«Στα επόμενα χρόνια θα πρωταγωνιστήσει η ηλεκτροκίνηση. Στο μέλλον κανείς δεν θα έχει το δικό του όχημα. Όπως ο καθένας δεν έχει δικό του αεροπλάνο και είναι κοινόχρηστο, έτσι και τα οχήματα θα έχουν την ίδια χρήση. Το ιδιοκτησιακό μοντέλο της αυτοκίνησης θα αντικατασταθεί από ένα κοινόχρηστο μοντέλο διαμοιρασμού της υπηρεσίας αυτοκίνησης. Πέρα από τα προφανή χρηστικά οφέλη που παρέχει για την αστική κινητικότητα, θα έχει με τη χρήση της πράσινης ενέργειας σημαντικές θετικές επιπτώσεις και για το περιβάλλον», τόνισε κατά τη διάρκεια του 4ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών στην ενότητα «Η αστική κινητικότητα “αλλάζει”: Πιο “πράσινοι” στόλοι, νέες υπηρεσίες, πρόσθετες απαιτήσεις» ο διευθυντής του Ινστιτούτου Μεταφορών (ΙΜΕΤ), δρ. Ευάγγελος Μπεκιάρης.
Ο ίδιος επισήμανε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ότι στη Θεσσαλονίκη υπάρχει ταχυφορτιστής εδώ και 7 χρόνια, ενώ δήλωσε ότι έχει ολοκληρωθεί ειδική μελέτη για τη χωροθέτηση των ταχυφορτιστών τόσο για τους αυτοκινητοδρόμους, όσο και για τις μεγάλες πόλεις. Αποκάλυψε ότι ο μέσος όρος απόστασης ταχυφορτιστή στους αυτοκινητοδρόμους στην χώρα μας, σε έναν χρόνο από σήμερα θα είναι 54 χιλιόμετρα με τη μεγαλύτερη απόσταση να αγγίζει τα 150 χιλιόμετρα. Δημοσιοποιώντας κάποια στοιχεία τόνισε ότι σύμφωνα με το πλάνο θα δημιουργηθούν 75 σταθμοί εξυπηρέτησης. Ήδη υπάρχουν σήμερα 17 σημεία φόρτισης, ενώ σύντομα θα δημιουργηθούν άλλοι 14. Επίσης, βρίσκονται 26 σταθμοί στην φάση της μελέτης και το αμέσως επόμενο στάδιο είναι να δημιουργηθούν άλλοι 18. «Σύντομα αυτή η απόσταση θα μειωθεί αισθητά, ώστε να μπορούν να μετακινηθούν όλοι όσοι επιθυμούν να κάνουν μεγάλα ταξίδια με ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αρκετά μεγάλο πρόβλημα υπάρχει ακόμη στις πόλεις. Όμως σύντομα και εκεί θα υπάρξει βελτίωση των συνθηκών», επισήμανε ο κ. Μπεκιάρης για να συνεχίσει αναφερόμενος στην τάση αύξησης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων το τελευταίο χρονικό διάστημα. «Ενώ πέρσι το συνολικό ποσοστό πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων άγγιξε το 2,5%, φέτος αναμένεται να ξεπεράσει το 5%. Είναι ένα πολύ καλό ποσοστό πωλήσεων. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν αρκετά προβλήματα στην ηλεκτροκίνηση. Επίσης ένα κομμάτι που θα πρέπει να δείξουμε μεγάλη προσοχή είναι η ανακύκλωση μπαταριών. Δεν θέλουμε η Ελλάδα να είναι ουραγός στην εξέλιξη. Θέλουμε η χώρα μας να αδράξει την ευκαιρία να παράγει και ανταλλακτικά αυτοκινήτων. Δεν θέλουμε να γίνουμε Γερμανία ή Ιαπωνία, όμως μπορούμε να γίνουμε Κροατία που παράγει το 20% των ανταλλακτικών».
Παράλληλα, επεσήμανε ο δρ. Ευάγγελος Μπεκιάρης, το κλασικό μοντέλο στήριξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για τις αστικές μεταφορές που εφαρμόστηκε και στην Αθήνα και την Ελλάδα με την σύμπραξη των ΚΤΕΛ – αλλά και στην Ευρώπη τα τελευταία 30 χρόνια, αναμένεται να μεταβληθεί. Το νέο – ανερχόμενο διεθνώς – μοντέλο βασίζεται στη σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα μαζί με την κοινωνία των πολιτών. Έτσι, για παράδειγμα, η εφαρμογή των αστικών εμπορευματικών μεταφορών θα βασίζεται σε κέντρα διανομής επιπέδου γειτονιάς με διανομή εμπορευμάτων στο “τελευταίο μίλι” να γίνεται από πιστοποιημένους πολίτες (κατ’ αντιστοιχία με τη συνδρομή πιστοποιημένων πολιτών στη μεταφορά επιβατών τύπου Uber). Αυτό προφανώς ωθεί στη διεύρυνση προς την παροχή και νέων υπηρεσιών, απόλυτα προσαρμοσμένων στις απαιτήσεις των πολιτών, αλλά και στη βελτίωση των ήδη παρεχόμενων, μέσω της ανάδρασης από μέρους των χρηστών.
Από την πλευρά του, στο ίδιο συνέδριο, ο πρόεδρος του Ομίλου Επιχειρήσεων Σαρακάκη, Γιάννης Σαρακάκης επισήμανε το μεγάλο πρόβλημα με την εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών. «Σήμερα δυστυχώς 9 στα 10 φορτηγά που εισάγονται στην χώρα μας είναι ρυπογόνα. Ο μέσος όρος των φορτηγών στην Ελλάδα είναι 21,2 χρόνια στα φορτηγά και 19,9 στα λεωφορεία. Και δυστυχώς αυτός είναι ο λόγος που η χώρα μας βρίσκεται στην τελευταία θέσης όσον αφορά την παλαιότητα των φορτηγών. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να στηρίξουμε την ηλεκτροκίνηση σε κάθε μορφή της».
Ωστόσο, επισήμανε ότι οι μεταφορές συμβάλλουν κατά 30% στην εκπομπή ρύπων, ενώ άλλες τεχνολογίες όπως οι κυψέλες υδρογόνου είναι πολύ νωρίς για να βγουν στην παραγωγή. «Οι Έλληνες υποδέχθηκαν θετικά την ηλεκτροκίνηση. Επίσης η εμβέλεια της αυτονομίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι από τα θετικά της ηλεκτροκίνησης, όπως και η σταδιακή αύξηση των σημείων φόρτισης κοινόχρηστων σημείων φόρτισης. Αν αναλογιστούμε ότι ένα όχημα είναι σταθμευμένο στο 95% του συνολικού χρόνου, άρα είναι και συνδεδεμένο με το δίκτυο, είναι ευκαιρία να λειτουργήσει και ως αποθήκη ρεύματος. Γενικά το μέλλον είναι η ηλεκτροκίνηση και δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς».