Ακόμα και μέσα στο καλοκαίρι ενδέχεται να ξεκινήσουν τα έργα κατασκευής του πολυαναμενόμενου έργου για την απευθείας οδική σύνδεση της 6ης προβλήτας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό, μήκους 3,5 χιλιομέτρων. Όπως επισήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθύνων σύμβουλος της Εγνατίας Οδού ΑΕ (ΕΟΑΕ), Κωνσταντίνος Κουτσούκος, η σύμβαση της ΕΟΑΕ με την εταιρεία ΑΚΤΩΡ για την ολοκλήρωση του έργου (σ.σ. για το οποίο η αρχική εργολαβία είχε ανατεθεί στην εταιρεία ΒΙΟΤΕΡ το …μακρινό 2006) «αναμένεται να υπογραφεί μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα, ώστε μετά και την ολοκλήρωση της προβλεπόμενης διαδικασίας στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, ο ανάδοχος να εγκατασταθεί στο εργοτάξιο και να ξεκινήσουν οι εργασίες».
«Η αίσθησή μου είναι ότι οι εργασίες, διάρκειας 30 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης, θα ξεκινήσουν μέσα στους επόμενους δύο μήνες, και το έργο θα προχωρήσει γρήγορα, κλείνοντας έτσι μια εκκρεμότητα άνω των 10 ετών, που είμαι πάρα πολύ ικανοποιημένος που μπορέσαμε να τη διευθετήσουμε» σημείωσε ο κ.Κουτσούκος (σ.σ. η εταιρεία ΒΙΟΤΕΡ είχε σταματήσει τις κατασκευαστικές εργασίες στα μέσα του 2010, λόγω συμβατικών εμπλοκών. Η επαναδημοπράτηση του έργου έγινε από την ΕΟΑΕ τον Απρίλιο του 2020 και ο διαγωνισμός διενεργήθηκε τον Μάιο του ίδιου έτους). Ο κ. Κουτσούκος υπενθύμισε ότι το έργο της οδικής σύνδεσης, προϋπολογισμού περίπου 60 εκατ. ευρώ, αναπτύσσεται επί αμφίδρομης -κατά το μεγαλύτερο τμήμα της- οδογέφυρας, που έχει μείνει ημιτελής, η οποία συνδέει απευθείας την 6η προβλήτα με τον αυτοκινητόδρομο του ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό. Το έργο περιλαμβάνει επίσης άλλα μικρότερα τεχνικά έργα στο τοπικό οδικό δίκτυο του Καλοχωρίου (η πλήρης τεχνική περιγραφή του είναι διαθέσιμη εδώ: https://egnatia.eu/wp-content/uploads/2020/03/02_5840_texper1.pdf).
«Ήδη βρίσκεται σε κυκλοφορία ένα τμήμα μήκους περίπου 1,5 χιλιομέτρου, η κατασκευή του οποίου είχε ξεκινήσει σε προγενέστερη περίοδο, αλλά το έργο προφανώς είναι προβληματικό, γιατί είναι ημιτελές επί τόσα χρόνια» τόνισε ο κ.Κουτσούκος, επισημαίνοντας ότι η οδική σύνδεση (σ.σ. που περιλαμβάνεται στη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΘ κι ο χρόνος ολοκλήρωσής της συνδέεται με την καταληκτική ημερομηνία των υποχρεωτικών επενδύσεων στο λιμάνι), πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ώς το τέλος του 2023.
Το έργο χρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξης (2014-2020)» και θεωρείται πως αποτελεί προϋπόθεση για τη βιώσιμη ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, καθώς θα συμβάλλει στην εξυπηρέτηση των υφιστάμενων και μελλοντικών κυκλοφοριακών φόρτων των φορτηγών, στη βελτίωση της κίνησης των εμπορευματικών μεταφορών από και προς το λιμάνι και στην αναβάθμιση της σύνδεσης του ΟΛΘ με τον Διευρωπαϊκό Διάδρομο Μεταφορών «Orient East Med».
Στο μεταξύ, σε ερώτημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ για το πού βρίσκεται το -επίσης πολυαναμενόμενο- έργο μετατροπής σε αυτοκινητόδρομο του οδικού άξονα που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με το τελωνείο των Ευζώνων και τα σύνορα με τη Βόρεια Μακεδονία, ο κ.Κουτσούκος απάντησε: «Στο δικό μας πλαίσιο, ως Εγνατία Οδός, θα αρχίσουμε μέσα στο επόμενο εξάμηνο εργασίες αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας του άξονα από τη Χαλάστρα ώς τους Ευζώνους, με διαχωρισμό των δύο κατευθύνσεων κυκλοφορίας. Οι εργασίες αυτές αναμένεται να διαρκέσουν έξι μήνες. Στη συνέχεια και αφού αναδειχθεί ο παραχωρησιούχος της Εγνατίας Οδού, αυτός θα πρέπει να κανει την κατασκευή του δρόμου με διατομές αυτοκινητόδρομου».
Εξελίξεις και για τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού
Εν αναμονή των εξελίξεων στο κομμάτι της οδικής σύνδεσης του λιμένος, νεότερα αναμένονται το καλοκαίρι και στο κομμάτι του σιδηροδρόμου, όπου προβλέπεται η σύνδεση της 6ης προβλήτας με το υφιστάμενο δίκτυο μέσω νέας, μονής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 2,87 χιλιομέτρων, εκ των οποίων το 1,57 χλμ εκτός του λιμανιού και το 1,3 χλμ εντός (σ.σ. το 40%-50% του χύδην φορτίου, που διακινεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, μεταφέρεται με τρένο). Η γραμμή θα συνδέει τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του εμπορικού λιμένος της Θεσσαλονίκης με την υφιστάμενη μονή σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Ειδομένη και άλλα σημαντικά έργα.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, κύκλοι της ΕΡΓΟΣΕ, κατασκευαστικού βραχίονα του ΟΣΕ, επισήμαναν πως μέσα στον Ιούλιο ή τον Αύγουστο αναμένεται να ξεκινήσει η διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει και το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Τα σιδηροδρομικά έργα που έχει επιλεγεί να δημοπρατηθούν με ανταγωνιστικό διάλογο θεωρούνται στρατηγικής σημασίας, αποτελούν τμήμα -ή διασυνδέονται- με τον Διευρωπαϊκό Διάδρομο Μεταφορών «Orient East Med» και περιλαμβάνονται στον σχεδιασμό του υπουργείου Μεταφορών για την προγραμματική περίοδο 2021-2027.
Ο Αθ.Λιάγκος για τις συνδέσεις και την 6η προβλήτα
Ο εκτελεστικός πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΟΛΘ Α.Ε, Αθανάσιος Λιάγκος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, διατύπωσε την εκτίμηση ότι «η αναβάθμιση των οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων του λιμένος διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του δικτύου συνδυασμένων μεταφορών, στην πρόσβαση στις αγορές της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης και στην εδραίωση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ως κόμβου συνδυασμένων μεταφορών για τη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη. Η ολοκλήρωση των έργων συνδεσιμότητας ενισχύει το έργο της επέκτασης του 6ου προβλήτα, που υλοποιούμε με συνέπεια και γρήγορους ρυθμούς και ισχυροποιεί τη θέση του λιμανιού στην παγκόσμια λιμενική βιομηχανία και στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Παράλληλα, η αυξημένη χρήση του σιδηρόδρομου επιδρά θετικά στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος (ενεργειακά οφέλη, αντιμετώπιση κυκλοφοριακής συμφόρησης κ.α.), συμβάλλοντας ουσιαστικά στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Θεσσαλονίκης».
Υπενθυμίζεται πως, σε ό,τι αφορά την επέκταση της 6ης προβλήτας, απομένει να αναδειχθεί -μεταξύ των πέντε υποψήφιων σχημάτων, που υπέβαλαν δεσμευτικές οικονομικές και τεχνικές προσφορές τον περασμένο Φεβρουάριο- ο οριστικός ανάδοχος για την έναρξη του έργου, η ολοκλήρωση του οποίου θα υπερδιπλασιάσει τη χωρητικότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) και θα δώσει στο λιμάνι τη δυνατότητα να εξυπηρετεί πλοία κύριων γραμμών, χωρητικότητας έως 24.000 TEUs (τα λεγόμενα «Ultra Large Container Vessels»). Στο πλαίσιο δε, της αναβάθμισης του εξοπλισμού του λιμένος, ώστε να ενισχύσει τον ρόλο του στις συνδυασμένες μεταφορές από και προς τη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη, προσελκύοντας πλοία κύριων γραμμών, η ΟΛΘ Α.Ε. έχει προμηθευτεί 12 Straddle Carriers (µηχανήματα στοιβασίας και µεταφοράς κοντέινερς) με δυνατότητα στοιβασίας εμπορευματοκιβωτίων σε τρία επίπεδα καθ’ ύψος, έναν mobile harbor crane (αυτοκινούμενο γερανό) μέγιστης ανυψωτικής ικανότητας 144 τόνων και δύο STS Cranes (γερανογέφυρες), ειδικά σχεδιασμένες για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης._