Διθυραμβικοί ήταν οι τόνοι τόσο από Έλληνες όσο και από ξένους στα εγκαίνια του έργου κατασκευής του FSRU της Αλεξανδρούπολης.
Αφενός διότι πιο επίκαιρο έργο δεν θα μπορούσε να υπάρξει, ενόψει των προσπαθειών απεξάρτησης της ΕΕ από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Αφετέρου διότι είναι ένα υπερφιλόδοξο έργο που λίγοι πίστεψαν στην αρχή αλλά έγινε πράξη μέσα από την επιμονή της οικογένειας Κοπελούζου, της στήριξης από τον Αμερικάνικό παράγοντα (καθοριστικός ο ρόλος του απερχόμενου πρέσβη Τζέφρι Πάιατ, ο οποίος με αυτό το όπλο, μεταξύ άλλων, αναλαμβάνει υφυπουργός εξωτερικών αρμόδιος για θέματα ενέργειας στις ΗΠΑ).
Και παράλληλα διότι έχει ένα σφικτό χρονοδιάγραμμα και μεγάλη γεωπολιτική αξία – αλλά αμφισβητούμενη τοπική προστιθέμενη αξία στην περιοχή.
Για αυτό άλλωστε η κυβέρνηση επέλεξε χθες να μην εγκαινιάσει μόνο τον FSRU αλλά και άλλα μεγάλα έργα της περιοχής, όπως η ΜΕΑ, ένα μεγάλο γηροκομείο και να επιθεωρήσει ένα μεγάλο οδικό έργο.
Τι τονίζει η GasTrade
Η κατασκευή και λειτουργία του Πλωτού Σταθμού Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU) Αλεξανδρούπολης θα ενδυναμώσει τον στρατηγικό ρόλο της Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου για την ευρύτερη περιφέρεια της Ν.Α. Ευρώπης και θα προσφέρει εναλλακτικές πηγές και οδούς προμήθειας φυσικού αερίου στην περιοχή, ενισχύοντας την ασφάλεια εφοδιασμού και την ενεργειακή αυτονομία, σε μια περίοδο υψηλών προκλήσεων. Ακόμη, το έργο θα καταστήσει την Αλεξανδρούπολη ενεργειακή πύλη για ολόκληρη την περιοχή της Ν.Α Ευρώπης, αναδεικνύοντας τη στρατηγική σημασία της πόλης και τονώνοντας την τοπική οικονομία και απασχόληση.
Η Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU), χωρητικότητας 153.500 κ.μ. LNG, θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της ευρύτερης περιφέρειας (Ρουμανία, Σερβία, Β. Μακεδονία κ.α.) αλλά και με προοπτική να εφοδιάσει και την Ουκρανία.
Το FSRU Αλεξανδρούπολης αναμένεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2023, με τη συμβολαιοποιημένη δυναμικότητα αεριοποίησης να φθάνει ήδη μέχρι και το 60% της τεχνικής δυναμικότητας των 5,5 δισ. κ.μ. ανά έτος.
Σημειώνεται πως το Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης έχει ενταχθεί και χρηματοδοτηθεί από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020» (ΕΠΑνΕΚ) με το ποσό της δημόσιας δαπάνης να ανέρχεται στα 166,7 εκατ. ευρώ.
Η Gastrade Α.Ε. αποτελεί την πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα, στην οποία χορηγήθηκε Άδεια Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου. Η Gastrade μελετά, σχεδιάζει, κατασκευάζει, λειτουργεί και εκμεταλλεύεται τις αναγκαίες υποδομές για την παραλαβή, μεταφορά και διανομή φυσικού αερίου καθώς και για την αποθήκευση, υγροποίηση ή αεριοποίησή του, με τρόπο ασφαλή, επαρκή, αξιόπιστο και οικονομικά αποδοτικό. Το πενταμελές μετοχικό της σχήμα αποτελείται από την κα. Ελμίνα Κοπελούζου, την GasLog Cyprus Investments Ltd, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας A.E., την Bulgartransgaz EAD της Βουλγαρίας και τον ΔΕΣΦΑ Α.Ε.
Η ταυτότητα του έργου
Ο πλωτός σταθμός προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG θα αγκυροβολήσει 17,6 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, σε απόσταση 10 χιλιομέτρων από την ακτή της Μάκρης, δηλαδή εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων.
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η μονάδα θα περιλαμβάνει δεξαμενές χωρητικότητας περίπου 153.500 κυβικών μέτρων LNG και υπολογίζεται ότι θα έχει τη δυνατότητα να εφοδιάζει το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου με περίπου 5,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα καυσίμου ανά έτος.
Η μονάδα προγραμματίζεται να τεθεί σε λειτουργία στα τέλη του 2023.
Ο υπεράκτιος σταθμός της Αλεξανδρούπολης θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς μέσω υποθαλάσσιου και επίγειου αγωγού μήκους 28 χιλιομέτρων.
Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 363,7 εκατομμύρια ευρώ, στα οποία περιλαμβάνεται χρηματοδότηση ύψους 166,7 εκατομμυρίων ευρώ από τους πόρους του ΕΣΠΑ 2014-2020.
Ένα έργο στρατηγικής σημασίας
Ο πλωτός σταθμός θα αποτελέσει μία νέα ενεργειακή πύλη η οποία αναβαθμίζει τον γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας στην περιοχή και θα συμβάλλει ουσιαστικά στη διαφοροποίηση ενεργειακών πηγών και οδεύσεων προς όφελος της χώρας μας και της ευρύτερης Βαλκανικής.
Στο πλαίσιο αυτό, η ανάπτυξη του FSRU ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης συνιστά έργο στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα, τα Βαλκάνια και την νοτιοανατολική Ευρώπη, ειδικά δεδομένης της προσπάθειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης να απεξαρτηθεί ενεργειακά από τη Ρωσία.
Σε συνδυασμό με το υπόλοιπο πλέγμα στρατηγικών υποδομών που έχουν κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται στη βόρεια Ελλάδα, όπως ο αγωγός TAP, ο αγωγός IGB και ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, με τη μονάδα FSRU στην Αλεξανδρούπολη, η Ελλάδα καθίσταται περιφερειακός ενεργειακός κόμβος που συμβάλλει σημαντικά στην ενεργειακή ασφάλεια της ΕΕ.
Παράλληλα, θα αυξηθεί η δυνατότητα αποθήκευσης LNG στην Ελλάδα, προσθέτοντας ένα ακόμα στρατηγικό σημείο πέραν της μονάδας της Ρεβυθούσας, η οποία σήμερα έχει χωρητικότητα 225.000 κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Η μονάδα της Αλεξανδρούπολης είναι το πρώτο βήμα στον στρατηγικό σχεδιασμό της Ελλάδας για διεύρυνση των δυνατοτήτων υποδοχής και αποθήκευσης LNG, με σαφή εξαγωγικό προσανατολισμό.
Σχεδιάζεται η ανάπτυξη δεύτερου σταθμού ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης (παλι από την Gastrade, που προχωρά όπως αποκαλύφθηκε χθες) και πλωτής μονάδας ανοιχτά της Κορίνθου (από τον όμιλο της MotorOil του ομίλου Βαρδινογιάννη), υποδομές που θα έχουν τις δυνατότητες να καλύψουν πλήρως τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς και να συμβάλουν σημαντικά στο ενεργειακό μείγμα πολλών βαλκανικών χωρών.
Σε πλήρη ανάπτυξη, αυτές οι υποδομές θα προσδώσουν στην Ελλάδα δυναμικότητα αεριοποίησης που θα ανέρχεται στα 58,5 εκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου ανά ημέρα.
Τοπικά ερωτηματικά
Δεν ξέφυγε της προσοχής των περισσότερων έμπειρων αναλυτών ότι οι πανηγυρισμοί όλων για το FSRU δεν περιλαμβάνουν κανέναν αριθμό για την απασχόληση! Σε αντίθεση με κάθε άλλη τέτοια εκδήλωση, που πάντα δίνεται έμφαση στις θέσεις εργασίας που δημιουργούνται. Και αυτό διότι λόγω της φύσης του έργου πράγματι η απασχόληση που προβλέπεται είναι μικρή στη λειτουργία, ακούγεται ένας αριθμός 70-80 ατόμων maximum. Περισσότεροι βέβαια θα απασχοληθούν στην κατασκευή και συναρμολόγηση (το δεύτερο κυρίως) και βασικά στα συνοδά και συνδετήρια έργα.
Η μικρή αυτή συμβολή στην τοπική οικονομία αποτελεί ήδη σημείο «πίκρας» στην τοπική κοινωνία και τα τοπικά ΜΜΕ φιλοξενούν συχνά – πυκνά κριτικές για το θέμα. Σε συνδυασμό με την ανάπτυξη και του 2ου σταθμού και την αύξηση των στρατιωτικών εργασιών στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης (ιδίως το τελευταίο διάστημα με το θέμα της Ουκρανίας) πολλοί διαμαρτύρονται για αλλαγή του χαρακτήρα της περιοχής και δυνητική απώλεια τουριστικού προϊόντος. Ο χρόνος θα δείξει αν θα επιβειαωθούν αυτοί οι φόβοι ή αν εν τέλει θα συμβεί το αντίθετο ίτε με τον τουρισμό είτε με άλλη πηγή, δηλαδή να έρθει αύξηση του τοπικά παραγόμενου ΑΕΠ…. Οι σύγχρονες ενεργειακές επενδύσεις δεν φημίζονται πάντως για κάτι τέτοιο….
Α, και για να μην ξεχάσουμε: ο ΣΥΡΙΖΑ εξέδωσε ανακοίνωση που και αυτός πανηγυρίζει διότι το έργο είναι δικό του και ο Μητσοτάκης μόνο κόβει κορδέλες….