MSC Cruises
MSC CruisesΠηγή Εικόνας: MSC Cruises

Με οικονομικά βάρη ύψους 130 εκατ. ευρώ μας ξεκίνησε το 2021 για τις επιχειρήσεις επιβατηγού ναυτιλίας ανέφερε ο πρόεδρος Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας , μιλώντας στη γενική συνέλευση του Συνδέσμου.

Τόνισε ότι η κρατική ενίσχυση έφθασε μόλις τα 31 εκατ. ευρώ με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να σημειώνουν έλλειμμα στα επίπεδα των 100 εκατ. ευρώ εξαιτίας της πανδημικής κρίσης.

Υπογράμμισε ότι έχουμε μπροστά μας μία προβληματική χρονιά με δυσάρεστες εξελίξεις με δεδομένη την καθυστέρηση των εμβολιασμών διεθνώς, το οποίο θα επηρεάσει δυσμενώς τον εισερχόμενο τουρισμό.

Είναι βέβαιο ότι το πρώτο εξάμηνο του 2021 δεν θα είναι καλύτερο από αυτό του 2020 χωρίς να αποκλείεται να είναι και χειρότερο.

Η κίνηση την τρέχουσα περίοδο είναι μειωμένη κατά 70% και οι τιμές των καυσίμων αυξημένες κατά 65%.

Η άνοδος των τιμών του καυσίμων «καίνε» τις εταιρείες

Υπολογίζουμε ότι οι εταιρείες μας δαπανούν την τρέχουσα περίοδο 15 εκ. ευρώ μηνιαίως για να καλύψουν το κόστος των καυσίμων, όταν τον Απρίλιο του 2020 δαπανούσαν 9 εκατ ευρώ για τα ίδια δρομολόγια.

Ο κ. Σακέλλης επισήμανε ότι η ενίσχυση των εταιρειών μας δεν είναι συνεχής, και διεκόπη την περίοδο 2/5-19/7, 8/8-25/9, 1/10-24/11 του 2020, επίσης τον Ιανουάριο του 2021, ενώ διατύπωσε την ανησυχούμε για τον Μάρτιο.

Είναι χαρακτηριστικό, χωρίς να υπολογίζουμε τα υπόλοιπα έξοδα, ότι το κόστος των καυσίμων των εταιρειών μας τους μήνες Ιανουάριο – Φεβρουάριο 2021 εκτιμάται σε 30 εκατ. ευρώ, ενώ η ενίσχυση που δόθηκε με βάση τις Συμβάσεις Covid ήταν 6.800.000 ευρώ.

Σε ότι αφορά τη θερινή περίοδο οι προβλέψεις είναι ότι ο εισερχόμενος τουρισμός θα κυμανθεί στο 50% του 2019, χωρίς όμως αυτό να επιβεβαιώνεται λόγω των αρνητικών εξελίξεων της πανδημίας.

Είναι βέβαιο λοιπόν ότι έχουμε μπροστά μας μία κακή χρονιά με αμφισβητούμενα αποτελέσματα σε ότι αφορά την κίνηση και με βέβαια ζημιογόνα οικονομικά αποτελέσματα με μειωμένη ρευστότητα και αυξημένο δανεισμό.

Εκτός από αυτά που αναφέραμε έχουμε μπροστά μας και τις υποχρεώσεις μας για την προσαρμογή των πλοίων σε νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και την υποχρέωσή μας για βελτίωση του Ενεργειακού αποτυπώματος των πλοίων και μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2030 κατά 55%. Είναι βέβαιο ότι θα αυξηθούν τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων με την εφαρμογή του ETS, δηλαδή την αγορά ρύπων σε κόστος που δεν μπορούμε να υπολογίσουμε και με την επιβάρυνση των τιμών των καυσίμων με φόρους.

Η χρήση εναλλακτικών καυσίμων είναι άγνωστο εάν και πότε θα είναι δυνατή για τα πλοία που εξυπηρετούν τα νησιά μας.

Η αναστολή εφαρμογής των μέτρων στις εσωτερικές συγκοινωνίες της Ευρώπης για μία τουλάχιστον δεκαετία μετά το 2030 φαίνεται απαραίτητη και πρέπει να συζητηθεί. Ενώ πρέπει να προβληματιστούμε και για την εφαρμογή παρόμοιων μέτρων και για τις Διεθνείς Ευρωπαϊκές θαλάσσιες μεταφορές.

Εναλλακτικά και για την αποφυγή της αύξησης των λειτουργικών εξόδων που θα επηρεάσει και το μεταφορικό κόστος, θεωρώ βέβαιο ότι τα επόμενα χρόνια πρέπει πολύ σοβαρά να συζητήσουμε το θέμα της επιδότησης του κόστους των καυσίμων αλλά και της επέκτασης του μέτρου του μεταφορικού ισοδυνάμου στο σύνολο των επιβατών και οχημάτων που μεταφέρονται στις Ακτοπλοϊκές μας γραμμές. Εδώ θέλω να τονίσω τη μεγάλη σημασία της εφαρμογής του μεταφορικού ισοδυνάμου που αποτελεί πρότυπο και που μελλοντικά είναι βέβαιο ότι θα αποτελέσει το κύριο εργαλείο για την ενίσχυση του Κλάδου και την ανταγωνιστικότητα των υπηρεσιών μας.

Η ανανέωση του στόλου

Άλλο μεγάλο θέμα της τρέχουσας δεκαετίας είναι η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου. Ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων σήμερα είναι 27,32 ετών και για τα συμβατικά 29,9. Το 2030 ο μέσος όρος θα είναι 37,32 και για τα συμβατικά 39,9, περισσότερα από 42 πλοία θα είναι πάνω από 40 ετών, ενώ 18 μεγαλύτερα των 50 ετών, το οποίο δεν έχει συμβεί ποτέ στην ακτοπλοΐα τουλάχιστον τα τελευταία 40 χρόνια.

Τι ζητάει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων από την κυβέρνηση

Ένα σημαντικό μέτρο το οποίο προτείναμε είναι οι Συμβάσεις Δημόσιας Υπηρεσίας COVID, το ύψος των μισθωμάτων των οποίων δεν μας ικανοποιεί, αλλά απετέλεσαν μία σημαντική βοήθεια για τις εταιρίες μας.

Το μέτρο των έκτακτων αυτών συμβάσεων εφαρμόζεται και σήμερα και γίνονται σημαντικές προσπάθειες για την συνεχή και χωρίς διακοπές εφαρμογή τους, επίσης την προσαρμογή των μισθωμάτων στα πραγματικά έξοδα των πλοίων.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου είπε προς τα ότι τα μέλη του, ότι τα πλοία που εξυπηρετούν όλα τα νησιά μας δεν έλαβαν το 2020 βοήθεια 55 εκ., αλλά 31 μετά την αφαίρεση του ΦΠΑ και λαμβανομένου υπόψη ότι το 25% αφορούσε τα πορθμεία. Δεν αμφισβητούμε τα 55 εκ., αλλά εμείς λάβαμε 31.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τα ζημιογόνα αποτελέσματα των εταιρειών μας την τρέχουσα περίοδο ξεπερνούν τα 25 εκ. το μήνα και για να καλυφθούν πρέπει να αυξηθούν 75% τα τρέχοντα μισθώματα συμβάσεων covid-19.

Να συμπεριληφθούν οι θαλάσσιες μεταφορές στους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ 13%. Για το θέμα αυτό διεκδικούμε και συζητούμε χωρίς να έχουμε πάρει τελικές απαντήσεις στην εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών και στα αυτοκίνητα αλλά και στις συμβάσεις Δημόσιας Υπηρεσίας.

· Την παράταση της χειμερινής περιόδου τους μήνες Απρίλιο και Μάιο 2020

· Την επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών από 1/7-30/9.

· Τη μείωση των λιμενικών εξόδων 20% σε όλα τα λιμάνια με εξαίρεση τους Οργανισμούς Λιμένων, για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο, Νοέμβριο, Δεκέμβριο 2020 και τον Ιανουάριο 2021.

· Την εφαρμογή μειωμένων τιμολογίων στις επισκευαστικές θέσεις του ΟΛΠ.

· Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να τονίσουμε και να επιβεβαιώσουμε τη συμμετοχή του κλάδου των θαλάσσιων συγκοινωνιών στα προβλεπόμενα στο άρθρο 29 του Ν.4772/21 για την κάλυψη των πάγιων δαπανών των εταιρειών οι οποίες δραστηριοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της κρίσης.

Νίκος Θεοδωρόπουλος