Σε παραπολιτικά σχόλια στρατευμένων και μη εφημερίδων και ιστοσελίδων κυκλοφορούν τις τελευταίες εβδομάδες, συνεχώς, φήμες για μεταφορές αρμοδιοτήτων από το ΥΠΕΝ σε άλλα Υπουργεία.
Αφορμή είναι η συνεχιζόμενη συζήτηση για πιθανό ανασχηματισμό, ο οποίος θα συνοδεύεται από αλλαγές σε αρμοπιότητες υπουργείων, κατά κάποιες πληροφορίες που διακινούνται δημοσιογραφικά. Δηλαδή έναν ανασχηματισμό που θα έχει «δομικά» χαρακτηριστικά, όπως αναφέρονται στην πολιτική και δημοσιογραφική αργκό.
Ειδικά για το ΥΠΕΝ, τελευταία, πέρα από το «μόνιμο» δεξιό σενάριο της απόσχισης της Ενέργειας σε ξεχωριστό Υπουργείο – που ποτέ δεν επιβεβαιώνεται (διότι θεσμικά είναι τελείως λάθος και επιτελικά καταστροφικό, αλλά βολεύει μόνο για τη δημιουργία υπουργικών γραφείων) – αυτή τη φορά αναφέρονται λύσεις από το παρελθόν ως συνταγές επιτυχίας για το μέλλον….
Ορισμένοι προωθούν, φαίνεται, τη δημιουργία ξανά του πλήρως αποτυχημένου μοντέλου του ΥΠΕΧΩΔΕ, δηλαδή της ένταξης των κύριων αρμοδιοτήτων του ΥΠΕΝ (περιβάλλον – χωροταξία) στο Υπουργείο Δημοσίων Έργων!
Κάποιοι πιο «ψιλιασμένοι» δημοσιογράφοι (και εκδότες…) προωθούν το παραπλήσιο σενάριο της μεταφοράς μόνο της… περιβαλλοντικής αδειοδότησης στο Υπουργείο Υποδομών!!!
Και ορισμένοι, μάλιστα, κάνουν στο παρασκήνιο και «χαριτωμενιές», υπενθυμίζοντας δεξιά και αριστερά ότι η συγκρότηση του ΥΠΕΝ (ως ΥΠΕΚΑ τότε) ήταν έμπνευση του ΓΑΠ προσωπικά κιαι της τελευταίας κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ και μιλούν για «πράσινα» άλογα και υπουργεία-Μπιρμπίλη… Ξεχνώντας προφανώς ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης θεωρεί εαυτόν «πράσινο», οικολόγο πολιτικό….
Σενάρια διασφαλισμένης αποτυχίας
Ειλικρινά, όσοι γνωρίζουν απλή ανάγνωση της Ελληνικής γλώσσας και διαβάζουν τις αρμοδιότητες των Υπουργείων δεν μπορούν παρά να γελάσουν με τέτοια σενάρια. Διότι στην πραγματικότητα ζητούν ελεγκτής και ελεγχόμενος, στα βασικά έργα του δημοσίου που επιβαρύνουν δυνητικά το περιβάλλον, να υπάγονται στον ίδιο Υπουργό!!!!
Αναρωτιώμαστε αν θα περάσουν καν από το ΣτΕ (που κάνει τυπικό έλεγχο, κανονικά…) τα απαραίτητα κείμενα ΠΔ μεταφοράς αρμοδιοτήτων, με βάση τις διεθνείς συνθήκες που ως γνωστόν υπερέχουν νομικά ακόμη και από το Σύνταγμα…
Κάποιοι ωστόσο φαίνεται να θέλουν, με πάθος, ξανά «μοντέλο Λαλιώτη» ή «Σουφλιά» για την ανάπτυξη της χώρας, όταν αυτό το μοντέλο εν τέλει οδήγησε στη χρεοκοπία…
Ενώ έγινε πρακτικά ο κύριος λόγος που η χώρα αποτελούσε για χρόνια πρωταθλήτρια στις κοινοτικές παραβάσεις δικαίου στον τομέα του περιβάλλοντος!
Σχετική αναφορά για μεγάλες καθυστερήσεις στην περιβαλλοντική αδειοδότηση δημοσίων έργων (αλλά με το μυαλό στην πραγματικότητα στα έργα ΑΠΕ…) έγινε και στο 2ημερο συνέδριο για τις μεταφορές και τις υποδoμές στο Μέγαρο Μουσικής, από την πλευρά των ιδιωτικών τεχνικών εταιρειών, ακούμε.
Φυσικά οι θιασιώτες τέτοιων σεναρίων δεν λαμβάνουν καν υπόψιν την άλλη «μεγάλη» και «φοβερή» μεταρρύθμιση που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2015, όταν ανέλαβε την κυβέρνηση που δημιούργησε και αυτός ένα τεράστιο Υπουργείο, το Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, που έβαλε μαζί τις αρμοδιότητες του ΥΠΕΝ, του Αγροτικής Ανάπτυξης και το μισό Υπουργείο Ανάπτυξης!!!! Και αναίρεσε βέβαια μετά από λίγους μήνες….. Σα να ζητούν οι ενδιαφερόμενοι από τη ΝΔ να μιμηθεί τις αποτυχίες του ΣΥΡΙΖΑ δηλαδή….
Ο μόνος λόγος που μπορεί κάποιος να προωθεί σήμερα την επιστροφή στο παλαιό μοντέλο ΥΠΕΧΩΔΕ είναι να πιέζονται οι υπηρεσίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης για πιο γρήγορη έγκριση δημόσιων έργων υποδομών!
Τα οποία βέβαια, αν υπάρξει ποτέ κάτι τέτοιο, θα πέφτουν κατά κανόνα στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπως έχει δείξει η εμπειρία των προηγούμενων 20-30 ετών και η εξέλιξη της νομολογίας, δημιουργώντας παρατημένα εργοτάξια και διεκδικήσεις αποζημιώσεων από εργολάβους…
Όποιος επίσης θέλει να αποσυνδεθεί πολιτικά η Ενέργεια από την Κλιματική Αλλαγή (και κλιματική αλλαγή είναι και η κυκλική οικονομία, και η χωροταξία, και η βιοποικιλότητα και ο κτιριακός τομέας) είναι εκτός διοικητικής και πολιτικής πραγματικότητας – μην σας πω για επιστημονικής και το χοντρύνω για την ανικανότητα όσων προτείνουν τέτοια σενάρια…
Ακόμη και η Κομισιόν που για να βολέψει 27 κράτη μέλη έχει διαχωρίσει την Ενέργεια από το Κλίμα σε επίπεδο Επιτρόπων, έχει βάλει από πάνω Συντονιστή Αντιπρόεδρο το βαρύτερο, πολιτικά, όνομα της Επιτροπής: τον Τίμμερμανς – ώστε να αποφασίζει πολιτικά τί θα έχει προτεραιότητα.
Λέτε να θέλει ο Μητσοτάκης να δημιουργήσει Αντιπρόεδρο Πράσινης Συμφωνίας στην Κυβέρνηση για να κάνει τον διαιτητή μεταξύ των υπουργείων που θα έχουν τεράστιες και πολυποίκιλες συναρμοδιότητες;;;;
Εδώ μεταξύ Σκρέκα – Στυλιανίδη δεν βρίσκεις άκρη στην Κλιματική Αλλαγή, πού να μπουν και άλλοι 1-2 συναρμόδιοι να δείτε τί μπάχαλο θα γίνει….
Όποιος, ακόμη, θέλει να «μεταφέρει» τις περιβαλλοντικές αρμοδιότητες στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών απλά διακινδυνεύει τον πλήρη εκτροχιασμό της χώρας στα θέματα αδειοδότησης επενδύσεων, που δεν είναι βασικά τα δημόσια έργα αλλά οι ιδιωτικές επενδύσεις.
Φυσικά στο Μέγαρο Μαξίμου δεν είναι χαζοί για να υιοθετήσουν τέτοια μέτρα και να βρεθούν απέναντι στους κύκλους των Βρυξελλών και στην Ελληνική Δικαιοσύνη…
Αντίθετα, οι λύσεις που εξετάζονται – και λογικά – είναι πολύ πιο απλές: τοποθέτηση ξανά υφυπουργού Ενέργειας και Αναπληρωτή Υπουργού για Χωροταξία / Περιβάλλον στο ΥΠΕΝ. Διότι όντως το μοντέλο Ένας Υπουργός, δύο υφυπουργοί (οι οποίοι λίγα υπογράφουν….) είναι αναποτελεσματικό όντως….
Ενώ το μοντέλο, ένας υπουργός, ένας αναπληρωτής, δύο (ή ένας…) υφυπουργοί προσφέρει πολλά περισσότερα πλεονεκτήματα ταχύτητας και επικοινωνίας….
Υστερόγραφα με σημασία
ΥΓ 1, προς διάφορους δημοσιολογούντες: όσοι «κόπτεστε» για την περιβαλλοντική αδειοδότηση και τη συνδέετε με υπουργούς, να ξέρετε ότι ο νόμος Γεραπετρίτη για το επιτελικό κράτος έχει μεταφέρει τις «υπογραφές» στο επίπεδο Γενικού Διευθυντή. Δεν αποφασίζουν για κάθε επένδυση οι Υπουργοί, έχουν επιτελικό ρόλο…..
ΥΓ 2, πάλι προς διάφορους δημοσιολογούντες: αν κόπτεστε τόσο τώρα για την περιβαλλοντική αδειοδότηση και τις επενδύσεις, θέλουμε να δούμε τί θα κάνετε σε 3-4 χρόνια που θα έχουν ολοκληρωθεί τόσο οι Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες και τα σχετικά ΠΔ Προστασίας των περιοχών Natura 2000 της χώρας (περίπου 35% της χώρας) και τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια / ΤΠΣ και ΕΠΣ για όλους τους δήμους της χώρας και τις περιοχές εκτός σχεδίου (περίπου το 70% της χώρας). Και φυσικά εν τέλει ο Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης. Σε αυτά τα θεσμικά κείμενα θα περιλαμβάνονται όλες οι προϋποθέσεις και όροι αδειοδότησης και θα εκλείψει η περιπτωσιολογία σε μεγάλο βαθμό. Εκεί θα περιλαμβάνονται όλα τα βασικά σημεία για την αδειοδότηση. Και μαζί με τις Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές για κάθε κλάδο στην περιβαλλοντική διαχείριση θα συνιστούν κάτι σαν «ευαγγέλιο» (ή check document) για την περιβαλλοντική αδειοδότηση. Τότε, ποιος λέτε να φταίει για καθυστερήσεις; Το «κακό» ΥΠΕΝ ή μήπως κάποιες copy-paste από το ράφι μελέτες για ΑΕΠΟ που κυκλοφορούν;;;;
ΥΓ 3: δεν θέλω να πιστέψω ότι ορισμένες από αυτές τις φήμες προκαλούνται από αμέσως ενδιαφερόμενους για υπουργικές θέσεις… Γίνονται τέτοια πράγματα στο αγαπημένο γαλάζιο στρατόπεδο;;;;;