Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας αφορά μία αγορά πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων και αποτελεί τη βασική βιομηχανία πολλών κρατών. Ο μεγάλος τζίρος συμβάλλει αποφασιστικά στην αύξηση του ΑΕΠ της εκάστοτε χώρας, δημιουργεί μεγάλο κύκλο εργασιών, χιλιάδες θέσεις εργασίας, αλλά -το σημαντικότερο όλων- αποτελεί πηγή πατριωτικής υπερηφάνειας.
Στη Γερμανία, για παράδειγμα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αποτελούν έναν σημαντικό κομμάτι της οικονομίας της χώρας. Κινούν τα νήματα της αγοράς και είναι σχεδόν συνώνυμες με την εθνική βιομηχανία. Από την άλλη, στις ΗΠΑ, εγχώριες μάρκες -όπως η Ford- έχουν μεγάλη ιστορική και σύγχρονη σημασία και αποτελούν σύμβολο επιβολής σε παγκόσμια κλίμακα.
Κάνοντας μία ιστορική αναδρομή σε τέσσερις μεγάλες αγορές αυτοκινήτων (Γερμανία, Μεγάλη Βρετανία, ΗΠΑ και Ιαπωνία) αποκαλύπτεται ότι οι αποφάσεις των αγοραστών ενδέχεται να επηρεαστούν -σε μεγάλο βαθμό- από τη χώρα προέλευσης μίας μάρκας.
Αυτό ισχύει στην Ιαπωνία, όπου σχεδόν οι μισοί ενήλικες με άδεια οδήγησης (48%) αναφέρουν ότι αγοράζουν μόνο αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη χώρα τους, θέλοντας να βοηθήσουν την εθνική οικονομία, αλλά και γιατί με αυτόν τον τρόπο στηρίζουν τις θέσεις εργασίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της YouGov, οι πέντε κορυφαίες μάρκες αυτοκινήτων που επιλέγουν οι Ιάπωνες οδηγοί από την εγχώρια αγορά τους είναι η Toyota (27%), η Honda (11%), η Nissan (11%), η Suzuki (7%) και η Daihatsu (7%). Καλύτερη απόδοση εταιρείας εκτός Ιαπωνίας κατέχει η BMW με ποσοστό μόλις 3%. Μόνο το 8% των Ιαπώνων οδηγών πιστεύουν ότι τα αυτοκίνητα από το εξωτερικό είναι καλύτερης ποιότητας, με το 22% αυτών των ατόμων να υποστηρίζουν ότι αγοράζουν αποκλειστικά γερμανικά αυτοκίνητα.
Στην Αμερική, τα δύο πέμπτα του πληθυσμού οδήγησης (42%) πιστεύουν ότι τα αυτοκίνητα εκτός ΗΠΑ είναι καλύτερης ποιότητας, ενώ το 32% δηλώνει πως αγοράζει μόνο αυτοκίνητα που είναι κατασκευασμένα στη χώρα τους. Από τις πέντε κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ με βάση της πωλήσεις, το μεγαλύτερο ποσοστό ιαπωνικών εταιρειών το έχει η Toyota (16%) και ακολουθούν η Honda (10%) και η Nissan (8%). Η Ford κατέχει την πρώτη θέση με 17% και η Chevrolet βρίσκεται λίγο πιο πίσω στις πωλήσεις με ποσοστό 15%.
Στη Μεγάλη Βρετανία υπάρχει μεγάλη διαφορά ως προς τον τρόπο με τον οποίο αγοράζουν ένα αυτοκίνητο οι Άγγλοι. Το 8% δηλώνει ότι αγοράζει αποκλειστικά οχήματα που κατασκευάζονται στη χώρα τους, ενώ τρία στα δέκα άτομα αναφέρουν πως τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στο εξωτερικό είναι καλύτερης ποιότητας (31%). Επιπλέον, όσοι αγοράζουν βρετανικά μοντέλα ισχυρίζονται ότι τα ξένα αυτοκίνητα είναι υψηλότερης ποιότητας (44%). Αυτό που προκαλεί ενδιαφέρον με τις ιαπωνικές μάρκες είναι ότι υπάρχουν ορισμένα μοντέλα με τις καλύτερες πωλήσεις που κατασκευάζονται -στην πραγματικότητα- στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπως το μοντέλο Honda Civic, το Toyota Auris και το Avensis, αλλά και τα Nissan Juke, Qashqai, Note και Leaf, και οι περισσότεροι Βρετανοί οδηγοί δεν γνωρίζουν ότι κατασκευάζονται στη χώρα τους.
Στη Γερμανία, όπου υπάρχουν μερικοί από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές, το 25% δηλώνει ότι αγοράζει μόνο αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη χώρα τους, αλλά το 15% εξακολουθεί να πιστεύει ότι τα αυτοκίνητα εκτός Γερμανίας είναι ανώτερης ποιότητας.
Το συμπέρασμα από τα συγκεκριμένα δεδομένα, σύμφωνα με τον Κυριάκο Παρασίδη του ΑΠΕ-ΜΠΕ, είναι ότι στην Ιαπωνία και τη Γερμανία ένα αυτοκίνητο που κατασκευάζεται στη χώρα μπορεί για ορισμένους καταναλωτές να αποτελεί σήμα ποιότητας και αφορμή αγοράς, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία όπου μπορεί να ισχύει το αντίθετο.