Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενέκρινε τους περιβαλλοντικούς όρους για το κύριο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), όπως ανακοίνωσε. Το συγκεκριμένο τμήμα εκτείνεται από τα Χανιά έως το Ηράκλειο, μήκους 107 χιλιομέτρων. Η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) υπεγράφη από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Πολιτικής.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, πρόκειται για τη δεύτερη ΑΕΠΟ που εκδίδεται για τον ΒΟΑΚ, ενώ παράλληλα το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας βρίσκεται σε φάση προετοιμασίας για την περιβαλλοντική αδειοδότηση και για τα επόμενα τμήματα του οδικού άξονα, που αφορούν στις παρακάμψεις των πόλεων Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο.
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, δήλωσε: «Με την υπογραφή της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για το μεγαλύτερο μέρος του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης, κάνουμε ένα σημαντικό βήμα για την υλοποίηση του μεγαλύτερου νέου αυτοκινητόδρομου που κατασκευάζεται αυτήν τη στιγμή στην Ευρώπη. Το εμβληματικό έργο υποδομής του ΒΟΑΚ που αποτελεί προσωπική δέσμευση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, θα έχει πολλαπλά οφέλη για τους κατοίκους, τους επισκέπτες, αλλά και την τοπική οικονομία. Θα συμβάλλει σημαντικά στη μείωση του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων, αλλά και στην αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας της περιοχής. Παράλληλα, πρόκειται να δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας και να μειώσει το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων και προϊόντων στο οδικό δίκτυο του νησιού. Η Κρήτη σύντομα θα αποκτήσει έναν υπερσύγχρονο οδικό άξονα, όπως της αξίζει».
Ο αρμόδιος Υφυπουργός για θέματα Χωροταξίας, Αστικού Περιβάλλοντος και Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων, Νίκος Ταγαράς, επισήμανε: «Με την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, ολοκληρώνεται ένα απαραίτητο βήμα για την υλοποίηση αυτού του εμβληματικού έργου για την Κρήτη. Οι περιβαλλοντικοί όροι που τέθηκαν, εξασφαλίζουν πλήρη προστασία του περιβάλλοντος και επιτρέπουν την απρόσκοπτη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση του έργου, που αποτελεί τόσο για την Κυβέρνηση όσο και για τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, το σημαντικότερο αναπτυξιακό έργο για την Κρήτη τον επόμενο αιώνα».
Κ. Καραμανλής: Αρχίζει η δεύτερη φάση του διαγωνισμού στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο
Ανοίγει ο δρόμος για την Β’ Φάση του Διαγωνισμού στο τμήμα Χανιά- Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, μήκους 157,5 χλμ., το οποίο θα υλοποιηθεί ως σύμβαση παραχώρησης, καθώς εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι, τονίζει από την πλευρά του σε ανακοίνωση το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Κατά τη Β’ Φάση προβλέπεται η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών των υποψηφίων, ενώ στόχος είναι εντός του 2023 να ξεκινήσουν οι εργασίες. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 1,5 δισ. ευρώ.
Εντός του φθινοπώρου θα υποβληθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το τμήμα της προαίρεσης της σύμβασης, Κίσσαμος- Χανιά, ενώ σε διαβούλευση βρίσκεται η ΜΠΕ για τις τρεις παρακάμψεις, Χανίων, Ηρακλείου και Ρεθύμνου.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά τμήματος Χανιά- Ηράκλειο
Στα βασικά χαρακτηριστικά του έργου, προβλέπεται, μεταξύ άλλων:
- Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
- 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
- 26 σήραγγες
- 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
- 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.
«Ο ΒΟΑΚ αποτέλεσε από την πρώτη ημέρα ένα σημαντικό στοίχημα για την κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών» δήλωσε ο υπουργός Κώστας Καραμανλής και προσέθεσε: «Οφείλουμε στην Κρήτη ένα ασφαλές οδικό δίκτυο, για απρόσκοπτες μετακινήσεις, σύγχρονο και αντάξιο της δυναμικής του νησιού. Και αυτό πετυχαίνουμε. Μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για το μεγάλο τμήμα Χανιά- Ηράκλειο, θα προχωρήσουμε με τις δεσμευτικές προσφορές και μέσα στο 2023 θα ξεκινήσουν και σε αυτό το τμήμα οι εργασίες, καθώς το φθινόπωρο θα έχουμε εργοτάξια στο τμήμα Νεάπολη-Αγ. Νικόλαος και θα ακολουθήσει έως τέλος του έτους το τμήμα Χερσόνησος -Νεάπολη.
Παραλάβαμε μια μικρή ως ανύπαρκτη μελετητική ωριμότητα, με αποσπασματικές παρεμβάσεις, διάσπαρτες κατά μήκος του άξονα, χωρίς συνοχή και μέσα από εντατική και συστηματική δουλειά τα καταφέραμε. Προχωράμε μπροστά για να δώσουμε στην Κρήτη το μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ».
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, Γιώργος Καραγιάννης τόνισε: «Πλέον, ο ΒΟΑΚ μπαίνει στην τελική ευθεία υλοποίησης, ακριβώς όπως είχαμε δεσμευτεί ως κυβέρνηση ακολουθώντας την εντολή του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη. Μέσα σε τρία χρόνια κάνουμε πράξη ένα όνειρο δεκαετιών για την Κρήτη, αποδεικνύοντας ότι όταν υπάρχει θέληση, αφοσίωση και αποφασιστικότητα, όλα είναι δυνατά».
Τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη
Στο τμήμα Χερσόνησος- Νεάπολη που θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ, υπάρχει προσωρινός ανάδοχος και αναμένεται η συμβασιοποίηση εντός του φθινοπώρου. Τα πρώτα εργοτάξια αναμένεται να στηθούν στο τέλος του 2022. Προϋπολογισμός έργου 290 εκατ. ευρώ.
Τεχνικά Στοιχεία:
- Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου 9,65 χλμ
- 12 γέφυρες (1,7 χλμ.)
- 5 σήραγγες (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.)
Τμήμα Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος
Για το τμήμα Νεάπολη- Αγ. Νικόλαος που θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο, αναμένεται η υπογραφή σύμβασης με τον ανάδοχο εντός των προσεχών ημερών και στις αρχές του φθινοπώρου να στηθούν τα πρώτα εργοτάξια και να εκκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες.
Το μήκος του αυτοκινητοδρόμου είναι 14 χλμ. και ο προϋπολογισμός του έργου είναι 186 εκατ. ευρώ.
Κυρ. Μητσοτάκης: Σημαντική εξέλιξη για την Κρήτη η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του ΒΟΑΚ
Στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης και δη για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο αναφέρεται σε δήλωσή του ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, χαρακτηρίζοντάς την σημαντική εξέλιξη για την Κρήτη. Αναλυτικά στη δήλωσή του ο πρωθυπουργός αναφέρει: «Ύστερα από μια μακρά διαδικασία διαβούλευσης που διήρκησε περισσότερο από έναν χρόνο εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του Βόρειου Οδικού Άξονα για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.
Για να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα, χρειάστηκε η διαρκής και εξαντλητική συνεργασία των αρμόδιων Υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Κρήτης που συνέβαλαν ουσιαστικά και δημιουργικά στην οριστικοποίηση του μεγάλου έργου.
Τώρα ανοίγει ο δρόμος για να ξεκινήσει η Β’ φάση του Διαγωνισμού και εντός του 2023 να αρχίσει η κατασκευή του. Το δεύτερο έργο, που υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ, Χερσόνησος – Νεάπολη, έχει ήδη προσωρινό ανάδοχο και τα εργοτάξια θα στηθούν τους επόμενους μήνες, εντός του 2022. Ενώ τις επόμενες μέρες υπογράφεται η σύμβαση και ξεκινούν οι εργασίες και για το έργο από τη Νεάπολη ως τον Άγιο Νικόλαο. Οι μελέτες για το Κίσσαμος – Χανιά ολοκληρώνονται ενώ με γοργούς ρυθμούς προχωρούν και για τα τμήματα ανατολικά του Αγίου Νικολάου.
Ο ΒΟΑΚ, που ήταν για δεκαετίες το μεγάλο ζητούμενο για ολόκληρο το νησί, μέσα σε 3 χρόνια παίρνει σάρκα και οστά. Ήταν μια δέσμευση την οποία είχα αναλάβει προσωπικά και γίνεται πράξη. Μελέτες ολοκληρώνονται, εγκρίσεις δίνονται και σύντομα όλοι οι Κρητικοί θα δουν εργοτάξια να στήνονται.
Η Κρήτη αποκτά επιτέλους το δρόμο που της αξίζει. Και με αυτόν τον δρόμο, σε συνδυασμό και με όλα τα έργα που έχουν δρομολογηθεί, θα εκπληρώσει τη μεγάλη αναπτυξιακή της δυναμική. Αυτό είπαμε, αυτό κάνουμε».