Πέντε νέα έργα ΣΔΙΤ συνολικού κόστους επένδυσης 1,5 δισ. ευρώ ενέκρινε χθες η Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ, υπό την προεδρία του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκου Παπαθανάση, αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Όπως δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης: «Αξιοποιούμε το σύγχρονο και αποτελεσματικό εργαλείο των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα για να προχωρήσουμε με μεγάλη ταχύτητα σημαντικά έργα υποδομής με μεγάλο αναπτυξιακό αποτύπωμα. Με τη σημερινή απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής ΣΔΙΤ, δίνουμε το πράσινο φως για πέντε νέα έργα, προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ, υψηλής προστιθέμενης αξίας για το περιβάλλον, τον αγροδιατροφικό τομέα, τον πολιτισμό, τον τουρισμό και τις μεταφορές και με σημαντικό όφελος για την καθημερινότητα εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών σε νευραλγικής σημασίας περιφέρειες της χώρας μας. Με έργα ουσίας δημιουργούμε τη νέα Ελλάδα της δημιουργίας, της παραγωγής και της εξωστρέφειας».
Ο πρόεδρος της ΔΕΣΔΙΤ, αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης, δήλωσε σχετικά: «Τα έργα ΣΔΙΤ αποτελούν σύγχρονα επενδυτικά αναπτυξιακά εργαλεία με πολλαπλασιαστικά οφέλη ως προς την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας σε περιφερειακό επίπεδο αλλά και τη βελτίωση του επιπέδου ζωής των πολιτών με σύγχρονες υποδομές και υπηρεσίες υψηλής ποιότητας. Τα οδικά έργα που εγκρίναμε σήμερα για την αναβάθμιση του κάθετου άξονα Δράμας-Αμφίπολης σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο καθώς και του οδικού άξονα ΕΟ2 Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, θα διευκολύνουν τις διεθνείς μεταφορές και θα βελτιώσουν την ασφάλεια των μετακινήσεων κατοίκων και επισκεπτών. Επίσης, η κατασκευή του Φράγματος του ποταμού Ενιπέα στα Φάρσαλα, η αξιοποίηση του υδατικού δυναμικού του Ταυρωνίτη ποταμού στα Χανιά και η κατασκευή δικτύου μεταφοράς και διανομής νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης για αρδευτικούς σκοπούς, θα συμβάλουν στην αναβάθμιση της αγροτικής παραγωγής, οχυρώνοντας τους υδάτινους φυσικούς πόρους και μειώνοντας, παράλληλα, τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα πιστοποιούν το αναπτυξιακό άλμα που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη στη χώρα μας».
Τέσσερα έργα αρμοδιότητας του υπ. Υποδομών
Συνολικού προϋπολογισμού 960,14 εκ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) είναι τα τέσσερα έργα που ενέκρινε η Διυπουργική Επιτροπή Έργων ΣΔΙΤ για τα οποία -όπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή του- το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ξεκινά τους διαγωνισμούς, εντός του καλοκαιριού.
Πρόκειται για τα:
«Κάθετος Άξονας Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη)» με ενδεικτικό προϋπολογισμό 200,44 εκ.€ (χωρίς ΦΠΑ) και συνολικού μήκους 43 χλμ. Τα κοινωνικοοικονομικά και αναπτυξιακά οφέλη του έργου είναι πολλαπλά καθώς θα επιτευχθεί η ταχύτερη διασύνδεση των πρωτευουσών νομών και η δημιουργία συνεκτικής αλυσίδας με την υπόλοιπη χώρα αλλά και το εξωτερικό για την απρόσκοπτη διακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων.
Η διάρκεια του έργου ΣΔΙΤ είναι 30 έτη, περιλαμβάνοντας 3 έτη κατασκευαστική περίοδο και 27 έτη περίοδο λειτουργίας / συντήρησης και εκμετάλλευσης της υποδομής και δεν θα προβλέπονται διόδια.
«Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση της Αναβάθμισης του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) και λειτουργία/ συντήρηση του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας» με ενδεικτικό προϋπολογισμό 358,8εκ.€ (χωρίς ΦΠΑ) και μήκους περίπου 80χλμ. Η υλοποίηση του έργου θα συμβάλλει:
- στην βελτίωση της ασφάλειας των οδικών υποδομών της κεντρικής Μακεδονίας,
- στην βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης των χρηστών της οδού,
- στην τουριστική αναβάθμιση της περιοχής και την αναβάθμιση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος με την διασφάλιση γρήγορων και ασφαλών μετακινήσεων.
- στην μείωση του κόστους μεταφορών και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα της οικονομίας της περιοχής.
Η διάρκεια του έργου ΣΔΙΤ είναι 30 έτη, περιλαμβάνοντας 3 έτη κατασκευαστική περίοδο και 27 έτη περίοδο λειτουργίας/συντήρησης και εκμετάλλευσης της υποδομής και δεν θα προβλέπονται διόδια.
«Έργα αξιοποίησης του υδάτινου δυναμικού του Ταυρωνίτη Ποταμού ΠΕ Χανίων Κρήτης» με ενδεικτικό προϋπολογισμό 215,4 εκ.€ (χωρίς ΦΠΑ). Το έργο θα επιλύσει ένα αίτημα δεκαετιών για την άρδευση γεωργικών εκτάσεων μεγάλης απόδοσης, εξοικονομώντας νερό για άλλες χρήσεις, όπως η ύδρευση οικισμών και τουριστικών εγκαταστάσεων. Επιπλέον, θα συμβάλλει ουσιαστικά στην αντιπλημμυρική προστασία των εκτάσεων της λεκάνης απορροής του Ταυρωνίτη ποταμού, στην οποία προκλήθηκαν πολύ μεγάλες καταστροφές και έντονα πλημμυρικά φαινόμενα από τις βροχοπτώσεις που έπληξαν την περιοχή πρόσφατα.
Η διάρκεια του έργου ΣΔΙΤ είναι 30 έτη, περιλαμβάνοντας 4 έτη κατασκευαστική περίοδο και 26 έτη περίοδο λειτουργίας/συντήρησης και εκμετάλλευσης της υποδομής.
«Κατασκευή φράγματος ποταμού Ενιπέα Φαρσάλων (στη θέση Παλιοδερλί), δικτύων διανομής νερού και λοιπών συνοδών έργων» με ενδεικτικό προϋπολογισμό 185,5 εκ.€ (χωρίς ΦΠΑ). Κύριος σκοπός του είναι η άρδευση εκτάσεων περίπου 100.000 στρεμμάτων. Τα οφέλη του έργου είναι πολλαπλά καθώς δίνει στους αγρότες της περιοχής τα μέσα για να αναπτύξουν με δυναμισμό την γεωργία, βελτιώνοντας το εισόδημά τους, μειώνοντας ταυτόχρονα τις δαπάνες τους εξασφαλίζοντας αρδευτικό νερό με χαμηλό κόστος. Ταυτόχρονα συμβάλλει στον εθνικό στόχο αποκατάστασης της καλής κατάστασης των υπογείων υδάτων της περιοχής, περιορίζοντας σημαντικά την υπεράντληση και αντικαθιστώντας τις απαιτούμενες ποσότητες με επιφανειακά ύδατα που θα συγκεντρώνονται στον ταμιευτήρα.
Η διάρκεια του έργου ΣΔΙΤ είναι 30 έτη, περιλαμβάνοντας 4 έτη κατασκευαστική περίοδο και 26 έτη περίοδο λειτουργίας/συντήρησης και εκμετάλλευσης της υποδομής.
Επόμενο βήμα και για τα τέσσερα έργα είναι η προκήρυξη των διαγωνισμών εντός του καλοκαιριού.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής δήλωσε:
«Και οι σημερινές αποφάσεις της Διυπουργικής Επιτροπής ΣΔΙΤ εντάσσονται στο μεγάλο σχέδιο έργων που έχει εκπονήσει στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπηρετώντας τον Εθνικό στόχο της ανάπτυξης. Διότι τα έργα, όπως για παράδειγμα οι νέοι οδικοί άξονες , Δράμα-Αμφίπολη και Μαυροβούνι-Έδεσσα, αναδεικνύουν τις τοπικές κοινωνίες, στηρίζουν την Εθνική οικονομία και στο τέλος διαμορφώνουν το χάρτη μιας Ελλάδας που αλλάζει.
Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, χωρίς ιδεολογικές εμμονές, αλλά με προσήλωση στις ανάγκες της Εθνικής Οικονομίας και τα αιτήματα των πολιτών, διευρύνει τον κύκλο των συνεργασιών και συμπράξεων με τον ιδιωτικό τομέα.
Σχεδιάζοντας την Ελλάδα του αύριο χρειάζεται συμμαχία όλων των υγειών δυνάμεων του τόπου, αλλά και ευθυγράμμιση με τη νέα φιλοσοφία που διέπει πλέον τον σχεδιασμό μας για τις σύγχρονες υποδομές της χώρας. Αυτή της βιώσιμης ανάπτυξης και της ορθολογικής αξιοποίησης και διαχείρισης των φυσικών μας πόρων.
Συνδυάζουμε με άλλα λόγια, και τους τρεις θεμελιώδεις στόχους που έχουμε θέσει με ολόκληρο το πρόγραμμα έργων μας: Καλύτερη καθημερινότητα, ανάπτυξη και προστασία τους περιβάλλοντος».
Από την πλευρά του, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης δήλωσε: «Πρόκειται για μία σημαντική ημέρα καθώς ξεκινούν οι διαγωνισμοί για τέσσερα έργα σχεδόν 1 δις. ευρώ που θα τονώσουν τις τοπικές οικονομίες, ενώ συμβάλλουν στον εθνικό στόχο της οικονομικής ανάτασης. Με τα έργα φραγμάτων σε Φάρσαλα και Κρήτη δημιουργούμε το υπόβαθρο για τη δυναμική και βιώσιμη ανάπτυξη της γεωργίας και ταυτόχρονα μεριμνούμε για το περιβάλλον μέσα από την ορθή αξιοποίηση των υδάτινων πόρων. Ιδιαίτερα σημαντικά και τα δύο οδικά έργα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη, τα οποία αποτελούσαν προεκλογική δέσμευσή μας και πλέον υλοποιούνται. Οι δύο σύγχρονοι οδικοί άξονες θα προσφέρουν στους κατοίκους οικονομικές μετακινήσεις και με τη μέγιστη ασφάλεια.
Πιστεύουμε ακράδαντα ότι όταν υπάρχει πολιτική βούληση, σωστός σχεδιασμός και οργανωμένη επίβλεψη, μπορούν τα έργα υποδομής να γίνονται πραγματικότητα».
Το αρδευτικό του Νέστου, ύψους 170 εκατ. ευρώ, το 5ο έργο που εγκρίθηκε
Η Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ ενέκρινε επίσης το έργο «Μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης για αρδευτικούς σκοπούς με ΣΔΙΤ».
Το έργο αφορά στη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία των βασικών υποδομών για μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο στην Ανατολική πεδιάδα Ξάνθης και ειδικότερα σε μία έκταση περίπου 56 χιλ. στρεμμάτων, όπου παρατηρούνται τα σοβαρότερα προβλήματα υφαλμύρωσης. Η γεωργία είναι η κύρια οικονομική δραστηριότητα του πληθυσμού της Ξάνθης και οι αγρότες αποτελούν το 1/3 του εργατικού δυναμικού του Νομού. Η Σύμπραξη αναμένεται να επιδράσει θετικά στη γεωργική ανάπτυξη της περιοχής μέσω της μείωσης των κινδύνων αυξημένης άντλησης των υπόγειων υδάτων καθώς και των απωλειών με την εισαγωγή προηγμένων αρδευτικών συστημάτων και πρακτικών στον τομέα της γεωργίας. Η κατασκευή ενός δικτύου που θα χρησιμοποιεί και θα διανέμει περισσότερο επιφανειακό νερό θα μειώσει τη ζήτηση υπόγειων υδάτινων πόρων που είναι ευπαθείς σε αγροχημικές μολύνσεις και σε διείσδυση θαλασσινού νερού.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του ΥΠΑΑΤ, το έργο προϋπολογισμού κατασκευής 170 εκατ. ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) περιλαμβάνει την κατασκευή των κύριων έργων για τη μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο (υδροληψία από το Νέστο πριν το υφιστάμενο φράγμα Τοξοτών) στην Ανατολική πεδιάδα Ξάνθης, σε πέντε (5) περιοχές συνολικής έκτασης 250 χιλ. στρεμμάτων με σκοπό την άρδευση.
Η περιοχή του έργου οριοθετείται δυτικά από τον ποταμό Νέστο, ανατολικά από τη λίμνη Βιστωνίδα, νότια από την ακτογραμμή του Θρακικού πελάγους και τις παράκτιας αμμοθίνες, και βόρεια, κατά γενική έννοια, από τους πρόποδες της βόρειας ορεινής περιοχής.
Επίσης, τα κύρια έργα στην ανατολική πεδιάδα Ξάνθης (Έργα κεφαλής), αφορούν σε: Υδροληψία – σύστημα εξάμμωσης, κεντρικό αντλιοστάσιο κεφαλής, αγωγός 2Φ2000, μήκους 270 m που ανυψώνει το νερό στην αναρρυθμιστική δεξαμενή Δ0 χωρητικότητας 7.500 m3, διώρυγα μεταφοράς A0 από οπλισμένο σκυρόδεμα τραπεζοειδούς, μεταβλητής διατομής, μήκους 10,5 km, (που αποτελεί τον κορμό του συστήματος μεταφοράς της ανατολικής πεδιάδας που τροφοδοτεί τοπικά αρδευτικά δίκτυα και τον κύριο κλάδο Α4, ενώ στο τέλος του διοχετεύει το νερό στους λοιπούς δύο κύριους κλάδους της περιοχής Α2 και Α3), αντλιοστάσιο A0,6, υπό πίεση αγωγός Φ1400, μήκους 670 m περίπου, που ανυψώνει το νερό στην αναρυθμιστική δεξαμενή Δ.06 της Κυψέλης χωρητικότητας 2.600 m3, αντλιοστασίων και έργων Η/Μ.
Δίκτυο άρδευσης για τα 56.220 στρέμματα με συνολικό μήκος δικτύου διανομής ίσο με 282 χλμ , ήτοι, κύριο δίκτυο 86.240 μ. και δευτερεύον δίκτυο 196.250 μ.
Οι αρδευόμενες είναι:
- Μυρωδάτο,
- Άβδηρα,
- Βελώνη,
- Μάνδρα,
- Πεζούλα
Ωφελούμενοι αγρότες 24.000 με το σύνολο του έργου και άνω των 5.000 σήμερα.
Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Γιώργος Γεωργαντάς δήλωσε: «Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο, που όμοιό του έχει να δει η περιοχή της Θράκης εδώ και δεκαετίες. Η διαχείριση των υδατικών πόρων αποτελεί τεράστια πρόκληση για τη χώρα μας. Από τα νερά του Νέστου που φθάνουν στη χώρα μας σχεδόν το 50% καταλήγει στη θάλασσα. Με το συγκεκριμένο έργο θα έχουν άμεσο όφελος οι αγρότες μας, καθώς θα μειωθεί το κόστος παραγωγής τους, αλλά ταυτόχρονα θα παράγουν περισσότερα και καλύτερης ποιότητας προϊόντα. Η ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα με το αρδευτικό του Νέστου θα έχει θετικά αποτελέσματα και για την οικονομίας μας, αλλά και για το περιβάλλον, καθώς θα σταματήσει η άρδευση από υπόγεια ύδατα και η δημιουργία προβλημάτων στον υδροφόρο ορίζοντα».
Στη Διυπουργική Επιτροπή συμμετείχαν ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Γιώργος Γεωργαντάς, o υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για τον Συντονισμό του Κυβερνητικού Έργου Άκης Σκέρτσος, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης και ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.
Παρόντες στην τηλεδιάσκεψη ήταν επίσης, ο γενικός γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ Ορέστης Καβαλάκης, ο γενικός γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής Θάνος Πετραλιάς και ο γενικός γραμματέας Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Δημήτρης Παπαγιαννίδης.