Είναι ένα έργο το οποίο σε πλήρη ανάπτυξη θα κινητοποιήσει σχεδόν 1 δισεκατομμύριο και εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει συνολικά στην Περιφέρεια σχεδόν 6.000 νέες θέσεις εργασίας.
Ο κύριος Μητσοτάκης παρατήρησε ότι η Δημόσια Επιχείρηση Διανομής Αερίου έμεινε πρακτικά ανενεργή, σχεδόν αδρανής, από το 2016 έως και το 2019, αλλά σήμερα, όμως, υπό τη νέα ηγεσία της υπάρχει ένας σαφής επενδυτικός σχεδιασμός και επεκτάσεις που ήδη δρομολογούνται.
Το φθινόπωρο το δίκτυο θα ξεκινά να απλώνεται στην κεντρική Μακεδονία και στη Στερεά. Ακολουθεί η Δυτική Μακεδονία, η Ήπειρος, η Δυτική Ελλάδα, περιοχές δηλαδή στις οποίες ζει το 30% του πληθυσμού και παράγεται σχεδόν το 1/3 του εθνικού εισοδήματος.
Ένα μέσο νοικοκυριό θα μπορεί να εξοικονομήσει παραπάνω από 25% από τους λογαριασμούς θέρμανσης
Είναι μια επιλογή η οποία προφανώς έχει τεχνικά χαρακτηριστικά. Είναι όμως και μια επιλογή με βαθιά πολιτικό πρόσημο γιατί έχει κοινωνικό περιεχόμενο καθώς προσφέρει στον πολίτη όχι μόνο καθαρότερη, αλλά και φθηνότερη ενέργεια, είπε ο πρωθυπουργός.
Εξέφρασε την εκτίμηση ότι ένα μέσο νοικοκυριό θα μπορεί να εξοικονομήσει παραπάνω από 25% από τους λογαριασμούς θέρμανσης εφόσον επιλέξει να μεταπηδήσει στο φυσικό αέριο. Ταυτόχρονα, φυσικά, θα προσφέρει και πολλές νέες δουλειές.
Είναι βέβαια μια επιλογή η οποία έχει και ένα έντονο αναπτυξιακό πρόσημο, τόσο σημαντικό για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, γιατί μειώνει το κόστος παραγωγής των επιχειρήσεων, κινητοποιεί ιδιωτικές επενδύσεις, τονώνει τελικά τις τοπικές οικονομίες.
Αποτελεί και μια πράσινη πρωτοβουλία, προωθώντας σε όλη την επικράτεια ένα φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο.
“Πράγματι, ήταν πολύ τολμηρή η πρωτοβουλία μας τον Σεπτέμβριο του 2019, από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, να ανακοινώσουμε την ταχεία απολιγνιτοποίηση της χώρας εντός ενός χρονικού διαστήματος το οποίο έχουμε καταφέρει μάλιστα ήδη να το συμπτύξουμε και άλλο”, είπε ο κ. Μητσοτάκης και συνέχισε: “Ήταν μια επιλογή αυτή η οποία είχε και οικονομικό, αλλά και περιβαλλοντικό πρόσημο. Γνωρίζαμε και το γνωρίζουμε πια με ακόμη μεγαλύτερη ένταση ότι ο λιγνίτης, ο οποίος κάποτε ήταν ουσιαστικά το καύσιμο το οποίο τροφοδότησε όλη την ανάπτυξη της Ελλάδος, πάρα πολύ φθηνό καύσιμο, σήμερα με τις τιμές των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα καθίσταται οικονομικά απαγορευτικός.
Και βέβαια, κατά τη διάρκεια μετάβασης σε μια οικονομία τελικά μηδενικών εκπομπών του άνθρακα, το βασικό καύσιμο μετάβασης για τις επόμενες δεκαετίες -είτε μιλάμε για την ηλεκτροπαραγωγή σε κεντρικό επίπεδο, είτε μιλάμε για την θέρμανση, είτε μιλάμε για την παραγωγή ενέργειας για τις επιχειρήσεις- θα είναι το φυσικό αέριο.
Έβλεπα μαζί με τον υπουργό τα στοιχεία για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας τον περασμένο μήνα όπου μάλιστα είχαμε πάρα πολύ υψηλή ζήτηση λόγω του καύσωνα. Ήδη σήμερα που μιλάμε η συμμετοχή του λιγνίτη στην ηλεκτροπαραγωγή είναι εξαιρετικά χαμηλή. Αυτή η μετάβαση, λοιπόν, συντελείται ήδη.
Και βέβαια, για τις πέντε Περιφερειακές Ενότητες το έργο αυτό το οποίο σήμερα εγκαινιάζουμε έχει πραγματικά εθνική σημασία, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες ενεργειακές υποδομές της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης”.
Ο πρωθυπουργός ανέφερε τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου αερίου στην Αλεξανδρούπολη, το FSRU, του οποίου η κατασκευή προχωρά. Εξαιρετικά σημαντικό, διότι μας δίνει, όπως είπε, τη δυνατότητα να διευρύνουμε την τροφοδοσία μας σε φυσικό αέριο με υγροποιημένο φυσικό αέριο το οποίο μπορεί να έρθει και να φτάσει στην Αλεξανδρούπολη και να μπει στο δίκτυο από όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου.
Επίσης την υπό μελέτη υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου της νότιας Καβάλας. Και αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική διότι θα μας δώσει την δυνατότητα να έχουμε περισσότερη αποθήκευση φυσικού αερίου σε έναν χώρο φυσικό τον οποίο πρέπει να εκμεταλλευτούμε.
Δύο ακόμη σημαντικές τεχνολογικές πρωτιές
Ο κ. Μητσοτάκης έκανε αναφορά σε δυο ακόμα σημαντικές τεχνολογικές πρωτιές:
-Η πρώτη είναι ότι από το 2022 σε απομακρυσμένες πόλεις, πόλεις δηλαδή -όχι όπως η Ξάνθη- που δεν διαθέτουν κεντρικό αγωγό, το φυσικό αέριο μπορεί να μεταφέρεται σε υγρή μορφή. Είναι η μέθοδος truck-loading, δηλαδή ειδικά φορτηγά θα το οδηγούν από τον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας σε τοπικές δεξαμενές, θα αεριοποιείται για να κατανέμεται στη συνέχεια στο εσωτερικό δίκτυο χαμηλής πίεσης της περιοχής.
-Η δεύτερη έχει να κάνει με το περαιτέρω «πρασίνισμα» του φυσικού αερίου. Το φυσικό αέριο είναι πολύ πιο πράσινο καύσιμο από τον λιγνίτη, αλλά εξακολουθεί να εκπέμπει η καύση του διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.
“Κατά συνέπεια, είναι πάρα πολύ σημαντικό να δούμε πως μπορούμε να το πρασινίσουμε το φυσικό αέριο και πως μπορούμε να το πρασινίσουμε; Προσθέτοντας υδρογόνο ή κυρίως βιομεθάνιο. Θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στο πιλοτικό πρόγραμμα στο οποίο αναφερθήκατε. Βιομεθάνιο από τη βιομάζα, από τα υπολείμματα δηλαδή του πρωτογενούς τομέα, θα μπορεί να αναμειγνύεται με το φυσικό αέριο μειώνοντας ακόμα περισσότερο τους ήδη χαμηλούς του ρύπους. Αλλά υποκαθιστώντας και ένα μέρος της συνολικής εισαγόμενης σήμερα κατανάλωσης. Είναι, θα έλεγα, ένα πρωτοπόρο παράδειγμα κυκλικής οικονομίας”, είπε ο πρωθυπουργός.
Το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0»
Επισήμανε ότι η νέα αυτή σημαντική επένδυση εκκινεί σχεδόν ταυτόχρονα με το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0».
“Προτεραιότητα του Σχεδίου αυτού αποτελεί η πράσινη μετάβαση. Το σχέδιο το οποίο ήδη έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαθέτει σημαντικότατους πόρους για να κάνουμε αυτή τη μετάβαση πράξη και είναι ένα τεράστιο πρόγραμμα το οποίο θα κληθούμε να υλοποιήσουμε τα επόμενα χρόνια το οποίο έχει στον πυρήνα του -και θέλω να το τονίσω αυτό- την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας. Κανένα νοικοκυριό, κανένα νοικοκυριό στην πατρίδα μας δεν πρέπει να αισθάνεται ανασφαλές ως προς την πρόσβασή του στο βασικό αγαθό της ενέργειας”, είπε και πρόσθεσε: “Ταυτόχρονα, όμως, είναι ένα πρόγραμμα το οποίο χρηματοδοτεί με πόρους πρωτόγνωρους -τουλάχιστον για τα ελληνικά δεδομένα- δράσεις όπως η ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων, το γνωστό σε όλους σας πρόγραμμα «Εξοικονομώ» εντείνεται και επεκτείνεται σε νέους τομείς. Ένα πρόγραμμα πάρα πολύ σημαντικό γιατί όχι μειώνεται τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα αλλά ταυτόχρονα μειώνει το ενεργειακό κόστος των σπιτιών και των επιχειρήσεων, στηρίζει την εγχώρια βιομηχανία και δημιουργεί πολλές θέσεις απασχόλησης.
Ταυτόχρονα θα χρηματοδοτήσουμε ένα πάρα πολύ επιθετικό σχέδιο επέκτασης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε ολόκληρη την χώρα. Αναφέρθηκε ο υπουργός ήδη στο πόσο ανταγωνιστικές πια είναι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ως προς την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας σχετικά με το κόστος το οποίο θα βαίνει ολοένα μειούμενο, καθώς θα εντείνεται ο ανταγωνισμός και θα προχωρά η τεχνολογία.
Και βέβαια θα χρηματοδοτήσουμε και πολύ σημαντικές δράσεις που έχουν να κάνουν με την υποστήριξη σε επίπεδο υποδομών αλλά και τελικού προϊόντος της ηλεκτροκίνησης η οποία πια θα μπει για τα καλά στη ζωή μας και θα αντικαθιστά σταδιακά τα παραδοσιακά οχήματα με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης”.
“Μοιάζει, λοιπόν, χρονική σύμπτωση, όμως είναι και μία σύμπτωση σωστού σχεδιασμού και τολμηρής πράξης. Και αυτό το οποίο κάποτε συζητούσαμε ως ένα πολύ ενδιαφέρον σχέδιο στα χαρτιά, ως μία φιλόδοξη πρωτοβουλία, ενδεχομένως πολλοί να αμφισβητούσαν την δυνατότητά μας να την υλοποιήσουμε, ναι, σήμερα μπορούμε να πούμε με απόλυτη βεβαιότητα ότι γίνεται πράξη διότι αυτή η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι μία κυβέρνηση η οποία προτιμά τα έργα από τα λόγια”, παρατήρησε.
Έναρξη ενός κύκλου επενδύσεων από τη ΔΕΔΑ για την επέκταση του δικτύου παροχής σε 34 πόλεις και πολλές περιοχές της ελληνικής περιφέρειας
Η εκδήλωση στην Ξάνθη, παρουσία του πρωθυπουργού, σηματοδοτεί την έναρξη ενός κύκλου επενδύσεων από τη Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου για την επέκταση του δικτύου παροχής σε 34 πόλεις και πολλές περιοχές της ελληνικής περιφέρειας.
Σε πρώτη φάση τα έργα θα εστιάσουν στις πρωτεύουσες των πέντε Περιφερειακών Ενοτήτων της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, τη Δράμα, την Καβάλα, την Ξάνθη, την Κομοτηνή και την Αλεξανδρούπολη, αλλά και στην πόλη της Ορεστιάδας.
Ο σχεδιασμός προβλέπει την επέκταση του δικτύου κατά 496 χιλιόμετρα και τη σύνδεση τουλάχιστον 15.000 καταναλωτών, οικιακών, εμπορικών και βιομηχανικών, στην παροχή φυσικού αερίου.
Το φθινόπωρο τα έργα θα επεκταθούν στις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας και Στερεάς Ελλάδας, ενώ από τα τέλη του έτους και τις αρχές του 2022 θα αρχίσουν οι εργασίες στις Περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας, Δυτικής Ελλάδας και Ηπείρου. Πέρα από τις χιλιάδες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν, η τροφοδοσία με φυσικό αέριο θα συμβάλλει στη μείωση του ενεργειακού κόστους για χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Ενδεικτικά, η ΔΕΔΑ υπολογίζει ότι, στο ελάχιστο, περισσότεροι από 68.000 νέοι καταναλωτές θα συνδεθούν στο δίκτυο έως το 2025, ενώ σε ορίζοντα μίας ακόμα δεκαετίας ο αριθμός υπολογίζεται πως θα αυξηθεί σημαντικά, ξεπερνώντας τους 170.000.
Η επένδυση έχει επίσης σημαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αφενός διότι το φυσικό αέριο θα υποστηρίξει τη σταδιακή μετάβαση της Ελλάδας σε μία οικονομία μηδενικών ρύπων, και αφετέρου καθώς τα δίκτυα μεταφοράς που θα κατασκευαστούν θα μπορούν να διανείμουν αέρια καύσιμα από ανανεώσιμες ή «πράσινες» πηγές ενέργειας, όπως το βιομεθάνιο και το υδρογόνο. Πρόκειται λοιπόν για υποδομή που θα αποτελέσει παρακαταθήκη για την περαιτέρω διείσδυση νέων πηγών, φιλικών προς το περιβάλλον, στο ελληνικό ενεργειακό σύστημα.
Στον χαιρετισμό του ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας είπε ότι υπάρχει ένα οραματικό σχέδιο της κυβέρνησης για την ενεργειακή μετάβαση της Ελλάδας.
Ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης τόνισε πως η σημερινή μέρα είναι πολύ μεγάλη για την περιοχή.
Τον πρωθυπουργό υποδέχτηκαν στον χώρο της εκδήλωσης (η αυλή του 7ου Γυμνασίου Ξάνθης) ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, ο πρόεδρος της ΔΕΔΑ Βασίλης Κοτρώνης και ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Μάριος Τσάκας.
Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών Στέλιος Πέτσας και οι υφυπουργοί Μακεδονίας και Θράκης Σταύρος Καλαφάτης και Έρευνας και Τεχνολογίας Χρίστος Δήμας.
Ν. Ρούμπος