Όπως ανακοίνωσε χθες το ΥΠΕΝ, και έγραψε το economix.gr, το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής έδωσε το πράσινο φως για την αλλαγή χρήσης και τις κτιριακές και αρχιτεκτονικές μεταβολές σε ένα από τα πιο γνωστά κτίρια της Αθήνας: το πάλαι ποτέ συγκρότημα της ΡΕΝΩ στον κόμβο της Νέας Φιλαδέλφειας της Εθνικής Οδού!
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ανακοίνωση το ΚΕΣΑ αποφάσισε την έγκριση της αρχιτεκτονικής μελέτης για «αλλαγή χρήσης υφιστάμενου κτιρίου έκθεσης αυτοκινήτων με αποθήκες και χώρους στάθμευσης, σε κτίριο υπεραγοράς με παιδότοπο και εστιατόριο» σε ακίνητο της εταιρίας Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης ΑΕΕ επί των οδών Λ. Θεσσαλονίκης, Σκρα και Λαχανά στο Δήμο Νέας Φιλαδέλφειας – Χαλκηδόνας.
Η νέα επένδυση σε σούπερ μάρκετ του γίγαντα του ελληνικού λιανεμπορίου αφορά στην αλλαγή χρήσης με νέες διαρρυθμίσεις στο πασίγνωστο υφιστάμενο κτίριο επί των οδών Σκρα, Θεσσαλονίκης, Λαχανά, στη Νέα Φιλαδέλφεια (πρώην Renault). Η επιφάνεια του οικοπέδου (πλέον) είναι 7.358,74 m2.
Ωστόσο, όπως προκύπτει από τις ιστορικές μαρτυρίες, η στεγασμένη επιφάνεια (το κτίριο δηλαδή) αποτελείται από περισσότερα από 14.000 τετραγωνικά μέτρα – πλέον των μεγάλων ακάλυπτων χώρων – πρόκειται για γίγαντα, ειδικά για την ευρύτερη περιοχή!
Προβλέπεται η αλλαγή σε χρήση υπεραγοράς στο ισόγειο και Α΄ όροφο, γραφεία στον ημιώροφο, μηχανολογικούς χώρους και αποθήκη στο υφιστάμενο υπόγειο. Προστίθεται υπόγειος χώρος στάθμευσης και βοηθητικοί χώροι επάνω από τμήμα του υφιστάμενου υπογείου. Οι χώροι στάθμευσης προβλέπονται στο δώμα, στα υπόγεια και στον περιβάλλοντα χώρο. Για την πρόσβαση στο δώμα και το υπόγειο, προβλέπονται νέες ράμπες κυκλοφορίας οχημάτων πελατών.
Επίσης, στο δώμα του κτιρίου κατασκευάζεται σκίαστρο, σε τμήμα των θέσεων στάθμευσης. Στην οροφή της κατασκευής τοποθετούνται φωτοβολταϊκές συστοιχίες και σε καθορισμένα σημεία του δώματος προβλέπεται φύτευση με χαμηλούς θάμνους και αρωματικά φυτά.
Κτίριο με ιστορία – ένα γνωστό τοπόσημο
Το μεγάλο κτιριακό συγκρότημα στη Νέα Φιλαδέλφεια, που πλέον αλλάζει εποχή, αποτέλεσε σημείο αναφοράς και έδωσε το όνομά του τόσο στον κόμβο με την Εθνική Οδό όσο και στη γειτονιά αυτή της Νέας Φιλαδέλφειας.
Οι παλαιότερες γενιές των Αθηναίων (και όχι μόνο) οδηγών συνήθιζαν να δίνουν «Ραντεβού στον κόμβο της Ρενό», όταν χρειάζονταν να συντονιστούν δύο ή περισσότερα αυτοκίνητα. Βόλευε ότι άνοιγε ο δρόμος και κάθονταν με αλάρμ ή έμπαιναν στον παράδρομο ή στο δρόμο προς το Άλσος Φιλαδέλφειας… Όπως εύστοχα σημειώνει η «Μηχανή του Χρόνου», ίσως ήταν το διασημότερο τοπόσημο στο Λεκανοπέδιο για ραντεβού μετά την Ομόνοια.
Επιπλέον το εμβληματικό κτίριο συνδέθηκε όσο κανένα άλλο με την πορεία της μάρκας Renault στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, αλλά και με την εταιρεία του ομίλου Μανιατόπουλου που από το 1975 είχε την αποκλειστική της αντιπροσωπεία: τη MAVA Εμποροβιομηχανική. Για 33 χρόνια το κτίριο στην Αττική Οδό αποτέλεσε εμβληματικό στοιχείο της παρουσίας της γαλλικής φίρμας στην Ελλάδα. Αλλά τα προβλήματα στη σχέση Μανιατόπουλου – Group PSA και τα οικονομικά ζητήματα που προέκυπταν γύρω στο 2007,, οδήγησαν στη λήξη της συνεργασίας των δύο πλευρών, στη μετέπειτα χρεωκοπία και εκκαθάριση της ελληνικής εταιρείας και σε έναν Γολγοθά για τους εργαζόμενους που διεκδικούσαν τα νομίμως οφειλόμενα. Το κτίριο, ως εμβληματική επένδυση του ομίλου Μανιατόπουλου, είχε αποτελέσει εχέγγυο πολλαπλού δανεισμού και εν τέλει οδηγήθηκε σε πλειστηριασμό.
Όμως εκεί, παρά τα μετέπειτα προβλήματα, γράφτηκαν χρυσές σελίδες της ελληνικής επιχειρηματικής ιστορίας. Η MAVA, που πήρε το όνομά της από τα αρχικά των ιδρυτών της, Αλέξανδρου Μανιατόπουλου και Γιώργου Βαγιωνή, καθιέρωσε, με κυρίαρχο όπλο το κτιριακό συγκρότημα αυτό και τη δυναμική εμπορική και διαφημιστική της πολιτική, το όνομα της RENAULT στην Ελλάδα. Στο κάθετο και κάποτε υπερσύγχρονο κτιριακό συγκρότημα αυτό έβρισκες τα πάντα για τη RENAULT και μάλιστα για μια εποχή είχε και το ρόλο «βιομηχανίας»: εκεί συναρμολογούνταν το «ελληνικό» RENAULT, το ελαφρύ επαγγελματικό μοντέλο (διαφόρων εκδόσεων) FARMA που αποτέλεσε για χιλιάδες ελληνικές επιχειρήσεις ένα όχημα δουλειάς για πολλά χρόνια. Παρότι εκεί στις αρχές της δεκαετίας του 1980 μεγαλούργησε, σύντομα οι (νομικές και πολιτικές) συνθήκες μεταβλήθηκαν και εν τέλει σταμάτησε η παραγωγή του (όπως και του ελληνικού PONY της «αντιπάλου» CITROEN).
Από το κτίριο αυτό ωστόσο, όταν δεν υπήρχαν ακόμη μεγάλες εγκαταστάσεις logistics πέριξ των Αθηνών, διακινήθηκαν εκατοντάδες χιλιάδες (πραγματικά…) RENAULT προς τους ιδιοκτήτες του στις 3 δεκαετίες που η MAVA έφερνε τα RENAULT στη χώρα. Πολλοί θυμούνται ακόμη αυτοκίνητα παρκαρισμένα, εν αναμονή, και στην οροφή ακόμη του ακινήτου! Άλλωστε τα ΡΕΝΩ 5, 9 και 18 αποτέλεσαν τις δεκαετίες 80-90 μεγάλες επιτυχίες…. Και ακολούθησαν και νεότερα μοντέλα….
Σημειωτεόν, ο Αλέξανδρος Μανιατόπουλος δεν έφερνε μόνο τα ΡΕΝΩ στην Ελλάδα αλλά και BMW και PORSCHE για μεγάλη περίοδο. Ακόμη, ήταν γνωστός οδηγός αγώνων με το ψευδώνυμο «Λωνίδας» και έμφαση στο Ράλλυ Ακρόπολις και τους άλλους (κάποτε…) ελληνικούς αγώνες αυτοκινήτου.
Αλλαγή εποχής
Η εταιρεία Σκλαβενίτης δικαίως μπορεί να χαρακτηριστεί πλέον ως «ο κυρίαρχος της Εθνικής Οδού». Διατηρεί γραφεία και αποθήκες «στο ποτάμι» και μαζί ένα από τα παλιότερα και μεγάλα κάποτε καταστήματά της στο Περιστέρι, ο Mega Σκλαβενίτης είναι αμέσως μετά την έξοδο της Αχαρνών από την Εθνική οδό και τώρα λίγα μόλις χιλιόμετρα (με το ζόρι δύο) κάνει νέο υπερκατάστημα σε ένα πολύ πιο εμβληματικό σημείο: στον κόμβο της Νέας Φιλαδέλφειας.
Η εταιρεία Σκλαβενίτης έκανε τον Σεπτέμβρη του 2021 μία κίνηση ματ, στον τομέα των ακινήτων: χτύπησε με πάθος και πήρε το ακίνητο σε πλειστηριασμό! Μάλιστα, ενώ η αρχική αξία ήταν περίπου στα 4 εκατ. ευρώ, η Σκλαβενίτης ανέβηκε πάνω από τα 11 εκατ. ευρώ για να το πάρει! Είναι ένα από τα μεγαλύτερα παραγωγικά ακίνητα της Αθήνας, σε κομβικό σημείο πρόσβασης και μάλιστα με «εκπαιδευτικό» κόμβο δίπλα: ένα από τα μεγαλύτερα ΕΠΑΛ της χώρας…. Σύμφωνα με μαρτυρίες από την περιοχή, για χρόνια το κτίριο αποτέλεσε πεδίο παιχνιδιού και περιπέτειας για τους εφήβους του διπλανού σχολικού συγκροτήματος, ενώ συχνά αποτέλεσε και πεδίο παραβατικών συμπεριφορών. Ειδικά αυτό το τελευταίο αποτέλεσε και στόχο πολιτικών αντιπαραθέσεων σε δημοτικές (και εθνικές) εκλογές μεταξύ τοπικών προυχόντων…. Δεν έλειψαν μάλιστα και οι πυρκαγιές – κυριολεκτικά….
Το κτίριο ερήμωνε για πολλά χρόνια και έχει απαξιωθεί, αλλά η σημασία του πλέον φαίνεται αυταπόδεικτη. Η ταχύτητα που κινήθηκε η Σκλαβενίτης, ώστε σε λιγότερο από 6 μήνες να τελειώσει (όπως ελπίζει) αδειοδοτικά με τη γραφειοκρατία και να προχωρήσει την επένδυσή της, δείχνει την αποφασιστικότητα της για γρήγορη παραγωγική λειτουργία.
Βέβαια, η είδηση προκαλεί σε κάποιους και μελαγχολία: το κτίριο της MAVA θα μπορούσε να είναι βιομηχανία (κάποια στιγμή γινόταν μοντάρισμα αυτοκινήτων εκεί) ενώ σίγουρα έκανε και επισκευές αυτοκινήτων για όλα τα χρόνια – αλλά τώρα περνά οριστικά μάλλον στον χώρο του εμπορίου. Ενδεικτικό ότι η παραγωγή στη χώρα είναι δύσκολη και σίγουρα πλέον εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος Αθηνών….
Εικόνες εγκατάλειψης
Το πρώην κτίριο της Ρενώ, της εταιρείας MAVA δηλαδή, έμεινε αναξιοποίητο επί σχεδόν 15 χρόνια και στο ενδιάμεσο λεηλατήθηκε…
Δείτε σε βίντεο αυτοψία, από ρεπορτάζ του γνωστού δημοσιογράφου αυτοκινήτου Βασίλη Σαρημπαλίδη, του λεηλατημένου κτιρίου της τελευταίας περιόδου:
Παρακαλούμε αποδεχτείτε τα cookies από το YouTube για την αναπαραγωγή αυτού του video. Με την αποδοχή θα έχετε πρόσβαση σε περιεχόμενο στο YouTube, μία υπηρεσία που παρέχεται από τρίτους.
Με την αποδοχή αυτής της ενημέρωσης, οι ρυθμίσεις σας θα αποθηκευθούν και η σελίδα θα ανανεωθεί.
Δείτε όμως και ένα πολύ ωραίο οδοιπορικό της n.p. prodyctions με αερολήψεις:
Παρακαλούμε αποδεχτείτε τα cookies από το YouTube για την αναπαραγωγή αυτού του video. Με την αποδοχή θα έχετε πρόσβαση σε περιεχόμενο στο YouTube, μία υπηρεσία που παρέχεται από τρίτους.
Με την αποδοχή αυτής της ενημέρωσης, οι ρυθμίσεις σας θα αποθηκευθούν και η σελίδα θα ανανεωθεί.