Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του ΥΠΕΝ, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, συναντήθηκε την Παρασκευή, 26 Φεβρουαρίου, με τον Πρέσβη της Γαλλίας στην Ελλάδα, Patrick Maisonnave, παρουσία της Γενικής Γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρας Σδούκου και εκπροσώπων των γαλλικών εταιρειών Citroen, Vinci Energie και Akuo Energy Greece.
Κύριο θέμα της συνάντησης αποτέλεσε η ανάπτυξη συνεργειών για την προώθηση καινοτόμων παρεμβάσεων για τη μετάβαση ελληνικών νησιών σε καθεστώς πλήρους ενεργειακής αυτονομίας, με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και με την παράλληλη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στις πλωτές και χερσαίες μεταφορές.
Για την άμεση πιλοτική εφαρμογή αυτού του κοινωνικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά επωφελούς εγχειρήματος σε νησί του Αιγαίου, το οποίο θα προσδιοριστεί κατόπιν σχετικών πρωτοβουλιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, οι δύο πλευρές δεσμεύτηκαν να εξετάσουν την κατάρτιση σχετικού οδικού χάρτη με την υπογραφή Μνημονίου Κατανόησης (MoU) μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης και των εμπλεκόμενων εταιρειών.
Το έργο, σε πλήρη ανάπτυξη, προβλέπει την εγκατάσταση υβριδικού σταθμού με συνδυασμό Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και σταθμού αποθήκευσης της ενέργειας, με απώτερο στόχο την ενεργειακή αυτονομία του νησιού καλύπτοντας πλήρως τις ανάγκες των κατοίκων και των επιχειρήσεων.
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε ότι, μέσω του έργου, δρομολογείται ο εξηλεκτρισμός του στόλου του νησιού με την αντικατάσταση παλαιών οχημάτων από ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίκυκλα και ποδήλατα και τη δημιουργία τοπικού δικτύου φόρτισης, ενώ προβλέπεται και η ενσωμάτωση «έξυπνων» συστημάτων ηλεκτροφωτισμού του νησιού. Για πρώτη φορά μέρος του εξηλεκτρισμού των μετακινήσεων θα αποτελέσει και η θαλάσσια μεταφορά, με πλωτά μέσα μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος.
Από την πλευρά του, ο Γάλλος Πρέσβης εξέφρασε την πλήρη στήριξή του για την επιτυχή υλοποίηση αυτής της πρωτοβουλίας, η οποία, όπως σημείωσε, εναρμονίζεται πλήρως με την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Clean Energy for EU Islands, αλλά και με την επίτευξη των στόχων της Ευρώπης για τη βιώσιμη ανάπτυξη, με την προώθηση των «πράσινων» μεταφορών και της σημαντικής μείωσης του ανθρακικού αποτυπώματος.
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, δήλωσε: «Η μετάβαση ελληνικών νησιών σε καθεστώς πλήρους ενεργειακής αυτονομίας, με κλιματική ουδετερότητα, αποτελεί μία από τις κεντρικές προτεραιότητες της Κυβέρνησής μας και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Πρόκειται για ένα φιλόδοξο και καινοτόμο έργο, με πολλαπλασιαστικά οφέλη για τους κατοίκους και τις επιχειρήσεις των νησιών, αλλά και με υψηλή προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν της χώρας μας. Η Ελλάδα μπορεί και θα πρωτοπορήσει στη δημιουργία πρότυπων νησιών για την επίτευξη της βιώσιμης ανάπτυξης και της μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, μετατρέποντας την «πράσινη» οικονομία σε ισχυρό μοχλό ανάπτυξης».
Σύμφωνα με πηγές του ΥΠΕΝ που μίλησαν σε δημοσιογράφους μετά την ανακοίνωση, το Υπουργείο δεν έχει καταλήξει ακόμη σε ποιο νησί θα προχωρήσει η πρωτοβουλία αυτή. Προφανώς ο σχεδιασμός είναι ακόμη σε αρχικό στάδιο, συγκριτικά με την άλλη πρωτοβουλία της Ελληνικής Κυβέρνησης για την Αστυπάλαια.
Ρεπορτάζ EURACTIV.gr – Economix.gr: Στα Δωδεκάνησα η επένδυση των Γάλλων, Καστελόριζο θέλει το ΥΠΕΞ
Η ανακοίνωση του ΥΠΕΝ προκάλεσε δικαιολογημένο ενδιαφέρον, αλλά δεν προέκυπτε κάτι περισσότερο. Οπότε η Ελληνική EURACTIV και το economix.gr απευθύνθηκαν σε άλλους κυβερνητικούς παράγοντες που λογικά εμπλέκονται στις συζητήσεις και… βγήκε λαβράκι!
Σύμφωνα με τις δικές μας πληροφορίες, το σχέδιο της ενεργειακής συνεργασίας με τους Γάλλους για νησί του Αιγαίου κινήθηκε με ιδιαίτερη συμμετοχή του Υπουργείου Εξωτερικών.
Μάλιστα το Υπουργείο Εξωτερικών επιθυμεί να δει η επένδυση να υλοποιείται στο Καστελόριζο! Είναι μια καλή ευκαιρία να θωρακισθεί πολιτικά, λένε παρατηρητές, με ένα ευρωπαϊκό έργο (καθώς θα ενταχθεί στην ευρωπαίκή πρωτοβουλία για τα πράσινα νησιά, που τόσο προωθούν οι Βρυξέλλες) το ακριτικό νησί την υφαλοκρηπίδα του οποίου αμφισβητούν οι γείτονες Τούρκοι.
Παρότι ως ιδέα είναι θελκτική για εμάς, ως Ελλάδα, οι Γάλλοι ενδιαφερόμενοι δεν φαίνονται και τόσο ενθουσιασμένοι με αυτήν την ιδέα. Και αυτό γιατί θέλουν μια ασφάλεια για να επενδύσουν και φοβούνται ότι το έργο θα μπλέξει στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση, αν επιλεγεί το Καστελόριζο. Μάλιστα, ορισμένοι θυμίζουν στις συζητήσεις ότι η Ελλάδα και η Αίγυπτος, που οριοθέτησαν ΑΟΖ στην περιοχή, το έκαναν μερικώς και δεν αφορά η οριοθετημένη περιοχή την έκταση που επηρεάζει το Καστελόριζο. Ωστόσο το Ελληνικό ΥΠΕΞ επιμένει….
Πάντως, ήδη υπάρχουν στο τραπέζι και δύο ακόμη, προκλητικές για το project, εναλλακτικές που συζητούνται.
Η μία είναι το project των Γάλλων να υλοποιηθεί στο νησί της Χάλκης. Μάλιστα ενδέχεται η ενέργεια που θα παράγεται εκεί και θα περισσεύει εν τέλει να τροφοδοτεί τη Ρόδο, μέσω της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο νησιών.
Η δεύτερη περίπτωση που επίσης μαθαίνουμε ότι ακούγεται και εξετάζεται είναι η επένδυση να γίνει στο γραφικό νησί της Σύμης.
Πάντως οι επιφυλάξεις που εκφράζονται στην πρόταση του ΥΠΕΞ για το Καστελόριζο, βάζει ευρύτερα το θέμα των ενεργειακών επενδύσεων στο Νότιο Αιγαίο και την αλληλεξάρτηση τους με τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, γεγονός που οδηγεί, μάλλον, τις αποφάσεις σε υψηλότατο επίπεδο.
Πάντως από τις Βρυξέλλες είναι εκπεφρασμένη η βούληση να προχωρήσουν δράσεις για πράσινα και ενεργειακά αποδοτικά νησιά σε όλο το Αιγαίο και επιπλέον θεωρείται κρίσιμη η ολοκλήρωση και όλων των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα. Μένει να δούμε αν αυτές οι στρατηγικές επιλογές θα σημαίνουν και ευρωπαϊκή υποστήριξη σε επενδύσεις σε «δύσκολες» περιοχές, όπως το Καστελόριζο ή αν εν τέλει η ΕΕ θεωρεί πρακτικά κάποια περιοχή της ως «δεύτερης προτεραιότητας», σε αντίθεση με τα θεσμικά κείμενα της Ένωσης και ιδίως την Πολιτική Συνοχής της ΕΕ…