Εγνατία Οδός [hradf.com]
Εγνατία Οδός [hradf.com]

Το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) ανακοίνωσε ότι παρέλαβε σήμερα δύο δεσμευτικές προσφορές για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της.

Δεσμευτικές προσφορές κατέθεσαν οι (με αλφαβητική σειρά):

  • VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESIONES S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε – ΑΒΑΞ Α.Ε.
  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A

Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία).Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).

Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στην χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35ετών.

Το σήμα για ευρύτερες αλλαγές από τη διαδικασία

Σημειώνεται ότι η ΑΚΤΩΡ θυγατρική του Ομίλου Ελλάκτωρ έχει κινηθεί δικαστικά για τον αποκλεισμό της από τη διαδικασία καθώς είχε καταθέσει συμμετοχή ως κοινοπραξία μαζί με την εταιρεία «ROADIS Transportation Holding S.L.U., η οποία όμως αποχώρησε, με αποτέλεσμα να διαλύεται η κοινοπραξία και δεν προλάβαινε, σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού να αντικαταστήσει το μέλος που αποχώρησε, ζητώντας παράταση των διαδικασιών. Η προβληματική διαχείριση της υπόθεσης βαρύνει τόσο την προηγούμενη όσο και την νυν διοίκηση ομίλου και θυγατρικών και μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο και στις μετοχικές και στις διοικητικές εξελίξεις του επόμενου διαστήματος.

Το ΤΑΙΠΕΔ συνέχισε τη διαδικασία με συνέπεια να μένουν μόλις δύο κοινοπραξίες στο διαγωνισμό, όπως ανακοίνωσε επίσημα σήμερα.

Σημειώνεται πως η αγορά ερμηνεύει το σχήμα συνεργασίας ΑΒΑΞ – Μυτιληναίος (με τη Vinci εδώ) ως προπομπό ευρύτερης συνεργασίας των δύο τεχνικών ομίλων και σε άλλα έργα, προφανώς εξαρτώμενης και από το αποτέλεσμα.

Ακόμη, οι παραχωρήσεις, ως σχήμα ιδιωτικοποίησης και στήριγμα της δυνατότητας του δημοσίου να αποπληρώσει το δημόσιο χρέος μέσω ΤΑΙΠΕΔ, θεωρείται ξανά ως σημείο προσέλκυσης ισχυρών παικτών – ακόμη και ξένων, παρά την εμβληματική παρουσία των ελληνικών ομίλων.

Μένει να αποδειχθεί από τη συνέχεια και τυχόν ολοκλήρωση του διαγωνισμού αν το όφελος για το δημόσιο, πέρα από την οικονομική απολαβή για την εξυπηρέτηση του χρέους, θα εξυπηρετεί εν τέλει και το δημόσιο συμφέρον, με προσφορά καλύτερων υπηρεσιών και αύξηση της διάρκειας ζωής του αυτοκινητοδρόμου, καθώς στις υπόλοιπες παραχωρήσεις οι ανάδοχοι δεν αναλάμβαναν μόνο τη λειτουργία αλλά και την επέκτασή τους.

Ενός οδικού άξονα που κατασκευάστηκε ως ένα τεράστιο και εμβληματικό δημόσιο έργο με κρίσιμη συμβολή ευρωπαϊκών πόρων, για την άρση της απομόνωσης της Βόρειας Ελλάδας (μέσω λιμανιού Ηγουμενίτσας και κάθετων αξόνων που συνδέουν με τα σύνορα) από τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα και τη δημιουργία ενός οδικού άξονα Ανατολής – Δύσης στη χώρα για πρώτη φορά μετά την αντίστοιχη αρχαία ρωμαϊκή οδό.