Με στόχο την ανταλλαγή εμπειρίας και τον παραπέρα συντονισμό τους στην καταπολέμηση του φαινομένου της παραποίησης και της αντιγραφής εμπορικών προϊόντων, εκπρόσωποι των έξι πόλεων που αποτελούν μέρος του Δικτύου Authenticities «Αυθεντικές πόλεις» συναντήθηκαν χθες στη Θεσσαλονίκη. Στο δίκτυο συμμετέχουν από ελληνικής πλευράς η Θεσσαλονίκη και η Μύκονος, από την Βουλγαρία η Σόφια και το Πλόβντιβ, από την Ισπανία η Μαδρίτη και από την Σλοβακία η Μπάνσκα Μπίστριτσα. Το δίκτυο σε πιλοτική μορφή ξεκίνησε την λειτουργία του με το Παρίσι, από τη Γαλλία, τη Ρώμη, τη Ραβένα και την Τσέρβια από την Ιταλία και την Αλικάντε και την Μάλαγα από την Ισπανία.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, στη συνάντηση της Θεσσαλονίκης, συμμετείχαν εκπρόσωποι των Εθνικών Γραφείων Διανοητικής Ιδιοκτησίας και των εμπλεκόμενων φορέων των ευρωπαϊκών χωρών και συζητήθηκε η πορεία του Δικτύου και οι τρέχουσες δράσεις και εξετάστηκαν οι μελλοντικές κινήσεις, καθώς το Δίκτυο αναπτύσσεται συνεχώς από το 2020 για να προωθήσει επιχειρηματικές πρακτικές που προστατεύουν την τοπική οικονομία μεταξύ πολιτών και επισκεπτών.
Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ (EUIPO), Christian Archambeau, σε ομιλία του αφού σημείωσε ότι στην εκδήλωση «γιορτάζουμε τις έξι πιστοποιημένες Authenticities και μοιραζόμαστε πληροφορίες για τις εμπειρίες τους με το ευρύτερο Δίκτυο» εξέφρασε την ελπίδα αυτό να βοηθήσει στην οικοδόμηση μιας αίσθησης κοινότητας μεταξύ των πιστοποιημένων αυθεντικών πόλεων, έτσι ώστε να μπορούν να μάθουν ο ένας από τον άλλο και να συμβάλουν στη δημιουργία ενός πραγματικά ευρωπαϊκού δικτύου πιστοποιημένων πόλεων όπου μπορούν να μοιραστούν βέλτιστες πρακτικές και να δημιουργηθούν νέες συνέργειες.
Τόνισε ακόμη ότι «η παραποίηση/απομίμηση και η πειρατεία αποτελούν απειλή για την οικονομία μας. Εκθέτουν τους πολίτες μας σε χαμηλής ποιότητας και επικίνδυνα εμπορεύματα, όπως τα ψεύτικα ιατρικά προϊόντα που κατέκλυσαν την ευρωπαϊκή αγορά κατά τους πρώτους μήνες της πανδημίας Covid-19».
Ωστόσο, συμπλήρωσε, μέσω της συνεχούς συνεργασίας μας, μπορούμε να κατανοήσουμε το πρόβλημα και να εργαστούμε για πιθανές λύσεις. Και με τις authenticities μπορούμε να το κάνουμε αυτό σε τοπικό επίπεδο, ξεκινώντας από πολύ χαμηλά, από το μηδέν. Μπορούμε να τους μιλήσουμε στις πόλεις καταγωγής τους. Μπορούμε να εξηγήσουμε το θέμα στη γλώσσα τους.
Από ελληνικής πλευράς σε ομιλία του ο Γενικός Διευθυντής του Οργανισμού Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας (ΟΒΙ) Παναγιώτης Κανελλόπουλος, υπογράμμισε τη μεγάλη σημασία του Δικτύου Authenticities για την καταπολέμηση της παραποίησης/απομίμησης συμπληρώνοντας ότι «είμαστε υπερήφανοι που συμμετέχουμε σε αυτό με δύο σημαντικές ελληνικές πόλεις: τη Θεσσαλονίκη και τη Μύκονο».
Σε ένα σύντομο απολογισμό είπε ότι η Ελληνική Κυβέρνηση τα τελευταία 3 χρόνια, χρησιμοποιεί όλες τις δυνάμεις και τις προσπάθειές της σε αυτόν τον αγώνα έχοντας κατασχέσει περισσότερα από 285.000 αντιγραμμένα αντικείμενα το 2021, ενώ το 70% αυτών πραγματοποιήθηκε στη Βόρεια Ελλάδα.
Τέλος επεσήμανε ότι «η μάχη κατά του παράνομου εμπορίου είναι άνιση. Ωστόσο, είμαστε θετικοί ότι οι ενωμένες δυνάμεις μας και η αποφασιστικότητά μας να καταπολεμήσουμε τις απομιμήσεις και να αυξήσουμε την ευαισθητοποίηση τόσο για την αξία της Διανοητικής Ιδιοκτησία, όσο και για τη ζημία που προκαλείται από την παραποίηση, θα προστατεύσει τελικά τους δημιουργούς, τους εφευρέτες, τους καταναλωτές και τις οικονομίες των κρατών».
Στην εκδήλωση, σε πάνελ που ακολούθησαν, εκπρόσωποι των πόλεων παρουσίασαν διαδοχικά την εμπειρία τους από την έως σήμερα συμμετοχή τους στο Δίκτυο.
Από την ελληνική αντιπροσωπεία η επικεφαλής του τμήματος επικοινωνίας του ΟΒΙ, Ράνια Ζαχαροπούλου αναφέρθηκε στις δράσεις ευαισθητοποίησης του κοινού που έγιναν στη Θεσσαλονίκη με επιτυχία, και παρά την καραντίνα του κορονοϊού. Αναρτήθηκαν banners και αφίσες σε στάσεις λεωφορείων, σε διοικητικά κτίρια και πολλούς άλλους δημόσιους χώρους, έγινε παραγωγή ενημερωτικών video, διαφημίσεων στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, καθώς και καμπάνιες στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Επιπλέον, οι «αυθεντικές πόλεις», ήταν παρούσες στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, τα Χριστούγεννα του 2021, και πιο πρόσφατα στους Αγώνες της πόλης «ThessTruth Quest: A Living City Game» στις 3 Απριλίου 2022. Στο πάνελ συμμετείχαν επίσης ο γενικός διευθυντής του Οργανισμού Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας (ΟΒΙ) Παναγιώτης Κανελλόπουλος και οι δήμαρχοι Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας και Μυκόνου, Κωνσταντίνος Κουκάς. Η Μύκονος διεξάγει επί του παρόντος διαφημιστική εκστρατεία σε δημόσιους χώρους, συμπεριλαμβανομένου του αεροδρομίου και του Δημαρχείου του νησιού. Η εκστρατεία θα ενταθεί κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού του 2022.
Η Σόφια και το Πλόβντιβ συνεργάστηκαν το 2021 με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτών στη Βουλγαρία για να ξεκινήσουν δράσεις πρόσωπο με πρόσωπο, καθώς και στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης με τη συμμετοχή των Αρχών Επιβολής και εκπαίδευσης, καθώς και του ευρύτερου κοινού.
Η Μπάνσκα Μπίστριτσα επικεντρώθηκε στη νεολαία. Η πόλη διοργάνωσε έναν σχολικό διαγωνισμό (Original vs. Fake – DONT BE A FAKER!) το 2021, ο οποίος προωθήθηκε εκτενώς.
Η Μαδρίτη, πιο πρόσφατη ένταξη στο δίκτυο, θα πραγματοποιήσει τους επόμενους μήνες τις δικές της εκστρατείες εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης σε τοπικό επίπεδο, ενώ σχεδιάζεται η συμμετοχή στο δίκτυο και άλλων ισπανικών πόλεων.
Μετά την χθεσινή εκδήλωση Authenticities, θα πραγματοποιηθεί σήμερα και αύριο, επίσης στη Θεσσαλονίκη, η ετήσια συνάντηση του EUIPN.
C. Archambeau: Η μάχη εναντίον του παρεμπορίου των απομιμήσεων σημαντική για την ανάκαμψη της οικονομίας
Σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ (EUIPO), Christian Archambeau, εξέφρασε την ικανοποίηση του από την πρόοδο του προγράμματος καθώς επεκτείνεται με την συνεργασία των εθνικών γραφείων προστασίας πνευματικής ιδιοκτησίας. Επίσης και από την ανταπόκριση τόσο του κοινού και των εμπορικών φορέων και των αρχών.
Επεσήμανε ακόμη ότι η μάχη εναντίον του παρεμπορίου των απομιμήσεων είναι σημαντικό στοιχείο για την ανάκαμψη και την εξυγίανση της οικονομίας. Είπε ότι, σε περιόδους κρίσεων παρατηρείται αύξηση του φαινομένου της πειρατείας και των απομιμήσεων στο εμπόριο, σημειώνοντας ότι αυτό το είδαμε και στην αρχή της πανδημικής κρίσης, την οποία το οργανωμένο έγκλημα χρησιμοποίησε ως ευκαιρία για να κερδίσει χρήματα από το εμπόριο. Τέλος υπογράμμισε την ανάγκη ενημέρωσης του κοινού ώστε να γίνεται κατανοητό ότι είναι προτιμότερο να μην αγοράσουμε ένα προϊόν, από την αγορά μιας απομίμησης του.
S. Laganovskis: Διεύρυνση του δικτύου με τουλάχιστον 10 νέες πόλεις
Ο διευθυντής του ICD, EUIPO Sandris Laganovskis, σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ υπογράμμισε τους κινδύνους που ελλοχεύουν όχι μόνο για την οικονομία αλλά και για την υγεία των καταναλωτών -και ιδιαίτερα των παιδιών- από την αγορά απομιμήσεων παιχνιδιών αλλά και απομιμήσεων αξεσουάρ ηλεκτρονικών συσκευών και ανταλλακτικών.
Σχετικά με την επέκταση του δικτύου είπε ότι τουλάχιστον 10 ακόμη πόλεις βρίσκονται στην αναμονή για την συμμετοχή τους, η οποία έχει καθυστερήσει λόγο του κορονοϊού. Οι πόλεις αυτές προέρχονται τόσο από χώρες οι οποίες ήδη συμμετέχουν στο δίκτυο όσο και από άλλες εκτός δικτύου.
Π. Κανελλόπουλος: Σχεδιάζουμε τη συμμετοχή και άλλων ελληνικών πόλεων
Ο γενικός διευθυντής του Οργανισμού Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας (ΟΒΙ) Παναγιώτης Κανελλόπουλος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ είπε ότι το δίκτυο θα εμπλουτιστεί μελλοντικά και με άλλες ελληνικές πόλεις, αναφέροντας ως πιθανό παράδειγμα το Ηράκλειο. Σχετικά με τη συμμετοχή της Θεσσαλονίκης υπογράμμισε την άψογη συνεργασία του ΟΒΙ με τον Δήμο καθώς με την ΔΙΜΕΑ, την αστυνομία, το λιμενικό και τα τελωνεία. Επίσης αναφέρθηκε στην μεγάλη προθυμία που επιδεικνύουν τα Επιμελητήρια της πόλης και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
Σπ. Περιστέρης: Στη Β. Ελλάδα οι έδρες και οι αποθήκες των περισσότερων παραβατών ηλεκτρονικού εμπορίου
Ο προϊστάμενος Διεύθυνσης Διαχείρισης Δεδομένων, Στατιστικής Επεξεργασίας και Εποπτείας Ηλεκτρονικού Εμπορίου, της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), Σπυρίδων Περιστέρης μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρθηκε στις έρευνες, τους ελέγχους και την επιβολή μέτρων, σημειώνοντας ότι οι έδρες και οι αποθήκες των παραβατών του ηλεκτρονικού εμπορίου βρίσκονται στις περισσότερες περιπτώσεις στη Βόρεια Ελλάδα.
Όπως είπε περισσότερο από το 50% των κατασχέσεων απομιμήσεων προϊόντων που διακινούνται μέσω eshop, γίνεται στην Β. Ελλάδα, γεγονός το οποίο απέδωσε, κατά προσωπική του εκτίμηση, στη γειτνίαση με τις βαλκανικές χώρες και την Τουρκία. Είπε μάλιστα ότι οι κατασχέσεις περισσότερων από 285.000 τεμαχίων απομιμήσεων, που έγιναν το 2021, τοποθετούν τη χώρα μας στην πρώτη θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης. Τα προϊόντα αυτά ήταν κατά κύριο λόγο: ένδυση, υπόδηση, παιχνίδια, αρώματα και ηλεκτρονικά αξεσουάρ.
Όσον αφορά στην ΔΙΕΜΑ είπε ότι δημιουργήθηκε λίγο πριν την πανδημία, για να αντιμετωπίσει την ασυδοσία στο χώρο αυτό και ήδη η Ελλάδα προηγείται από πολλές χώρες, έχοντας εφαρμόσει καλές πρακτικές τις οποίες οι ευρωπαίοι εταίροι την καλούν να παρουσιάσει ώστε να λειτουργήσουν ως μοντέλα εφαρμογής. Ως ενδεικτικό παράδειγμα ανέφερε την διάταξη που επιβάλει το «κατέβασμα» της ιστοσελίδας και την κατάργηση του URL όποιου eshop εντοπίζεται να εμπορεύεται απομιμήσεις.
Παράλληλα υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός και προωθούνται δράσεις και για την προστασία διανοητικής ιδιοκτησίας, η οποία περιλαμβάνεται στο σχέδιο Ελλάδα 2.0 και εντάσσεται στο Ταμείο Ανάκαμψης με ένα σεβαστό ποσό που θα επενδυθεί στην προστασία της και στην ενίσχυση της υπηρεσίας. Ο κ. Περιστέρης είπε ότι σχεδιάζεται η παραλαβή τριών 3D σκάνερ που θα βοηθήσουν στον έλεγχο διακίνησης των φορτηγών, στα σύνορα για τον εντοπισμό παράνομης μεταφοράς ανθρώπων και φορτίων όπλων και ναρκωτικών.
Πως εντάσσονται οι πόλεις στο δίκτυο
Όπως τονίζεται σε ανακοίνωση του ΟΒΙ, σχεδόν 1 στους 10 Ευρωπαίους (9%) ισχυρίστηκαν ότι παραπλανήθηκαν για την αγορά απομιμητικών προϊόντων. Αυτό το φαινόμενο ανέρχεται σε ακόμη υψηλότερους αριθμούς σε χώρες όπως η Βουλγαρία (19%). Οι πόλεις της ΕΕ που συμμετέχουν στο Δίκτυο Authenticities συμμετέχουν από κοινού στην καταπολέμηση των παραποιημένων αγαθών (ρούχα, αρώματα, τσάντες, παιχνίδια ή άλλες απομιμήσεις) μέσω εκστρατειών ευαισθητοποίησης του κοινού μεταξύ πολιτών και επιχειρήσεων και εκπαιδευτικών σεμιναρίων για τις τοπικές Αρχές επιβολής. Εν ολίγοις, το Δίκτυο καθιστά τις «αυθεντικές πόλεις» υγιέστερες, πλουσιότερες, ασφαλέστερες και με σεβασμό στο περιβάλλον.
Καθώς το Δίκτυο αναπτύσσεται συνεχώς από το 2020 που ξεκίνησε, είναι η πρώτη φορά που συναντιούνται όλες οι φερόμενες ως «Authenticities». Η εκδήλωση για τις Authenticities στοχεύει στη δημιουργία μιας σταθερής βάσης ανταλλαγής ιδεών και διαλόγου μεταξύ των διαφόρων ενδιαφερόμενων μερών και στην προσέλκυση νέων συμμετεχόντων στο δίκτυο, σημειώνεται σε ανακοίνωση του Οργανισμού Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας για τη μεγάλη ευρωπαϊκή εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη και όπου το Δίκτυο Authenticities επαναβεβαίωσε ότι δεσμεύεται να καταπολεμήσει το φαινόμενο της παραποίησης και της αντιγραφής και να προωθήσει επιχειρηματικές πρακτικές που προστατεύουν την τοπική οικονομία μεταξύ πολιτών και επισκεπτών.
Στην ανακοίνωση υπογραμμίζεται ότι, κάθε πόλη της ΕΕ μπορεί να γίνει «αυθεντική» και να αποτελέσει μέρος αυτού του διεθνούς Δικτύου για περίοδο δύο ετών. Υποψήφιες πόλεις θα πρέπει να προτείνονται από το εθνικό Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας του κράτους-μέλους της ΕΕ στο οποίο εδρεύει η πόλη και στη συνέχεια ορίζονται επίσημα σε επίπεδο ΕΕ από το Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO). Το Δίκτυο διαχειρίζεται από το EUIPO, υπό την εποπτεία του Δικτύου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ (EUIPN), το οποίο ομαδοποιεί τα Γραφεία ΔΙ όλων των κρατών-μελών της ΕΕ. Αμέσως μετά την εκδήλωση Authenticities, η ετήσια συνάντηση του EUIPN πραγματοποιείται επίσης στη Θεσσαλονίκη στις 5-6 Απριλίου 2022.
Γιατί είναι τόσο σημαντικό να καταπολεμήσουμε το φαινόμενο της παραποίησης/πειρατείας
Επίσης στην ανακοίνωση σημειώνεται ότι οι απομιμήσεις και τα παραποιημένα προϊόντα καταστρέφουν τις τοπικές επιχειρήσεις μας και βρίσκονται πίσω από την απώλεια πολλών θέσεων εργασίας στην ΕΕ. Τα παραποιημένα αγαθά αντιπροσωπεύουν το 6,8 % των εισαγωγών της ΕΕ αξίας 121 δισ. ευρώ και 1 στις 4 ΜμΕ στην Ευρώπη ισχυρίζεται ότι υπόφερε από παραβίαση των Δικαιωμάτων Διανοητικής Ιδιοκτησίας τους (όπως εμπορικά σήματα ή διπλώματα ευρεσιτεχνίας).
Η ζημία που προκλήθηκε στις περιπτώσεις που αναφέρθηκαν περιλαμβάνει απώλεια κύκλου εργασιών, ζημία στη φήμη και απώλεια ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Τα παραποιημένα προϊόντα ενέχουν επίσης σοβαρούς κινδύνους για την υγεία, την ασφάλεια και το περιβάλλον. Τα παραδείγματα κυμαίνονται από προϊόντα που είναι είτε βρώσιμα είτε πόσιμα από τους καταναλωτές (τρόφιμα, ποτά, φάρμακα), έως εκείνα που τοποθετούνται απευθείας στο δέρμα (καλλυντικά, αρώματα). Επιπλέον, μικρά μέρη από παιχνίδια, μαγνητικά συστατικά και ιδιαίτερα μπαταρίες μπορούν να καταποθούν και να προκαλέσουν σημαντική εντερική βλάβη στα παιδιά.
Όχι μόνο είναι απαραίτητο οι δημιουργοί, οι εφευρέτες και οι καλλιτέχνες να ανταμείβονται για το έργο τους, ώστε να μπορούν να συνεχίσουν να υπάρχουν και να καινοτομούν, υπάρχει επίσης και το ζήτημα της μη ύπαρξης εγγυήσεων ποιότητας ή ασφάλειας κατά τη διάρκεια της παραγωγής των παραποιημένων (δεν υπάρχουν εγγυήσεις ούτε για το ίδιο το τελικό προϊόν).
Επιπλέον, η παραποίηση προϊόντων δεν αποτελεί έγκλημα χωρίς θύματα.
Το φαινόμενο υποθάλπει και άλλες εγκληματικές δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένης της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, της απάτης, του εγκλήματος στο Διαδίκτυο, των ναρκωτικών και της εμπορίας ανθρώπων.
Τα παραποιημένα και αντιγραμμένα αγαθά αντιπροσωπεύουν δισεκατομμύρια ευρώ σε χαμένα έσοδα κάθε χρόνο σε βασικούς τομείς της οικονομίας της ΕΕ, καθώς επίσης εκατοντάδες χιλιάδες χαμένες θέσεις εργασίας.