Συμφέροντα που κινούνται στο παρασκήνιο μάχονται την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας με τα αρμόδια υπουργεία Εθνικής Άμυνας και το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων να κινούνται σε αντίθετη κατεύθυνση.
Η EY που έχει αναλάβει τη σύνταξη του φακέλου εξυγίανσης με δυσκολία παρακάμπτει το ένα εμπόδιο μετά το άλλο. Μάλιστα χρειάστηκε η παρέμβαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για να παραμεριστούν τα εμπόδια δίνοντας επί της ουσίας έγκριση για την απεμπλοκή του υπουργείου Εθνικής Άμυνας από τη σχετική υπόθεση.
Η ευθύνη θα μεταφερθεί στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, το οποίο θα αναλάβει την εκπροσώπηση του Δημοσίου για την υπογραφή του σχεδίου εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας.
Η νομοθετική παρέμβαση υπέρ του Υπουργείου Ανάπτυξης
Σύμφωνα με πληροφορίες τις επόμενες ημέρες αναμένεται να κατατεθεί νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή που θα προσδιορίζει ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων θα είναι ο κύριος εκπρόσωπος για την υπογραφή του σχεδίου εξυγίανσης.
Όμως οι παροικούντες στην Ιερουσαλήμ λένε ότι οι Γάλλοι δεν έχουν χάσει τις ελπίδες να αναλάβουν και τις κορβέτες αλλά να γίνουν στα δικά τους ναυπηγεία.
Οι καθυστερήσεις του σχεδίου εξυγίανσης βοηθούν τη γαλλική λύση ενώ απομακρύνουν την ΟΝΕΧ δηλαδή το αμερικανικό ενδιαφέρον από την υπόθεση των κορβετών, οι οποίες θα χτιστούν στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Η αμερικανική επενδυτική τράπεζα DFC θα χρηματοδοτήσει την προσπάθεια της ONEX για την ανάνηψη των Ναυπηγείων Ελευσίνας με την προϋπόθεση οι κορβέτες να γίνουν στο δικό της ναυπηγείο.
Η γραφειοκρατία είναι παντού
Η ελληνική γραφειοκρατία και η πολυπλοκότητα της υπόθεσης δεν είναι ελπίδες σε όλους τους ενδιαφερόμενους χωρίς κανένας να είναι σε θέση να προσδιορίσει ποιο επιχειρηματικό σχήμα θα κερδίσει το συμβόλαιο.
Αξιόπιστη πηγή λέει ότι η τελεσίδικη απόφαση έγκρισης του σχεδίου εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας θα έρθει το 2023, όταν η υπόθεση συζητείται τα δύο τελευταία χρόνια.
Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει σχέδιο εξυγίανσης και ότι κυκλοφορεί στα αρμόδια υπουργεία είναι προσχέδιο διότι το Ελληνικό Δημόσιο δεν είχε προσδιορίσει με σαφήνεια τον βασικό του εκπρόσωπο.
Επιπλέον η γενική συνέλευση των μετόχων των Ναυπηγείων Ελευσίνας είχαν προσδιορίσει το χρόνο κατάθεσης του σχεδίου εξυγίανσης μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2021. Θεωρείται βέβαιο ότι πρέπει να ανανεωθεί η εντολή της γενικής συνέλευσης των μετοχών πιθανότητα με νέα Γ.Σ τους επόμενους μήνες.
Σε 1 χρόνο τουλάχιστον η υλοποίηση της επένδυσης
Αξίζει να σημειωθεί ότι το επενδυτικό σχήμα της ΟΝΕΧ και η DFC θα προχωρήσει στην επένδυση όταν επισημοποιηθεί με δικαστική απόφαση.
Στο σχέδιο έχει ενταχθεί και ο ιταλικός όμιλος Fincantieri, ο οποίος θα ανοίξει το πορτοφόλι του με την έγκριση του σχεδίου εξυγίανσης και με την προϋπόθεση ότι η τελική επιλογή των κορβετών δεν θα φέρουν τα γαλλικά χρώματα.
Βέβαια η ΟΝΕΧ όπως και η DFC σε ένα χρόνο δεν είναι δεδομένο ότι θα συνεχίσουν να έχουν το ίδιο ενδιαφέρον όταν οι γεωπολιτικές εξελίξεις μεταβάλλονται με γοργούς ρυθμούς. Πάντως στο προσχέδιο του σχεδίου εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας προβλέπεται η αμερικανική χρηματοδότηση να φτάνει τα 100 εκατ. ευρώ. Οι υποχρεώσεις των ναυπηγείων θα κουρευτούν σε ποσοστό 50% για τις τράπεζες και οι οφειλές του Δημοσίου θα αποπληρωθούν από τη νέα εταιρεία σε 30 χρόνια.