Το φθινόπωρο του 2020, ένας συλλέκτης έργων τέχνης με έδρα το Μαϊάμι έδωσε 67.000 δολάρια για να αγοράσει τους τίτλους ιδιοκτησίας ενός βίντεο διάρκειας 10 δευτερολέπτων, το οποίο ο οποιοσδήποτε θα μπορούσε να παρακολουθήσει δωρεάν online… Μπορεί η αγορά αυτή να ακούγεται αν μη τι άλλο …επιπόλαιη, αλλά αποδείχτηκε εξόχως αποδοτική, αφού ο συλλέκτης πούλησε το απόκτημά του έναντι 6,6 εκατ. δολ. λίγο αργότερα. Το βίντεο είχε δημιουργήσει ο καλλιτέχνης Beeple, κατά κόσμον Μάικ Γουΐνκελμαν (Mike Winkelmann), ο οποίος στη συνέχεια πούλησε ένα δεύτερο ψηφιακό έργο προς 69,3 εκατ. δολάρια, γενόμενος τότε ο τρίτος πιο ακριβοπληρωμένος εν ζωή καλλιτέχνης, μετά τους Τζεφ Κουνς και Ντέιβιντ Χόκνι.

Οι συναλλαγές αυτές αφορούσαν όλες σε NFTs (Non-Fungible tokens), ένα είδος ηλεκτρονικού πιστοποιητικού ή τίτλου ιδιοκτησίας, που διασφαλίζει την αυθεντικότητα ενός οποιουδήποτε ψηφιακού αντικειμένου. Τα NFTs χρησιμοποιούν την τεχνολογία του blockchain και εξελίσσονται στη νέα «μανία» των συλλεκτών, έχοντας κερδίσει θέση στις συλλογές ακόμα και των πιο παραδοσιακών δυνάμεων του χώρου της εμπορίας τέχνης, όπως οι οίκοι «Sotheby’s» και «Christie’s».

Δεν αφορούν όμως αποκλειστικά την τέχνη… Μόνο στο πρώτο τετράμηνο του 2021, οι πωλήσεις των NFTs έφτασαν τα 2 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τη «Nonfungible», η οποία παρακολουθεί τη νέα αυτή αγορά, κι αφορούσαν ψηφιακά αντικείμενα όλων των ειδών: από έργα τέχνης και βίντεο, μέχρι φωτογραφίες ειδών ένδυσης και κατοικιδίων, ψηφιακές συλλεκτικές κάρτες και άβαταρ, μουσικά κομμάτια, αρχεία τύπου gif και …tweets (το πρώτο tweet του CEO του Twitter, Jack Dorsey, πωλήθηκε προς 2,9 εκατ. δολάρια).

Ενδιαφέρον από Σαουδική Αραβία και ΗΠΑ για το πρώτο NFT του τουρισμού παγκοσμίως

Πλέον, μια ελληνική εταιρεία φέρνει -πρώτη στον κόσμο- τα NFTs και στον χώρο του τουρισμού, όπως επισημαίνουν οι ιδρυτές της. Πρόκειται για την ιδρυθείσα το 2018 εταιρεία βραχυχρόνιων τουριστικών μισθώσεων «The Cloudkeys», η οποία στις 14 Ιουνίου ανέβασε στη διεθνή πλατφόρμα «omgdrops.com», με έδρα το Λος Αντζελες, το πρώτο συλλεκτικό τουριστικό πακέτο NFT. Μάλιστα, παρότι δεν έχει γίνει καμία ενέργεια προβολής μέχρι στιγμής, εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η συνιδρύτρια της εταιρείας, Δώρα Παυλίδου, ήδη υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον -έστω διερευνητικό προς το παρόν- για την αγορά του πακέτου από υποψήφιους ταξιδιώτες προερχόμενους απότη Σαουδική Αραβία και τις ΗΠΑ.

Το NFT, που θα αγοραστεί με κρυπτονόμισμα Ethereum, κοστολογείται 11.000 ευρώ (με βάση τη σημερινή ισοτιμία), ενώ οι 10 ταξιδιώτες που θα αποκτήσουν τα ισάριθμα αριθμημένα αντίτυπά του, θα αγοράσουν ταυτόχρονα πρόσβαση σε μια τουριστική εμπειρία «κομμένη και ραμμένη» στα μέτρα τους, σε Αθήνα και Σαντορίνη. «Το NFT περιλαμβάνει ένα βίντεο με εικόνες της Αθήνας και της Σαντορίνης, φτιαγμένο με βάση τις ειδικές απαιτήσεις των “cryptomaniacs” (οπαδών των κρυπτονομισμάτων), οι οποίοι είναι κατά βάση νεαροί άνθρωποι, με προτίμηση στη γρήγορη δράση, ρυθμού βιντεοπαιχνιδιού, στις παράξενες γραμματοσειρές και σε “ό,τι κάνει το μάτι να πετάει σπίθες”, για να το πούμε σχηματικά» λέει.

Προσθέτει ότι από τη στιγμή που κάποιος/α θα διεκδικήσει και θα αποκτήσει το NFT, μπορεί να έρθει σε επικοινωνία με την πωλήτρια ελληνική εταιρεία, ώστε να σχεδιαστεί ειδικά για εκείνον/η μια τουριστική εμπειρία σε γη, αέρα και θάλασσα, στη βάση των προσωπικών ενδιαφερόντων, προτιμήσεων και αναγκών του/της.  Η εμπειρία αυτή περιλαμβάνει -μεταξύ άλλων- πενθήμερη διαμονή στην Αθήνα, πτήση με ελικόπτερο στη Σαντορίνη, όπου οι ταξιδιώτες θα μπορούν να κάνουν μαθήματα μαγειρικής και να επισκεφτούν οινοποιείο, κρουαζιέρα με ιστιοφόρο στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, ξεναγήσεις με προσωπικό φωτογράφο, ένα πακέτο με ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα και μεταφορές με λιμουζίνα. Οι δε αγοραστές θα μπορούν να ζήσουν την εμπειρία που αγόρασαν οποιαδήποτε στιγμή από σήμερα ώς τον Οκτώβριο του 2021 και από τον Μάιο του 2022 ώς τον Οκτώβριο του 2022. Μάλιστα, η «The Cloudkeys» έχει «ανεβάσει» ήδη στην ίδια πλατφόρμα ένα δεύτερο NFT, ειδικά για την πόλη της Αθήνας, ενώ προετοιμάζει ένα τρίτο, που ενδεχομένως θα είναι διαθέσιμο την επόμενη εβδομάδα.

Ουσιαστικά, η συγκεκριμένη ενέργεια φιλοδοξεί να καταστήσει τον τουρισμό στην Ελλάδα πιο προσιτό στην κοινότητα των οπαδών των κρυπτονομισμάτων, ανοίγοντας μάλιστα πρώτη τον δρόμο παγκοσμίως. Όπως παρατηρεί η Δώρα Παυλίδου, ολοένα περισσότεροι άνθρωποι διαθέτουν μεγάλα ποσά σε κρυπτονομίσματα και την προθυμία να τα δαπανήσουν, αλλά οι επιχειρήσεις που τα δέχονται δεν είναι πολλές -κι αυτό ισχύει τόσο γενικά, όσο και ειδικότερα στον χώρο του τουρισμού. «Κάνοντας μια πρώτη έρευνα στη λίστα των τουριστικών επιχειρήσεων που δέχονται κρυπτονομίσματα στην Ελλάδα, είδα μόλις άλλες τέσσερεις, αλλά το φαινόμενο δεν είναι μόνο ελληνικό» λέει η Δώρα Παυλίδου και προσθέτει ότι, αυτή τη στιγμή, οι υποψήφιοι ταξιδιώτες δεν μπορούν να πληρώσουν με κρυπτονομίσματα σε πλατφόρμες τουρισμού και βραχυχρόνιας μίσθωσης. Λαμβάνοντας υπόψη ότι πρόσφατα η Travala.com ανακοίνωσε το λανσάρισμα της Dtravel, που θα λειτουργεί ως ένα αποκεντρωμένο AirBnB, η κα Παυλίδου αναφέρει ότι συζητούν τη δημιουργία αντίστοιχης πλατφόρμας με έδρα την Ελλάδα.

Όσον αφορά ειδικά τα ΝFTs, επισημαίνει: «Η πρώτη σκέψη για εναλλακτική (διέξοδο) ήρθε όταν εμείς, αλλά και όλοι όσοι ασχολούνται με τον χώρο της φιλοξενίας, βρεθήκαμε στη δυσάρεστη θέση να χάσουμε, λόγω της πανδημίας, τις προεισπράξεις που έγιναν μέσω των διάφορων πλατφορμών για το καλοκαίρι του 2020. Κι αυτό ήταν πολύ δύσκολο για την επιβίωσή μας τον χειμώνα. Έβγαλε βέβαια στη συνέχεια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα vouchers για τη στήριξη του τουρισμού, αλλά αυτό έγινε έναν μήνα μετά, αργά δηλαδή. Το θέμα είναι ότι πολλοί υποψήφιοι ταξιδιώτες μάς είπαν ότι στην πραγματικότητα δεν ήθελαν επιστροφή των χρημάτων που είχαν προκαταβάλει στις πλατφόρμες, αλλά προτιμούσαν να μπορούσαν να τα χρησιμοποιήσουν για να κάνουν διακοπές στην Ελλάδα άλλη χρονιά. Κάποιοι, έστω πολύ λίγοι, προχώρησαν ακόμα περισσότερο και ήθελαν να χαρίσουν τα χρήματα, για να στηρίξουν τις τουριστικές επιχειρήσεις. Με την κάθετη πολιτική των πλατφορμών όμως, τίποτε από τα δύο δεν ήταν εφικτό. Στα NFT ουσιαστικά ανακαλύψαμε τη δυνατότητα που δίνουν στις επιχειρήσεις φιλοξενίας να ανεξαρτητοποιηθούν από τις πλατφόρμες και να επικοινωνήσουν απευθείας με τον ταξιδιώτη, προς όφελος και των δύο» καταλήγει._