Στη θεματική συζήτηση του συνεδρίου με θέμα «Ηλεκτροκίνηση/βιώσιμη κινητικότητα/πράσινες μεταφορές», ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, ανέφερε στο ξεκίνημα της ομιλίας του ότι ο τομέας των μεταφορών ευθύνεται για το 25% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και συμβάλλει στην κλιματική αλλαγή σε παγκόσμιο επίπεδο.
Επιπλέον, αποτελεί βασική αιτία της ηχορύπανσης, της κυκλοφοριακής συμφόρησης, αλλά και των τροχαίων ατυχημάτων και ανθρώπινων απωλειών. Αναπτύσσοντας παράλληλα τις πρωτοβουλίες που έχει λάβει και θα λάβει το υπουργείο με στόχο την δημιουργία πόλεων φιλικότερων προς το περιβάλλον και τους κατοίκους της, στο πλαίσιο και δεσμεύσεων σε επίπεδο ΕΕ.
«Χρειαζόμαστε καθαρούς τρόπους μετακίνησης, περπάτημα, ποδηλασία, πράσινες δημόσιες συγκοινωνίες και οχήματα χαμηλών ή μηδενικών ρύπων. Η επίτευξη αυτών των στόχων απαιτεί μια συνεκτική πολιτική με μακροχρόνιο σχεδιασμό και σταθερό προσανατολισμό», ανέφερε ο κ.Κεφαλογιάννης, υπογραμμίζοντας ότι «κεντρικοί πυλώνες της είναι η Μικροκινητικότητα και τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, οι ευφυείς μεταφορές, η ηλεκτροκίνηση και η έξυπνη κινητικότητα που επηρεάζουν σημαντικά δύο άλλους κρίσιμους τομείς: την οδική ασφάλεια και την οικονομία»
Μιλώντας επιγραμματικά για τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έδωσε έμφαση στη δημιουργία πριν λίγους μήνες ενός νέου νόμου για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα, όπου περιλαμβάνονται απλοί και ενιαίοι κανόνες για την εκπόνηση, εφαρμογή και εποπτεία των σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) από τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ζητήματα προσβασιμότητας, ηλεκτροκίνητων οχημάτων και υποδομών ηλεκτροκίνησης στους δήμους, πεζόδρομους, ποδηλατόδρομους, κυκλοφοριακές παρεμβάσεις κοντά σε σχολεία και περιοχές με αυξημένη κίνηση, και έργα αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας.
Οι Δήμοι και οι Περιφέρειες διαθέτουν πλέον ένα χρήσιμο εργαλείο για να διεκδικήσουν χρηματοδότηση και υλοποιήσουν πολλά έργα που θα ομορφύνουν τις πόλεις τους, θα βελτιώσουν την ποιότητα των μετακινήσεων και το επίπεδο της οδικής ασφάλειας, ανέφερε ο κ.Κεφαλογιάννης.
Μιλώντας για το δεύτερο κεφάλαιο του νόμου αναφέρθηκε στη Μικροκινητικότητα, τα Ηλεκτρικά πατίνια, τα ρόλερς και άλλα μέσα που κατέκλυσαν τις πόλεις σε όλο τον κόσμο, αιφνιδιάζοντας τις δημόσιες υπηρεσίες μεταφορών, τονίζοντας ότι η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες που απέκτησε θεσμικό πλαίσιο που ρυθμίζει κανόνες κυκλοφορίας αυτών των μέσων.
Ο κ. Κεφαλογιάννης έκανε αναφορά και στον διαγωνισμό για τα νέα λεωφορεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης που έχει προκηρύξει το υπουργείο επισημαίνοντας ότι και τα 800 οχήματα θα είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, τα 300 ηλεκτροκίνητα
Επισήμανε ότι από το 2020 η κυβέρνηση εφαρμόζει ένα δυναμικό σχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, με σημαντικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων από ιδιώτες και επαγγελματίες. Το μητρώο περιλαμβάνει σήμερα 3.399 αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα, το εντυπωσιακό είναι όμως ότι περισσότερα από τα μισά, και συγκεκριμένα τα 1.868 από αυτά, έχουν ταξινομηθεί από τον Σεπτέμβριο του 2020, δηλαδή τους τελευταίους 9 μήνες, είπε ο κ.Κεφαλογιάννης, δείχνοντας την ισχυρή δυναμική της, που οδηγεί σε εκτιμήσεις για διπλασιασμό του αριθμού των νέων ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε σχέση με πέρυσι, δείχνοντας ότι υα κίνητρα έχουν αποτέλεσμα.
Τα καινούργια οχήματα αποτελούν με έναν τρόπο «συνδεδεμένες συσκευές» που μπορούν να υποστηρίξουν και άλλες υπηρεσίες, είπε ο κ.Κεφαλογιάννης και αναφέρθηκε στο πρωτοποριακό πρόγραμμα της Αστυπάλαιας. (Astypalaia: Smart and Sustainable Island) που δίνει την ευκαιρία να αναπτυχθούν ευφυή συστήματα Μεταφορών όπως το «οn demand Mobility».
«Το επόμενο βήμα είναι να ενσωματώσουμε στο σύστημα μεταφορών υπηρεσίες όπως το car sharing (διαμοιρασμός αυτοκινήτων) ή το carpooling (συνεπιβατισμός). Με αυτές τις νέες υπηρεσίες περνάμε στην «οικονομία της πλατφόρμας» στον τομέα των Μεταφορών. Μια εξέλιξη που θα συμβάλει να περιοριστούν οι άσκοπες μετακινήσεις με ιδιωτικά οχήματα στις πόλεις που εντείνουν σήμερα το κυκλοφοριακό πρόβλημα», είπε ο κ.Κεφαλογιάννης τονίζοντας την ανάγκη έξυπνων μορφών μετακίνησης. «Εχουμε ήδη διαμορφώσει ένα θεσμικό πλαίσιο, που αποτελεί τη βάση για να κινηθούμε με αξιώσεις προς την επίτευξη των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας στον τομέα των Μεταφορών. Η αρχή έχει γίνει και γι΄ αυτό μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι ότι το 2030 η Ελλάδα θα έχει να επιδείξει. Αρκεί να συνεχίσουμε την προσπάθεια με την ίδια προσήλωση στον στόχο, τόνισε ο υφυπουργός Μεταφορών», είπε ο κ.Κεφαλογιάννης, κλείνοντας την παρέμβαση του.
Ξιφαράς: Οι μεταφορές ενιαίο σύστημα που έχει ως επίκεντρο τον επιβάτη και τις ανάγκες του
Μιλώντας στο πάνελ ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς τόνισε ότι πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις μεταφορές ως ένα ενιαίο σύστημα που θα έχει ως επίκεντρο τον επιβάτη και τις ανάγκες του. Έδωσε έμφαση στη σοβαρή προσπάθεια που γίνεται στο υπουργείο Μεταφορών για να ενισχυθούν οι αστικές συγκοινωνίες από καλοκαίρι του 2019 και έχουν οδηγήσει σε αύξηση κατά 50% και άνω του αριθμούν λεωφορείων στην Αθήνα και σε διπλασιασμό στην Θεσσαλονίκη .
Αναφέρθηκε στον διαγωνισμό για την προμήθεια 1300 περίπου νέων σύγχρονων και ενεργειακά πράσινων λεωφορείων που θα γίνει σε δύο φάσεις, με τα 800 ολοκληρώνονται στην πρώτη φάση του διαγωνισμού, ενώ υπογράμμισε τα μεγάλα επενδυτικά έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, μέρος των οποίων θα ενταχθεί και στο Ταμείο Ανάκαμψης. Ο γενικός γραμματέας αναφέρθηκε και στην υλοποίηση σε άμεσο χρονικό διάστημα έξυπνων προγραμμάτων μεταφορών που θα διασφαλίσουν ομαλή ροη κυκλοφορίας στις πόλεις
Γιαννής: Πρόκληση η κατασκευή έργων αλλά και η διαχείριση τους και η βιωσιμότητα τους
Στην παρέμβαση ο Γιώργος Γιαννής, καθηγητής της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών, του ΕΜΠ, υπογράμμισε το ρόλο που διαδραματίζουν τα 150 και πλέον εργαστήρια του ΕΜΠ στο green deal. Έδωσε έμφαση στις δύσκολες αποφάσεις που απαιτούνται γενικότερα για την υλοποίηση πολιτικών στις πράσινες μορφές ενέργειας στις μεταφορές καθώς και σωστή αποτίμηση όλων παραμέτρων, επισημαίνοντας ότι το κόστος αδράνειας είναι μεγαλύτερο από κάθε άλλο κόστος. Ο καθηγητής επισήμανε ότι δεν αποτελεί πρόκληση μόνον η κατασκευή έργων αλλά και η διαχείριση τους και η βιωσιμότητα τους.
Μιλώντας για την ηλεκτροκίνηση είπε μεταξύ άλλων ότι πρέπει να δίνεται έμφαση σε πολλούς τομείς όπως η κοινωνική διάσταση, η οικονομική και τεχνολογική, αλλά πάνω από όλα θα πρέπει να δίνεται έμφαση στην ασφάλεια
Βίνης: Η εταιρία σχεδιάζει και υλοποιεί έργα συνολικού προϋπολογισμού άνω των 3,5 δισ. ευρώ
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Βίνης αναφέρθηκε επιγραμματικά στα μεγάλα έργα του ΕΡΓΟΣΕ που θα συνδέσουν την Ελλάδα με τη ΝΑ Ευρώπη και τα κύρια λιμάνια της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο και τις διαγωνιστικές διαδικασίες. Η εταιρία σχεδιάζει και υλοποιεί έργα συνολικού προϋπολογισμού άνω των 3,5 δισ. ευρώ, τα οποία αφορούν στην αναβάθμιση της διασυνοριακής διασύνδεσης της Ελλάδας με τη νοτιοανατολική Ευρώπη και στη σύνδεση των κύριων λιμανιών με το σιδηροδρομικό δίκτυο, είπε ο κ. Βίνης, παρουσιάζοντας επιγραμματικά τα έργα. Αναφέρθηκε και στα ζητήματα ηλεκτροκίνησης του δικτύου επισημαίνοντας ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχει αρχίσει πιλοτικά να εξετάζεται και η κίνηση του σιδηροδρομικού δικτύου με υδρογόνο. (Γερμανία, Γαλλία).
Κουρέτας: Ξεκίνησε και θα ολοκληρωθεί το 2029 η γραμμή 4 του Μετρό
Ο Αντιπρόεδρος Δ.Σ. & Διευθύνων Σύμβουλος,της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Νίκος Κουρέτας αναφέρθηκε στο μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Ελλάδα, στην υπεγράφη της σύμβαση για το τμήμα της γραμμής 4 του Μετρό πριν μερικές ημέρες και τις λεπτομέρειες που έγιναν γνωστές στην παρουσίαση που έγινε. Όπως επανέλαβε το έργο θα ολοκληρωθεί το 2029, αφορά 15 σταθμούς, 12,9 χιλιόμετρα μήκος, 20 τραίνα χωρίς οδήγο που θα εξυπηρετεί 250.000 επιβάτες την ημέρα. Έδωσε έμφαση επίσης στο εργου που είναι σε εξέλιξη και αφορά την συνδεση του λιμανιού του Πειραιά με το αερορόμιο.
Μαγκλάρας: Διεκδίκηση σημαντικών περιφερειακών λιμανιών
Ο γενικός Διευθυντής Στρατηγικών Επενδύσεων του Golden Group , Βασίλης Μαγκλάρας αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη διεκδίκηση τριών προς ιδιωτικοποίηση περιφερειακών λιμανιών, Αλεξανδρούπολης, Βόλου και Καβάλας μέσω σύμπραξης με ισχυρά πολυεθνικά σχήματα. Με δεδομένη την ηγετική παρουσία στις σιδηροδρομικές μεταφορές και logistics στην Ελλάδα, η Goldair μπορεί να εξασφαλίσει την επιτυχία του εγχειρήματος, με απώτερο σκοπό τη συμβολή των συγκεκριμένων λιμανιών στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας και των τοπικών οικονομιών, προσθεσε.
Πετρούτσος: Μέχρι το 2030, 1,9 εκατ. αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπών ρίπων
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Lease Plan Κωνσταντίνος Πετρούτσος εξέφρασε την αισιοδοξία του για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης στη Ελλάδα, εκτιμώντας ότι θα πρέπει να ενισχυθούν τα κίνητρα στο εταιρικό τομέα, καθώς οδηγεί τις εξελίξεις και δημιουργεί τάσεις. Μιλώντας για την LeasePlan επισήμανε ότι μέχρι το 2030 τα 1,9 εκατ. αυτοκίνητα του στόλου της θα έχουν μηδενικές εκπομπών ρίπων, ενώ στους αμέσως επόμενους 12 μήνες όλα αυτοκίνητα της Lease Plan για τα στέλεχη της θα είναι ηλεκτρικά. Οραματιζόμαστε όμως και το στόχο των «μηδέν ατυχημάτων» ως το 2030, πρόσθεσε.
Κατσώχης: Επιχειρηματικές κινήσεις με οδηγό την ΕΕ
Ο Senior Managerτης PLANET Δημήτρης Κατσώχης με την οπτική του συμβούλου μεταφορών αναφέρθηκε στην μεγάλη πρόοδο που έχει σημειωθεί στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια στην υιοθέτηση κοινοτικών οδηγιών στο πλαίσιο των μεταφορών, καθώς και στο γενικότερο επιχειρηματικό σχεδιασμό στον τομέα αυτό.
Συντονισμός: Χρήστος Κολώνας, δημοσιογράφος
Το 1ο Συνέδριο «GREEN DEAL GREECE» του ΤΕΕ, με τίτλο: «2021-2030, η δεκαετία μιας πράσινης επανάστασης», τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Υποστηρίζεται ακόμη από τα Υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης, την Ένωση Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝΠΕ), τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ).
Το συνέδριο στηρίζουν γνωστές και μεγάλες επιχειρήσεις της χώρας:
Platinum Sponsor: INTRAKAT
Golden Sponsor: ATTICABANK, COPELOUZOS GROUP, ELLAKTOR – ΑΚΤΩΡ, ΤΕΜΕΣ
Silver Sponsor: ΕΚΤΕΡ, ΤΕΚΑΛ, DIMAND, TEN BRINKE
Contributors: ΔΕΔΔΗΕ, COSMOTE, WIND, INTRASOFT INTERNATIONAL, ΟΜΙΛΟΣ «ΣΑΜΑΡΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ», KANTOR, GOLDAIR GROUP, ΤΜΕΔΕ, ΟΜΙΛΟΣ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ
Supporters: LAMDA DEVELOPMENT, ΕΡΓΟΣΕ, HILL INTERNATIONAL, ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, ΔΕΠΑ, ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ, ΑΝΑΚΕΜ, PLANET, LEASEPLAN, ΕΥΡΩΣΥΜΒΟΥΛΟΙ
και πολλοί ακόμη φορείς, που συμμετέχουν και με ομιλητές στις θεματικές ενότητες.
Δείτε LIVE το συνέδριο Green Deal Greece 2021 στο economix.gr