Με ένα μεγάλο πακέτο 20 εκατ. ευρώ για έξυπνα συστήματα και υποδομές και με στόχο «να έχουν τους λιγότερους δυνατούς λόγους» οι Θεσσαλονικείς να πηγαίνουν στο δημαρχείο για την εξυπηρέτησή τους, θα προχωρήσει ο μετασχηματισμός της Θεσσαλονίκης σε «έξυπνη πόλη», τα επόμενα 2-3 χρόνια, τονίζει, σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας.
«Μετρώντας» ήδη 1000 μέρες διοίκησης, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κάνει έναν απολογισμό των έργων που υλοποιήθηκαν ή σχεδιάστηκαν σε αυτό το διάστημα, επισημαίνοντας πως το μεγαλύτερο εμπόδιο που κλήθηκε να αντιμετωπίσει δεν ήταν η πανδημία ή η ενεργειακή κρίση αλλά η κυβερνοεπίθεση στις υπηρεσίες του δήμου. «Ήταν κάτι σύνθετο, κάτι πρωτόγνωρο», λέει χαρακτηριστικά και εξηγεί ότι η κατάσταση αντιμετωπίστηκε χωρίς να επιβαρυνθούν οι δημότες.
Ο κ. Ζέρβας απαντά και στην κριτική που δέχεται τόσο για την εικόνα της καθαριότητας στην πόλη, για την οποία ο ίδιος δηλώνει ικανοποιημένος, όσο και για την αγορά των λεωφορείων από τη Λειψία, με την οποία ο δήμος θέλησε να συμβάλει στη βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών. «Με τη δική μας συνεισφορά, ο ΟΑΣΘ σήμερα είναι πολύ καλύτερος, με υπερδιπλάσιο αριθμό στόλου από το 2019. Τα λεωφορεία της Λειψίας είναι λειτουργικά και επιχειρησιακά», υπογραμμίζει.
Αναφέρεται, επίσης, στα μεγάλα έργα που «τρέχουν» στην πόλη, στα μικρότερα που γίνονται στις γειτονιές, ενώ για την Πλατεία Ελευθερίας διαβεβαιώνει πως «θα υπάρξει 100% πάρκο μνήμης, ακόμη και αν για διάφορους λόγους δεν μπορεί να κατασκευαστεί υπόγειο πάρκινγκ».
Για τον κ. Ζέρβα, η πιο ευχάριστη στιγμή της διοίκησής του ήταν η ένταξη της Θεσσαλονίκης στο Δίκτυο Γαστρονομίας της UNESCO, την οποία θυμάται με κάθε λεπτομέρεια και για την οποία ένιωσε ιδιαίτερα περήφανος και χαρούμενος, όπως λέει.
Μεταξύ άλλων, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, αναφέρει στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τη δημοσιογράφο Αναστασία Καρυπίδου:
ΕΡ: Δήμαρχε, πώς κύλησαν αυτές οι 1.000 ημέρες διοίκησης; Είστε ικανοποιημένος από όσα πετύχατε;
Κ.Ζ: Θυμάμαι κάθε μία από αυτές. Ήταν μέρες ουσιαστικές, ενδιαφέρουσες, πολλές δύσκολες, αλλά πολύ δημιουργικές. Είμαι από τους ανθρώπους που δεν ικανοποιούνται εύκολα, που δοκιμάζουν τον εαυτό τους και πάντα προσπαθώ να είμαι αποδοτικότερος, καλύτερος. Κοιτώντας, όμως, πίσω το έργο που έχει γίνει, μπορώ να πω ότι είναι σημαντικό και -το κυριότερο- μετρήσιμο.
ΕΡ: Απλή αναλογική, πανδημία και ενεργειακή κρίση. Ποιο ήταν το δυσκολότερο εμπόδιο αυτά τα τρία χρόνια;
Κ.Ζ: Θα σας απαντήσω και θα πω το περσινό χακάρισμα. Ήταν κάτι σύνθετο, κάτι πρωτόγνωρο, που το αντιμετωπίσαμε χωρίς να επιβαρυνθεί ο κόσμος.
ΕΡ: Το χακάρισμα το θίξατε και στην πρόσφατη συνάντηση με τον υπουργό κ. Πιερρακάκη για το πρόγραμμα των Έξυπνων Πόλεων. Με ποια έργα θα καταφέρει η Θεσσαλονίκη να γίνει έξυπνη;
Κ.Ζ: Από την πρώτη ημέρα που αναλάβαμε τη διοίκηση κάναμε έναν σχεδιασμό, για να μπούμε στον χάρτη των «έξυπνων πόλεων». Το πρώτο που καταφέραμε ήταν η στρατηγική συμφωνία με τη Cisco -δημιουργήσαμε το Κέντρο Ψηφιακού Μετασχηματισμού και Ψηφιακών Δεξιοτήτων. Ωριμάσαμε πολύ γρήγορα τις προτάσεις μας για το Ταμείο Ανάκαμψης και το «Αντ. Τρίτσης», επομένως έχουμε έναν προϋπολογισμό 20 εκατ. ευρώ για έξυπνα συστήματα, υποδομές, έξυπνες διαβάσεις, εξυπηρέτηση πολιτών, οργάνωση υπηρεσιών. Όλα αυτά είναι ένα μεγάλο πακέτο, το οποίο μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια θα μετασχηματίσει τη Θεσσαλονίκη και θα διευκολύνει ιδιαίτερα τις υπηρεσίες προς τους πολίτες. Στόχος μας είναι οι δημότες να έχουν τους λιγότερους δυνατούς λόγους, για να έρχονται στο δημαρχείο.
Παράλληλα, κάναμε πολλή δουλειά στις ψηφιακές υπηρεσίες. Πάνω από 42 υπηρεσίες εξυπηρετούνται με ψηφιακό τρόπο. Βάλαμε την ηλεκτρονική ταυτότητα πληρωμής, το RF, στους λογαριασμούς του δήμου Θεσσαλονίκης. Πάνω από 50.000 βεβαιώσεις και πιστοποιητικά έχουν εκδοθεί ηλεκτρονικά και πάνω από 19.000 ραντεβού έγιναν με αντίστοιχο τρόπο. Μπορείτε να φανταστείτε πόσες ώρες κερδισμένες για τις υπηρεσίες και τους πολίτες;
ΕΡ: Αφού ξεκινήσαμε με τα προβλήματα θα μείνω στις αστικές συγκοινωνίες. Εάν γυρνούσατε τον χρόνο πίσω θα προχωρούσατε και πάλι στην αγορά των 50 λεωφορείων από τη Λειψία για τα οποία δεχτήκατε έντονη κριτική;
Κ.Ζ: Έχω την εντύπωση ότι πολλές φορές στην πόλη αποφεύγουμε να πάρουμε πρωτοβουλίες, απλά για να μη δεχθούμε κριτική. Προσωπικά λειτουργώ εντελώς διαφορετικά. Είμαι υπέρ και των πρωτοβουλιών και των δράσεων, γιατί αυτός είναι ο μόνος τρόπος, για να πάει η πόλη μπροστά. Στο πλαίσιο αυτό σωστά έγινε η αγορά και για καλό σκοπό. Με τη δική μας συνεισφορά ο ΟΑΣΘ σήμερα είναι πολύ καλύτερος, με υπερδιπλάσιο αριθμό στόλου από το 2019. Τα λεωφορεία της Λειψίας είναι λειτουργικά και επιχειρησιακά.
Όσον αφορά επιμέρους στοιχεία για τα οποία κατηγορηθήκαμε ως δήμος ότι δεν διαθέτουν τα λεωφορεία, να θυμίσω ότι εξ αρχής υπήρξε ρητή πρόβλεψη στη σχετική σύμβαση ότι οποιεσδήποτε προσαρμογές κριθούν απαραίτητες, όπως ενδεικτικά η τοποθέτηση κλιματιστικών ή εκδοτικών-επικυρωτικών μηχανημάτων, θα γίνουν με ευθύνη του ΟΑΣΘ.
ΕΡ: Με την καθαριότητα είστε ευχαριστημένος;
Κ.Ζ: Η καθαριότητα έχει βελτιωθεί σημαντικά. Πολλές φορές η κριτική που γίνεται στη διοίκησή μου είναι με βάση το τέλειο. Με το πώς θα ήθελαν οι Θεσσαλονικείς να είναι η πόλη τους. Χαίρομαι για αυτό, γιατί το ίδιο ζητώ κι εγώ. Αλλά πρέπει όλοι να θυμόμαστε πού ήμασταν το 2019. Παντού είχαμε ογκώδη, στις πλημμύρες κολυμπούσαν μπανιέρες και λεκάνες, κάδοι ξεχειλισμένοι, απορριμματοφόρα σε κακή κατάσταση. Όλα αυτά άλλαξαν. Βάλαμε υπόγειους κάδους στο ιστορικό κέντρο και θα τοποθετήσουμε υπόγειους κάδους σε όλες τις γειτονιές.
Στην ανακύκλωση, ο δήμος Θεσσαλονίκης είναι πρωταθλητής σε όλη την Ελλάδα. Προχωρούμε το επόμενο διάστημα σε καφέ κάδους κομποστοποίησης αλλά και στη δημιουργία Γωνιών Ανακύκλωσης. Όλα αυτά δείχνουν ότι δουλεύουμε πολύ, με καλύτερο εξοπλισμό, με 80 νέα οχήματα και ηλεκτρικά οχήματα που κυκλοφορούν στη Νέα Παραλία. Επίσης, οι δημόσιες τουαλέτες αρχίζουν να λειτουργούν. Ο κόσμος μπορεί να είναι απαιτητικός, όμως, ας σκεφτεί από πού ξεκινήσαμε. Και να είναι σίγουρος ότι κάθε μέρα θα βελτιωνόμαστε.
ΕΡ: Στο κομμάτι των μεγάλων έργων «τρέχετε» την ανάπλαση της Αριστοτέλους και την επέκταση του ξύλινου ντεκ. Σας προβληματίζουν τυχόν εμπόδια που μπορεί να εμφανιστούν;
Κ.Ζ: Όταν ξεκινήσαμε, κάναμε έναν σχεδιασμό σε έργα που θα έχουν μια μεγάλη γκάμα, διαφορετικούς προϋπολογισμούς, και θα έχουν διασπορά σε όλη την πόλη. Αυτό το διάστημα, τρέχουν αναπλάσεις σε γειτονιές και αποκαταστάσεις πεζοδρομίων, ασφαλτοστρώσεις, ένα εκτεταμένο πρόγραμμα κλαδεύσεων και συντήρησης δέντρων, ξεκινήσαμε ένα πρόγραμμα έξυπνου ηλεκτροφωτισμού με χρήση led, κ.ά..
Αυτά είναι έργα που αφορούν την καθημερινότητα και την κάθε γειτονιά.
Βέβαια, πήγαμε και σε εμβληματικά έργα, όπως οι στάβλοι Παπάφη, για τους οποίους πιστεύω ότι εντός του 2022 θα δημοπρατήσουμε το έργο, ο άξονας της Αριστοτέλους, που ολοκληρώνεται η μελέτη και θα δημοπρατηθεί το 2023, το ντεκ, που είναι ένα σύνθετο έργο για το οποίο είχαμε δεσμευτεί, το Πάρκο για Όλους όπως επίσης και η πλατεία Διοικητηρίου, που και εκεί φαίνεται πως επιτέλους βρίσκουμε λύση.
Τώρα, αν με ρωτήσετε αν όλα αυτά τα έργα μπορούν να γίνουν σε μία θητεία, προφανώς θα σας απαντήσω πως δεν μπορούν. Όμως, το σημαντικό είναι πως εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση, πως τα έργα τέθηκαν σε τροχιά υλοποίησης, όπως συνέβη και με το πρότζεκτ της αναζωογόνησης δέκα εμπορικών δρόμων με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Εάν προσθέσουμε τη ΔΕΘ, τη Νέα Τούμπα, το θαλάσσιο αστικό μέτωπο, καταλαβαίνετε ότι μιλάμε για μια καινούργια Θεσσαλονίκη.
ΕΡ: Για την πλατεία Ελευθερίας πότε περιμένετε το τελικό πόρισμα για το εάν θα είναι βιώσιμο ένα υπόγειο πάρκινγκ; Και τι απαντάτε σε όσους σας κατηγορούν ότι «θάβετε» το πάρκο μνήμης;
Κ.Ζ: Τα πρώτα στάδια της μελέτης, που αφορούν τη βιωσιμότητα, την κατασκευασιμότητα και τον τρόπο δημοπράτησης, έχουν ελεγχθεί και είναι στα χέρια μας. Έχω δεσμευτεί πως σύντομα -μέσα στον Σεπτέμβριο φαντάζομαι- θα φέρω το θέμα σε διαβούλευση, ώστε να αποφασίσει η πόλη. Η θέση μου είναι κρυστάλλινη από την πρώτη μέρα. «Ναι» στην κατασκευή ενός πάρκου μνήμης και «ναι» στην προσπάθεια μελέτης και κατασκευής ενός υπόγειου πάρκινγκ. Δεν έχει αλλάξει ποτέ η θέση μου και απορώ με όλους αυτούς που βάζουν στο στόμα μου ή στη σκέψη μου πράγματα που ούτε έχω πει ποτέ ούτε έχω σκεφτεί ποτέ.
Οι άνθρωποι αυτοί έχουν την ίδια ακριβώς αντιμετώπιση όπως στην περίπτωση του σταθμού της Βενιζέλου, στην ανάπλαση της νέας παραλίας και στην κατασκευή του νέου δημαρχιακού μεγάρου. Η πόλη έχει συνηθίσει από αυτούς τους επαγγελματίες ευαίσθητους, που με μια πραγματική σταθερότητα ανακυκλώνουν συνεχείς αντιρρήσεις για τα έργα της πόλης. Δεν θα τους επιτρέψω να δημιουργήσουν μια νέα πληγή στην πόλη.
Θα υπάρξει 100% πάρκο μνήμης, ακόμη και αν για διάφορους λόγους δεν μπορεί να κατασκευαστεί υπόγειο πάρκινγκ. Να αναφέρω, βέβαια, ότι η διοίκησή μας ήταν αυτή που συνέβαλε, ώστε να λυθεί το πρόβλημα του Μουσείου Ολοκαυτώματος, παραχωρώντας 11.000 τμ και συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο, ώστε ένα εξαιρετικό πρότζεκτ για την πόλη -που το παραλάβαμε στο μηδέν – να είναι αυτή τη στιγμή ώριμο, να γίνονται μελέτες και να βλέπουμε τον ορίζοντα κατασκευής και λειτουργίας του.
ΕΡ: Μέσα σε αυτές τις 1.000 μέρες ποια ήταν η πιο χαρούμενη; Ποια ευχάριστη είδηση είχατε για τον δήμο και δεν θα την ξεχάσετε;
Κ.Ζ: Θυμάμαι την ημέρα που ήμουν σε μία ημερίδα και μού τηλεφώνησαν πως η Μαριάννα Βαρδινογιάννη θέλει να μου πει κάτι ευχάριστο. Ήταν η στιγμή που μου ανακοινώθηκε πως πετύχαμε την ένταξη της Θεσσαλονίκης στο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων της Unesco στον τομέα της Γαστρονομίας. Ως πρέσβειρα της Ελλάδας στην UNESCO είχε συμβάλει και η ίδια καθοριστικά στην αναγνώριση της πόλης μας ως Γαστρονομικού Προορισμού της UNESCO. Τη θυμάμαι εκείνη τη στιγμή με κάθε λεπτομέρεια… Ένιωσα υπερήφανος και ιδιαίτερα χαρούμενος.