Στα «τυφλά» φαίνεται να κινούνται οι κατασκευαστικές εταιρείες στο Ελληνικό, εξαιτίας των ανατιμήσεων που σημειώνονται στις πρώτες ύλες που μεταβάλλουν απροσδιόριστα τα κόστη του έργου.

Οι κατασκευαστικές εταιρείες πρώτη φορά «βλέπουν» αντίστοιχα έργα από τον ιδιωτικό τομέα, ενώ μέχρι πρότινος ο βασικός εργοδότης τους ήταν ο Δημόσιος Τομέας.

Οι προκηρύξεις και οι διαγωνισμοί του Δημοσίου στην λογική των εκπτώσεων για την κατοχύρωση του έργου δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της Lamda Development, η οποία μάλιστα διαθέτει 2 δις ευρώ ρευστότητα .

Η διοίκηση της εταιρείας ΑΒΑΞ για παράδειγμα κέρδισε την πρώτη συμφωνία για το Ελληνικό υλοποίησης υποδομών συνολικής αξίας 250 εκατ. ευρώ.

Ως γνωστόν, οι επενδυτές των κατασκευαστικών εταιρειών υπολογίζουν την αξία της εταιρείας και με βάση το ανεκτέλεστο υπόλοιπο που φτάνει στο 1,4 δισ ευρώ για την ΑΒΑΞ αλλά οι τρέχουσες συνθήκες που επικρατούν στις τιμές των πρώτων υλών αλλάζουν άρδην τα δεδομένα των αποτιμήσεων.

Αντίθετα οι ανώνυμοι επενδυτές της Lamda Development που κατέχουν περίπου το 40% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ανησυχούν λιγότερο έως καθόλου σε σχέση με τους ανώνυμους επενδυτές των κατασκευαστικών εταιρειών που δύο φορές την εβδομάδα θα πρέπει να γνωρίζουν τις τιμές του σιδήρου του χαλκού , το αλουμινίου του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού, της ασφάλτου και άλλων υλικών για να υπολογίζουν πιο σωστά την αξία της εταιρείας.

 

Ποιοι επενδυτές θα χάσουν τον ύπνο τους;

Το 30% των ανώνυμων επενδυτών της ΑΒΑΞ πιθανόν να χάσουν τον ύπνο τους από την απόφαση της διοίκησης να αναλάβει ακόμη και το αρχικό στάδιο των έργων υποδομών .

Προς έκπληξη όλων η εταιρεία δεν έχει δώσει αρκετές πληροφορίες στην επενδυτική κοινότητα. Αρκέστηκε μόνο με την ανακοίνωση των ετήσιων οικονομικών αποτελεσμάτων του 2021να κάνει μία λιτή αναφορά γράφοντας μόνο την «Ανακήρυξη της Εταιρείας ως κύριου αναδόχου για τα κατασκευαστικά έργα υποδομών Α’ φάσης του Ellinikon Project της Lamda Development»

 

Το κόστος των πρώτων υλών «τρώει» το μικτό περιθώριο κέρδους;

Στα ετήσια αποτελέσματα του 2021 η ΑΒΑΞ η περιγραφεί το ράλι των διεθνών τιμών στις πρώτες ύλες προκαλώντας το …φόβο των επενδυτών.

Χαρακτηριστική είναι η αναφορά για μείωση του μικτού περιθωρίου κέρδους. Σημειώνει η εταιρεία ότι « η αύξηση του κόστους πωλήσεων της μητρικής Εταιρείας οφείλεται στην σημαντική ανατίμηση των υλικών, του εξοπλισμού, των καυσίμων και των μεταφορικών στη διάρκεια του έτους, οδηγώντας το μικτό περιθώριο κέρδους της Εταιρείας στο 3,2% το 2021 από 8,6% το 2020.»

 

Καλπάζουν οι τιμές του diesel

Αξίζει να σημειωθεί ότι η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης στις 25 Δεκεμβρίου 2020 ήταν στο 1,162 ευρώ το λίτρο και στις 31 Δεκεμβρίου 2021 είχε σκαρφαλώσει στο 1,481 ευρώ το λίτρο σημειώνοντας άνοδο κατά 27%. Το ράλι του «μαύρου χρυσού» στις διεθνείς αγορές σε συνδυασμό με την πτώση του ευρώ έναντι του δολαρίου ώθησαν ακόμη πιο ψηλά τις λιανικές τιμές του πετρελαίου κίνησης.

Στις 20 Μαΐου η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης ήταν στο 1,881 ευρώ ευρώ το λίτρο σημειώνοντας άνοδο κατά 27% μόλις σε διάστημα 5 μηνών.

 

Η κατεύθυνση της Lamda

Την ίδια στιγμή ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development Οδυσσέας Αθανασίου πρόσφατα κατέστησε σαφές ότι στις συμβάσεις με τις κατασκευαστικές εταιρείες δεν υπάρχει ρήτρα αναπροσαρμογής σημειώνοντας όμως ότι η αρχική συμφωνία προβλέπει σημαντικό μέρος του κόστους των πρώτων υλών.

Οι ανάδοχοι των έργων ποντάρουν ότι οι τιμές των πρώτων υλών δεν θα παραμείνουν σε ανοδική τροχιά τα επόμενα με δύο με τρία χρόνια και κάποια στιγμή θα αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση μειώνοντας τα κόστη της κατασκευής, συμβάλλοντας στην άνοδο του μικτού περιθωρίου κέρδους των εταιρειών

Όσον αφορά τα έργα, o κ. Αθανασίου ανέφερε ότι το φθινόπωρο, πιθανότατα τον Οκτώβριο θα γίνει η εκκίνηση για τα έργα εκσκαφών και θεμελιώσεων για τον Πύργο Κατοικιών κι εν συνεχεία, μετά και τις σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες το Μάρτιο του 2023 θα έχει ‘’κλείσει’’ η ανέγερση. Για το θέμα του αυξημένου κόστους κατασκευής ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda σχολίασε ότι «γνωρίζουμε ότι αυτή την στιγμή η αγορά είναι σε πίεση και αν τα κόστη ξεφύγουν υπερβολικά θα βρούμε από κοινού λύσεις με τους αναδόχους, οι οποίοι με βάση τις προσφορές τους αναλαμβάνουν εκείνοι το ρίσκο. Σε αυτή τη φάση κάνουμε τους διαγωνισμούς γρήγορα για να κλείσουμε τις συμφωνίες με τους εργολάβους και να ξεκινήσει η κατασκευή την επόμενη χρονιά, ώστε μέχρι τότε να έχει ισορροπήσει η κατάσταση. Το σίγουρο είναι ότι αν το πρόβλημα της αύξησης του κόστους επιμείνει είμαστε εδώ να βρούμε από κοινού λύσεις και δεν είμαστε σε καμία περίπτωση υπέρ των νομικών οδών».