Πηγή Εικόνας: Pexels Kindel Media

Νέο πρόγραμμα ΕΣΠΑ που θα ανακοινωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου, ετοιμάζει το ΥΠΕΝ σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, όπως αποκαλύπτει σήμερα το economix.gr, το οποίο θα αφορά την έμπρακτη προώθηση της ηλεκτροκίνησης σε όλη τη χώρα.

Συγκεκριμένα το ΥΠΕΝ, σε συνεργασία με το ΚΑΠΕ, σχεδίασαν και ετοιμάζουν σε συνεργασία με την αρμόδια για τους πόρους του ΕΤΠΑ Ειδική Γραμματεία του Υπουργείου Ανάπτυξης, πρόσκληση προς όλους τους Δήμους της χώρας που θα έχουν εγκεκριμένα Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) προκειμένου να τα εφαρμόσουν, εγκαθιστώντας σταθμούς φόρτισης στην έκτασή τους.

ΕΣΠΑ: Στο 33% έφτασαν οι πληρωμές - Τί λένε Τσακίρης, Γεωργιάδης
ΕΣΠΑ

Τί αφορά το νέο πρόγραμμα ΕΣΠΑ για σταθμούς ηλεκτροφόρτισης;

Σύμφωνα με πληροφορίες του economix.gr το νέο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ με αποδέκτες τους Δήμους θα ανακοινωθεί από το ΥΠΕΝ μέχρι το τέλος του χρόνου το αργότερο και θα έχει άμεσο ορίζοντα υποβολής αίτησης και υλοποίησης του έργου.

Στόχος είναι οι σταθμοί φόρτισης που θα επιδοτηθούν από το πρόγραμμα να έχουν εγκατασταθεί μέσα σε ένα χρόνο και ορίζοντας του προγράμματος είναι, όπως λένε οι εμπλεκόμενοι, το 2022, ώστε να υπάρξουν χιλιάδες νέοι δημοσίως προσβάσιμοι σταθμοί ηλεκτροφόρτισης μια ώρα αρχύτερα.

Το πρόγραμμα θα τρέξει με πολύ γρήγορες διαδικασίες και άμεση εκτέλεση στην προμήθεια και εγκατάσταση σταθμών ηλεκτροφόρτισης. Όπως μαθαίνει το economix.gr, το ύψος συνολικού προϋπολογισμού που καταλήγουν οι αρμόδιοι για το ΕΣΠΑ είναι πέριξ των 30 εκατομμυρίων ευρώ, φορέας υλοποίησης θα είναι πιθανότατα το ΚΑΠΕ που θα συνδράμει τους Δήμους στην υποβολή πρότασης, στην αξιολόγηση και την υλοποίηση του προγράμματος, ενώ θα έχει και την υποχρέωση του reporting για το πρόγραμμα με το σφικτό χρονοδιάγραμμα προς το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Οι τεχνικές λεπτομέρειες του προγράμματος (ο διάβολος πάντα κρύβεται στις λεπτομέρειες…) που θα αφορούν τον τρόπο της επιτόπου μελέτης εγκατάστασης, το μοντέλο λειτουργίας, τις διαδικασίες ανάθεσης, τους τρόπους επιλογής και αξιολόγησης, ολοκληρώνονται αυτή την περίοδο και έχει ενδιαφέρον η αποτύπωση που θα αποφασιστεί καθώς δεν έχουν τρέξει τέτοια προγράμματα άλλη φορά στη χώρα και μπορεί να αποτελέσει πρόταγμα (ή να δώσει διδάγματα) για τους τεράστιους πόρους που έχει προγραμματίσει η χώρ να ρίξει για την ανάπτυξη δικτύων ηλεκτροφόρτισης σε όλη τη χώρα.

Η ταχύτητα που επιλέγεται είναι σημαντική για έναν ακόμη λόγο: ο σχεδιασμός, μαθαίνουμε, προβλέπει τη χρήση πόρων που ήδη υπάρχουν από το τρέχον ΕΣΠΑ, από το «περίσσευμα» του ΥΜΕΠΕΡΑΑ πιθανότατα, δηλαδή με βάση τους κανόνες επιλεξιμότητας της ΕΕ θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το φυσικό αντικείμενο, να έχουν πληρωθεί όλες οι δαπάνες και να έχουν κλείσει όλες οι εκκρεμότητες μέχρι το τέλος του 2023, δηλαδή σε 2 χρόνια από σήμερα. Η κατεύθυνση που έχουν δώσει οι αρμόδιες αρχές για τα προγράμματα της τελευταίας στιγμής είναι να έχουν απόλυτη μελετητική ωριμότητα (η οποία τεκμαίρεται στη συγκεκριμένη περίπτωση από την ύπαρξη Σχεδίων ΣΦΗΟ για κάθε Δήμο) και οι δαπάνες και οι έλεγχοι να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2023 το αργότερο. Επομένως ένα ετήσιο πρόγραμμα για προμήθεια, εγκατάσταση και λειτουργία σταθμών ηλεκτροφόρτισης σε δήμους με εγκεκριμένα Σχέδια ΣΦΗΟ καλύπτει αυτές τις προϋποθέσεις, ιδίως αν αφορά σχετικά μικρούς αριθμούς ηλεκτροφορτιστών και δεν μπλέξουν οι διαδικασίες αναθέσεων σε ατέρμονες προσφυγές και διαδικασίες από τους ενδιαφερόμενους να αναλάβουν τις δουλειές αυτές.

Θυμίζουμε ότι η κυβέρνηση έχει θεσπίσει και ειδικά ευνοϊκά φορολογικά κίνητρα για τις επιχειρήσεις που δημιουργούν εγκαταστάσεις κατασκευής εξοπλισμού σταθμών ηλεκτροφόρτισης, ειδικά και περισσότερο στις περιοχές της Απολιγνιτοποίησης – Ενεργειακής Μετάβασης, οπότε τώρα, με το νέο πρόγραμμα οι επιχειρήσεις που επενδύουν στη σχετικά νέα αυτή δραστηριότητα θα έχουν εξασφαλισμένες άμεσες εργασίες.

Πηγή Εικόνας: Pexels Kindel Media

Το ΤΕΕ ζητά καινοτόμους, έξυπνους σταθμούς φόρτισης στις πόλεις με συμπαραγωγή ΑΠΕ

Αξίζει να σημειώσουμε ότι πριν λίγες ημέρες στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, με πρωτοβουλία της Προέδρου της Διουνυσίας Αυγερινοπούλου, έγινε συζήτηση για τις έξυπνες πόλεις όπου το ΤΕΕ έθεσε μεταξύ άλλων θέμα ορθολογικής αξιοποίησης των σταθμών φόρτισης που θα αναπτυχθούν για την προαγωγή της καινοτομίας στη χώρα. Στη συνεδρίαση, όπου εκτός των βουλευτών συμμετείχαν για να ενημερώσουν τη Βουλή οι δύο αρμόδιοι Γενικοί Γραμματείς του ΥΠΕΝ (Ευθύμιος Μπακογιάννης, Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος και Αλεξάνδρα Σδούκου, Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων), ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός έθεσε ζήτημα σχετικά με τον σχεδιασμό και την εφαρμογή των σταθμών ηλεκτροφόρτισης στις πόλεις μας.

Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ αναφερόμενος στην έλλειψη συνεργασίας μεταξύ ακαδημαϊκών και ερευνητικών ομάδων που τρέχουν καινοτόμα έργα και της Πολιτείας που καλέιται να εφαρμόσει νέες πολιτικές, ανέφερε συγκεκριμένα πραδείγματα τέτοιας αναποτελεσματικότητας που αφορούν τις έξυπνες πόλεις και ειδικά την ηλεκτροκίνηση.

«Ας πάρουμε την ηλεκτροκίνηση και τη μικροκινητικόητα και τις ΑΠΕ. Το ΥΠΕΝ αναφέρεται στα Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων, στα Σχέδια Βιώσιμης Κινητικότητας, στην μικρο- ή αυτό- παραγωγή ΑΠΕ, στον αστικό εξοπλισμό.  Που τέμνονται όλα αυτά; Στον δημόσιο σταθμό φόρτισης», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γιώργος Στασινός.

Και πρόσθεσε με νόημα: «Είμαι σίγουρος, για παράδειγμα, ότι οι περισσότεροι από εσάς έχετε πάει τα τελευταία 4-5 χρόνια στις Βρυξέλλες. Τι σχέση έχει η Αθήνα σήμερα με τις δημόσιες υποδομές ηλεκτροφόρτισης των Βρυξελλών; Με τις υπηρεσίες διαμοιρασμού στα αυτοκίνητα ή στα άλλα οχήματα; Απέχουμε πολύ. Και περισσότερο απέχουμε από τη συνεργασία που σας είπα νωρίτερα.». Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ αναρωτήθηκε, διατυπώνοντας στην πραγματικότητα πρόταση ανάπτυξης καινοτόμων λύσεων για τους σταθμούς ηλεκτροφόρτισης που ετοιμάζεται να ενισχύσει η Πολιτεία: «Πότε καλέσαμε ως θεσμικοί φορείς τις ελληνικές ερευνητικές ομάδες που ασχολούνται με τα νανοϋλικά, στα φωτοβολταϊκά για παράδειγμα ή ακόμη και στις μπαταρίες, να μας δώσουν ιδέες για τους δημόσιους σταθμούς φόρτισης και πως μπορούν να συμβάλουν στην ηλεκτροπαραγωγή μέσα στην πόλη; Και έχω πολλά τέτοια παραδείγματα που αποδεικνύουν ότι δεν στηρίζουμε την έρευνα που μπορεί να γίνει προϊόν.»

Πηγή Εικόνας: Pexels Kindel Media

 

Συνέργειες μεταξύ προγραμμάτων για αλλαγή κατάστασης στην ηλεκτροκίνηση μέσα στο 2022

Αξίζει να σημειώσουμε ότι και το άλλο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ που αποκάλυψε το economix.gr για τους δήμους και αφορά γενικά τη μικροκινητικότητα (όχι μόνο την ηλεκτροκίνηση, δηλαδή) περιλαμβάνει και σταθμούς φόρτισης υπό προϋποθέσεις και παρά τις μικρές καθυστερήσεις αναμένεται και αυτό να ξεκινήσει άμεσα, σε λίγες ημέρες ή εβδομάδες.

Ο συνδυασμός αυτών των δύο προγραμμάτων – μικροκινητικότητας και υλοποίησης ΣΦΗΟ – αναμένεται να δημιουργήσει σε πολύ σύντομο χρόνο εκτεταμένες σε όλη τη χώρα δημόσιες υποδομές ηλεκτροφόρτισης, μέσα στο 2022. Στην πραγματικότητα θα επεκτείνει, με ευθύνη των δήμων, το δίκτυο Σταθμών Ηλεκτροφόρτισης και εκτός των μεγάλων οδικών αξόνων που ήταν μέχρι στιγμής η προτεραιότητα του κράτους και των περισσότερων επενδύσεων, ανοίγοντας το δρόμο και στους σχεδιασμούς – που καθυστερούν – των εταιρικών μεγάλων παικτών (ΔΕΗ, ΔΕΔΔΗΕ, ιδιωτικές εταιρείες ενέργειας και αυτοκίνησης κλπ).

Παράλληλα το ΥΠΕΝ έχει εισηγηθεί και προετοιμάζει μαζί με το Υπουργείο Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ τα προγράμματα προώθησης ηλεκτροκίνησης και υποδομών της που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως έχει σχεδιάσει η κυβέρνηση.

Πηγή Εικόνας: Pexels Kindel Media

Τί είναι τα ΣΦΗΟ;

Τα σχέδια – ΣΦΗΟ αποτελούν τον (υποχρεωτικό, νομικά – και μάλιστα με προθεσμία μέχρι το τέλος του έτους για όλους τους δήμους) τοπικό σχεδιασμό εφαρμογής για την υποδομή υποστήριξης της ηλεκτροκίνησης, δηλαδή είναι μια μελέτη για το πόσοι σταθμοί φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων απαιτούνται (ή αντέχει το δίκτυο…) και που πρέπει να εγκατασταθούν σε κάθε δήμο. Τα ΣΦΗΟ των Δήμων επιχορηγούνται από το Πράσινο Ταμείο με απευθείας χρηματοδοτήσεις στους Δήμους και αποτελούν τα στρατηγικά κείμενα για την ανάπτυξη της ηλεκτροφόρτισης σε όλη τη χώρα με κατά τόπο ανάλυση και διαβούλευση, αλλά δεν αποτελούν στην πραγματικότητα μελέτη εφαρμογής ή εγκατάστασης σταθμών.

Θυμίζουμε ότι οι Σταθμοί Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (και αυτοί με αρχικά ΣΦΗΟ…) αποτελούν τη βασική υποδομή για την προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αφού η βασική αδυναμία που παρατηρείται στη χώρα μας για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης είναι η έλλειψη σταθμών φόρτισης. Επίσης σημειώνουμε ότι οι σταθμοί φόρτισης αφορούν κυρίως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά όχι μόνο, καθώς μπορούν, αν το επιτρέπει η κατασκευή τους, να φορτίζουν και κάθε άλλο ηλεκτρικό όχημα (ηλεκτρικό ποδήλατο, πατίνι, μηχανή κλπ)

Σε ξεχωριστό ρεπορτάζ του economix αναλύουμε την εξέλιξη του Προγράμματος και την νέα πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου για μικρούς δήμους της χώρας…