Goldair Cargo
Goldair CargoΠηγή Εικόνας: ERGOSE SA

Την πλήρη ανατροπή του χρηματοοικονομικού μοντέλου επί του οποίου είχε στηρίξει την οικονομική προσφορά του το σχήμα Goldair – ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ φέρνει η απάντηση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DG Comp) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τη σύμβαση παραχώρησης του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, σε έκταση 588 στρεμμάτων.

Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, η Αρχή θέτει ως προϋποθέσεις για να εγκρίνει τη σύμβαση, να διπλασιαστεί το τίμημα στα 62 εκατ. ευρώ (έναντι 31 εκατ. ευρώ αρχικά) και να μειωθεί η διάρκεια της σύμβασης στα 37 από 60 χρόνια. Απαιτείται ακόμη το ύψος της ελάχιστης απαιτούμενης επένδυσης να αυξηθεί σε 55 από 33 εκατ. ευρώ. Οι αλλαγές αυτές στους όρους της σύμβασης παραχώρησης, οδηγούν σε δύο «δρόμους» όσον αφορά την επένδυση ύψους 160 εκατ. ευρώ με αντικείμενο την κατασκευή αποθηκών, συνολικής επιφάνειας έως 210.000 τ.μ.

Πρώτον, ο παραχωρησιούχος να μην αποδεχτεί τις τροποποιήσεις που ζητά η DG Comp και να υπαναχωρήσει, καθώς οι αποδόσεις του έργου κρίνονται ως μη βιώσιμες από όσους ασχολούνται, σε περίπτωση διπλασιασμού του τιμήματος και μείωσης της περιόδου παραχώρησης. Σε αυτή την περίπτωση, μεταξύ άλλων, θα ξεκινούσε διαδικασία ανάκτησης κοινοτικών κονδυλίων της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ, καθώς το έργο συγχρηματοδοτήθηκε με ευρωπαϊκούς πόρους.

Δεύτερον, ο παραχωρησιούχος να αποδεχτεί τις ζητούμενες τροποποιήσεις, ιδίως εφόσον πιθανές νέες διαπραγματεύσεις μεταξύ Δημοσίου και Κομισιόν (για την εκ νέου αναπροσαρμογή όσων ζητάει η Κομισιόν) στέφονταν με επιτυχία – για να γίνουν πιο κοντινές στη βιωσιμότητα της επένδυσης, αναφέρουν πηγές που γνωρίζουν. Σε αυτή την περίπτωση, το έργο θα σωθεί, αλλά θα  καθυστερήσει να ξεκινήσει όχι μόνον επειδή θα απαιτηθεί χρόνος για τις νέες διαπραγματεύσεις. Αλλά κι επειδή – εάν κι εφόσον αυτές ολοκληρωθούν – η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να κυρωθεί από τη Βουλή, ενώ απαιτούνται περίπου 18 μήνες προκειμένου να εξασφαλιστούν οι απαιτούμενες αδειοδοτήσεις…

Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα, για μια πολύπαθη επένδυση που έχει εξελιχθεί σε πολύχρονο σήριαλ…

Τα προβλήματα θα φανεί αν εντέλει επηρεάσουν και την διπλανή, δεύτερη μεγάλη – σιδηροδρομική κυρίως – επένδυση του εμπορευματικού σταθμού στο Θριάσιο…