Την ικανοποίησή τους για την επικοινωνία με το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και τις ψηφιακές του υπηρεσίες, εκφράζει η πλειοψηφία των αγροτών όπως καταγράφεται σε πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε η KapaResearch για λογαριασμό του ΥΠΑΑΤ.

Όπως ανέφερε σε δήλωσή του ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιώργος Στύλιος, «από το ξεκίνημα της θητείας μου στο ΥΠΑΑΤ, βασική μου προτεραιότητα ήταν να μειώσουμε στο ελάχιστο τη γραφειοκρατία σε ό,τι αφορά τις συναλλαγές των αγροτών με υπηρεσίες του υπουργείου, αλλά και την προώθηση των προγραμμάτων στήριξης του πρωτογενούς τομέα. Ξεκινώντας με το Πρόγραμμα των Νέων γεωργών, η κατάθεση φακέλου έγινε για πρώτη φορά ηλεκτρονικά. Από τα 10 υποχρεωτικά δικαιολογητικά που απαιτούνταν, τα 9 παρέχονταν ψηφιακά, ενώ μόνο 1 προϋπέθετε αυτοπρόσωπη παρουσία σε υπηρεσία».

Σύμφωνα με τον ίδιο ο σχεδιασμός περιλαμβάνει «τα αποτελέσματα κάθε πρόσκλησης να βγαίνουν μέσα σε διάστημα 6-7 μηνών, ενώ παλαιότερα προγράμματα για να ολοκληρωθούν μπορεί να απαιτούσαν μέχρι και διάστημα 2 ετών. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα-πιλότο που σχεδιάσαμε στο ΥΠΑΑΤ, προκειμένου να εξετάσουμε πώς θα εφαρμόσουμε πιο γρήγορες διαδικασίες και στις μελλοντικές προσκλήσεις».

Παράλληλα ο κ. Στύλιος επισήμανε πως «είναι σημαντική η αύξηση στο ποσοστό ικανοποίησης των πολιτών όσον αφορά την συνολική εικόνα λειτουργίας του υπουργείου, την εξυπηρέτηση και τις ψηφιακές υπηρεσίες που προσφέρει», συμπληρώνοντας πως «Θέλουμε οι παραγωγοί μας να έχουν την καλύτερη δυνατή ενημέρωση από εμάς, μέσω κάθε διαθέσιμου καναλιού επικοινωνίας δίνοντας έμφαση στα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία όπως είναι π.χ. το app, καθώς η πληροφορία παίζει καταλυτικό ρόλο στη σύγχρονη εποχή».

Η έρευνα

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2022 σε τυχαίο δείγμα 1.100 αγροτών και όπως προκύπτει από τα στοιχεία ο βαθμός ικανοποίησης από την επικοινωνία που έχουν οι παραγωγοί με το υπουργείο αυξήθηκε στο 54%.

Σχεδόν 9 στους 10 πολίτες γνωρίζουν ότι το υπουργείο προσφέρει ψηφιακές υπηρεσίες, ενώ 6 στους 10 τις έχουν χρησιμοποιήσει. Μάλιστα, 2 στους 3 συναλλασσόμενους έχουν κάνει χρήση αυτών των υπηρεσιών το τελευταίο δίμηνο, γεγονός που δείχνει ότι η διαδικασία αυτή της εξυπηρέτησης, μέσω ψηφιακών υπηρεσιών, έχει πια κατοχυρωθεί ως κεκτημένο και υποχρεωτικό.

Οι ψηφιακές υπηρεσίες με τη μεγαλύτερη ζήτηση είναι:

* Ψηφιακές υπηρεσίες δηλώσεων καλλιεργειών

* Πληρωμές ενισχύσεων

* Επιδοτούμενα προγράμματα.

Η γραμμή του 1540

Όπως προκύπτει από την έρευνα, το βασικό κανάλι επικοινωνίας ανάμεσα στους παραγωγούς και στο ΥΠΑΑΤ είναι η τηλεφωνική γραμμή 1540, καθώς το 95% του δείγματος της έρευνας γνωρίζει τη γραμμή, με το 93% εξ αυτών να την έχουν καλέσει. Μάλιστα 1 στους 2 κάλεσαν τη γραμμή το τελευταίο δίμηνο γεγονός που δηλώνει πως η γραμμή έχει αποκτήσει πια ένα τακτικό κοινό.

Τα βασικότερα θέματα για τα οποία κάλεσαν στη γραμμή είναι κατά σειρά:

* Οι ψηφιακές υπηρεσίες

* Οι αποζημιώσεις του ΕΛΓΑ

* Οι ενιαίες ενισχύσεις

* Θέματα ασφάλισης στον ΕΛΓΑ

* Ενημέρωση για επικοινωνία με διάφορες υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ.

Σχεδόν 9 στους 10 πολίτες από όσους καλούν στο 1540 δηλώνουν πολύ και αρκετά ικανοποιημένοι από την εξυπηρέτηση που έλαβαν.

Η εξυπηρέτηση από τη γραμμή αξιολογείται θετικά και στα πέντε κριτήρια καλής εξυπηρέτησης: ευγένεια, προσπάθεια, απλότητα στην επικοινωνία, κατανόηση του θέματος/αιτήματος, πληρότητα στην απάντηση, με το γεγονός της λειτουργίας της γραμμής να κρίνεται ως μια θετική δράση του ΥΠΑΑΤ από το σύνολο σχεδόν των ερωτώμενων (96%).

Ιστότοπος

Την ικανοποίησή τους για τον ιστότοπο (site) του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, εκφράζει το 85% των ερωτηθέντων, αυξημένο κατά 2% σε σχέση με το 2020, με 9 στους 10 να δηλώνουν ότι θα επισκεφθούν τον ιστότοπο και στο μέλλον.

Τα πρώτα τρία θέματα που αναζητούν στο site είναι:

* Επιδοτούμενες δράσεις του ΥΠΑΑΤ

* Πληροφορίες για πληρωμές

* Πληροφορίες για καλλιέργειες

Σημαντική, με ανοδική τάση, διαφαίνεται η ζήτηση για θέματα εξαγωγών αγροτικών προϊόντων. Ραγδαία είναι η άνοδος του ποσοστού αυτόματης εξυπηρέτησης σε 45% από 31% το προηγούμενο έτος.

Το ποσοστό γενικής ικανοποίησης παραμένει πολύ υψηλό, στο 75%, ενώ έως και 87% του δείγματος δηλώνουν ικανοποιημένοι από το περιβάλλον εξυπηρέτησης και την ταχύτητα.

Τέλος, 8 στους 10 συναλλασσόμενους αναφέρουν ότι έχουν χρησιμοποιήσει την ψηφιακή υπηρεσία αιτημάτων με το 85% αυτών να δηλώνουν ικανοποιημένοι από την υπηρεσία.

E-mail, κινητό και social media

Σύμφωνα με στοιχεία της έρευνας, όλο και λιγότεροι συναλλασσόμενοι(20%)επιλέγουν την εξυπηρέτησή τους μέσω email. 9 στους 10 είναι θετικοί στο να χρησιμοποιούν υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ από το κινητό τους, ενώ το 50% δηλώνει πρόθυμο να κατεβάσει τη νέα mobile εφαρμογή (app), την i-Agric στο κινητό του.

3 στους 10 δηλώνουν ότι γνωρίζουν το λογαριασμό του ΥΠΑΑΤ στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (social media), ενώ το 9% δηλώνει ότι το ακολουθεί με ποσοστό 70% να είναι πολύ ή αρκετά ικανοποιημένο από την ενημέρωση που τους παρέχει.

Επίσης, 1 στους 4 γνωρίζουν την ύπαρξη της πλατφόρμας Greek Farms, ενώ το 5% δηλώνει ότι την χρησιμοποιεί με το 77% εξ αυτών να δηλώνουν ικανοποιημένοι. Τέλος, ένας στους τέσσερις γνωρίζει την υπηρεσία εξυπηρέτησης με ραντεβού, ενώ ένα ποσοστό 4% δηλώνουν ότι την έχουν χρησιμοποιήσει και το 71% από αυτούς δηλώνουν ικανοποιημένοι από τη χρήση της.