Στην εξαγορά σειράς εταιρειών που ελέγχει ο Όμιλος Μούχαλη προχωρά η εταιρία Delivery Hero, μητρική εταιρείας του e -food. Πιο συγκεκριμένα με βάση σχετική ανακοίνωση προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού από την 1η Οκτωβρίου 2021 η εταιρεία με την επωνυμία Delivery Hero SE και τον διακριτικό τίτλο Delivery Hero γνωστοποίησε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού την από 02.09.2021 Συμφωνία Αγοραπωλησίας σύμφωνα με την οποία η Delivery Hero SE θα αποκτήσει τον αποκλειστικό έλεγχο των εταιρειών του Ομίλου Μούχαλη.

Η συμφωνία αγοραπωλησίας αφορά τις εταιρείες «ΑΛΦΑ ΔΙΑΝΟΜΕΣ ΖΑΧΑΡΩΔΗ ΠΟΤΑ ΨΙΛΙΚΑ», την ΙΝΚΑΤ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΕΙΔΩΝ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟΥ, που διαθέτει το δίκτυο «μικρής λιανικής» (με καταστήματα και περίπτερα) Kiosky’s Convenience Store, την delivery.gr μια από τις μικρές πλατφόρμες online παραγγελιών καθώς και την e-table.gr, την πλατφόρμα κρατήσεων σε εστιατόρια.

Ουσιαστικά με αυτή την κίνηση η e- food (ή, καλύτερα, η μητρική της) μπαίνει στην «πιάτσα» των φυσικών σημείων και ειδικά στην αγορά της μικρής λιανικής που έχει τζίρο 8 δισ. ευρώ. Η INKAT με τα Kiosky’s (καταστήματα και περίπτερα) στα τελευταία της δημοσιευμένα αποτελέσματα δηλώνει τζίρο σχεδόν 55 εκατ. ευρώ για το 2020 (-5% περίπου από το 2019) ενώ τα μικρά κέρδη (σχεδόν 260 χιλιάδων) του 2019 γύρισαν σε ζημιές το 2020 ύψους περίπου 720 χιλιάδων ευρώ, γεγονός που προφανώς ώθησε σε νέα βάση τις διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο εταιρειών που ακούγονταν ως φήμη στην αγορά εδώ και μήνες (και είχαν διαψευστεί από την πλευρά της ελληνικής efood αλλά προφανώς υπήρχε φωτιά…). Να θυμίσουμε ότι οι δύο πλευρές είχαν αναπτύξει εδώ και καιρό συνέργιες, καθώς η e – food παρέδιδε είδη μικρής λιανικής εντός 25 λεπτών, μέσω του δικτύου των περιπτέρων και καταστηματων Kiosky’s. Πάντως ο μειωμένος τζίρος και οι ζημιές της ΙΝΚΑΤ το 2020 δεν δικαιολογούνται από την γενική εικόνα του κλάδου του λιανεμπορίου τροφίμων, που ανέβηκε κατά 10% σε σχέση με το 2019 κα έκανε ρεκόρ 15ετίας σε τζίρους, παρά (ή μάλλον εξαιρίας) των lockdowns και της πανδημίας.

Με την «ιδιοκτησιακή» είσοδο της Delivery Hero στην μικρή λιανική, αναπόφευκτα αποκτά και νέο περιεχόμενο η κίνησή της e-food να αναπτύξει και dark stores, όπως γράψαμε πρόσφατα, ακολουθώντας το παράδειγμα της Wolt που έχει ξεκινήσει εδώ και μήνες. Η efood σχεδίαζε να αναπτύξει τα dark stores μέσα από τη θυγατρικής της γερμανικής εταιρείας με τίτλο DELIVERY HERO DMART GREECE ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε. που συστήθηκε το 2020 και με αυξήσεις κεφαλαίου έχει φτάσει να έχει 2.300.000 ευρώ μετοχικό κεφάλαιο.

H Kiosky’s στις εταιρικές της παρουσιάσεις για το 2021 αναφέρει ότι έχει 55 καταστήματα (με στόχο τα 100 στο τέλος του έτους) και 4500 σημεία λιανικής με τα οποία συνεργάζεται, έναν στόλο 80 φορτηγών και αποθηκευτικούς χώρους 3500 τμ. Με βάση τα δημοσιευθέντα στοιχεία ωστόσο, στο τέλος του 2020 είχε 65, ενώ είχε φτάσει και τα 80 το 2019.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, με την κίνηση αυτή η πολυεθνική Delivery Hero «βάζει πόδι» σε περισσότερα από 5000 σημεία πώλησης – έστω μικρά – και είναι πιθανόν, αναλόγως της στρατηγικής που θα ακολουθήσει, να δημιουργήσει μεγάλη αναστάτωση στους υπόλοιπους παίκτες του τομέα της λιανικής πώλησης των καταναλωτικών αγαθών (FMCG). Είναι δηλαδή πιθανόν να δημιουργήσει νέα δεδομένα τόσο στην αγορά των ψιλικών, μπακάλικων και μικροαγορώ που κυριαρχείται από πολύ μικρές επιχειρήσεις, αλλά ακόμη και στα super markets. Βέβαια μένει να φανεί πώς θα αντιδράσουν οι επιχειρήσεις που συνεργάζονται στην ιδιοκτησιακή αλλαγή και τη νέα στρατηγική που θα ακολουθηθεί καθώς το μοντέλο των υψηλών χρεώσεων που ακολουθείται στην εστίαση από τις πλατφόρμες αλλά και οι πρόσφατες περιπέτειες με τους διανομείς δεν είναι σίγουρο ότι θα δημιουργήσουν ενθουσιασμό….

Να σημειωθεί ότι οι εταιρείες ALPHA διανομές και INKAΤ του Ομίλου Μούχαλη άλλαξαν χέρια ήδη από τις 02 Σεπτεμβρίου του 2021 με βάση όσα αναφέρθηκαν στην επιτροπή Ανταγωνισμού. Το ύψος της συναλλαγής δεν έχει γίνει γνωστό αλλά αξίζει να σημειωθεί ότι η συμφωνία αυτή, τελεί ακόμη υπό την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Να σημειωθεί επίσης ότι με βάση όσα αναφέρει ο νέος ιδιοκτήτης «οι επιχειρησιακές διαδικασίες και το στελεχιακό δυναμικό της εξαγορασθεισα εταιρείας θα ενσωματωθεί στο efood για να ενισχύσει την στρατηγική ανάπτυξη της εταιρείας στον κλάδο του quick commerce και τη δυναμική επέκταση της υπηρεσίας διανομής ειδών supermarket». H ΙΝΚΑΤ απασχολούσε σύμφωνα με τα οικονομικά της στοιχεία σχεδόν 200 άτομα το 2019 (καθώς αναπτύσσεται με συνεργασίες με άλλες επιχειρήσεις στα καταστήματα – κυρίως μέσω franchise αλλά όχι μόνο – και τα περίπτερα), το οποίο μειώθηκε λόγω της πτώσης των μεγεθών το 2020 στα 175 άτομα – αν και στις παρουσιάσεις της μιλά για 500 άτομα, προφανώς συνυπολογίζοντας και τις συνδεδεμένες επιχιερήσεις.

Παρατηρητές της αγοράς αναφέρουν στο economix.gr ότι η κίνηση της γερμανικής Delivery Hero να επενδύσει ακόμη περισσότερο στην ελληνική αγορά με την εξαγορά τόσων εταιρειών με μία κίνηση έχει μοιραία και τον ρόλο μιας «απάντησης» προς πολιτικούς, ανταγωνιστές αλλά και την κοινωνία που «καταχέριασαν» την efood για το τραγικό της λάθος με τις εργασιακές σχέσεις την προηγούμενη περίοδο. Μια ιστορία που αποτελεί ήδη case study στα θέματα εταιρικής επικοινωνίας… Μένει να δούμε όμως το έμπρακτο περιεχόμενο μιας τέτοιας απάντησης….

Άγνωστο παραμένει πως θα χρησιμοποιηθεί στο νέο σχεδιασμό της Delivery Hero για τη χώρα μας το e-table, ένα σχετικά επιτυχημένο στην Ελλάδα application κρατήσεων εστιατορίων, που είχε γνωρίσει άνθηση την προηγούμενη δεκαετία αλλά με την πανδημία του κορωνοϊού υποχώρησε πολύ.

Δείτε το βίντεο της ekioskys για τα καταστήματά της:

 

Παρακαλούμε αποδεχτείτε τα cookies από το YouTube για την αναπαραγωγή αυτού του video. Με την αποδοχή θα έχετε πρόσβαση σε περιεχόμενο στο YouTube, μία υπηρεσία που παρέχεται από τρίτους.

Πολιτική Απορρήτου YouTube

Με την αποδοχή αυτής της ενημέρωσης, οι ρυθμίσεις σας θα αποθηκευθούν και η σελίδα θα ανανεωθεί.