Για περισσότερα από εκατό χρόνια, το αυτοκίνητο παίζει σημαντικό ρόλο στην καθημερινότητά μας και κατάφερε να μεταμορφώσει την σύγχρονη κοινωνία, παρέχοντας ανεξαρτησία και ελευθερία κίνησης. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ο μέσος Ευρωπαίος οδηγός διανύει σχεδόν 12.000 χιλιόμετρα το χρόνο, ενώ πάνω από το 70% των ταξιδιών γίνονται με αυτοκίνητο, είτε πρόκειται για ιδιωτικό αυτοκίνητο είτε για ταξί.
Ο σύγχρονος τρόπος ζωής και η αυξημένη κινητικότητα που γίνεται ολοένα και πιο σημαντική λόγω των αυξανόμενων αποστάσεων που έχει να διανύσει ένας οδηγός από το σπίτι του μέχρι την εργασία ή τις διάφορες δραστηριότητες, βάζει το αυτοκίνητο στο κέντρο των καθημερινών του προτεραιοτήτων. Χωρίς τη χρήση του, η επαρκής συμμετοχή στην κοινωνική και οικονομική ζωή του τόπου δεν θα ήταν δυνατή σε πολλές περιπτώσεις, ιδιαίτερα για τα άτομα που ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές, για τους ηλικιωμένους και τα άτομα με αναπηρίες.
Από την άλλη η εξέλιξη της ασφάλισης του αυτοκινήτου προβλέπει ιατρική βοήθεια και φροντίδα στο σπίτι σε περίπτωση ατυχήματος, εφόσον υπάρχουν οι ανάλογοι όροι στο συμβόλαιο, καθώς και μια σειρά άλλων υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης. Αναλύοντας την κινητικότητα των Ευρωπαίων οδηγών διαπιστώθηκε ότι το 50% των διανυθέντων χιλιομέτρων σχετίζονται με την απασχόληση.
Σήμερα υπάρχουν 243 εκατομμύρια επιβατικά αυτοκίνητα στους δρόμους της ΕΕ, με την μέση ηλικία των αυτοκινήτων στην ΕΕ να είναι πάνω από 11,5 χρόνια. Το 2020 ταξινομήθηκαν 22 νέα αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους στην ΕΕ. Το ίδιο έτος πουλήθηκαν 9,9 εκατομμύρια επιβατικά αυτοκίνητα σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ενωση. Αριθμός που είναι μειωμένος κατά 23,7% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και που οφείλεται κυρίως στην πανδημία και στην έλλειψη των ημιαγωγών που έχει αποσυντονίσει τον τρόπο λειτουργίας των εργοστασίων.
Σε όλη την Ευρώπη υπάρχουν 135 εργοστάσια συναρμολόγησης αυτοκινήτων, ενώ κατασκευάστηκαν 10,8 εκατομμύρια αυτοκίνητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2020. Ωστόσο 5.189.538 αυτοκίνητα που πέρασαν την γραμμή παραγωγής των εργοστασίων της Ευρώπης εξήχθησαν παγκοσμίως με την αξία τους να αγγίζει τα 121 δισεκατομμύρια ευρώ. Το 25% όλων των αυτοκινήτων που παράγονται παγκοσμίως κατασκευάζονται στην Ευρώπη.
Σχεδόν τα μισά από τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται είναι βενζινοκίνητα, με τα οχήματα με εναλλακτική τροφοδοσία (ηλεκτρικά, plug-in υβριδικά, υβριδικά και εναλλακτικά καύσιμα) να αντιπροσωπεύουν μαζί το 24,5% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ, αλλά να αποτελούν μόνο το 4,6% όλων των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν σήμερα. Τέλος, το 2020, οι μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στα νέα αυτοκίνητα ήταν 108,2 γρ./χλμ., δηλ. ήταν μειωμένες κατά 22,4% σε σχέση με τις τιμές που σημειώθηκαν το 2010.