Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Μπορεί ένα φορτηγό να περάσει τα σύνορα Ελλάδας-Τουρκίας χωρίς την παραμικρή συμβολή του οδηγού; Το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ), η ERICSSON Ελλάδος και η WINGS ICT Solutions σε συνεργασία με τους αντίστοιχους τουρκικούς φορείς αποδεικνύουν πως κάτι τέτοιο δεν αποτελεί ένα μακρινό σενάριο, αλλά τη νέα πραγματικότητα που υπόσχεται να αλλάξει το πρόσωπο των οδικών και εμπορευματικών μεταφορών.

Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου 5G-MOBIX θα πραγματοποιηθεί ανοιχτή εκδήλωση σήμερα, Τρίτη 10 Μαΐου 2022 στα σύνορα Ελλάδας -Τουρκίας, παρουσία εκπροσώπων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και άλλων υψηλά ιστάμενων εκπροσώπων του πολιτικού και επιχειρηματικού κόσμου των δύο χωρών. Το ερευνητικό έργο 5G-ΜΟΒΙΧ συγχρηματοδοτείται από την ΕΕ και αποτελείται από 58 εταίρους από την Ευρώπη, την Τουρκία, την Κίνα και την Νότια Κορέα. Στοχεύει στην αξιολόγηση, την ανάπτυξη και την προώθηση των λειτουργιών συνδεδεμένης και αυτοματοποιημένης οδήγησης κατά μήκος αστικών και διασυνοριακών διαδρόμων, με τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών 5G.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης τα βλέμματα θα είναι στραμμένα στα δυο φορτηγά Ford F-MAX που θα διασχίσουν τη διασυνοριακή οδική γέφυρα Έβρου «Κήποι – Ύψαλα», όπου Έλληνες και Τούρκοι εταίροι της κοινοπραξίας ενώνουν τις δυνάμεις τους για να επιδείξουν ζωντανά τέσσερις πρωτοποριακές λειτουργίες έξυπνης και αυτοματοποιημένης οδήγησης.

Συγκεκριμένα, θα δοκιμαστούν λειτουργίες που αφορούν στη δυνατότητα αυτοματοποιημένης οδήγησης των φορτηγών σε συστοιχία (truck platooning) μεταξύ των συνόρων με αδιάκοπη κάλυψη 5G από δύο εθνικά τηλεπικοινωνιακά δίκτυα, τον τηλεχειρισμό και την πρόγνωση κινδύνου μέσω αισθητήρων κατά την άφιξη του φορτηγού στο διασυνοριακό πέρασμα, καθώς και την αυτόνομη, χωρίς οδηγό, διέλευση του φορτηγού κατά τη διάρκεια του τελωνειακού ελέγχου.

Όλες οι εφαρμογές που θα παρουσιαστούν έχουν στόχο την διασφάλιση της επιτυχημένης και απρόσκοπτης διέλευσης αυτοματοποιημένων φορτηγών οχημάτων σε διασυνοριακά περάσματα που παρουσιάζουν ιδιαίτερες δυσκολίες και προσβλέπουν στην αξιοποίηση των 5G υποδομών για την αναβάθμιση των διεθνών οδικών δικτύων, στη βελτίωση των συνθηκών οδικής ασφάλειας μέσω της αποτροπής ατυχημάτων, καθώς και στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των οδικών μεταφορών λόγω μικρότερης κατανάλωσης καυσίμου.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, η ερευνητική ομάδα ISENSE Group του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ), θα συμβάλει στις δοκιμές παρουσιάζοντας την εφαρμογή ‘See-what-I-See’, που έχει σχεδιαστεί με σκοπό να επιτρέπει στους οδηγούς των φορτηγών που ταξιδεύουν σε συστοιχία (truck platooning) να έχουν καθαρή εικόνα της πορείας τους, παρακολουθώντας ζωντανά τον δρόμο μέσα από την κάμερα του προπορευόμενου οχήματος.

Η τεχνογνωσία της ERICSSON στον τομέα της συνδεσιμότητας και υπηρεσιών στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας και μεταφορών ήταν και αυτή καθοριστική για την επιτυχή έκβαση των δοκιμών. Αξιοποιώντας τη μεγάλη εμπειρία της από την εγκατάσταση και λειτουργία δικτύων 5G ανά τον κόσμο, η ERICSSON ανέπτυξε και παρείχε καινοτόμες 5G τεχνολογίες με σκοπό την ανάπτυξη συνεργατικών και αυτοματοποιημένων υπηρεσιών μεταφορών στα Εθνικά και διασυνοριακά οδικά δίκτυα. Για τους σκοπούς του έργου, η ERICSSON έχει αναπτύξει ένα ανεξάρτητο δίκτυο κορμού 5G το οποίο έχει διαμορφωθεί ώστε να υποστηρίζει σε συνεργασία με το ομότιμο δίκτυο 5G που υλοποιείται από την Turkcell προηγμένα σενάρια μεταπομπής (handover) και περιαγωγής (roaming).

Η WINGS ICT Solutions συνέβαλλε στην υλοποίηση των στόχων του έργου μέσω της ανάπτυξης και δοκιμής στον διασυνοριακό σταθμό των Κήπων, μιας καινοτόμου υπηρεσίας «υποβοηθούμενου αυτοματοποιημένου τελωνειακού ελέγχου» για οχήματα μέσω συνδεσιμότητας 5G (5G enabled assisted “zero-touch” border crossing). Μέσω της μονάδας οχήματος (On-Board Unit – OBU) και της περιφερειακής μονάδας (Road Side Unit – RSU) που ανέπτυξε και εξέλιξε η WINGS, συλλέγονται μια πλειάδα πληροφοριών από το όχημα που αποστέλλονται μέσω συνδεσιμότητας 5G σε πραγματικό χρόνο στην έξυπνη πλατφόρμα της WINGS. Αποτέλεσμα είναι να επιταχύνονται σημαντικά οι διαδικασίες τελωνειακού ελέγχου να ενισχύεται η ασφάλεια του προσωπικού και των συνόρων και ένα αυτοματοποιημένο όχημα να μπορεί να περάσει τα σύνορα χωρίς να χρειαστεί να σταματήσει για επιτόπιο χειρωνακτικό έλεγχο.

«H επίδειξη αυτή αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για να παρουσιαστούν οι δυνατότητες και τα οφέλη που προσφέρουν οι 5G υποδομές σε αστικούς και διασυνοριακούς αυτοκινητοδρόμους. Αποτελεί ένα γεγονός ορόσημο για τον κόσμο της αυτοματοποιημένης οδήγησης και ταυτόχρονα μια ευκαιρία να προϊδεάσουμε το ευρύ κοινό για το τι υπόσχεται το μέλλον στον τομέα των μεταφορών και των δικτύων όταν η διεθνής συνεργασία είναι αποτελεσματική», δηλώνει ο Δρ Άγγελος Αμδίτης, Διευθυντής Έρευνας και Ανάπτυξης του ΕΠΙΣΕΥ αλλά και Πρόεδρος της ERTICO ITS Europe, του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τα Ευφυή Συστήματα των Μεταφορών.

Σχετικά με το έργο

Το 5G-MOBIX (5G for cooperative & connected automated Mobility on X-border corridors) είναι ένα τετραετές έργο με προϋπολογισμό ύψους 25,568,783.50€, με συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του προγράμματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Ορίζοντας 2020». Στόχος του 5G-MOBIX είναι η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου οικοσυστήματος συνεργατικής και συνδεδεμένης αυτοματοποιημένης κινητικότητας οχημάτων σε όλο το μήκος των διασυνοριακών και αστικών αυτοκινητοδρόμων. Το όραμα της κοινοπραξίας είναι να ανοίξει το δρόμο προς μια βιώσιμη και κερδοφόρα ανάπτυξη 5G στην Ευρώπη και πέρα από αυτήν, και να προωθήσει συνδεδεμένες και αυτοματοποιημένες λειτουργίες οδήγησης με σκοπό την επιτάχυνση της αφομοίωσης αυτοματοποιημένων οχημάτων.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε τον ιστότοπο του έργου: https://www.5g-mobix.com/