Ακίνητα
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

“Πλώρη” για νέες επενδύσεις των οποίων το ύψος τοποθετείται σε 70 εκατ. ευρώ βάζει η Trastor, η οποία διαθέτει χαρτοφυλάκιο αξίας 301,5 εκατ. ευρώ. Η εταιρία πέρυσι τοποθέτησε κεφάλαια της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ, για την απόκτηση 8 καινούργιων ακινήτων από τα οποία το ένα, που συνδέεται με συγκεκριμένη εταιρία, μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης. Να διευκρινίσουμε ότι το συγκεκριμένο deal αφορά την απόκτηση πολυωρόφου ακινήτου συνολικής επιφάνειας 14.957 τ.μ. επί της οδού Μιχαλακοπούλου 80, στην Αθήνα, όπου βρίσκονταν τα γραφεία του πρώην ΔΟΛ.

Με αυτές τις κινήσεις, η Trastor κατάφερε το 2020 να αυξήσει κατά 36%, σε 13,1 εκατ. ευρώ τα έσοδα από μισθώματα σε σχέση με το 2019, κυρίως λόγω της ενσωμάτωσης εισπράξεων από σημαντικές νέες επενδύσεις που έλαβαν χώρα μέσα στη χρήση παρά τη μείωση ύψους 1,1 εκατ. ευρώ των εσόδων από μισθώματα λόγω των κυβερνητικών μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας. Σημειωτέον ότι το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο 8% των ετησιοποιημένων εσόδων από ενοίκια.

Όσον αφορά τα υπόλοιπα μεγέθη, η εταιρεία εμφάνισε καθαρά κέρδη 3 εκατ. ευρώ, μέγεθος που συμπεριλαμβάνει κέρδη από αποτίμηση επενδυτικών ακινήτων σε εύλογες αξίες ύψους 1,1 εκατ. ευρώ. Παρουσίασε επίσης, λειτουργικά κέρδη 8,5 εκατ. ευρώ, από 17,5 εκατ. ευρώ το 2019, ενώ τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε περίπου 3 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 13,7 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση. Αντίθετα, τα λειτουργικά κέρδη μη συμπεριλαμβανομένων κερδών από αναπροσαρμογή των επενδυτικών ακινήτων σε εύλογη αξία και προβλέψεων για απομείωση χρηματοοικονομικών στοιχείων, ενισχύθηκαν σε 7,6 εκατ. ευρώ, έναντι 3,8 εκατ. ευρώ. της προηγούμενης χρήσης.

Ζήτηση για logistics και καλά γραφεία

Αξίζουν αναφοράς και όσα λέει η διοίκηση της εταιρίας με επικεφαλής τον Τάσο Καζίνο για την πορεία της αγοράς ακινήτων. Τι αναφέρει;

Για τον κλάδο των logistics και παρά τις όποιες στρεβλώσεις που σχετίζονται με τη μειωμένη ροή εμπορευμάτων, καθώς η χώρα εισάγει την πλειονότητα των καταναλωτικών προϊόντων και πρώτων υλών, το νέο τοπίο επιφυλάσσει αύξηση της ζήτησης των συγκεκριμένων χώρων. Αυτό οφείλεται κυρίως στην αναζήτηση διαφοροποίησης των προμηθευτών, την αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων και την αντιστροφή της υπάρχουσας αλυσίδας εφοδιασμού από χαμηλή σε υψηλή κάλυψη αποθεμάτων. Η αύξηση της ζήτησης έχει ήδη οδηγήσει σε ιστορικά υψηλά την κατασκευή νέων αποθηκευτικών χώρων, γεγονός που έχει συμπαρασύρει σημαντικό ποσοστό κεφαλαίων των θεσμικών επενδυτών στη συγκεκριμένη κατηγορία ακινήτων.

Στον κλάδο των γραφειακών χώρων, βραχυπροθέσμα αναμένεται- ιδιαίτερα από τις πολυεθνικές εταιρείες – η διατήρηση της πρακτικής της εξ αποστάσεως εργασίας. Ωστόσο, η εταιρία θεωρεί ότι μόνο μία παρατεταμένη και σημαντική αύξηση της ανεργίας θα μπορούσε να απειλήσει ουσιαστικά την αυξημένη ζήτηση που παρατηρήθηκε στον συγκεκριμένο κλάδο κατά το προ πανδημίας χρονικό διάστημα. Πάντως, ιδιοκτήτες με μισθώσεις μικρής διάρκειας έχουν ήδη δεχθεί πιέσεις «παγώματος» των μισθωμάτων, όχι όμως απαραίτητα και μειώσεις. Η παγκόσμια τάση στα γραφεία είναι η βέλτιστη αξιοποίηση του χώρου, σε κτίρια υψηλών προδιαγραφών που οδηγεί σε αύξηση της παραγωγικότητας και όχι η σμίκρυνση της ζήτησης. Επίσης, το νέο τοπίο προαναγγέλλει αύξηση της ζήτησης από το χώρο των τηλεπικοινωνιών, φαρμακευτικών, ασφαλιστικών και χρηματοπιστωτικών εταιριών, που καλούνται να λειτουργήσουν σε περιβάλλον ελάχιστης προσφοράς γραφείων σύγχρονων προδιαγραφών.

Πλήγμα σε retail και τουρισμό

Ωστόσο, ως έχει γίνει αντιληπτό, οι κλάδοι του λιανικού εμπορίου (off-line retail) και του τουρισμού, έχουν δεχτεί το μεγαλύτερο πλήγμα, ως συνέπεια των επαναλαμβανόμενων lockdown. Στα εμπορικά καταστήματα, οι ενοικιαστές επικεντρώνονται στην προστασία των ταμειακών τους ροών και την ενίσχυση της παρουσίας τους στις διαδικτυακές πωλήσεις. Μεσοπρόθεσμα, πολλοί έμποροι λιανικής πώλησης επανεξετάζουν την αλυσίδα εφοδιασμού τους, προς εξασφάλιση της συνέχειας των δραστηριοτήτων τους από τους κλυδωνισμούς του δεύτερου κύματος της πανδημίας. Το γεγονός αυτό έχει ήδη οδηγήσει σε πρόσθετη ζήτηση χώρων αποθήκευσης ή ακόμη και σε αναδιάταξη των καταστημάτων λιανικής.

Ο κλάδος του τουρισμού αντιμετωπίζει ήδη το βάρος της επιστροφής των προκαταβολών και των ακυρώσεων των διεθνών operators καθώς και της γενικότερης αβεβαιότητας που επικρατεί παγκοσμίως, με τις ενδείξεις ανάκαμψης του κλάδου να επικεντρώνονται ετεροχρονισμένα από το 2022.