Σύμφωνα με πρόσφατες διεθνείς μελέτες, η δημιουργική παράδοση ασκεί ευεργετικό ρόλο στην ενδυνάμωση της ανταγωνιστικότητας και της καινοτομίας. Πολλές επιχειρήσεις προβάλλονται στη διεθνή βιβλιογραφία ως βέλτιστα παραδείγματα αποτελεσματικής εκμετάλλευσης της δημιουργικής παράδοσης ενός οργανισμού. Ποια είναι όμως τα αντίστοιχα παραδείγματα που έχει να επιδείξει η ελληνική επιχειρηματικότητα;
Στο 2ο ολοήμερο Συμπόσιο στη Δημιουργική Ηγεσία, που διοργανώθηκε στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Μαζί στη Γνώση» από το Κέντρο Αριστείας ΣΕΒ στη Δημιουργική Ηγεσία σε συνεργασία με το Alba Graduate Business School – The American College of Greece, παρουσιάστηκε μια ευρεία συλλογή ελληνικών οργανωσιακών παραδειγμάτων που μετουσιώνουν την παράδοση σε ανταγωνιστικότητα και καινοτομία.
Η εκδήλωση, η οποία συνέπεσε με την τρίτη επέτειο λειτουργίας του Κέντρου, πραγματοποιήθηκε σε υβριδική μορφή και μεταδόθηκε ζωντανά μέσω Livestream από τον Φάρο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Στις συνολικά εφτά συνεδρίες που έλαβαν χώρα στο Συμπόσιο, κορυφαία στελέχη ελληνικών επιχειρήσεων με εντυπωσιακή πορεία εντός και εκτός συνόρων ανέλυσαν την ιστορία και το όραμα των εταιρειών που διοικούν και εξέθεσαν τη δική τους οπτική και εμπειρία γύρω από τη δύναμη που μπορεί να αντλεί το επιχειρείν από την παράδοση σε συνδυασμό με τη δημιουργικότητα και την καινοτομία.
Το Συμπόσιο άνοιξε με τον χαιρετισμό του ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΒ, Αλέξανδρος Χατζόπουλος, ο οποίος αναφερόμενος στην αξία της δημιουργικής ηγεσίας, σημείωσε μεταξύ άλλων: «Ένα από τα μεγαλύτερα ζητούμενα για την αναβάθμιση της χώρας, και όχι απλά της οικονομίας μας, είναι η συνεχής και δια βίου ποιοτική εκπαίδευση, καθώς και η αναβάθμιση των δεξιοτήτων των ανθρώπων – κάτι που στις μέρες μας αφορά όλες ανεξαιρέτως τις γενιές. Από τη μετάβαση στη βιώσιμη ανάπτυξη, που δεν είναι απλά ένας τίτλος αλλά απαιτεί συστηματική δουλειά και αλλαγές από τις επιχειρήσεις, μέχρι τις τεχνολογικές εξελίξεις που τρέχουν συνεχώς, η δημιουργική ηγεσία, δηλαδή η ικανότητά μας να αλλάζουμε, να δημιουργούμε και να καινοτομούμε, είναι αυτή που θα μας διασφαλίσει τη δυνατότητα να επανατοποθετηθούμε σε έναν πολυδιάστατο και πολύ ανταγωνιστικό κόσμο».
Κατά τον δικό του χαιρετισμό, ο Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου του Alba, Στέλιος Αργυρός, μιλώντας για το θέμα του φετινού Συμποσίου, επισήμανε μεταξύ άλλων: «Ακούγεται ίσως αντιφατικό να μιλάμε για παράδοση σε μια εποχή που γίνονται τόσες τεχνολογικές και επιχειρηματικές ανατροπές, όμως η παράδοση, η δημιουργική ηγεσία και το αξιακό προτέρημα της αριστείας συνδυάζονται με τον καλύτερο τρόπο για να δημιουργήσουμε καινοτομία και ανταγωνιστικότητα. Αυτό που προσπαθούμε εμείς να μεταλαμπαδεύσουμε στον επιχειρηματικό κόσμο είναι η ανάγκη της ταύτισης της παράδοσης με τη δημιουργική ηγεσία, την καινοτομία και το αξιακό περιεχόμενο».
Αναφερόμενος στην αξία της δια βίου μάθησης, ο Πρόεδρος του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, David G. Horner, τόνισε: «Πιστεύουμε ότι η εκπαίδευση πρέπει να διαδραματίζει βασικό ρόλο στο να εφοδιάζει τα άτομα, τους οργανισμούς και, τελικά, τις κοινωνίες, με την ικανότητα να προσαρμόζονται, να ενισχύουν τη φαντασία τους και να ανακαλύπτουν εκ νέου τους εαυτούς τους».
Κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου αναλύθηκε ο ρόλος της δημιουργικότητας και της καινοτομίας στην εξέλιξη και την αξιοποίηση διαχρονικών προϊόντων υψηλής αναγνωσιμότητας. Όπως επισημάνθηκε, η επιτυχημένη διατήρηση της διαχρονικής σχέσης των προϊόντων με τους καταναλωτές στηρίζεται στην εμπιστοσύνη, που με τη σειρά της χτίζεται πάνω στη συνέπεια σε ό,τι αφορά στην ποιότητα και στην προσπάθεια των εταιρειών να παραμένουν επίκαιρες χωρίς να χάνουν τα αυθεντικά τους στοιχεία και τις αξίες τους.
Ακόμη, από αρκετούς ομιλητές έγινε ιδιαίτερη αναφορά στον ρόλο της έρευνας, είτε ως προς την εξέλιξη παραδοσιακών τεχνικών παραγωγής και στη μετατροπή παραδοσιακών πρώτων υλών σε καινοτόμες μορφές νέων προϊόντων, είτε ως προς την ανάπτυξη της διακριτής ταυτότητας και του ανταγωνιστικού βάθους της επιχείρησης.
Δόθηκε επίσης έμφαση από τους ομιλητές στην αξία της δημιουργικότητας στην προβολή και αξιοποίηση πολιτιστικών έργων, φυσικών πόρων και άλλων διαχρονικών στοιχείων της ελληνικής παράδοσης, ενώ τονίστηκε η σημασία της ανάδειξης της ελληνικής παράδοσης ως ένα πολυσύνθετο πλέγμα βιωμάτων και νοημάτων.
Τέλος, οι ομιλητές αναφέρθηκαν και στην καθοριστική συμβολή που έχει η καλλιέργεια της αξιακής παράδοσης μιας επιχείρησης στην ενδυνάμωση της διακριτής ταυτότητάς της και ανέλυσαν τα παραδοσιακά χαρακτηριστικά και τις νέες προκλήσεις της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Αναλύθηκαν οι τρόποι με τους οποίους μπορούμε να προσεγγίσουμε στοιχεία του παρελθόντος με μια φρέσκια ματιά και να τα ενσωματώσουμε στο καινούριο, δημιουργώντας νέες δυναμικές και κρατώντας ζωντανό τόσο το ενδιαφέρον του κοινού στον πολιτιστικό τομέα όσο και των καταναλωτών, εντός και εκτός συνόρων.