Πετάει η τιμή της βενζίνης στην Αττική. Το 1,90 λεπτά του ευρώ το λίτρο θα γράψει σήμερα η βενζίνη σε αρκετά πρατήρια της πρωτεύουσας και σε πολλές περιπτώσεις αναμένεται να το ξεπεράσει, ενώ βρίσκεται μία ανάσα από τα 2 ευρώ.
Η αύξηση του 1 και 1,5 λεπτού του ευρώ είναι αποτέλεσμα της υψηλότερης τιμή που έγραψε το Brent την περασμένη Παρασκευή στα 95 δολάρια το βαρέλι.
Σήμερα η διεθνής τιμή είχε μια μικρή υποχώρηση στα 93 δολάρια αλλά η αγορά πρώτα θα αφομοιώσει την τιμή της Παρασκευής πριν περάσουν οι νέες χαμηλότερες τιμές.
Πρόκειται για ρεκόρ επταετίας για τη διεθνή τιμή του πετρελαίου από το Σεπτέμβριο του 2014.
Οι οδηγοί πληρώνουν το μάρμαρο της ανόδου των διεθνών τιμών του πετρελαίου αλλά και της βαριάς φορολογίας με τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τη συμμετοχή του ΦΠΑ στο 24%, ο οποίος να σημειωθεί εμφανίζεται δύο φορές.
Η αρχική εμφάνιση του ΦΠΑ είναι όταν το διυλιστήριο δώσει την δική του τιμή και στη συνέχεια προστίθεται ο συντελεστής 24% και επανέρχεται μετά την προσθήκη του ΕΦΚ
Η φορολογία των καυσίμων επιβαρύνει την λιανική τιμή σε ποσοστό μεγαλύτερο του 70%. Η αξία του προϊόντος χωρίς τη φορολογία η τελική τιμή της βενζίνης θα έβγαινε στα πρατήρια στα 90 λεπτά το λίτρο.
Η άνοδος των διεθνών τιμών φέρνει περισσότερα έσοδα στα κρατικά ταμεία διότι ο συντελεστής του ΦΠΑ υπολογίζεται σε υψηλότερη βάση αφού ΕΦΚ παραμένει σταθερός στα 720 ευρώ το χιλιόλιτρο.
Ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων κ Γιώργος Ασμάτογλου λέει ότι η άνοδος των διεθνών τιμών του πετρελαίου και η υψηλή φορολογία των καυσίμων οδηγούν αναπόφευκτα στα ύψη τις λιανικές τιμές και όπως συνήθως ο πρατηριούχος που μαζεύει τα λεφτά για το κράτος να συγκεντρώνει τα «πυρά» των καταναλωτών όταν οι εταιρείες διανομής καυσίμων μαζί με τον πρατηριούχο μοιράζονται περίπου τα 10 λεπτά ανά λίτρο.
Ο κ. Ασμάτογλου κάνει λόγο για ιστορικά επίπεδα της μέσης τιμής στην αμόλυβδη και στο πετρέλαιο κίνηση.
Τονίζει ότι όταν η Αττική έχει λιανικές τιμές κοντά στα 2 ευρώ είναι εύλογο η νησιωτική Ελλάδα να έχει έως μέση τιμή τα 2,2 ευρώ το λίτρο στη βενζίνη.
Ο ίδιος λέει ότι η μόνη λύση για την υποχώρηση των τιμών των καυσίμων είναι να μειωθεί ο ΕΦΚ καθώς από τη λιανική τιμή του 1,9 ευρώ η φορολογία περίπου είναι στο 1,10 ευρώ και μετά έρχεται το κόστος του προϊόντος που υπολογίζεται περίπου στα 80 λεπτά του ευρώ.
Η παραμονή των τιμών των καυσίμων σε αυτά τα επίπεδα, θα πυροδοτήσει νέο κύκλο ανατιμήσεων στην αγορά καθώς οι επιχειρήσεις μεταφέρουν τα κόστη στην κατανάλωση.
Την ίδια στιγμή τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το δείκτη τιμών εισαγωγών στη Βιομηχανία επιβεβαιώνει ότι οι τιμές των πρώτων υλών έχει σημειώσει άνοδο έως 60% το Δεκέμβριο του 2021 σε σύγκριση με το αντίστοιχο μήνα του 2020.