα περιβαλλοντικές οργανώσεις και πολίτες, φέρνει στην επικαιρότητα την τεράστια οικολογική –και όχι μόνο – αξία των πυρήνων βιοποικιλότητας και του φυσικού περιβάλλοντος της χώρας, ειδικά υπό τις απειλητικές για την κοινωνία και οικονομία συνθήκες που διαμορφώνει η κλιματική κρίση.

Eάν θέλουμε πραγματικά να μιλάμε για αποτελεσματική θωράκιση των προστατευόμενων περιοχών της χώρας μας, είναι επιτακτική ανάγκη να ολοκληρωθούν ορθά το ταχύτερο δυνατό οι Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες και να εκδοθούν τα προεδρικά διατάγματα και τα σχέδια διαχείρισης, ώστε οι προστατευόμενες περιοχές να αποκτήσουν επιτέλους το προστατευτικό καθεστώς που αρμόζει στη σημασία τους, σε πλήρη συμμόρφωση με τις ενωσιακές υποχρεώσεις της χώρας.

Για τη διαμόρφωση ενός συμπαγούς και αποτελεσματικού θεσμικού πλαισίου απαιτείται η κατάργηση του άρθρου 44 του ν. 4685/2020, επιστροφή στο καθεστώς του ν. 1650/1986 (όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 3937/2011) και εξειδίκευσή του με ειδικότερο προεδρικό διάταγμα για τον καθορισμό των επιτρεπόμενων ανά ζώνη χρήσεων. Το πλαίσιο αυτό, το οποίο ο υπουργός είπε ότι θέλει να διαμορφώσει μέχρι το τέλος Αυγούστου, είναι απαραίτητο να τύχει επεξεργασίας από επιστημονική ομάδα με ειδίκευση στο αντικείμενο και με γνώση των διεθνώς βέλτιστων πρακτικών προστασίας σημαντικών οικοσυστημάτων και πυρήνων βιοποικιλότητας. Είναι επίσης απαραίτητο να τεθεί σε ουσιαστική δημόσια διαβούλευση και να πληροί τις αυστηρά οικολογικές προϋποθέσεις που θέτει το δίκαιο της ΕΕ, με βάση την οδηγία 92/43/ΕΟΚ.

Οι περιοχές Natura 2000 αποτελούν πραγματικές οάσεις ζωής στη χώρα μας που φιλοξενούν σπάνια είδη φυτών και ζώων και συμβάλλουν στην αποτελεσματική θωράκιση της χώρας μας από την κλιματική κρίση.

Με αυτό ως οδηγό, και ιδιαίτερα σε μια περίοδο που βιώνουμε όλο και πιο έντονα τις συνέπειες της κλιματικής και οικολογικής κρίσης, το WWF Ελλάς θα συνεχίσει να είναι σε επαγρύπνηση και να δουλεύει για την ολοκληρωμένη και αποτελεσματική θωράκιση του φυσικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα.»