Θέμα ημερών να βγει στον… αέρα η προκήρυξη πρόσκληση ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της Αττικής Οδούς από το ΤΑΙΠΕΔ. Πρόκειται για προκήρυξη επιχείρηση «χρυσός», καθώς τα έσοδα της εταιρείας καλπάζουν και τα τελευταία δέκα χρόνια η διοίκηση της εταιρείας μοιράζει εκατομμύρια ευρώ στους μετόχους ως μέρισμα με τον Ελλάκτωρ να αποτελεί το βασικό μέτοχο καθώς ήταν ο κατασκευαστής του έργου, όταν η εταιρεία ανήκε στην οικογένεια Μπόμπολα.
Η παραχώρηση της Αττικής Οδούς θα είναι για 25 έτη αφού η τρέχουσα σύμβαση λήγει το 2024. Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ αρχίζει να τρέχει πιο νωρίς τις διαδικασίες καθώς σε δύο χρόνια θέλει να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία παραχώρησης στην περίπτωση που μεσολαβήσουν και προσφυγές στη Δικαιοσύνη.
Εκτιμάται ότι τα δυο χρόνια είναι αρκετά για την οριστικοποίηση της νέας σύμβασης αφού πρόκειται για «φιλέτο» για την εταιρεία που θα το αναλάβει αλλά θα πρέπει να διαθέτει και «γερό» πορτοφόλι.
Αξίζει να αναφερθεί ότι το ύψος του μερίσματος για το 2020 παρότι ήταν δύσκολη χρονιά για τα έσοδα της εταιρείας λόγω πανδημίας κινήθηκε σε υψηλό επίπεδο.
Μέσα στο 2020 η Αττική Οδός διένειμε ως μέρισμα το ποσό των 82,6 εκατ. ευρώ, εκ του οποίου 52,6 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν σε μέρισμα του 2019 και 30 εκατ. ευρώ σχετίζεται με το προμέρισμα έναντι των κερδών του 2020.Για το 2020 το προς διανομή μέρισμα τοποθετείται σε 70,2 εκατ. ευρώ ή 29,69 ευρώ ανά μετοχή.
Τα έσοδα από την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου έφθασαν τα 151,5 εκατ. ευρώ το 2020 έναντι 192,7 εκατ. ευρώ το 2019.
Τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων έχουν μειωθεί σε 106,2 εκατ. ευρώ από 134 εκατ. ευρώ, τα κέρδη μετά από φόρους τοποθετούνται σε 48,7 εκατ. ευρώ από περίπου 72 εκατ. ευρώ.
Η καλύτερη χρονιά για την Αττική Οδό ήταν το 2009 αφού οι διελεύσεις αυτοκινήτων ξεπέρασαν τις 300.000 (307.300) ενώ τις επόμενες χρονιές εισήλθαν σε καθοδική τροχιά εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.
Το 2010 ήταν στις 281.329 για να υποχωρήσουν στις 196.960 το 2014 ενώ το 2019 ανέβηκαν σε 236.090 διελεύσεις.
Η Αττική Οδός κατασκευάστηκε στα τέλη της δεκαετία του ’90 με τη μέθοδο της παραχώρησης, αποτελώντας ένα από τα μεγαλύτερα συγχρηματοδοτούμενα οδικά έργα στην Ευρώπη. Στα 20 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας της, η Αττική Οδός κατάφερε να αλλάξει τα δεδομένα των οδικών μετακινήσεων στη χώρα μας, ανεβάζοντας τον πήχη στους τομείς της ασφάλειας και των παρεχόμενων υπηρεσιών, ενώ σήμερα παραμένει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας χιλιάδων ανθρώπων, συμβάλλοντας στην ποιοτική της αναβάθμιση.
Η Αττική Οδός έχει μήκος 70 χλμ. και αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη σπονδυλική στήλη του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για έναν αστικού τύπου αυτοκινητόδρομο, με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α), ανά κατεύθυνση.
Τέλος να σημειωθεί ότι στο πρώτο τετράμηνο του 2022 οι διαγωνισμοί των λιμανιών Καβάλας Αλεξανδρούπολής και Ηγουμενίτσας να εισέλθουν στο τελικό στάδιο με αυτό της Αλεξανδρούπολης να παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.