Στο σχέδιο και τις δράσεις του Υπουργείου Υποδομών με τον Υπουργό Κώστα Καραμανλή για την άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση της αύξησης του κόστους των υλικών και τη διασφάλιση της συνέχισης των Δημοσίων έργων, αναφέρθηκε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές κ. Γιώργος Καραγιάννης, υποστηρίζοντας τη σχετική τροπολογία του Υπουργείου Υποδομών, στην Ολομέλεια της Βουλής, μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Ο Υφυπουργός Υποδομών επισήμανε ότι η αντίδραση του Υπουργείου ήταν άμεση σε μία κρίσιμη χρονική συγκυρία για την αγορά. Όπως εξήγησε «η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία ήρθε σαν επιστέγασμα μιας διαφαινόμενης ενεργειακής κρίσης, ήδη από το περασμένο έτος και ήταν αναγκαία η ανάληψη πρωτοβουλιών, ώστε να συνεχίσουν απρόσκοπτα να εκτελούνται τα έργα».
Στηρίζονται κυρίως τα μικρότερα έργα
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του υπουργείου, ο κ. Καραγιάννης ξεκαθάρισε ότι «με τη νομοθετική ρύθμιση στηρίζονται κατά κύριο λόγο τα μικρότερα έργα που γίνονται από Δήμους, Περιφέρειες και μικρές αναθέτουσες αρχές, έργα καθημερινότητας έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα».
Μάλιστα, υπενθύμισε ότι «ο χώρος των υποδομών απασχολεί εκατοντάδες χιλιάδες εργαζομένους, όταν σταματούν τα έργα απολύεται κόσμος. Δεν αφορά μεγαλοεργολάβους αλλά μικρούς εργολήπτες σε όλη τη χώρα».
«Με την αγορά των κατασκευών συνδέονται περίπου 100 επαγγέλματα, αν εσείς θέλετε να κλείσει όλη η αγορά, να μην δουλεύει τίποτα να μας το πείτε» ανέφερε απαντώντας σε βουλευτές της Αντιπολίτευσης.
Στη συνέχεια, διευκρίνισε «χρειάζονται και επιπλέον παρεμβάσεις προκειμένου να δώσουμε τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να εκτελέσουν τα έργα. Γιατί τα έργα γίνονται μεν από ιδιώτες εργολάβους, αλλά γίνονται για λογαριασμό του δημοσίου, του ελληνικού λαού συνολικά».
Ο κ. Καραγιάννης υπογράμμισε ότι «όταν στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τον Κώστα Καραμανλή συνειδητοποιούμε ότι οι τιμές που πληρώνουμε τους ιδιώτες είναι συχνά πολύ κάτω από το κόστος προμήθειάς των υλικών, δεν μπορούμε να κάνουμε πως δεν το βλέπουμε. Δεν μας το επιτρέπει η ιδεολογική μας συγκρότηση, δεν το επιτρέπει η αντίληψη που έχουμε για την οικονομία και το ρυθμιστικό ρόλο του κράτους απέναντι στις στρεβλώσεις. Και γι’ αυτό παρεμβαίνουμε».
Τόνισε ότι το πρόβλημα των αυξημένων τιμών εντείνεται στις περιπτώσεις εργολαβιών με υψηλές εκπτώσεις, όπου συναντώνται περιπτώσεις που εργολάβοι προτιμούν να κηρυχτούν έκπτωτοι και να καταπέσει η εγγυητική τους, παρά να συνεχίσουν έργα υπό αυτές τις συνθήκες.
«Το αίτημα των αναδόχων για πάγωμα της εργολαβίας θα είναι δεσμευτικό για τις αναθέτουσες αρχές και ο χρόνος αυτός δεν θα προσμετράται ως παράταση των έργων», υπογράμμισε ο υφυπουργός.
Σε ό, τι αφορά το πριμ το οποίο προβλέπεται στη ρύθμιση ξεκαθάρισε ότι: «Οι εργολήπτες ή παίρνουν παράταση για έξι μήνες ή μπόνους 5% και ολοκληρώνουν το έργο στην ώρα τους. Καθαρές κουβέντες και καθαρές λύσεις».
Ο κ. Καραγιάννης υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση παρεμβαίνει με μέτρα που η αγορά περιμένει εναγωνίως και πάντα μετά από διαπραγμάτευση με τους φορείς που την εκπροσωπούν.
«Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει επαναφέρει μετά από μια δεκαετία κρίσης τη χώρα σε ρυθμούς ανάπτυξης. Όπου και αν πηγαίνουμε, αναγνωρίζεται η δυναμική μιας οικονομία που θέλει και μπορεί να τρέξει μπροστά» σημείωσε.
Καταλήγοντας ο Υφυπουργός Υποδομών έκανε λόγο για «ισορροπία και γενναιότητα των διατάξεων» και πρόσθεσε ότι «παρεμβαίνουμε σήμερα, με στόχο, αφενός τη διαφύλαξη αυτής της δυναμικής, αλλά ταυτόχρονα με το νου μας στη διατήρηση της δημοσιονομικής ισορροπίας. Άλλωστε το μάθημα της τελευταίας δεκαετίας για όλους, είναι ότι η ανάπτυξη χωρίς δημοσιονομική ισορροπία, είναι σαθρή αλλά και ότι η δημοσιονομική πειθαρχία χωρίς αναπτυξιακές προοπτικές στραγγαλίζει την οικονομία και την κοινωνία και δημιουργεί αδιέξοδα».
Τι προβλέπει η νομοθετική ρύθμιση
Συνοπτικά η ρύθμιση περιλαμβάνει την:
- Τιμολόγηση ασφάλτου, PVC και Πολυαιθυλενίου με απολογιστικό τρόπο για χρονικό διάστημα 6 μηνών από την έναρξη ισχύος της ρύθμισης και με αναδρομική ισχύ από την 1/1/2022 (Άρθρο 1).
- Επιμήκυνση των προθεσμιών εκτέλεσης των έργων έως έξι μήνες στις εργοληπτικές επιχειρήσεις που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν συνδυαστικά στις αυξήσεις των τιμών των υλικών με τις υψηλές εκπτώσεις εργολαβιών. Το αίτημα των αναδόχων θα είναι δεσμευτικό για τις αναθέτουσες αρχές που πρέπει να το αποδεχθούν. Ο συγκεκριμένος χρόνος δεν θα προσμετράται ως παράταση (Άρθρο 2).
- Ενεργοποίηση Επιτροπής Διαπίστωσης Τιμών Δημόσιων Έργων. Η ενεργοποίηση της επιτροπής αποτελεί αίτημα των φορέων του κατασκευαστικού κλάδου, για χρονικό διάστημα μέχρι την έναρξη της λειτουργίας του Παρατηρητηρίου Τιμών που θεσπίσαμε με τον Ν.4782/21 (Άρθρο 2).
- Θέσπιση πριμ ολοκλήρωσης έργων που προβλέπεται σε ποσοστό 5% του ανεκτέλεστου υπολοίπου κάθε σύμβασης, υπό τον όρο της εμπρόθεσμης ολοκλήρωσης των έργων σύμφωνα με τα ισχύοντα χρονοδιαγράμματά τους κατά το χρόνο έναρξης εφαρμογής της παρούσας και υπό τον όρο ότι δεν θα γίνει χρήση του δικαιώματος επιμήκυνσης του χρονοδιαγράμματος (Άρθρο 3).
Τέλος, στο άρθρο 4 εισάγεται μια υπέρβαση για τη κρατική επιχορήγηση του ΟΑΣΑ, άνω του 40%, καθώς η ενεργειακή κρίση έχει αυξήσει τα λειτουργικά του έξοδα. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η διατήρηση της τιμής των εισιτηρίων που αποτελεί και πολιτική απόφαση.
Νέοι συντελεστές αναθεώρησης εργασιών
Εξάλλου, χθες, Πέμπτη 2 Ιουνίου 2022, δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ η απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών με αριθμό 2735Β’/02-06-22 που αφορά στους νέους συντελεστές αναθεώρησης εργασιών για το Δ΄ Τρίμηνο του 2021.
Στην απόφαση περιλαμβάνονται συντελεστές αναθεώρησης για 565 εργασίες των εγκεκριμένων τιμολογίων όλων των κατηγοριών έργων και παρέχονται διευκρινίσεις για την χρήση των συντελεστών αναθεώρησης.
Ηλεκτρονική Δικαιοσύνη
Αξίζει να σημειωθεί ότι η τροπολογία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ψηφίστηκε χθες στην Ολομέλεια της Βουλής με το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης για τον “Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών”, το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει σημαντικές ρυθμίσεις για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής Δικαιοσύνης.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι ρυθμίσεις που αφορούν την εφαρμογή της στρατηγικής για την Ηλεκτρονική Δικαιοσύνη προβλέπουν τα εξής:
– Τα δικαστήρια διαθέτουν στο κοινό σε ηλεκτρονική μορφή δια μέσου της οικείας ιστοσελίδας τους τις δικαστικές αποφάσεις, τις οποίες δημοσιεύουν και οι οποίες έχουν υποστεί κατάλληλη επεξεργασία ανωνυμοποίησης.
– Συστήνονται τμήματα Πληροφορικής των δικαστηρίων για την τεχνική υποστήριξη, συντήρηση και περαιτέρω ανάπτυξη των συστημάτων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) που στελεχώνονται από εξειδικευμένο προσωπικό.
– Συγκροτούνται επιτροπές πληροφοριακών συστημάτων του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
– Δημιουργείται και διατηρείται το αρχείο του δικαστηρίου και σε ηλεκτρονική μορφή.