Στην ανάγκη της βέλτιστης αξιοποίησης των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και στο νέο δυναμικό ρόλο του ΤΕΕ για τη διατήρηση του ρυθμού ανάπτυξης, τονίζοντας ότι «ανάπτυξη και μηχανικοί πάνε μαζί», αναφέρθηκε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Γιώργος Στασινός, μιλώντας στη διαδικτυακή εκδήλωση του ΤΕΕ/ΤΚΜ για το νέο έτος, με θέμα “Κεντρική Μακεδονία 2022: Έτος Ανασυγκρότησης και Δημιουργίας”.
Συγκεκριμένα, ο κ. Στασινός στην παρέμβασή του, επισήμανε: “Μέσα από το κακό που έφερε η πανδημία, δόθηκε μια ευκαιρία και στην χώρα μας με πολλά χρήματα μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Θα πρέπει αυτή την ευκαιρία να την εκμεταλλευτεί η χώρα, γιατί βλέπω να γίνονται πολλές κουβέντες για το θέμα της ακρίβειας και για το θέμα του ενεργειακού κόστους, τομείς στους οποίους ενδεχομένως υπάρχουν περιορισμένα μέσα παρέμβασης, ενώ είναι στην δική μας δυνατότητα να φροντίσουμε να αξιοποιήσουμε και να απορροφήσουμε τα κονδύλια του Ταμείου. Το ΤΕΕ είναι πολύ μπροστά σε σχέση με πολλούς φορείς ακόμα και της κεντρικής κυβέρνησης, προσπαθώντας να δημιουργήσει τις δομές και τις συνθήκες, με ψηφιακά εργαλεία, να πάει και στο μέλλον το επάγγελμα καλά, έχοντας πλέον έναν νέο ρόλο που δεν είχε στο παρελθόν. Ας ελπίσουμε όσα γίνονται σήμερα -και αυτό προσπαθούμε- να συμβάλλουν στην διατήρηση ενός ρυθμού ανάπτυξης, διότι όπως ξέρουμε ανάπτυξη και μηχανικοί πάνε μαζί”.
Η πεποίθηση πως η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία, διανύουν μια χρονική συγκυρία πολλαπλών ευκαιριών για την αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής και την ποιότητα ζωής των πολιτών της, με τον κατασκευαστικό κλάδο στην πρώτη γραμμή της αξιοποίησης των ευκαιριών αυτών και το ΤΕΕ/ΤΚΜ σε πρωταγωνιστικό ρόλο, αποτέλεσε κοινό τόπο των ομιλητών, αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΤΕΕ/ΤΚΜ.
Στην εκδήλωση, που παρακολούθησε πλήθος πολιτών και μηχανικών, μελών του ΤΕΕ/ΤΚΜ, συμμετείχαν ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών κ. Κώστας Καραμανλής, ο Υφυπουργός Εσωτερικών αρμόδιος για τον Τομέα Μακεδονίας-Θράκης κ. Σταύρος Καλαφάτης, ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας κ. Πάρις Μπίλλιας, εκπροσωπώντας και τον Περιφερειάρχη κ. Απόστολο Τζιτζικώστα, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων του Δήμου Θεσσαλονίκης κ. Εφραίμ Κυριζίδης εκπροσωπώντας και τον Δήμαρχο κ. Κωνσταντίνο Ζέρβα, ο Δήμαρχος Καλαμαριάς κ. Γιάννης Δαρδαμανέλης, ο Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ κ. Κύρος Υάκινθος και ο Πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Γιώργος Στασινός.
Καλωσορίζοντας τους προσκεκλημένους, εκ μέρους της Διοικούσας Επιτροπής και των 17.000 μελών του Τμήματος, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Γιώργος Τσακούμης, υπογράμμισε το κλίμα αισιοδοξίας που επικρατεί στον τεχνικό κόσμο για τις μεγάλες προκλήσεις της Κεντρικής Μακεδονίας, μετά την δεκαετή οικονομική κρίση και παρά τα προβλήματα που συνεχίζουν να υπάρχουν λόγω της υγειονομικής κρίσης και της ενεργειακής κρίσης.
Αφού παρέθεσε τα μεγάλα έργα και εγχειρήματα που προχωρούν, με το Τμήμα να έχει συμβάλλει τα μέγιστα στην εξέλιξή τους και αφού στάθηκε ιδιαίτερα στο μεγάλο project της ενοποίησης του Παραλιακού Μετώπου της Θεσσαλονίκης, σημείωσε:
“Οι προοπτικές για το τεχνικό δυναμικό της Κεντρικής Μακεδονίας είναι άριστες και είναι σημαντικό να βοηθήσουμε όλοι ο καθένας από το πόστο του ώστε να μη διαταραχθεί αυτή η πορεία. Εξάλλου εκτός από τα έργα δημοσίου ενδιαφέροντος έχει ήδη αναθερμανθεί και το ιδιωτικό έργο, η κατασκευή κατοικίας, οι ανακαινίσεις και οι ενεργειακές αναβαθμίσεις. Ως παράδειγμα θα ήθελα να αναφέρω την περιοχή της Θέρμης στην οποία η οικοδομική δραστηριότητα είναι ιδιαίτερα ζωηρή. Εδώ όμως θα ήθελα να επισημάνω ότι η περιοχή η οποία οικοδομείται εντόνως είναι περιοχή επέκτασης με υποδομές. Εδώ ταιριάζει η παροιμία «των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν». Αναφέρω την παροιμία διότι ο Δήμος Θέρμης μελέτησε και δημιούργησε υποδοχέα πριν έρθει η ζήτηση. Κι αυτή είναι η αξία των χωροταξικών και πολεοδομικών μελετών. Τις προηγούμενες δεκαετίες είχαμε το φαινόμενο να οικοδομούμε εκτός σχεδίου (συνήθως παράνομα) και μετά να τρέχουμε όπως όπως να συμμαζέψουμε την κατάσταση συνήθως στρεβλά. Με αυτό τον τρόπο δημιουργήθηκαν και τα πλήθη των αυθαιρέτων κατασκευών γεγονός που δεν τιμάει καθόλου την χώρα μας. Αυτό το παράδειγμα λοιπόν μου δίνει την ευκαιρία να αναφερθώ στην αξία της χωροταξίας και πολεοδομίας και στο μεγάλο πρόγραμμα το οποίο έχει ήδη ξεκινήσει το ΥΠΕΝ σε συνεργασία με το ΤΕΕ. Ευχή όλων να τρέξει γρήγορα και να έχουμε σε κάποια χρόνια από τώρα χρήσεις γης σε όλη την έκταση της χώρας.”
Τονίζοντας την ανάγκη να εκπονηθεί σύντομα ειδικά για την Θεσσαλονίκη το Παράρτημα του Περιφερειακού Πλαισίου που έχει αντικαταστήσει το πάλαι ποτέ Ρυθμιστικό Σχέδιο, ώστε να μπορέσει να δώσει κατευθύνσεις στα υποκείμενα σχέδια που έχουν αρχίσει ήδη να εκπονούνται, ο κ. Τσακούμης επεσήμανε τη βαρύτητα που πρέπει να δίνεται στην Κλιματική Αλλαγή, καθώς “ο όρος ανθεκτικότητα είναι πλέον στην καθημερινότητά μας” και συμπλήρωσε: “Η χωροταξία σε συνδυασμό με τα ανοικτά γεωχωρικά δεδομένα θα προωθήσει τη διαφάνεια, θα ενισχύσει την ασφάλεια δικαίου και θα επιταχύνει τις επενδυτικές προσπάθειες. Ο ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης του ΤΕΕ είναι ήδη σε τροχιά εκπόνησης και είναι βέβαιο ότι σε 2-3 χρόνια, σε συνδυασμό και με τις άλλες ψηφιακές εφαρμογές που υπάρχουν ή προωθούνται θα απλοποιήσει σε μεγάλο βαθμό τις διαδικασίες των αδειοδοτήσεων. Εργαλεία όπως η πλατφόρμα e-άδειες, η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου, η e – πολεοδομία, ωθούν την Ελλάδα πολλά χρόνια μπροστά.”
Χαιρετισμό στην εκδήλωση απέστειλε και ο Πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ κ. Κωνσταντίνος Μακέδος, αναφέροντας μεταξύ άλλων τα εξής: “Θα τολμήσω να πω ότι ΤΕΕ και ΤΜΕΔΕ είναι αδέλφια δίδυμα. Για όλα αυτά που πρέπει να γίνουν, για όλα αυτά που πρέπει να αλλάξουν, για όλα αυτά που πρέπει να διαφυλαχθούν. Είμαστε συνοδοιπόροι σε ότι διασφαλίζει την εξέλιξη και τις καλύτερες συνθήκες επαγγελματικής διαβίωσης για όλον τον τεχνικό κόσμο. Ως ΤΜΕΔΕ πάντα κάνουμε το «βήμα παραπάνω» για να στηρίξουμε τα μέλη μας, δηλαδή όλους εσάς. Βλέποντας και τη μεγάλη εικόνα και συγχρόνως απαντώντας σε προβλήματα που επηρεάζουν την καθημερινότητα του Τεχνικού κόσμου. Για παράδειγμα, το «χρονίζον πρόβλημα» της επιστροφής – εκκαθάρισης των πρόσθετων ασφαλειών σε μετρητά για τις εγγυητικές επιστολές, που είχαν εκδοθεί μέχρι 31.12.2016 από το τέως ΤΣΜΕΔΕ/ΕΤΑΑ αντιμετωπίζεται οριστικά. Ειδικότερα, τώρα που η αντίστοιχη δικαστική διεκδίκηση με τον e-ΕΦΚΑ ολοκληρώνεται, το Ταμείο προβαίνει άμεσα στις εκκαθαρίσεις των ποσών προκειμένου να καταβληθούν άμεσα, τα οφειλόμενα ποσά στους δικαιούχους μηχανικούς. Πρόσφατα, προχωρήσαμε και στην ίδρυση του ΤΜΕΔΕ Microfinance Solutions, Αποτελεί τον πρώτο αδειοδοτημένο – κατόπιν αξιολόγησης – Φορέα από την Τράπεζα της Ελλάδος, στο πλαίσιο των διατάξεων του Ν. 4701/2020 θεσμικό Φορέα που δραστηριοποιείται στον κλάδο των μικροχρηματοδοτήσεων Έχει αποκλειστικό σκοπό τη χορήγηση μικροχρηματοδοτήσεων έως 25.000 ευρώ για την ενίσχυση κεφαλαίου και υπάγεται στις σχετικές εποπτικές ρυθμίσεις της Τράπεζας της Ελλάδος.”
Κ. Καραμανλής: Το 2022 θα είναι το έτος που σε όλη την Ελλάδα θα ανοίγουν νέα εργοτάξια
«Το 2021 ήταν, πράγματι, το έτος των υποδομών και το 2022 θα είναι το έτος που σε όλη την Ελλάδα θα ανοίγουν και νέα εργοτάξια», δήλωσε Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, κατά την ομιλία του.
Όπως τονίζεται στην ανακοίνωση του γραφείου Τύπου του υπουργείου, ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι στην αντίστοιχη εκδήλωση πέρυσι, τέτοια εποχή, είχε τολμήσει να πει ότι το 2021 θα είναι το έτος των υποδομών. «Όσοι με γνωρίζουν προσωπικά, ξέρουν πολύ καλά πόσο απεχθάνομαι τα μεγάλα λόγια και τις βαρύγδουπες εκφράσεις. Ξέρουν ότι η πολιτική σχολή που υπηρετώ προτιμά τις πράξεις έναντι των λόγων», ανέφερε και πρόσθεσε: «Δείτε, όμως, πού βρισκόμαστε σήμερα… Έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο πλάνο έργων 13 δισ. ευρώ. Από αυτά, ήδη, έχουμε συμβασιοποιήσει πάνω από 3,2 δισ. ενώ η προηγούμενη κυβέρνηση είχε συμβασιοποιήσει μόλις 800 εκατ. σε 4,5 χρόνια. Και επιπλέον από αυτά τα 3,2, άλλα 6,5 δισ. έργα είναι σε προχωρημένη διαγωνιστική διαδικασία».
Ο κ. Καραμανλής παρουσίασε το σχέδιο της κυβέρνησης για τις υποδομές σε τρία βήματα:
Πρώτο βήμα: Η αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ενώ επιπλέον συζητείται, αυτές τις ημέρες, στη Βουλή και το νομοσχέδιο για τις πρότυπες προτάσεις. «Ενώνουμε δυνάμεις με τον ιδιωτικό τομέα -όπως κάνουμε και με τα ΣΔΙΤ- για να πετύχουμε τα καλύτερα αποτελέσματα», σημείωσε.
Δεύτερο βήμα: Εκπονήθηκε για πρώτη φορά ένας ενιαίος Εθνικός Στρατηγικός Σχεδιασμός Υποδομών. «Όλα τα έργα, πλέον, εντάσσονται σε ένα συνεκτικό σχέδιο. Δεν είναι αποσπασματικά», τόνισε ο υπουργός.
Τρίτο βήμα: Κοστολόγηση και αξιοποίηση κάθε διαθέσιμου χρηματοδοτικού εργαλείου.
Με αυτά τα τρία βήματα τα τελευταία δυόμιση χρόνια, όπως τόνισε ο κ. Καραμανλής, κατέστη εφικτό εμβληματικά έργα να «ξεμπλοκάρουν» μετά από χρόνια και νέα έργα να ξεκινούν.
Ο ίδιος αναφέρθηκε στην οριστική λύση στο ζήτημα του μετρό της Θεσσαλονίκης, την κατασκευή της Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, τις επεκτάσεις της Γραμμής 3 προς Πειραιά, την Πατρών-Πύργου, το Βόρειο Τμήμα του Ε65 και την επιτάχυνση εργασιών του Νότιου Τμήματος, τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης και το Άκτιο-Αμβρακία, αλλά και στα έργα σε κάθε γωνιά της Ελλάδας: Οδικός Άξονας Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, Μπράλος-Άμφισσα, Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών, Ανατολική Περιφερειακή Αλεξανδρούπολης, ολοκλήρωση των κάθετων αξόνων της Εγνατίας Οδού.
Στον σχεδιασμό της κυβέρνησης έχουν προτεραιότητα η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία
Ο υπουργός επεσήμανε ότι στον σχεδιασμό της κυβέρνησης η Θεσσαλονίκη και ευρύτερα η Κεντρική Μακεδονία έχουν προτεραιότητα. υπογραμμίζοντας πως είναι η πρώτη φορά που, ειδικά για την περιοχή της Θεσσαλονίκης, παρουσιάζεται ένα τόσο ολοκληρωμένο σχέδιο που περιλαμβάνει τα εξής μεγάλα έργα:
– Την Ανατολική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης, το λεγόμενο Flyover.
– Την οδική και σιδηροδρομική σύνδεση 6ου προβλήτα.
– Την επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά.
– Τους οδικούς άξονες Θεσσαλονίκης-Έδεσσας και Δράμας-Αμφίπολης.
Αλλά και μία σειρά από μικρότερα, αλλά πολύ σημαντικά έργα, που θα συμβάλλουν καθοριστικά στην ουσιαστική αναβάθμιση της πόλης: Κατασκευή 16 νέων σχολικών μονάδων, ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου, οδική σύνδεση με το νέο Παιδιατρικό Νοσοκομείο στο Φίλυρο, οδικός άξονας Θέρμη-Γαλάτιστα, το ορφανό χιλιόμετρο της Ποτίδαιας, αλλά και τα αντιπλημμυρικά έργα στην περιοχή της λαχαναγοράς, η διευθέτηση των ρεμάτων στο Ωραιόκαστρο και η αποχέτευση των ομβρίων στον Δήμο Καλαμαριάς.
«Έργα που όλα μαζί, όταν ολοκληρωθούν, μαζί ασφαλώς με το κύριο έργο του μετρό αλλά και με τη δραστική ενίσχυση του ΟΑΣΘ -όπου ήδη έχουμε σχεδόν διπλασιάσει λεωφορεία από το 2019- θα αλλάξουν θεαματικά τη Θεσσαλονίκη», σημείωσε ο κ. Καραμανλής.
Η νέα γενιά έργων αλλάζει το παραγωγικό μοντέλο της χώρας
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε και στη νέα γενιά έργων που θα αλλάξουν το παραγωγικό μοντέλο της χώρας μας.
«Τώρα, που έχουν πάρει τον δρόμο τους όλα τα αναγκαία μεγάλα οδικά έργα, σειρά έχει η ανάπτυξη, επιτέλους, του σιδηροδρομικού μας δικτύου. Τα σιδηροδρομικά είναι τα έργα τού αύριο. Έχουν διπλό στόχο. Από τη μία αναβαθμίζουν την Ελλάδα στον χάρτη των εμπορευματικών μεταφορών. Γίνεται η Ελλάδα ένα logistic hub. Αλλά είναι και σε πλήρη αρμονία με την ατζέντα της ΕΕ για την πράσινη ανάπτυξη. Γι’ αυτό και ανακοινώσαμε το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα, ύψους 4 δισ. ευρώ, με τη διαδικασία της μελετοκατασκευής. Ενώ παράλληλα βρίσκεται σε εξέλιξη και το πρόγραμμα αναβάθμισης και εξηλεκτρισμού του υφιστάμενου δικτύου του ΟΣΕ, ύψους 1,2 δισ. ευρώ», τόνισε.
Όπως εξήγησε, στόχος είναι να ενωθούν όλα τα μεγάλα λιμάνια της χώρας με ένα σύγχρονο και αξιόπιστο σιδηροδρομικό δίκτυο. Και να δημιουργηθούν κοντά σε αυτά σύγχρονα εμπορευματικά κέντρα. «Μόνο έτσι θα καταστεί η Ελλάδα κόμβος υποδομών και συνδυασμένων μεταφορών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Μόνο έτσι θα συμβάλλουμε στην αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας και θα βγούμε επιτέλους από έναν φαύλο κύκλο αποεπένδυσης και έλλειψης ανταγωνιστικών υπηρεσιών, ειδικά στον τομέα των μεταφορών», εξήγησε ο κ. Καραμανλής, επισημαίνοντας ότι με αυτόν τον τρόπο δημιουργούνται και χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.
Άλλωστε, ο υπουργός υπογράμμισε ότι ο κατασκευαστικός κλάδος πρωτοστατεί, πλέον, στο brain gain και ταυτόχρονα οι κατασκευές ηγούνται της συνολικής προσπάθειας για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Στ. Καλαφάτης: Συνεργαζόμαστε με το ΤΕΕ για το μεγαλύτερο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων του τόπου
Εκτενή αναφορά στα έργα που εξελίσσονται στη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία έκανε, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΤΕΕ/ΤΚΜ και ο Υφυπουργός Εσωτερικών αρμόδιος για τη Μακεδονία και τη Θράκη κ. Σταύρος Καλαφάτης, ο οποίος παράλληλα υπογράμμισε τα εξής:
“Οι μηχανικοί και ο τεχνικός κόσμος στο σύνολο του αποτελούν τον ισχυρότερο σύμμαχο μας προς την κατεύθυνση αυτή. Η κυβέρνηση υιοθέτησε πολλές προτάσεις του τεχνικού της συμβούλου για το νέο «Εξοικονομώ». Προχωρούμε μαζί όλα τα θέματα εξοικονόμησης ενέργειας στα κτίρια. Συνεργαζόμαστε με το ΤΕΕ για το μεγαλύτερο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων του τόπου, που δεν είναι άλλο από την εκπόνηση των Τοπικών και Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων που θα καλύψουν, με ασφάλεια δικαίου, όλη τη χώρα με θεσμικές γραμμές, όρους δόμησης και χρήσεις γης. Είμαι χαρούμενος που ένα θεσμικό εργαλείο, που προβλέψαμε στην προηγούμενη θητεία μου στο ΥΠΕΚΑ, σήμερα γίνεται πράξη, με διασφαλισμένους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, από τη σημερινή κυβέρνηση. Αλλά επιτρέψτε μου να τονίσω και μια ακόμη μεγάλη θεσμική τομή που γίνεται πράξη μέσα από τη συνεργασία της Πολιτείας και του ΤΕΕ. Μια ιδέα που είχαμε με τους συνεργάτες μου, λαμπρούς μηχανικούς και δικηγόρους, την περίοδο 2012-2014 στο ΥΠΕΚΑ, ο «Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης», λαμβάνει σάρκα και οστά από το ΤΕΕ για να διευκολύνει όλους, μηχανικούς, επιχειρήσεις, πολίτες και δημόσια διοίκηση να έχουν πλήρη και ασφαλή εικόνα σε κάθε γωνιά της χώρας, σε κάθε οικόπεδο, για το τί επιτρέπεται και τί απαγορεύεται, με ενιαίο τρόπο, να αποτυπώνεται ψηφιακά κάθε θεσμική γραμμή.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Πάρις Μπίλλιας, μεταξύ άλλων ανέφερε πως: “Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, παρά τις δυσκολίες που δημιούργησε ο κορωνοϊός, πέτυχε σχεδόν 100% απορρόφηση πόρων, τόσο στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, όσο και στο ΕΣΠΑ. Επομένως, οι διαθέσιμοι πόροι δεν πάνε χαμένοι, αλλά αξιοποιούνται προς όφελος του τόπου και των πολιτών. Σε ό,τι με αφορά, νιώθω περήφανος ως κρίκος αυτής της αλυσίδας, καθώς όλοι μαζί στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας πετυχαίνουμε απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα.”
Πέραν των ήδη δρομολογημένων και υλοποιούμενων οδικών και αντιπλημμυρικών έργων από πλευράς Περιφέρειας, αναφερόμενος σε μελλοντικά οδικά έργα που “σχεδιάζονται και ωριμάζουν”, ο κ. Μπίλλιας σημείωσε: “Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι βαίνουν προς ολοκλήρωση οι εργασίες στην Περιφερειακή Οδό Κατερίνης, στη συμβολή του ΠΑΘΕ με την εσωτερική περιφερειακή οδό – Κ16, στο τμήμα από τον κόμβο Ασσήρου μέχρι τη Νέα Σάντα στον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη – Κιλκίς – Δοϊράνη. Ολοκληρώνουμε τη μελέτη για τη δημιουργία παράπλευρου δικτύου στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Μουδανίων, από τον Κ12 έως τον ανισόπεδο κόμβο Θέρμης, με στόχο μέσα στο 2023 να προχωρήσουμε σε δημοπράτηση. Επίσης, ολοκληρώνουμε τη μελέτη διαπλάτυνσης του εναπομείναντος χιλιομέτρου της οδού Λαγκαδά, από τη διασταύρωση με την οδό Αγίων Πάντων μέχρι το στρατόπεδο Παύλου Μελά, με στόχο τη δημοπράτηση του έργου το 2023. Ακόμα διερευνούμε τη δυνατότητα κατασκευής δύο νέων ανισόπεδων κόμβων: 1) στον ισόπεδο σήμερα Κ13, στο ύψος του νοσοκομείου «Άγιος Παύλος», καθώς και επί της οδού Θεσσαλονίκης – Μηχανιώνας, στην είσοδο του αεροδρομίου «Μακεδονία». Πρόκειται για δύο εξαιρετικά σημαντικούς κόμβους, οι οποίοι συνδέουν το πολεοδομικό συγκρότημα με το αεροδρόμιο και τα ανατολικά, τουριστικά προάστια, οι οποίοι θα δώσουν διέξοδο στις μετακινήσεις και γι’ αυτό διερευνούμε τη δυνατότητα κατασκευής τους.”
Ο κ. Μπίλλιας πρόσθεσε πως “ένα έργο, το οποίο θα αλλάξει το τοπίο στην περιοχή, είναι η κατασκευή Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Θεσσαλονίκης”, σημειώνοντας πως έγινε δεκτή η πρόταση της Περιφέρειας “να συμπεριληφθούν στο έργο τρεις νέοι σταθμοί, οι σταθμοί Αγχιάλου, Αγίου Αθανασίου και Γέφυρας”. Στάθηκε δε ιδιαίτερα στο project της ενοποίησης του Παραλιακού Μετώπου σημειώνοντας: “Το έργο, έχει τη… σφραγίδα του ΤΕΕ/ΤΚΜ και λίγα χρόνια πριν μπορεί να έμοιαζε ουτοπικό όνειρο, όμως δεν είναι. Σήμερα μπορώ, μετά λόγου γνώσης να σας πω, ότι με επιμονή, με σταθερά και καλά μελετημένα βήματα, η προσπάθεια για τη δρομολόγηση του έργου όχι μόνο αποδίδει, αλλά πλέον μετράμε αντίστροφα το χρόνο για την υλοποίησή του. Η οραματική ιδέα «υιοθετήθηκε» από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, που «έτρεξε» τις διαδικασίες και σήμερα πια πιστεύουμε ότι μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους ή το αργότερο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023, θα έχει εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα για το έργο. Η μελέτη κοινοποιήθηκε σε περισσότερους από 130 φορείς και συλλογικότητες, προκειμένου να λάβουν γνώση και να διατυπώσουν την άποψή τους, οπότε όπως καταλαβαίνετε η διαδικασία της διαβούλευσης ήταν μία ουσιαστική διαδικασία. Έχουμε λοιπόν στα χέρια μας μία ακόμα έμπρακτη απόδειξη ότι η συνεργασία του τεχνικού κόσμου και των φορέων, μπορεί να φέρει θετικά αποτελέσματα για την περιοχή και για τους πολίτες . Ο προϋπολογισμός εκτιμάται σε 500 εκ. ευρώ και τα έργα μπορούν να ενταχθούν στην επόμενη προγραμματική περίοδο και να χρηματοδοτηθούν από το ΠΕΠ. Ακόμα, υπάρχει η δυνατότητα χρηματοδότησής τους από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ, αν απαιτηθεί, κάποια έργα θα μπορούσαν να προχωρήσουν και μέσω ΣΔΙΤ. Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης προβλέπει την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος μέχρι τις αρχές του 2023, την εκπόνηση μελετών τη διετία 2023 – 2024 και στη συνέχεια τη δημοπράτηση και κατασκευή των έργων, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2030.”
O Δήμαρχος Καλαμαριάς κ. Γιάννης Δαρδαμανέλης, στη σύντομη παρέμβασή του, τόνισε: “Σειρά έργων, ανάλογων με αυτά που αναφέρθηκαν νωρίτερα, γίνονται και στον δικό μας δήμο και είναι πολύ σημαντικό πως οι συνεργασίες και με τους όμορους Δήμους και τους άλλους δήμους του παραλιακού μετώπου, αλλά και με το Υπουργείο, την Περιφέρεια, το Τεχνικό Επιμελητήριο, φέρνουν αποτέλεσμα και αξίζουν συγχαρητήρια σε όλους, από τον Υπουργό ως τον τελευταίο ιδιώτη μηχανικό, που συμμετέχουν σ` αυτές τις προσπάθειες.”
Ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων του Δήμου Θεσσαλονίκης κ. Εφραίμ Κυριζίδης, αφού σημείωσε τον ρόλο του Δήμου σε σημαντικά projects, όπως το Μουσείο Ολοκαυτώματος, τα Ειδικά Χωρικά για ΔΕΘ, Τούμπα και Παραλιακό Μέτωπο, μεταξύ άλλων ανέφερε τα εξής: “Ταυτόχρονα, υλοποιούμε ένα τεράστιο τεχνικό πρόγραμμα, το πλουσιότερο που έχει ο Δήμος εδώ και δεκαετίες. Δεκάδες μελέτες και έργα υλοποιούνται από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, αναδεικνύοντας τον πρωταθλητή απορρόφησης Ευρωπαϊκών και Εθνικών κονδυλίων: Στάβλοι Παπάφη, αναπλάσεις Ιπποκράτειου, Μοναστηρίου, Επταπυργίου, Δημ. Γούναρη, Καπάνι, Πάρκο για όλους στην Τούμπα. Αναπλάσεις γειτονιών, ανεγέρσεις νέων σχολείων, εκτεταμένο δίκτυο συντηρήσεων υφισταμένων. Πράσινα σημεία. Νέα ολιστικά συστήματα έξυπνης πόλης. Αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί και μελέτες για Πλατεία Αριστοτέλους, ντεκ παλιάς παραλίας, Ντεπώ, 40 Εκκλησιές κτλ. Νέες παιδικές χαρές. Όλα αυτά συμβάλλουν σε έναν αναβαθμισμένο δημόσιο χώρο, με τη συζήτηση να διεξάγεται πλέον για πράγματα που γίνονται κι όχι όπως συνηθίσαμε επί δεκαετίες σε σχέδια επί χάρτου”. Εξέφρασε δε την ευχή: ”λιγότερες προσφυγές στο νέο έτος”.
Ο Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ κ. Κύρος Υάκινθος, αναφερόμενος από την πλευρά του, στον αναπτυξιακό ρόλο της Πολυτεχνικής Σχολής, μεταξύ άλλων, υπογράμμισε: ”Η Σχολή, με τους καθηγητές της, τους φοιτητές της, τους μεταπτυχιακούς διδάκτορες και όλο το δυναμικό της, συνεισφέρει στην ανάπτυξη καινοτομίας σε συνεργασία με τη βιομηχανία, εγχώρια και διεθνή. Μπορούμε και αποδεικνύουμε ότι δεν μένουμε μόνο στη θεωρία, αλλά ως μηχανικοί δίνουμε λύσεις σε ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία. Ενισχύουμε συνεχώς τη διασύνδεσή μας με τη βιομηχανία προσπαθώντας να φέρουμε πίσω τους μηχανικούς που εμείς στείλαμε στο εξωτερικό, δίνοντας νέα προγράμματα σπουδών με τη φιλοσοφία της νέας εποχής, αλλά και με τον οικονομικό αντίκτυπο που έχουμε για το ΑΠΘ. Είμαστε η πρώτη σχολή σε εισροές από προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης, φέρνοντας την τελευταία δεκαετία 65.000.000 ευρώ. Οι υποδομές είναι ένας πολύ σημαντικός πυλώνας στον οποίο ωθούμε τους νέους μηχανικούς στο κλίμα των έργων, πως σχεδιάζονται, πως οργανώνονται, αλλά και ένας άλλος είναι οι νέες τεχνολογίες που σε μεγάλο ποσοστό εφαρμόζονται και στις υποδομές». Ανέφερε μάλιστα τις συνεργασίες που προωθούνται μεταξύ Πολυτεχνικής Σχολής και ΤΕΕ/ΤΚΜ, για τον σχεδιασμό μεταπτυχιακών προγραμμάτων που θα φέρει την εμπειρία των μάχιμων μηχανικών, κοντά στους φοιτητές. Ζήτησε δε μεγαλύτερη υποστήριξη από την Πολιτεία.