Αγωγός φυσικού αερίου
Αγωγός φυσικού αερίου
Αγωγός φυσικού αερίουΠηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Το Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ) ολοκλήρωσε πρόσφατα ειδική μελέτη, κατ’ ανάθεση της ΡΑΕ, που επικεντρώθηκε στην διερεύνηση της σκοπιμότητας επέκτασης του εθνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου προς τη Δυτική Ελλάδα, εστιάζοντας στις Περιφέρειες Ηπείρου και Δυτικής Ελλάδας, έναντι της τροφοδότησης της περιοχής μέσω φορτηγών LNG ή CNG.

Τα παγκόσμια αποθέματα ΦΑ, σύμφωνα με τελευταίες έρευνες, ανέρχονται σε 6.886,1 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια (τ.κ.π – tcf) ή 188,1 τρισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ή 188.100 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (δ.κ.μ – bcm). Tην μερίδα του λέοντος κατέχει το Ιράν, με 1.187,3 τ.κ.π, ενώ στην δεύτερη θέση ακολουθεί η Ρωσία, με 1.163 τ.κ.π αποδεδειγμένων κοιτασμάτων ΦΑ. Θεωρείται ότι τα διαθέσιμα αποθέματα ΦΑ επαρκούν για περισσότερα από πενήντα πέντε χρόνια με τους σημερινούς ρυθμούς άντλησης του και χρήσης.

Η συγκεκριμένη μελέτη έχει μεγάλη βαρύτητα, διότι το φυσικό αέριο, ως καύσιμο-γέφυρα, θα υποστηρίξει την ενεργειακή μετάβαση της Ελλάδας σε μία οικονομία μηδενικών ρύπων, ενώ τα υφιστάμενα δίκτυα μεταφοράς που αναμένεται να επεκταθούν θα μπορούν να διανείμουν αέρια καύσιμα από ΑΠΕ, όπως το βιομεθάνιο και το υδρογόνο.

Επομένως, πρόκειται για υποδομές που θα αποτελέσουν το μέσο για την περαιτέρω διείσδυση νέων πηγών, φιλικών προς το περιβάλλον, στο ελληνικό ενεργειακό σύστημα.

H εν λόγω μελέτη κατέληξε σε ορισμένα βασικά συμπεράσματα, όπως ότι η μεταφορά φυσικού αερίου είτε με αγωγούς είτε με βυτιοφόρα ή/και πλοία (LNG) παρουσιάζει πλεονεκτήματα, αλλά και μειονεκτήματα.

Αναμφίβολα, η καλύτερη επιλογή είναι ο συνδυασμός των μεθόδων, ώστε να υπερτερούν τα πλεονεκτήματα και των δύο και να αντιμετωπίζονται τα όποια εμπόδια ή/και μειονεκτήματα της μιας ή της άλλης λύσης.

Αναφορικά με τα τεχνολογικά κριτήρια, τίθενται διάφορες προκλήσεις, όπως για παράδειγμα πώς θα κατασκευαστεί μια εγκατάσταση LNG και ένας σταθμός επαναεροποίησης εντός ή πλησίον των πόλεων, κλπ.

Όμως, αξίζει να αναφερθεί ότι υπάρχουν και ήδη εφαρμόζονται τέτοιου είδους καλές πρακτικές στην Ευρώπη, ενώ δεν αναμένονται σημαντικές και δομικές αλλαγές στα συστήματα ανεφοδιασμού με LNG τα επόμενα χρόνια.

Κεφαλαιώδους σημασίας θεωρείται η συνεχής και αποτελεσματική εκπαίδευση του προσωπικού, που θα χειρίζονται τις εγκαταστάσεις στις πόλεις των δύο Περιφερειών με σκοπό την ασφαλή και αποδοτική λειτουργία των.

Βασικό ρόλο στην πρόοδο μιας τέτοιας επένδυσης έχουν οι αυξητικές ή μη τιμές των καυσίμων και ειδικότερα του LNG, αλλά και του φυσικού αερίου που πωλείται στον τελικό καταναλωτή. Παράλληλα, άλλες σημαντικές παράμετροι που ελήφθησαν υπόψη είναι η οικονομική κατάσταση της χώρας, οι μακροπρόθεσμες προοπτικές της οικονομίας και του εμπορίου, ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξής, το επίπεδο των ενεργειακών τιμών στις ανεπτυγμένες και αναπτυσσόμενες αγορές, αφού αυτές καθορίζουν την κατανάλωση καυσίμων από τον τελικό καταναλωτή και βοηθούν στην ανάπτυξη του εμπορίου και της οικονομίας γενικότερα, κ.ά.

Το ΙΕΝΕ πιστεύει ότι η συγκεκριμένη μελέτη μπορεί να συνεισφέρει σε μεγάλο βαθμό στη διαμόρφωση του μελλοντικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας, ενώ κρίνεται απαραίτητη η συμπερίληψή της στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2022-2031, το οποίο είναι σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ μέχρι τις 14 Μαρτίου του 2022.