Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) παρουσίασε σήμερα έναν κατάλογο με δέκα μέτρα τα οποία θα επέτρεπαν τον επείγοντα περιορισμό της κατανάλωσης καυσίμων, ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος ενός νέου πετρελαϊκού «σοκ».
Οι βραχυπρόθεσμες αυτές υποδείξεις, που απευθύνονται σε κυβερνήσεις και πολίτες, μπορούν να έχουν άμεσο αποτέλεσμα. Αφορούν πρώτα απ’ όλα τις προηγμένες οικονομίες, «όπου είναι εφικτό και πολιτιστικά αποδεκτό να γίνουν», ενώ ο IEA υπογραμμίζει πως οι οικονομίες αυτές αντιπροσωπεύουν σήμερα σχεδόν το μισό της παγκόσμιας ζήτησης.
Αν αυτές οι χώρες εφαρμόσουν ενδελεχώς αυτά τα δέκα μέτρα, έπειτα από τέσσερις μήνες θα μπορούσαν να εξοικονομούνται 2,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα, όσο πετρέλαιο χρειάζεται ο κινεζικός στόλος αυτοκινήτων. Μαθηματικά τα μέτρα αυτά θα είχαν ακόμη μεγαλύτερο αντίκτυπο, αν εφαρμόζονταν και από τις αναδυόμενες οικονομίες, επισημαίνει ο IAE.
Ορισμένα από τα μέτρα εφαρμόζονται ήδη σε πόλεις, σε μερικές περιπτώσεις εδώ και χρόνια. «Οι κανονιστικές ρυθμίσεις που εφαρμόστηκαν από τις δημόσιες εξουσίες κατέδειξαν την αποτελεσματικότητά τους, εφ’ όσον συνοδεύονταν από εκστρατείες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης», εκτιμά ο IEA.
– Μείωση τουλάχιστον κατά 10 χλμ/ώρα των ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητοδρόμους για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά. Αυτό θα ήταν ένα από τα πιο αποτελεσματικά μέτρα, εκτιμά ο IEA: θα εξοικονομούνταν περίπου 430.000 βαρέλια πετρελαίου την ημέρα.
«Το έχουμε ήδη κάνει για λόγους που σχετίζονται με την κυκλοφορία ή την ατμοσφαιρική ρύπανση (…). Μπορούμε να το κάνουμε ξανά», υπογράμμισε ο διευθυντής του IAE Φατίχ Μπιρόλ.
– Τηλεργασία μέχρι τρεις ημέρες την εβδομάδα. Αντίκτυπος: μία ημέρα τηλεργασίας σημαίνει 170.000 βαρέλια την ημέρα λιγότερα, τρεις ημέρες είναι 500.000. Στις προηγμένες οικονομίες, περίπου το ένα τρίτο των θέσεων εργασίας επιτρέπει τη δουλειά από το σπίτι, επισημαίνει ο IAE.
– Πόλεις χωρίς αυτοκίνητα την Κυριακή, όπως κάνουν ήδη το Παρίσι, το Τόκιο, οι Βρυξέλλες, το Εδιμβούργο… Το 1973 η κίνηση αυτή είχε βρει επίσης ανταπόκριση στην Ελβετία, την Ομοσπονδιακή δημοκρατία της Γερμανίας ή ακόμη την Ολλανδία. Σήμερα θα εξοικονομούνταν με τον τρόπο αυτό 95.000 βαρέλια την ημέρα.
– Υποστήριξη των δημόσιων μεταφορών (με μείωση της τιμής των εισιτηρίων, ακόμη και με δωρεάν εισιτήρια) και ήπιων τρόπων μετακίνησης. Θα εξοικονομούνταν περίπου 330.000 βαρέλια την ημέρα. Στη Νέα Ζηλανδία, για παράδειγμα, η τιμή των εισιτηρίων θα μειωθεί στο μισό τους τρεις επόμενους μήνες μπροστά στην αύξηση των τιμών των καυσίμων.
– Κυκλοφορία των οχημάτων εναλλάξ στις μεγάλες πόλεις (210.000 βαρέλια την ημέρα λιγότερα).
– Αύξηση της κοινής χρήσης αυτοκινήτων από περισσότερα άτομα (carpooling) και της ενεργειακής απόδοσης των οχημάτων (έλεγχος της πίεσης των ελαστικών, αύξηση κατά 3 βαθμούς Κελσίου της θερμοκρασίας στα κλιματιστικά…): θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν 470.000 βαρέλια την ημέρα.
– Προώθηση της αποτελεσματικότητας των οδικών μεταφορών φορτίων και των διανομών (οικονομική οδήγηση, αριστοποίηση των φορτίων…) για να εξοικονομηθούν 320.000 βαρέλια την ημέρα.
– Αντί του αεροπλάνου, να χρησιμοποιούνται οι σιδηρόδρομοι υψηλής ταχύτητας και τα νυχτερινά τρένα, καθώς μ’ αυτό τον τρόπο εξοικονομούνται περίπου 40.000 βαρέλια/ημέρα.
– Να αποφεύγονται τα επιχειρηματικά ταξίδια με αεροπλάνο, όπου υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές: εξοικονόμηση 260.000 βαρελιών/ημέρα.