Με τιμολόγια κάτω του κόστους η διοίκηση της ΔΕΗ φαίνεται ότι «σκούπισε» 877 GWH από την αγορά από τον Ιούνιο μέχρι τα τέλη Αυγούστου προκαλώντας στην ουσία κάτι σαν… «ηλεκτροπληξία» στον ανταγωνισμό και στους προμηθευτές ρεύματος, όπως λένε, αφού έχασαν πελάτες που οι καταναλώσεις τους σε ενέργεια αντιστοιχούν στις 877.000 Mwh…
Φαίνεται ότι το επιτελείο της επιχείρησης της ΔΕΗ αποφάσισε να εξαπολύσει «επίθεση» στην αγορά της βιομηχανίας, δίνοντας την τιμή της Mwh πιο χαμηλά από τα 80 ευρώ, για καταναλώσεις ενέργειας στη Μέση Τάση, όταν η υπόλοιπη αγορά έβλεπε να έρχεται το τσουνάμι των ανατιμήσεων στην ενέργεια.
Από την άλλη πλευρά φαίνεται ότι οι άλλοι προμηθευτές δεν ήταν σε θέση να κινηθούν ανταγωνιστικά αφού το κοστολόγιο τους ήταν υψηλότερο από την προσφορά που έδινε η ΔΕΗ για να τους πάρει τους πελάτες. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, οι προμηθευτές που έχασαν εν μία νυκτί πελάτες τους ήταν η Protergia (Mytilineos), η nrg (Motor Oil) και η ΗΡΩΝ ( ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ).
Με τη συγκεκριμένη πολιτική της η διοίκηση της ΔΕΗ φαίνεται να «χάρισε» εκατομμύρια ευρώ σε επιλεγμένες βιομηχανίες που χρησιμοποιούν Μέση Τάση ενώ η αντίστοιχη ζημία πέρασε στο ταμείο της επιχείρησης. Η κίνηση αυτή στην πράξη δημιουργεί μία αγορά δύο ταχυτήτων στη βιομηχανία. Οι πελάτες της ΔΕΗ για ένα διάστημα θα προμηθεύονται φθηνό ρεύμα όταν η υπόλοιπη αγορά πληρώνει τη Mwh στο πραγματικό κόστος και συγκεκριμένα στα 220 ευρώ ανά Mwh.
Πόσα εκατομμύρια καίει από την ΑΜΚ των 1,35 δις ευρώ;
Τα φθηνά προσφερόμενα τιμολόγια της ΔΕΗ μοιραία αποτελούν στην πράξη «αιμορραγία» για το ταμείο της επιχείρησης και μόνο αυτή γνωρίζει με ακρίβεια πόσα ευρώ χάνει την ημέρα από εισπράξεις – κέρδη κλπ.
Βέβαια, την παρούσα περίοδο η ΔΕΗ φαίνεται ότι έχει αυτή τη δυνατότητα ή «εμπορικό όπλο», όπως αναφέρεται στην αγορά: η επιτυχία της Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου έφερε στα ταμεία της 1,35 δισ ευρώ, ενώ από την πώληση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ εισπράτει ακόμη 1,3 δισ ευρώ. Το «ζεστό χρήμα» στα ταμεία της ΔΕΗ εκτιμάται ότι «αγγίζει» τα 4 δισ ευρώ και τις επιτρέπουν να κινείται με περισσότερη άνεση έναντι του ανταγωνισμού τα οποία τα… «καίει» για να αγοράσει μερίδια. Σημειώνεται πάντως ότι η αύξηση μεριδίου αγοράς ήταν στα περιεχόμενα των κινήσεων που είχε υποσχεθεί η ΔΕΗ στους επενδυτές με την ΑΜΚ….
Είναι μια πρακτική που συνηθίζεται στο εμπόριο για την απόκτηση μεριδίου αγοράς αλλά συνήθως δεν την ακολουθούν βιομηχανικές και παραγωγικές επιχειρήσεις (όπως ήταν κάποτε η ΔΕΗ…), για να μην απαξιώνουν το προϊόν τους, παρά μόνο σε περιόδους εκπτώσεων ή ειδικών προσφορών και για λίγο….
Ένα άλλο στοιχείο που εντυπωσιάζει είναι ότι ενώ στη δημοσιότητα στη χώρα μας και όχι μόνο κυριαρχεί ο «πόλεμος» των αυξήσεων τιμών ρεύματος, η ΔΕΗ αποφασίζει να κάνει «πόλεμο εκπτώσεων» ειδικά στους βιομηχανικούς πελάτες Μέσης Τάσης – που για να είμαστε ειλικρινείς αποτελούν τους πελάτους κύρους μιας εμπορικής επιχείρησης ρεύματος και σε αυτούς είχαν στοχεύσει με επιμέλεια τα προηγούμενα χρόνια οι ανταγωνιστές της. Και τώρα τους ενοχλεί που η ΔΕΗ αντεπιτίθεται…
Αποφασίζει πάντως, με ρίσκο, η ΔΕΗ να ακολουθήσει τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για μικρές μειώσεις στους οικιακούς και μικρούς καταναλωτές ενώ επιλέγει μεγάλες εκπτώσεις για τους μεγάλους πελάτες. Κάτι που ίσως θυμούνται στη συνέχεια όλοι….
Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι μόνο η ΔΕΗ διαθέτει σταθερά τιμολόγια ρεύματος για τους οικιακούς καταναλωτές τα οποία διαμορφώνονται στα 110 ευρώ ανά Mwh, όταν το πραγματικό κόστος πλέον ξεπερνά τα 240 ευρώ ανά Mwh .
Σημαντικές ζημιές για τη ΔΕΗ έρχονται και από παλαιότερα συμβόλαια με φορείς στο Δημόσιο Τομέα, όπου το κόστος της Mwh ήταν στα 45 και 50 ευρώ. Οι «άμεσα ζημιογόνες» (αλλά μεσοπρόθεσμα… θα δούμε…) επιλογές της επιχειρήσεις θα αποτυπωθούν εν τέλει στο ταμείο και στις οικονομικές καταστάσεις. Πρόκειται για νέους «σκελετούς» στην ντουλάπα, οι οποίοι όταν… βγουν θα έχουμε μία νέα εικόνα της επιχείρησης – είτε πετύχουν με αυξημένα μερίδια και έσοδα είτε αποτύχουν με μειωμένα κέρδη….
Πάντως στο πρώτο εξάμηνο του 2021 τα δημοσιευμένα EBITDA της εταιρείας είχαν υποχωρήσει στα 490,5 εκατ. ευρώ από 585,4 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2020.
Η νέα πολιτική της ΔΕΗ για τη Μέση Τάση
Από τα μέσα Οκτωβρίου σημειώνεται ότι η διοίκηση της ΔΕΗ έφτιαξε νέο τιμολόγιο για τη βιομηχανία. Πρόκειται για το Τιμολόγιο ΒΓ, το οποίο δίνει εκπτώσεις συνέπειας στα επίπεδα του 5%. Το κόστος της Mwh έτσι διαμορφώνεται στα 70 ευρώ ανά Mwh αλλά θέτει σε εφαρμογή τη Ρήτρα Αναπροσαρμογής, με τον καταναλωτή να πληρώνει εν τέλι κοντά στο πραγματικό κόστος της ενέργειας. Έτσι δεν υπάρχει λόγος να μετακινηθεί μια βιομηχανία από μία άλλη εταιρεία για να πάει στη ΔΕΗ. Στην πράξη μόνο η επιχείρηση ξέρει που κοστολογεί την αξία του ρεύματος.
Η ΔΕΗ συνεχίζει να είναι στο μικροσκόπιο της DG Comp
Από το Φεβρουάριο του 2017, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ξεκίνησε μια έρευνα για πιθανή κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της ΔΕΗ Α.Ε. στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας σύμφωνα με το άρθρο 102 ΣΛΕΕ, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη. Όσον αφορά αυτήν την έρευνα, η ΓΔ Ανταγωνισμού έχει στείλει τρεις σειρές επίσημων «Αιτημάτων Πληροφοριών» στη ΔΕΗ Α.Ε. μέχρι στιγμής, μία τον Ιανουάριο του 2019, μια το Νοέμβριο του 2020 και μια τον Ιούνιο 28 2021.
Οι δύο πρώτες έχουν απαντηθεί δεόντως και εμπροθέσμως από τη ΔΕΗ Α.Ε. ενώ η τρίτη βρίσκεται υπό επεξεργασία προς απάντηση και επίσης πρόκειται να απαντηθεί εμπρόθεσμα. Δεν υπάρχει καμία οριστική ένδειξη ως προς το χρονοδιάγραμμα αυτής της έρευνας, και δεν υπάρχει καμία εγγύηση σχετικά με την έκβαση της ή/και τη δυνατότητα επέκτασης του πεδίου της έρευνας σε άλλα τμήματα της αγοράς, όπως είναι η λιανεμπορία. Σε περίπτωση που η ΓΔ Ανταγωνισμού αποφασίσει ότι υπάρχει παράβαση της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού, τότε ενδέχεται να επιβάλει κυρώσεις ή/και ένδικα μέσα ή να επιβάλλει – υπαγορεύσει (πρακτικά) εν τέλει νομοθετικές κινήσεις, που μπορεί να έχουν σημαντικά δυσμενείς επιπτώσεις στις επιχειρηματικές δραστηριότητες, τη χρηματοοικονομική θέση και τα αποτελέσματά του Ομίλου και της Μητρικής Εταιρείας.
Το ρεπορτάζ που δημοσιεύεται σήμερα είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα προκαλέσουν αντιδράσεις από διάφορς πλευρές, οι οποίες αργά ή γρήγορα θα γίνουν προφανώς αντικείμενο συζήτησης από τους «φρέσκους» επενδυτές της ΑΜΚ, όπως είναι το CVC Capital όπως και άλλα Fund που επένδυσαν στο λαμπρό μέλλον της επιχείρησης.