Με ευρεία πλειοψηφία επί του συνόλου, επί της αρχής και επί των περισσότερων άρθρων υπερψηφίστηκε το μεσημέρι της Δευτέρας το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης «Αναδυόμενες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις».
«Το στοίχημα είναι να φέρουμε όλοι μαζί το μέλλον στο σήμερα» τόνισε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης κατά την πρωτολογία στο σχέδιο νόμου «Αναδυόμενες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» στην Ολομέλεια, αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Ο υπουργός, υπογράμμισε πως «η χώρα πολιτογραφείται στο μέλλον». «Η φιλοσοφία μας είναι να απλουστεύσουμε το Κράτος και να το κάνουμε φιλικό στον πολίτη». Το διακύβευμα, σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης είναι «να κάνουμε το παν, ώστε αυτό που φανταζόμαστε να μετουσιωθεί σε πράξη τώρα και να μην το καθυστερούμε, γιατί είναι κάτι το οποίο γίνεται».
Ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε πως την Τετάρτη θα παρουσιαστεί στο Υπουργικό Συμβούλιο η εθνική στρατηγική για την τεχνητή νοημοσύνη και θα τεθεί σε διαβούλευση. Το νομοθετικό της σκέλος γίνεται σήμερα με το παρόν σχέδιο νόμου, ενώ τα δύο επόμενα σκέλη της θα αφορούν τον Κανονισμό και τα έργα και τις υποδομές που θα πρέπει να υλοποιηθούν ώστε αθροιστικά να θεμελιωθεί η σχετική μετάβαση. Επίσης, προανήγγειλε ότι το απόγευμα της Τετάρτης θα παρουσιαστούν οι δυνατότητες να έχουμε στο κινητό μας τηλέφωνο την αστυνομική μας ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησης μας. Πρόκειται, είπε, για «δύο πράξεις με ευρύτερο συμβολισμό για το μέλλον».
Ο υπουργός αναφέρθηκε στις απλουστεύσεις των υπηρεσιών του δημοσίου, λέγοντας πως «έχουμε εστιάσει σε εκείνες που προφανώς μας αφορούν όλους οριζόντια στην καθημερινότητά μας. Και εδώ χρειάζεται δουλειά προκειμένου να καταγραφούν όλες οι διαδικασίες που υπάρχουν στους Οργανισμούς, κάτι που θα κάνει το «ΜΙΤΟΣ» όπως σήμερα θεμελιώνουμε το νομικό του πλαίσιο, ώστε μετά να προχωρήσουμε στην απλοποίησή τους».
Αναφερόμενος στο σχέδιο νόμου, παρατήρησε πως οι λεγόμενες «αναδυόμενες τεχνολογίες» όπως αποκαλούνται και αφορούν την τεχνητή νοημοσύνη, τα drones, αλυσίδες στοιχειών, τρισδιάστατη εκτύπωση, το διαδίκτυο των πραγμάτων κ.λπ. στην πραγματικότητα «έχουν πια μια δεσπόζουσα θέση σε διεθνείς εφαρμογές». Σημείωσε πως είναι «αναγκαίο και εξαιρετικά σημαντικό να παρέμβουμε στο πεδίο και να μπορέσουμε να τις ρυθμίσουμε, δηλαδή να κάνουμε όλες εκείνες τις απαραίτητες ενέργειες για να μπορέσουμε να θεμελιώσουμε ότι η τεχνολογική εξέλιξη θα είναι υπέρ του πολίτη και της κοινωνίας». Εκτίμησε πως η χρονική στιγμή για αυτή την ρύθμιση είναι η κατάλληλη καθώς έρχεται σε συνέχεια μια σειρά άλλων παρεμβάσεων που ξεκίνησαν από αυτή την κυβέρνηση. Περνάμε είπε ο κ. Πιερρακάκης, σε θέματα που αφορούν την «τέταρτη ψηφιακή επανάσταση». Επισήμανε πως οι ρυθμίσεις αυτές είναι «σε αναγνώριση της ευρωπαϊκής ρύθμισης που επιχειρείται» αλλά «εμπλουτίζονται και με πρόσθετες ρυθμίσεις υπέρ του πολίτη» όπως με το άρθρο 9, όπως πέρα από της προστασίας των προσωπικών δεδομένων (GDPR) των εργαζομένων που υπάρχουν στην εργατική μας νομοθεσία, θεσπίζουμε και μια ακόμη πρόσθετη διασφάλιση σχετικά με την υποχρέωση ενημέρωσης του εργαζομένου και για τον αλγόριθμο επεξεργασίας των δεδομένων τους. Με τον τρόπο αυτό, πρόσθεσε, «στον ευρωπαϊκό διάλογο που είναι σε εξέλιξη, η χώρα μας συμβάλλει και θέτει στο τραπέζι και τις δικές της αξίες».
Ο υπουργός, κατέθεσε νομοθετικές βελτιώσεις σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων, σύμφωνα με τις παρατηρήσεις των φορέων και των κομμάτων, λέγοντας πως «σε θέματα υποδομών χρειάζεται να υπάρχει μια κοινή ώσμωση πέρα από τις κομματικές αντιπαλότητες, γι’ αυτό προχωράμε σε σειρά ενσωματώσεων».
Ο κ. Πιερρακάκης απαντώντας στις επικρίσεις του ειδικού αγορητή του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Ιλχάντ Αχμέτ για πολλές απευθείας αναθέσεις έργων από το Υπουργείο, τις χαρακτήρισε «άνθρακα τον θησαυρό». Υποστήριξε πως αυτές «συνιστούν μόλις το 2% του συνολικού προϋπολογισμού του Υπουργείου και εάν τις σταχυολογήσετε – αφαιρώντας εκείνες που είναι για τα λειτουργικά έξοδα όπως της γραφικής ύλης- θα δείτε ότι αυτές είναι για την δημιουργία πολύ μικρών πλατφορμών, οι οποίες κοστίζουν πολύ λιγότερο από ό,τι στο παρελθόν, γιατί η τιμή της τεχνολογίας πέφτει».
«Η τεχνολογία καλπάζει και βρίσκεται μπροστά από τα νομοθετικά σώματα. Μπορούμε όμως τώρα να κάνουμε το πρώτο βήμα, αρχίζοντας να χαράσσουμε το γήπεδο των εξελίξεων» ανέφερε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Θεόδωρος Λιβάνιος παρεμβαίνοντας στην συζήτηση του νομοσχεδίου «Αναδυόμενες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» στην Ολομέλεια.
«Αξιοποιούμε την κληρονομιά των προηγούμενων κυβερνήσεων, η οποία είναι κληρονομιά του ελληνικού λαού» είπε ο υφυπουργός και προσέθεσε πως «χαίρομαι που αυτή είναι και η λογική του ΣΥΡΙΖΑ, όπως τουλάχιστον την εξέφρασε και ο κοινοβουλευτικός του εκπρόσωπος». Τόνισε πως «το έργο που έχει γίνει την τελευταία τρία χρόνια είναι η μεγαλύτερη προοδευτική μεταρρύθμιση που έχει γίνει στη χώρα μετά τη Μεταπολίτευση» με στόχο την εξυπηρέτηση του πολίτη, να μην ταλαιπωρείται για να θεωρήσει έγγραφα. Επισήμανε πως στον ψηφιακό κόσμο, ο πλούσιος και ο φτωχός εξυπηρετείται ακριβώς στο ίδιο επίπεδο.
Αναγνώρισε πως «ακόμα, υπάρχουν πολλά που θα πρέπει να γίνουν, όπως και ότι σε πολλά πράγματα μπορεί να υπήρξαν λάθη και αστοχίες, αλλά αυτό θα μπορούσε να αποφευχθεί μόνο εάν επικρατήσει η αδράνεια». Βγάλαμε, είπε «τη δογματική θεώρηση του σχεδιασμού με γνώμονα την εξυπηρέτηση του κράτους και βάλαμε στο επίκεντρο την εξυπηρέτηση του πολίτη και αυτή είναι η πραγματική αλλαγή».
Οι τοποθετήσεις της αντιπολίτευσης
Νωρίτερα, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Ραγκούσης, είχε επισημάνει πως θα αναμένει τις βελτιώσεις που θα κάνει ο υπουργός προκειμένου το κόμμα του να καθορίσει και την τελική του θέση. Παρατήρησε πως το γεγονός ότι υπήρξαν τόσες σε αριθμό βελτιώσεις από τις προτάσεις της αντιπολίτευσης, είναι θετικό αλλά δείχνει και κάτι. Παρατήρησε πως πρώτα θα έπρεπε να είχε συνεδριάσει το Υπουργικό Συμβούλιο για την χάραξη της εθνικής στρατηγικής για την τεχνητή νοημοσύνη και μετά να ερχόταν το νομοσχέδιο αυτό και όχι το αντίστροφο. Αναγνώρισε πως «υπάρχει πρόοδος στην ψηφιακή διακυβέρνηση» αλλά σημείωσε ότι υπήρξε ένα μεγάλο έργο που η κυβέρνηση βρήκε και έγινε κάτω από δύσκολες συνθήκες και από μεγάλες αντιδράσεις από παραχριστιανικές οργανώσεις που σήμερα δεν υπάρχουν. Εμείς είπε «θα χτίσουμε πάνω στο έργο της κυβέρνησης, όπως εσείς χτίσατε πάνω μας». Επέκρινε την κυβέρνηση πως φέρεται με αλαζονεία καθώς «προσπαθήσατε να εξαφανίσετε τον ιδρυτικό νόμο για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, Ν.3979/2011, όπως και κάθε άλλη σημαντική ψηφιακή πρόοδο της περιόδου 2015-2019», σημειώνοντας ότι «2 χρόνια θα είχε χάσει η χώρα και οι πολίτες εάν έπρεπε να νομοθετήσετε από την αρχή». Η πρόοδος που υπάρχει «δεν είναι αυτή που παρουσιάζεται. Απόδειξη η ετήσια έκθεση του ΣΕΒ που αναφέρει συγκεκριμένα πως παρά τις συνεχείς βελτιώσεις στη Δημόσια Διοίκηση, η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση. Και αυτό αναδεικνύει τόσο το μεγαλύτερο εύρος και την ταχύτητα ενσωμάτωσης ψηφιακών λύσεων στην υπόλοιπη ΕΕ, όσο και την καθυστέρηση αντιμετώπισης δομικών προβλημάτων στην Ελλάδα (π.χ. μειωμένη διαλειτουργικότητα μητρώων, καθυστέρηση στην ψηφιοποίηση δικαιοσύνης, κλπ.)».
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Ιλχάντ Αχμέτ ανέφερε πως η σημερινή νομοθετική πρωτοβουλία της κυβερνήσεως έχει σαν στόχο να βάλει τη χώρα μας στο κέντρο των ευρωπαϊκών εξελίξεων σε ό,τι αφορά βέβαια τις αναδυόμενες τεχνολογικές πληροφορικής. Το ΠΑΣΟΚ θέλει τη χώρα στο κέντρο των εξελίξεων, θέλει τη χώρα να προτείνει και όχι μόνο να ακολουθεί. Ο τρόπος όμως που η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τις εξελίξεις και συνομιλεί με τα νέα δεδομένα, είναι αποσπασματικός, ασαφής και γενικόλογος. Στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει συγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο.
Στα άρθρα που αναφέρονται στην τεχνητή νοημοσύνη αγνοείται εντελώς η ευρωπαϊκή προσέγγιση. Απουσιάζουν οι κανόνες που ταξινομούν τα εν λόγω αλγοριθμικά συστήματα. Δεν απαγορεύονται ρητά συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που συνιστούν σαφή απειλή για την ασφάλεια, τον βιοπορισμό και τα δικαιώματα των πολιτών. Ζήτησε, μεταξύ άλλων, να υπάρχει ένα αξιακό πλαίσιο στη χρήση των αναδυόμενων τεχνολογιών πληροφορικής. Τόνισε πως «η blockchain τεχνολογία μπορεί να ενισχύσει την αποκεντρωμένη λήψη αποφάσεων. Φτιάχνετε επιτροπές και παρατηρητήρια που κοστίζουν δημόσιο χρήμα. Φτιάχνετε Παρατηρητήριο Ανάλυσης Υβριδικών Απειλών στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης κόντρα στον ορισμό των υβριδικών απειλών» Επισήμανε, πως το 42% των έργων του Υπουργείου ανατέθηκαν στο πλαίσιο διαδικασιών με μόλις έναν υποψήφιο και το 13,9% με απευθείας αναθέσεις.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος εξηγώντας την επί της Αρχής καταψήφιση του σχεδίου νόμου ανέφερε πως είναι «ενταγμένο στις στρατηγικές επιλογές εξυπηρέτησης των αναγκών του κεφαλαίου, όπως αυτές μεταφράζονται για παράδειγμα στο πλαίσιο της ψηφιακής μετάβασης. Και όχι των αναγκών των πολιτών και του λαού». Είμαστε όπως ανέφερε, σε μια εποχή όπου υπάρχουν πολύ γρήγορες αλλαγές εξαιτίας ακριβώς της τεχνολογικής προόδου αλλά αυτή όπως σχεδιάζεται δεν δημιουργεί και αυτόματα κοινωνική ευημερία για όλους. Το χαρακτηριστικό γνώρισμα αυτών των αναδυόμενων τεχνολογιών είναι η εκτόξευση της παραγωγικότητας της εργασίας όχι σε όφελος των εργαζομένων και της κοινωνίας αλλά για να τις καρπώνεται ο ιδιοκτήτης των μέσων παραγωγής. Να λοιπόν γιατί εμείς λέμε ότι όλα αυτά αποτελούν εργαλεία που στο τέλος θα είναι σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης Αντώνης Μυλωνάκης παρατήρησε πως «η προσπάθεια της κυβέρνησης είναι να αυτοματοποιήσει μέσω αλγορίθμων τις ενέργειες πολιτών μέσω των οποίων γλιτώνουμε χρόνο, χρήμα και προσωπικό» όμως «πριν φτάσουμε να μιλάμε για τεχνητή νοημοσύνη θα πρέπει να λύσουμε τα απλά και λογικά προβλήματα τα οποία μας ταλανίζουν». Ανέφερε πάντως πως το σχέδιο νόμου είναι «προς τη σωστή κατεύθυνση», αλλά αυτό που λείπει από την Ελλάδα δεν είναι ο ορισμός της τεχνητής νοημοσύνης, αλλά του να μπορέσουμε να φτιάξουμε νόμους, να αλλάξουμε νοοτροπίες και να μπορέσει ο ελληνικός λαός και η χώρα να προοδεύσει».
Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25 Φωτεινή Μπακαδήμα, δήλωσε πως εμείς «πιστεύουμε στον δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα των υλικοτεχνικών υποδομών της κοινωνίας της πληροφορικής, στη διεύρυνση της ελευθερίας έκφρασης και πληροφόρησης, στην ελεύθερη και απρόσκοπτη πρόσβαση στην πληροφορία με πλήρη σεβασμό στα ανθρώπινα, πολιτικά, κοινωνικά, εργασιακά και κάθε είδους δικαιώματα» αλλά δυστυχώς και εδώ «η Νέα Δημοκρατία συνεχίζει να νομοθετεί με το βλέμμα της στους λίγους». Η τεχνολογική επανάσταση, είπε η βουλευτής «είναι εδώ, όμως, λέμε «όχι» σε ένα πρόχειρο και ασαφές νομοσχέδιο που αφήνει πολλά γκρίζα σημεία, ενώ θα μπορούσε πραγματικά να λειτουργήσει ως ένα γενικότερο πλαίσιο ενσωμάτωσης της τεχνητής νοημοσύνης και των αναδυόμενων τεχνολογιών στη ζωή μας». Συνεπώς, κατέληξε η κ. Μπακαδήμα «λέμε «όχι» επί της αρχής στο σχέδιο νόμου.
Η τροπολογία για τα ψηφιακά ΚΕΠΑ
Η υπουργική τροπολογία για την Εθνική Πύλη Αναπηρίας, την Κάρτα Αναπηρίας και τα ηλεκτρονικά ΚΕΠΑ ψηφίσθηκε από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση, ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και ΜέΡΑ 25 δήλωσαν «παρών».
«Προχωράμε σε μία σημαντική μεταρρύθμιση η οποία περιορίζει δραστικά την ταλαιπωρία για τους ανάπηρους συμπολίτες μας», ανέφερε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης υποστηρίζοντας την σχετική τροπολογία που κατέθεσε για τα ψηφιακά ΚΕΠΑ και την Κάρτα Αναπηρίας, στο σχέδιο νόμου για τις «Αναδυόμενες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια.
Ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε πως «σήμερα βελτιώνουμε την καθημερινότητά μειώνοντας δραστικά την ταλαιπωρία που υφίστανται οι ανάπηροι συμπολίτες μας». Ανοίγει αφενός ο δρόμος ώστε από τις 15 Σεπτεμβρίου, όλη η διαδικασία πιστοποίησης αναπηρίας μέσω των ΚΕΠΑ να γίνεται ηλεκτρονικά. Έτσι, θα επισκέπτονται μόνο μια φορά τα ΚΕΠΑ, την ημέρα της εξέτασης τους». Πρόκειται, σημείωσε ο υπουργός, «για μία σημαντική μεταρρύθμιση η οποία περιορίζει δραστικά την ταλαιπωρία και επιταχύνει τις διαδικασίες στα ΚΕΠΑ».
Από την 1η Νοεμβρίου, ανέφερε επίσης ο υπουργός, αξιοποιούνται οι ψηφιακές τεχνολογίες ώστε οι ανάπηροι να ασκούν τα δικαιώματά τους και να λαμβάνουν τις παροχές τους με την Κάρτα Αναπηρίας. Πρόκειται «για μια σημαντική επίσης μεταρρύθμιση η οποία έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και κάνει λιγότερο δύσκολη την καθημερινότητα των αναπήρων συμπολιτών μας στην επαφή τους με το Δημόσιο».
Ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε πως το υπουργείο έλαβε υπόψη και υιοθέτησε όλες τις παρατηρήσεις της ΕΣΑμεΑ, και με συμπληρωματικές νομοτεχνικές ρυθμίσεις μεταξύ άλλων καταργείται το παράβολο των 46 ευρώ για τους αιτούντες εξέτασης στα ΚΕΠΑ, ενώ στο Μητρώο θα εγγράφονται όσοι έχουν αναπηρία από 50% και πάνω (και όχι 67% όπως ανέγραφε η αρχική εκδοχή τής τροπολογίας), ώστε να μπορούν να λάβουν την Κάρτα Αναπηρίας όλοι όσοι έχουν κάποια δικαιώματα ή διευκολύνσεις που σχετίζονται με την αναπηρία τους.
Παρουσιάζοντας τις βασικές ρυθμίσεις της τροπολογίας, ο κ. Χατζηδάκης είπε πως δημιουργείται Εθνική Πύλη Αναπηρίας, δηλαδή μια ενιαία ψηφιακή πλατφόρμα που λειτουργεί ως υπηρεσία μιας στάσης και συγκεντρώνει τις κύριες λειτουργίες που ενδιαφέρουν τα άτομα με αναπηρία όπως η πιστοποίηση από ΚΕΠΑ και το μητρώο παροχών.
«Αναμορφώνεται πλήρως η διαδικασία πιστοποίησης της αναπηρίας από τα ΚΕΠΑ, που εφεξής θα γίνεται ψηφιακά με μια αίτηση και θα καταλήγει στην έκδοση μιας ενιαίας ιατρικής γνωμάτευσης- πιστοποίησης. Έτσι, παρέχεται η δυνατότητα στον πολίτη να υποβάλει ηλεκτρονικά αίτηση για αξιολόγησή του από τα ΚΕΠΑ μόνο με τα απαραίτητα για την πιστοποίηση της αναπηρίας του στοιχεία. Στη συνέχεια, ο ιατρός τού ενδιαφερομένου δημιουργεί και οριστικοποιεί ψηφιακά τον Εισηγητικό Φάκελο, για να είναι πολύ πιο εύκολη η εργασία των υγειονομικών επιτροπών. Ο φάκελος θα διακινείται ηλεκτρονικά και θα συμπληρώνεται από τους γιατρούς που έχει επιλέξει ο ασφαλισμένος με τις ειδικότητες που είναι αντίστοιχες με τις παθήσεις του. Ακολουθεί η εξέταση από την υγειονομική επιτροπή του ΚΕΠΑ και η έκδοση Ενιαίας Γνωμάτευσης και Γνωστοποίησης της Πιστοποίησης Αναπηρίας, δεσμευτική για όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου, με την οποία ο πολίτης θα έχει πρόσβαση σε όλες τις παροχές και διευκολύνσεις που προβλέπονται στη νομοθεσία για τη στήριξη των ατόμων με αναπηρία.
Παράλληλα, επιφέρουμε και μια σημαντική μεταρρύθμιση και για τις υγειονομικές επιτροπές: Αυτές πια θα στελεχώνονται όχι μόνο από ιατρούς του Δημοσίου, αλλά και από ιδιώτες ιατρούς, οι οποίοι όμως θα πρέπει να έχουν εγγραφεί σε ένα ειδικό μητρώο. Πρόκειται για το Ειδικό Σώμα Ιατρών (ΕΣΙ), στο οποίο εγγράφονται ιατροί αφού ολοκληρώσουν επιτυχώς ειδική εκπαίδευση. Η διεύρυνση του πεδίου, από το οποίο θα αντλούνται τα μέλη των υγειονομικών επιτροπών, αντιμετωπίζει την ανάγκη εμπλουτισμού του Σώματος με νέους γιατρούς και σύγχρονες ειδικότητες. Καθιερώνεται το Ψηφιακό Μητρώο Αναπηρίας, στο οποίο καταγράφονται τα άτομα με αναπηρία που είναι δικαιούχοι παροχών. Έτσι, θα ξέρει η Πολιτεία ποιος δικαιούται τι, αλλά και θα ξέρει το κάθε άτομο με αναπηρία τα δικαιώματά του και θα μπορεί να ελέγχει την ορθή τήρηση της νομοθεσίας ως προς το ίδιο».
Ο υπουργός, τόνισε, πως η Κάρτα Αναπηρίας, θα αντλεί τα στοιχεία της από το Μητρώο. Μέσω αυτής, τα άτομα με αναπηρία μπορούν να πιστοποιούν την ιδιότητά τους, προκειμένου να ασκούν τα αντίστοιχα δικαιώματά τους έναντι κάθε δημόσιας αρχής και τρίτου. Δεν θα χρειάζεται δηλαδή, οι ανάπηροι να βγάζουν κάθε λίγο και λιγάκι νέο πιστοποιητικό που θα αποδεικνύει ότι πράγματι είναι ανάπηροι όταν έρχονται σε επαφή με μια δημόσια υπηρεσία. Η κάρτα θα τους καλύπτει για όλες τις υπηρεσίες