Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία ανακοίνωσαν την πλήρη αποκατάσταση του συνόλου των υπηρεσιών τους, για τους πελάτες τους και το κοινό, μετά την κυβερνοεπίθεση της 20ης Μαρτίου.
Το δίκτυο των ΕΛΤΑ υπόσχεται ότι προσφέρει πλέον όλες τις εμπορικές, χρηματοοικονομικές και ταχυδρομικές υπηρεσίες. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, τις τελευταίες ώρες αποκαταστάθηκε και η δυνατότητα αποστολής και παραλαβής αντικειμένων εξωτερικού, υπηρεσία η οποία παρέμενε η τελευταία εκκρεμότητα στη διαδικασία επαναφοράς των συστημάτων της εταιρείας.
Υπενθυμίζεται ότι η κυβερνοεπίθεση στα συστήματα των ΕΛΤΑ άφησε εκτός λειτουργίας για περισσότερες από δύο εβδομάδες όλες τις λειτουργίες εισαγωγών- εξαγωγών δεμάτων, κατακρεμνίζοντας το ηλεκτρονικό εμπόριο της χώρας και διαταράσσοντας αλυσίδες εφοδιασμού κυρίως σε τομείς εξαρτημάτων και αξεσουάρ πολλών τομέων της οικονομίας.
Οι πελάτες πλέον μπορούν να παρακολουθούν την εξέλιξη όλων των αποστολών που έχουν πραγματοποιηθεί μετά τις 20 Μαρτίου, μέσα από το σύστημα Track & Trace στην ιστοσελίδα www.elta.gr.
Επίσης, από τη Δευτέρα, πραγματοποιούνται κανονικά οι συναλλαγές μέσω του δικτύου της Eurobank, καθώς και αποστολές χρημάτων μέσω επιταγών ή του δικτύου Western Union
Αξίζει να διευκρινιστεί ότι τα ΕΛΤΑ δέχθηκαν μια από τις σοβαρότερες επιθέσεις που έχει υποστεί ελληνικός όμιλος και ιδιαίτερα εταιρεία δημόσιου χαρακτήρα. Παρ’ όλα αυτά, η εταιρεία επανήλθε πλέον πλήρως, αν και με μεγάλη καθυστέρηση, ενώ τα ίδια τα ΕΛΤΑ θεωρούν ότι πέτυχαν μία άρτια τεχνική αντίδραση και μία επίδοση εφάμιλλη πολυεθνικών ομίλων. Αναφέρουν μάλιστα ότι η πλήρης αποκατάσταση επιτεύχθηκε σε χρόνο που βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο των διεθνών δεδομένων για αντίστοιχα περιστατικά, Κάτι που μένει να επιβεβαιωθεί ως ισχυρισμός από ανεξάρτητο φορέα, ενώ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται η αντίδραση της ΕΕΤΤ. Σημειώνεται ωστόσο ότι οι περισσότερες υπηρεσίες των ΕΛΤΑ είχαν αποκατασταθεί πολύ νωρίτερα.
Η εταιρεία σημειώνει ότι στη διαδικασία επαναφοράς σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε η εσωτερική ομάδα διαχείρισης κρίσεων, των αρμοδίων στελεχών , αλλά και η συνδρομή των εξωτερικών συνεργατών των ΕΛΤΑ (μεταξύ των οποίων επιστήμονες του ΙΤ και εξειδικευμένοι οργανισμοί) οι οποίοι συνέδραμαν στο έργο της αποκατάστασης των συστημάτων και της ασφαλούς επαναλειτουργίας τους.
Τα ΕΛΤΑ ζητούν την κατανόηση του κοινού για όποια δυσλειτουργία προκλήθηκε το προηγούμενο διάστημα και διαβεβαιώνουν ότι η επάνοδος γίνεται με ακόμη καλύτερες, αξιόπιστες και ασφαλέστερες υπηρεσίες, ταυτόχρονα με ανανέωση του εξοπλισμού και τη δημιουργία νέων δικλείδων ασφαλείας.
Θέμα αποζημιώσεων ή νέα προγράμματα ενισχύσεων;
Σύμφωνα με πληροφορίες του Economix, δεκάδες μικρές επιχειρήσεις που βασίζονται στο ηλεκτρονικό εμπόριο έχουν ζητήσει ήδη από κυβερνητικούς παράγοντες να εξετάσει θέμα αποζημιώσεων. Ωστόσο μοντέλο Αττικής Οδού (που ακόμη περιμένει ο κόσμος αποζημιώσεις) με απευθείας αποζημιώσεις δεν εξετάζεται καθώς η οικονομική κατάσταση των ΕΛΤΑ είναι – σε πούμε… – οριακή. Παράλληλα η κυβέρνηση είναι επιφυλακτική (κυρίως στο αρμόδιο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στο Ανάπτυξης όχι ιδιαίτερα) σε πρόγραμμα αποζημίωσης από το κράτος. Ωστόσο η κρίση και τα αιτήματα προκάλεσε το ενδιαφέρον για τη δημιουργία ειδικού προγράμματος ενισχύσεων μεγάλου εύρους, στοχευμένου στο εξωτερικό ηλεκτρονικό εμπόριο, είτε από το ΕΣΠΑ είτε από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ήδη γίνεται επεξεργασία στα κυβερνητικά επιτελεία και σύντομα θα μάθουμε αν θα ωριμάσουν σε συγκεκριμένες δράσεις οι συζητήσεις που ήδη γίνονται.