Ύστερα από μακρά περίοδο αδράνειας-επί της προηγούμενης κυβέρνησης-ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, ανεβάζει ταχύτητες. Χθες, τo Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών https://www.economix.gr/2021/05/13/katatethike-gia-egkrisi-i-meleti-perivallontikon-epiptoseon-gia-to-ergo-chania-irakleio-tou-voak/ κατέθεσε προς έγκριση στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ. Έχει μήκος 157,5 χλμ., διαθέτει παράπλευρο / κάθετο δίκτυο περίπου 150 χλμ., κατασκευαστικό κόστος 1,32 δισ. ευρώ και υλοποιείται με σύμβαση παραχώρησης.
Έχει προηγηθεί η υποβολή προς έγκριση στο υπουργείο Περιβάλλοντος και της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη που προχωράει ως ΣΔΙΤ, με το διαγωνισμό να μπαίνει στη δεύτερη φάση. Όσον αφορά το τρίτο τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο και τη διαχείρισή του θα αναλάβει ο ανάδοχος του ΣΔΙΤ (Χερσόνησος-Νεάπολη).
Για το ΣΔΙΤ στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι μέσα στο 2021 να πραγματοποιηθεί η διαδικασία της υποβολής δεσμευτικών προσφορών, με όλους τους μεγάλους παίκτες να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον. Για το τμήμα δηλαδή, Χερσόνησος – Νεάπολη ενδιαφέρθηκαν οι Άκτωρ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άβαξ και οι κοινοπραξίες Vinci Concession – Vinci Highways και Μυτιληναίος – Acciona.
Αντίστοιχα, για το τμήμα Ηράκλειο – Νεάπολη αίτησης υποβολής ενδιαφέροντος κατέθεσαν οι ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ, Άβαξ, Shikun & Binuo Ltd και η κοινοπραξία Μυτιληναίος-Intertoll-Acciona.
Εξαιρετικά σημαντική εξέλιξη για την πρόοδο του έργου είναι το γεγονός ότι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, που θα συνδέσει τις 4 μεγάλες πόλεις της Κρήτης, εξασφάλισε χρηματοδότηση 427 εκατ. ευρώ από το ταμείο Ανάκαμψης. Επίσης, 600 εκατ. ευρώ θα καλυφθούν από το ΕΣΠΑ 2021-2027.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει παράσχει ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής, το τίμημα των μελετών – κατασκευών τοποθετείται σε σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ, με πλήρη πρόβλεψη για την κατασκευαστική αναβάθμιση των υφιστάμενων παρακάμψεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.
Για να εξασφαλιστούν οι χρηματοροές του έργου, προβλέπεται η διατήρηση των διοδίων με χρέωση 0,063 ευρώ/χλμ., ενώ προβλέπονται κυμαινόμενες πληρωμές από το Ελληνικό Δημόσιο ως ποσοστό των πραγματικών διοδίων. Όσον αφορά τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου τοποθετείται στα 800 εκατ. ευρώ.