Στα μεγάλα έργα υποδομής, που αναβαθμίζουν τον ρόλο της χώρας και την καθιστούν πυλώνα σταθερότητας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αναφέρθηκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, στο 26ο ετήσιο συνέδριο του Economist.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, αναφερόμενος και στη χθεσινή επέτειο των 3 ετών από τις εκλογές του 2019, ο κ. Καραμανλής τόνισε επίσης, ότι αυτά τα τρία χρόνια ο κατασκευαστικός και ενεργειακός κλάδος έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών και οι μεγάλοι διεθνείς παίκτες τοποθετούνται στην Ελλάδα. Εκτίμησε δε, ότι ο βασικός λόγος που αυξάνονται οι ξένες επενδύσεις, ιδίως σε τομείς όπως η ενέργεια και οι υποδομές, είναι ότι υπάρχει μία σταθερή οικονομία και μία σταθερή κυβέρνηση. Σχολίασε εξάλλου ότι με την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη η Ελλάδα έγινε από αποδιοπομπιαίος τράγος παράδειγμα προς μίμηση και εκτίμησε ότι ο πρωθυπουργός εγγυάται τη σταθερότητα, που είναι αναγκαία για επενδύσεις.
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε επιπλέον τον ρόλο των έργων υποδομών στο brain gain, σημειώνοντας ότι από το 2021 και μετά επιστρέφουν στην Ελλάδα μηχανικοί, που είχαν μεταναστεύσει τα χρόνια της κρίσης.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπενθύμισε ότι τα τρία τελευταία χρόνια έχει τεθεί σε εφαρμογή ένα από τα πιο φιλόδοξα προγράμματα έργων, ύψους 13 δισ. ευρώ, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι φιλοπεριβαλλοντικά. Υπογράμμισε ότι έχουν ήδη δημοπρατηθεί έργα ύψους 8 δισ. ευρώ και έχουν συμβασιοποιηθεί -που σημαίνει ότι ήδη υλοποιούνται- έργα ύψους 3,2 δισ. ευρώ. Και τόνισε ότι τα έργα της πράσινης μετάβασης έχουν κεντρικό πρωταγωνιστικό ρόλο στο σχεδιασμό της κυβέρνησης.
Σημείωσε ότι αυτό το ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων έχει στόχο να γίνει η χώρα μας ένας σύγχρονος κόμβος υποδομών και μεταφορών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Υπογράμμισε ότι κεντρική θέση έχουν στον σχεδιασμό αυτό τα σιδηροδρομικά έργα, ύψους 4,5 δισ. ευρώ, τα οποία υπηρετούν ένα διπλό στόχο. Αφενός, μεταφορές με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα και αφετέρου τη στρατηγική της κυβέρνησης να γίνει η Ελλάδα κόμβος υποδομών και συνδυασμένων μεταφορών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
«Συνδέουμε όλα τα μεγάλα λιμάνια μας με το οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο. Ώστε να μπορέσουν να αναπτυχθούν επιτέλους στη χώρα μας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες logistics», είπε και πρόσθεσε: «Φανταστείτε, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, όλα να συνδέονται. Αυτό είναι, όχι απλά το σχέδιο, είναι κάτι που ήδη προχωράμε».
Ο κ. Καραμανλής εκτίμησε ειδικότερα ότι η Θεσσαλονίκη μπορεί να γίνει πύλη των Βαλκανίων και υπογράμμισε ότι τα έργα υποδομής διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο στην αναβάθμιση της Αλεξανδρούπολης, αναδεικνύοντας το σημαντικό γεωπολιτικό της ρόλο.
«Με τις πρόσφατες εξελίξεις με τον πόλεμο στην Ουκρανία, καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό είναι να έχουμε αυτές τις μονάδες FSRU στην Αλεξανδρούπολη», τόνισε, επισημαίνοντας ότι προχωρά και το project της σύνδεσης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε επίσης στην πολιτική της κυβέρνησης για τη μείωση των ρύπων και την αύξηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Μεταξύ άλλων τόνισε ότι μεγάλο μέρος των 1.300 νέων λεωφορείων, που θα αρχίσει να παραλαμβάνει η χώρα σταδιακά από το 2023, θα είναι ηλεκτροκίνητα και όλα τα υπόλοιπα χαμηλών εκπομπών.
Ν. Καραγιάννης: Ύψιστης προτεραιότητας τα σιδηροδρομικά έργα
“Τα σιδηροδρομικά έργα για εμάς είναι υψίστης προτεραιότητας” δήλωσε στο μεταξύ χθες ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Καραγιάννης, επισκεπτόμενος εργοτάξια κατασκευής και αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου στη Θεσσαλονίκη.
Ο υφυπουργός επεσήμανε ότι την τελευταία τριετία η κυβέρνηση έδωσε και δίνει “πολύ υψηλή προτεραιότητα” να ολοκληρώσει “όλα αυτά τα σιδηροδρομικά έργα, κυρίως στη Β. Ελλάδα, τα οποία έχει ανάγκη ο τόπος μας”.
Ο. Καραγιάννης επισκέφθηκε το εργοτάξιο αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, που ξεκίνησε πριν από περίπου τρεις μήνες και θα ολοκληρωθεί σε τριανταέξι μήνες.
“Ήθελα να δω πώς προχωρούν οι εργασίες από το ΤΧ1 ως την Ειδομένη, ως τα δύο σημεία” είπε ο Καραγιάννης και πρόσθεσε: Είναι ένα έργο 71,5 χιλιομέτρων που θα εξασφαλίσει μεγαλύτερη άνεση, μεγαλύτερη ασφάλεια, ηλεκτροδότηση , σηματοδότηση , ώστε να αυξήσουμε κατ’ αρχήν την εμπορευματική μετακίνηση των τρένων και δεύτερον να αυξήσουμε το μεταφορικό κομμάτι -που είναι πολύ χαμηλά, όσον αφορά τους βόρειους γείτονες μας και ευρύτερα το ανατολικό κομμάτι της Ευρώπης- να το αναβαθμίσουμε, ώστε να ξεκινήσουν δρομολόγια από την Ειδομένη πέρα από το τρέχον εμπορευματικό έργο και τις επιβατικές μετακινήσεις”.
Ο κ. Καραγιάννης, στη συνέχεια, μετέβη στο εργοτάξιο κατασκευής δύο σιδηροδρομικών γεφυρών στο Γαλλικό ποταμό, στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Φλώρινα, και επιθεώρησε τις εργασίες.
“Έπρεπε να παρέμβουμε σε αυτό το κομμάτι, ήδη η μια γέφυρα είναι έτοιμη και εκτιμούμε ότι ως το τέλος του χρόνου θα έχουμε ολοκληρώσει και τη δεύτερη γέφυρα, ώστε η μετακίνηση για τη Φλώρινα να είναι πολύ πιο ασφαλής, πολύ πιο άνετη και πολύ πιο γρήγορη” είπε ο κ. Καραγιάννης και συνέχισε:
“Εδώ έχουμε καθαιρέσει δύο γέφυρες πενήντα, εξήντα ετών, σύντομα θα έχουμε δύο σύγχρονες γέφυρες σε αυτό το κομμάτι και προχωρούμε στο σχεδιασμό μας”.
Ο υφυπουργός ανέφερε ακόμη ότι το έργο για τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης οδεύει στη Β’ φάση του διαγωνισμού και εκτιμάται ότι ως το τέλος της χρονιάς ή αρχές της επόμενης, θα υπάρξουν προσωρινοί ανάδοχοι, ενώ εξελίσσονται επίσης τα έργα Θεσσαλονίκη- Τοξότες και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο.
“Η εντολή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών είναι τα έργα στη Θεσσαλονίκη να είναι στην πρώτη προτεραιότητα του υπουργείου μας” ανέφερε ο κ. Καραγιάννης.