Θέμα ημερών είναι η δημοσίευση –προκήρυξη πώλησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά που βρίσκεται σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης και είναι υπό τον έλεγχο του υπουργείο Οικονομικών. Θα πρόκειται για τον δεύτερο διαγωνισμό πώλησης σε διάστημα έξι μηνών.
Σύμφωνα με πληροφορίες δεν θα υπάρχει κατώτατο τίμημα συμμετοχής για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Στον διαγωνισμό του περασμένου Δεκεμβρίου συμμετείχε μόνο ο εφοπλιστής Θεόφιλος Πριόβολος με τη εταιρεία Pyletech Technologies, η οποία στην πρώτη φάση είχε υποβάλει οικονομική προσφορά 15,1 εκατ. ευρώ , η οποία απορρίφθηκε ως μη ικανοποιητική.
Το πλεονέκτημα της ΕΤΑΔ:
Η ΕΤΑΔ έχει υπό τον δικό της έλεγχο έχει το υπόλοιπο 50% των κτιρίων τω Ναυπηγείων Σκαραμαγκά , η οποία κι αυτή με τη σειρά της τις επόμενες ημέρες θα ανοίξει τα χαρτιά της με προκήρυξη για την πώληση του ναυπηγείου.
Ο διαγωνισμός της ΕΤΑΔ εμφανίζει ένα επιπλέον πλεονέκτημα που στον προηγούμενο διαγωνισμό δεν το είχε. Η κυβέρνηση στις αρχές Απριλίου με τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή δίνει άδεια εκμετάλλευσης ναυπηγείου για το τμήμα που βρίσκεται υπό τον έλεγχο της ΕΤΑΔ. Η εξέλιξη αυτή μπορεί να φέρει δύο ανεξάρτητους επενδυτές στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ενώ ο προηγούμενος διαγωνισμός θεωρητικά ζητούσε τη συνεργασία των δύο επενδυτών.
Η εξασφάλιση άδειας του Ναυπηγείου ισχυροποιεί τη διοίκηση της ΕΤΑΔ να διατηρήσει το κατώτατο τίμημα των 55 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχουν αρκετές πιθανότητες το τίμημα να περιοριστεί κοντά στην περιοχή των 40 εκατ. ευρώ για να γίνει πιο ελκυστικό το ναυπηγείο για έναν επενδυτή.
Οι φρεγάτες το κλειδί για τα ναυπηγεία.
Η κυβέρνηση έχει διαμηνύσει στους υποψήφιους προμηθευτές των φρεγατών ότι οι 3 από τις 4 που θέλει να αποκτήσει το Πολεμικό Ναυτικό θα κατασκευαστούν σε Ελληνικά Ναυπηγεία . Δηλαδή στον Σκαραμαγκά και στην Ελευσίνα. Να σημειωθεί ότι εκπρόσωποι της Lockheed Martin θα βρίσκονται στην Αθήνα για να συζητήσουν την αμερικανική πρόταση με εκπροσώπους της κυβέρνησης. Οι αμερικανοί έχουν συνδέσει τη δική τους πρόταση με την ενεργοποίηση και των δύο ναυπηγείων δίνοντας προτεραιότητα στα Ναυπηγεία Ελευσίνας λόγω του ενδιαφέροντος που έχει εκδηλώσει η ΟΝΕΧ το Πάνου Ξενοκώστα , ο οποίος βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τους Αμερικανούς που προκειται να χρηματοδοτήσουν την ΟΝΕΧ.
Ωστόσο το πρόβλημα για τον κ Ξενκωστα είναι ότι τα Ναυπηγεία Ελευσίνας εμφανίζουν χρέη άνω των 300 εκατ ευρώ και ο τελευταίος διαχειριστικός έλεγχος ανέβασε τα χρέη προς το Δημόσιο και σε τρίτους σε 400 εκατ. ευρώ. Με την ανάληψη των οικονομικών βαρών του ναυπηγείου θεωρείται ότι καθιστούν μη βιώσιμη την επένδυση με αποτέλεσμα η συζήτηση για κούρεμα των χρεών να θεωρείται μονόδρομος. Πλέον δεν ισχύει το καθεστώς εξυγίανσης με ο άρθρο 106 Α και Β αφού έχει τεθεί σε εφαρμογή ο νέος Πτωχευτικός Κώδικας. Πρόκειται για δύσκολη άσκηση διότι το κούρεμα χρεών μπορεί να θεωρηθεί κρατική ενίσχυση και τη διαδικασία να την μπλοκάρει η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν.
Σήμερα η ΟΝΕΧ είναι ο βασικός μέτοχος των Ναυπηγείων Ελευσίνας αφού οι προηγούμενοι μέτοχοι ανάμεσα τους και ο Νίκος Ταβουλάρης παρέδωσαν τις μετοχές τους έναντι συμβολικού τιμήματος του 1 ευρώ.
Οι υποψήφιοι αγοραστές.
Για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά αναμένεται να καταθέσει οικονομική προσφορά ο εφοπλιστής κ Πριόβολος, ο οποίος πιθανότητα θα είναι και ο μοναδικός υποψήφιος αφού η ONEX του κ. Ξενοκώστα έχει αναλάβει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας έτσι ώστε η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία να λειτουργήσει με όρους ανταγωνισμού.